w123 jäähdytinnesteet katoaa?!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1710
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

w123 jäähdytinnesteet katoaa?!?

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mihin katoaa jäähdytinnesteet tuosta vanhasta palvelijasta :shock: Ei näy vuotoja ulospäin,eli onko nyt sitten kansipahvi mennyt tai jopa kansi kierossa vai mikä on? Entä onko tuolla ajaminen nyt kuinka pahasta? Ja jos kyseessä nyt on tuo kannen tiiviste niin onko vaihto kuinka paha?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Paljonko sitä vettä katoaa?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Katoaa??

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

No eihän se neste mihinkään noin vain häviä. Haarukoidaanpa vähän.

Eli:
- paljonko häviää ja missä ajassa?
- häviääkö neste pelkästään ajossa vai auton seistessäkin?
- kehittyykö jäähdytysjärjestelmään ylimääräistä painetta?
- onko öljyn seassa nestettä? (harmaata mössöä eikä terveen mustaa)
- onko nesteen seassa öljyä? (Epämääräistä mössöä nesteen pinnalla)
- onko savut normaalin pahat vai kauniin valkeat?

Mahdollia/todennäköisiä ongelmapaikkoja ovat syyläri, lämmityslaitteen kenno, letkuliitokset ja tietenkin se kansipahvi, mutta ei menetetä toivoa vaan tutkitaan :wink:
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ja halvin osa lähteä vaihtamaan on se syylarin tai paisuntasäiliön korkki :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Onko 123:ssa paisuntasäiliö erikseen? Tuleeko säiliöön kuplia, kun käytät vähän reilummilla kierroksilla korkki auki?
Heiluuko lämpömittari ees taas vai saavutettuaan normaalilmmöt pysyy paikallaan?
Puhaltaako lämppäri tasalämpöistä ilmaa? Vai vaihteleeko selvästi välillä kylmempää ja kuumempaa?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Aapo.T kirjoitti:Ja halvin osa lähteä vaihtamaan on se syylarin tai paisuntasäiliön korkki :wink:
Ja tämä oli mun W123:ssa vikana. Kaikki pirut ehdittiin maalata seinille. Jopa vaihtaa kannentiiviste, joka ei siis vuotanutkaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1710
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Sergey kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:Ja halvin osa lähteä vaihtamaan on se syylarin tai paisuntasäiliön korkki :wink:
Ja tämä oli mun W123:ssa vikana. Kaikki pirut ehdittiin maalata seinille. Jopa vaihtaa kannentiiviste, joka ei siis vuotanutkaan.
Voi olla ehkä tyhmä kysymys mutta kuinka korkki voi vaikuttaa nesteiden katoamiseen? :shock:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1710
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Tenutähti kirjoitti:Onko 123:ssa paisuntasäiliö erikseen? Tuleeko säiliöön kuplia, kun käytät vähän reilummilla kierroksilla korkki auki?
Heiluuko lämpömittari ees taas vai saavutettuaan normaalilmmöt pysyy paikallaan?
Puhaltaako lämppäri tasalämpöistä ilmaa? Vai vaihteleeko selvästi välillä kylmempää ja kuumempaa?
Kyllähän se tuota sisälle tuleva ilman lämpötilaa vaihtelee,mutta kun laittaa lisää nestettä niin normalisoituu kyllä. Eli ne vain katoaa johonkin eikä ainakaan viimeksi kun oljyjä tutkailin niin ollut mitenkään harmaat vaan aivan dieselille normaalit mustat. ja ei jätä ainakaan seisoessaan mitään allensa... Mutta tämän korkki vian voisi joku kenties selittää minulle että kuinka se siitä voipi johtua? :shock: :roll:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Eikös se ole siellä syylärin yläosassa niin kuumaa että höyrystyy pois jos korkki vuotaa. ei näy mihinkään tällanen vuoto.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

johturpe kirjoitti:Eikös se ole siellä syylärin yläosassa niin kuumaa että höyrystyy pois jos korkki vuotaa. ei näy mihinkään tällanen vuoto.
Täh? Jaa?
Eikös mieluumminkin, jos korkissa oleva jousi on sopivasti löystynyt/kuoleentunut niin päästää painetta liian aikaisin pois?
Jossain korkissa muistaakseni oli arvo 0,7bar. Eli sen alla kun pysyy järjestelmän paine niin ei pitäisi päästä pois. Jos jostain syystä systeemin paine nousee yli korkin jousen jäykkyyden, niin paineet pääsee sitä kautta veks. Eikä hajota (toivottavasti) mitään.
Jos nyt korkin jousi on kuoleentunut, niin painetta (ja nestettä) pääsee ulos vaikka systeemin paine ei olisikaan liian korkea.
Ja varmaan sama homma jos tiiviste on sökö ja vuotaa.
Tällai mä olen asian käsittäny. Ja voi kyllä olla että olen käsittäny väärin. Eikä olisi edes harvinaista! :D
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

nestehukkaa

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Ensiksi tyhmä kysymys. Onkos tuossa 123:ssa samanlainen paisuntasäiliö kuten 201? Mikäli on ja siitä "korkin juuresta" lähtee ylivuotoletku, niin korkin pitävyys on helpoin testata laittamalla tuo letku esim tyhjään pulloon johon neste kertyy... Itellä vuoti korkki kans ja varsinkin kun kuormitat autoa todella rankasti, esim pitkä ylämäki ja raskas taakka vedettävänä... Aikaisemmin öljynvaihtovälille piti kerran lisätä nestettä ja sitä vikaa etsittiin... :lol:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Millä moottorillatämä W123 on varustettu?Jos on dieseli niin viimeisenä epäilisin tätä kansi halki tai tiiviste palanut syndroomaa mitä uudemmat alukantiset potee.
auto w123 200D/300DT vm, -81
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1710
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Moottori on 200 D..
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

W123 200D:ssä ei ole erikseen paisuntasäiliötä vaan jäähdyttimen korkkin on suoraan jäähdyttimenyläsäiliössä kiinni.Korkin suulta lähtee hukkaputki maahan tuulitunnelin oikeaareunaa pitkin,katsele sitä hukkaputken ympäristöä näkyykö merkkejä jäähdytysnesteestä jos näkyy niin korkki on uusittava tai voi se uusia muutenkin kun ei ne paljon mitään maksa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Se vuotaa vesipumpusta alareijästä todennäköisesti. Sitä on vaikea huomata kun lorottaa koneen kylkeä pitkin. Minun arvaus on tämä.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Hukkaputken voi laittaa menemään pieneen muovipulloon niin näkee, onko taipumusta tuuppia sinne.

Vaikeeta ne on väliin löytää, mut joskus lämppärin kennokin vuotaa ja itte ei haista glykoolin hajua kun tottuu siihen. Ikävä se on muutenkin kuin hajuna...
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

lämppärin kraana?
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Itellä tiputtaa pikkasen vettä lämmityslaitteen säätöventtiilistä kun vänkärin lämmönsäädin on kylmäasennossa, muttä vuoto ei niin suurta että hetkessä syyläristä huomaisi!
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Sergey kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:Ja halvin osa lähteä vaihtamaan on se syylarin tai paisuntasäiliön korkki :wink:
Ja tämä oli mun W123:ssa vikana. Kaikki pirut ehdittiin maalata seinille. Jopa vaihtaa kannentiiviste, joka ei siis vuotanutkaan.
Kuin myös mun w123:ssa. Itse rupesin ihmettelemään kun tyhjäkäynnillä rupes lämmöt nousemaan ja heti kun kaasuun koski niin putosivat normaaliksi. Ja vaikka kuinka kuumana avasi tuon korkin niin minkäänlaisia paineita ei syylärissä ollut eli sillä konstilla voit tarkistaa tuon korkin pitävyyttä. Mutta ole varovainen ettet polta käsiäsi jos vika ei olekkaan korkissa.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1320
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Veikkaan Kardaanin tavoin vesipumppua.Itselläni kesti suht´kauan ennenkuin paikallistin vuodon syyn pumppuun.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
palle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 01.07.2005 12:28
Paikkakunta: Järvenpää/Ylitornio

Viesti Kirjoittaja palle »

harry267 kirjoitti:lämppärin kraana?
Mulla vuosi lämppärin kraana jokin aika sitten myös.
MB 190D -85
MB w123 200d -83
EX MB 190D -84
Opel Vectra 2.0i -90
Vastaa Viestiin