
w123 jäähdytinnesteet katoaa?!?
w123 jäähdytinnesteet katoaa?!?
Mihin katoaa jäähdytinnesteet tuosta vanhasta palvelijasta
Ei näy vuotoja ulospäin,eli onko nyt sitten kansipahvi mennyt tai jopa kansi kierossa vai mikä on? Entä onko tuolla ajaminen nyt kuinka pahasta? Ja jos kyseessä nyt on tuo kannen tiiviste niin onko vaihto kuinka paha?

M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
- ArthurDent
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
- Paikkakunta: Inkoo
Katoaa??
No eihän se neste mihinkään noin vain häviä. Haarukoidaanpa vähän.
Eli:
- paljonko häviää ja missä ajassa?
- häviääkö neste pelkästään ajossa vai auton seistessäkin?
- kehittyykö jäähdytysjärjestelmään ylimääräistä painetta?
- onko öljyn seassa nestettä? (harmaata mössöä eikä terveen mustaa)
- onko nesteen seassa öljyä? (Epämääräistä mössöä nesteen pinnalla)
- onko savut normaalin pahat vai kauniin valkeat?
Mahdollia/todennäköisiä ongelmapaikkoja ovat syyläri, lämmityslaitteen kenno, letkuliitokset ja tietenkin se kansipahvi, mutta ei menetetä toivoa vaan tutkitaan
Eli:
- paljonko häviää ja missä ajassa?
- häviääkö neste pelkästään ajossa vai auton seistessäkin?
- kehittyykö jäähdytysjärjestelmään ylimääräistä painetta?
- onko öljyn seassa nestettä? (harmaata mössöä eikä terveen mustaa)
- onko nesteen seassa öljyä? (Epämääräistä mössöä nesteen pinnalla)
- onko savut normaalin pahat vai kauniin valkeat?
Mahdollia/todennäköisiä ongelmapaikkoja ovat syyläri, lämmityslaitteen kenno, letkuliitokset ja tietenkin se kansipahvi, mutta ei menetetä toivoa vaan tutkitaan

Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Onko 123:ssa paisuntasäiliö erikseen? Tuleeko säiliöön kuplia, kun käytät vähän reilummilla kierroksilla korkki auki?
Heiluuko lämpömittari ees taas vai saavutettuaan normaalilmmöt pysyy paikallaan?
Puhaltaako lämppäri tasalämpöistä ilmaa? Vai vaihteleeko selvästi välillä kylmempää ja kuumempaa?
Heiluuko lämpömittari ees taas vai saavutettuaan normaalilmmöt pysyy paikallaan?
Puhaltaako lämppäri tasalämpöistä ilmaa? Vai vaihteleeko selvästi välillä kylmempää ja kuumempaa?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Voi olla ehkä tyhmä kysymys mutta kuinka korkki voi vaikuttaa nesteiden katoamiseen?Sergey kirjoitti:Ja tämä oli mun W123:ssa vikana. Kaikki pirut ehdittiin maalata seinille. Jopa vaihtaa kannentiiviste, joka ei siis vuotanutkaan.Aapo.T kirjoitti:Ja halvin osa lähteä vaihtamaan on se syylarin tai paisuntasäiliön korkki

M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Kyllähän se tuota sisälle tuleva ilman lämpötilaa vaihtelee,mutta kun laittaa lisää nestettä niin normalisoituu kyllä. Eli ne vain katoaa johonkin eikä ainakaan viimeksi kun oljyjä tutkailin niin ollut mitenkään harmaat vaan aivan dieselille normaalit mustat. ja ei jätä ainakaan seisoessaan mitään allensa... Mutta tämän korkki vian voisi joku kenties selittää minulle että kuinka se siitä voipi johtua?Tenutähti kirjoitti:Onko 123:ssa paisuntasäiliö erikseen? Tuleeko säiliöön kuplia, kun käytät vähän reilummilla kierroksilla korkki auki?
Heiluuko lämpömittari ees taas vai saavutettuaan normaalilmmöt pysyy paikallaan?
Puhaltaako lämppäri tasalämpöistä ilmaa? Vai vaihteleeko selvästi välillä kylmempää ja kuumempaa?


M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Täh? Jaa?johturpe kirjoitti:Eikös se ole siellä syylärin yläosassa niin kuumaa että höyrystyy pois jos korkki vuotaa. ei näy mihinkään tällanen vuoto.
Eikös mieluumminkin, jos korkissa oleva jousi on sopivasti löystynyt/kuoleentunut niin päästää painetta liian aikaisin pois?
Jossain korkissa muistaakseni oli arvo 0,7bar. Eli sen alla kun pysyy järjestelmän paine niin ei pitäisi päästä pois. Jos jostain syystä systeemin paine nousee yli korkin jousen jäykkyyden, niin paineet pääsee sitä kautta veks. Eikä hajota (toivottavasti) mitään.
Jos nyt korkin jousi on kuoleentunut, niin painetta (ja nestettä) pääsee ulos vaikka systeemin paine ei olisikaan liian korkea.
Ja varmaan sama homma jos tiiviste on sökö ja vuotaa.
Tällai mä olen asian käsittäny. Ja voi kyllä olla että olen käsittäny väärin. Eikä olisi edes harvinaista!

S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
nestehukkaa
Ensiksi tyhmä kysymys. Onkos tuossa 123:ssa samanlainen paisuntasäiliö kuten 201? Mikäli on ja siitä "korkin juuresta" lähtee ylivuotoletku, niin korkin pitävyys on helpoin testata laittamalla tuo letku esim tyhjään pulloon johon neste kertyy... Itellä vuoti korkki kans ja varsinkin kun kuormitat autoa todella rankasti, esim pitkä ylämäki ja raskas taakka vedettävänä... Aikaisemmin öljynvaihtovälille piti kerran lisätä nestettä ja sitä vikaa etsittiin... 

Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
W123 200D:ssä ei ole erikseen paisuntasäiliötä vaan jäähdyttimen korkkin on suoraan jäähdyttimenyläsäiliössä kiinni.Korkin suulta lähtee hukkaputki maahan tuulitunnelin oikeaareunaa pitkin,katsele sitä hukkaputken ympäristöä näkyykö merkkejä jäähdytysnesteestä jos näkyy niin korkki on uusittava tai voi se uusia muutenkin kun ei ne paljon mitään maksa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Kuin myös mun w123:ssa. Itse rupesin ihmettelemään kun tyhjäkäynnillä rupes lämmöt nousemaan ja heti kun kaasuun koski niin putosivat normaaliksi. Ja vaikka kuinka kuumana avasi tuon korkin niin minkäänlaisia paineita ei syylärissä ollut eli sillä konstilla voit tarkistaa tuon korkin pitävyyttä. Mutta ole varovainen ettet polta käsiäsi jos vika ei olekkaan korkissa.Sergey kirjoitti:Ja tämä oli mun W123:ssa vikana. Kaikki pirut ehdittiin maalata seinille. Jopa vaihtaa kannentiiviste, joka ei siis vuotanutkaan.Aapo.T kirjoitti:Ja halvin osa lähteä vaihtamaan on se syylarin tai paisuntasäiliön korkki