W123 kumityynyistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 kumityynyistä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hei!

Meneevät W123:sta moottorin kumityynyt vaihtoon. Jurinaa paikannettiin eilen pajalla. Nostettiin auto ylös, ja vielä takapyörät irti maasta; auto käyntiin ja vaihde silmään. Ei löytynyt kummia, vaikka painoin D ja R päällä kaasua ja jarrua yhtä aikaa.

No, sitten ajolle... jurina löytyi korjaajankin käsissä. Mutta nyt kun painettiin kaasua ja jarrua yhtaikaa, pyörät maassa, paikansin jurinan mielestäni repsikan puolen tukikumiin. Menen nyt maanantaina vaihdattamaan ne.

Tilasin uudet (vähän käytetyt) kumit MB-purkaamolta. Mies puhui myös öljypohjan tienoilla olevasta kumista. Missä ihmeessä moinen kumi on? Ja automaateissa olisi kuulemma iskari jomman kumman kumityynyn tienoilla? Eipä ole sattunut silmään!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

* Takakumi on öljypohjan/ vaihteiston "välissä" olevassa kohdassa.

Tämän olen joskus vaihtanut, kun D ja R , eli kulkusuuntaa vaihtamalla
( esim. pysäköinnissä ) kuului pieni nariseva ääni.

* "Iskari" ko. iskaria ei ole ainakaan w123 4-syl. bensa versioissa
(M115/ M102) ei autom./ manual.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Henry V. kirjoitti:* Takakumi on öljypohjan/ vaihteiston "välissä" olevassa kohdassa.

Tämän olen joskus vaihtanut, kun D ja R , eli kulkusuuntaa vaihtamalla
( esim. pysäköinnissä ) kuului pieni nariseva ääni.

* "Iskari" ko. iskaria ei ole ainakaan w123 4-syl. bensa versioissa
(M115/ M102) ei autom./ manual.
Juu takakumi kyllä, mutta sen lisäksi vielä joku T:n mallinen (?) kumi öljypohjan alla/tienoilla. Takakumiahan on useamman mallista, mutta Venetmäellä sanottiin, jotta sen kanssa ei ole niin tarkkaa, onko soikea reikä tai joku muu. Harvemmin niitä kuulemma menee.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Aivan...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tämä takakumi on juuri ko. paikassa/ keskellä oleva T- mallinen kumi.

Febin kirjan mukaan sama kaikissa 200- 300 TD ( w123 ).

Kumi ei ole kiinni moottorissa, vaan nojaa kyljellään siihen,
eli ei varmaankaan vaikuta tuohon jurinaan . . .
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Aha

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jaa, no, tässä on sitten menneet ilmeisesti termit sekaisin. Katsotaan mitä tuleman pitää, poistuuko metelöinti pelkkien sivugummien vaihdolla. Kiitoksia selvityksestä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Minkäs hintaisia?

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Kalliitako nuo kumitukset ovat? ...omat pitäs vaihtaa, kuskin puoleinen on ihan riekaleina ja repsikan puoleinen on haettu purkaamosta yhdestä audista :roll: , sattui olemaan samanlaiset kiinnitykset. Jos nuo ovatten kohtuuhinnoissa niin nehän pitää vaihtaa uusiin :D . Paljonko ne sieltä Venetmäellä huutaa käytetyistä ja onko uudet suolasissa hinnoissa?

t:T
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Hinta on...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

...Venetmäellä 10-15 euroa/kpl kunnosta riippuen. Motonetissa uudet 16,48 e - n. 25 euroa puolesta riippuen. Ei siis kalliita. KL:llä 25 e kpl, olkoon kumpi puoli tahansa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hinta on...

Viesti Kirjoittaja Timo S »

Timo L. kirjoitti:...Venetmäellä 10-15 euroa/kpl kunnosta riippuen. Motonetissa uudet 16,48 e - n. 25 euroa puolesta riippuen. Ei siis kalliita. KL:llä 25 e kpl, olkoon kumpi puoli tahansa.
OK, kiitoksia - taidan kääntyä uusien puoleen....
....maanteillä kuljen kuin kuningas mä oisin....
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Homma ohi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä tuli mummon jalasta, sano. Apukuskin puolen kumityyny oli jakaantunut nätisti kahteen osaan, eli korkea osa oli irronnut siitä leveästä limpistä kokonaan. Tämän takia siis juristi (heh, juristi :) ). Nyt on havaittavissa heiluntaa ainoastaan käynnistettäessä ja tyhjäkäynnillä silloin tällöin, ei kuitenkaan vaihde päällä. Aikoinaan käynnistettäessä kuulunut pamaus on myöskin jäänyt historiaan.

Toisen puolen tyynyä ei käyty vielä vaihtamaan, koska aikaa siihen ei oltu varattu tarpeeksi. Kuskin puolella kun on imusarjat, simpukat ym. mukavasti siinä tiellä, niin ensikertalainen asentaja olisi ilmeisesti tarvinnut enempi aikaa kuin sen puoli tuntia. Sitä kyllä katsottiin joka puolelta ja moottoria kohottamalla, että sen ei pitäisi ainakaan irtipoikki olla.

Näinköhän tuo loppu tutinakin häipyisi, jos toisenkin kumin vaihtaisi? Tutiseeko muilla W123-M102-miehillä? Edes pienissä määrin? Mikä teillä on tyhjäkäynti?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Kumit

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla tutisee, mutta onkin eri :)

Aloin vaihtamaan viikonloppuna Uoleviin niitä kumeja. Toinen puoli näyttäisi olevan kanssa keskeltä halki ainakin jonkun matkaa.

Mulla kumi oli alapuolelta kiinni 8mm kuusiokololla (siis avain oli 8mm). Ruuvi oli niin saakutin tiukassa etten saanut sitä auki normaalilla kuusiokololla. Lisäksi se on niin syvällä se kanta, että kuusioavaimen varsi vaan alkaa vääntymään, kun jatkovarren kanssa yrittää avata.... Jätin homman toistaiseksi sikseen odottelemaan parempia työkaluja. Toista puolta en viitsinyt edes kokeilla.
M617:ssa on muuten tilaa yllinkyllin kummallakin puolella. Mitään ei ole edessä...Sentään jotain lohtua tee-se-itse-miehelle :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kumit

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Justjust. Tuolla seppä käyttikin kuusiohylsyä jatkovarrella ja kunnon vääntimellä, ja ruuvi nöyrtyi kuin mitään ei olisi tehty. Oli aika löysästi kiinni eikä edes katkennut.
W126 kirjoitti: M617:ssa on muuten tilaa yllinkyllin kummallakin puolella.
Ettei kuitenkin OM617:ssa :-). Noissa vanhoissa dieseleissä kyllä tilaa löytyy, vähän kuin Ässästänikin.

Pajalla oli muuten musta ja madallettu W107.023 (onko tuo nyt 350 vai 450 SLC, en muista ulkoa), varustettuna sikaläskein kumein. On se kyllä matala madaltamattomanakin, mutta tämä oli kyllä aikas magee peli! Siinä oli ruiskuhäikkää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Kumit

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Timo L. kirjoitti:Justjust. Tuolla seppä käyttikin kuusiohylsyä jatkovarrella ja kunnon vääntimellä, ja ruuvi nöyrtyi kuin mitään ei olisi tehty. Oli aika löysästi kiinni eikä edes katkennut.
W126 kirjoitti: M617:ssa on muuten tilaa yllinkyllin kummallakin puolella.
.

Ettei kuitenkin OM617:ssa :-). Noissa vanhoissa dieseleissä kyllä tilaa löytyy, vähän kuin Ässästänikin.



Pajalla oli muuten musta ja madallettu W107.023 (onko tuo nyt 350 vai 450 SLC, en muista ulkoa), varustettuna sikaläskein kumein. On se kyllä matala madaltamattomanakin, mutta tämä oli kyllä aikas magee peli! Siinä oli ruiskuhäikkää.
Just tollasta kuusiohylsyä kaipaankin. Sedällä on ja sillä on monttukin, joten pitänee vierailla siellä jossain välissä

ehee,ehee... Eikös tuo M617 ole ihan yleinen lyhenne. Itse olen ainakin käyttänyt sitä aina? :wink: Vai aletaanko tässä kirjottamaan koneen loputkin tunnistenumerot :) Ne mistä selviää männän pään kuviotkin...On muuten OM617:ssa aika monta eirlaista mäntävaihtoehtoakin. Oliskohan nopeesti laskien ainakin 4 erilaista??

Eikös se SLC olekkin raivaussahan ruiskulla varustettu :?: :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kumit

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W126 kirjoitti:
ehee,ehee... Eikös tuo M617 ole ihan yleinen lyhenne. Itse olen ainakin käyttänyt sitä aina? Eikös se SLC olekkin raivaussahan ruiskulla varustettu :?: :wink:
  • M = bensiinimoottori
    OM = dieselmoottori
Raivaussahan ruiskulla? SLC on vuosimallista riippuen varustettu joko D- tai K-Jetronicilla. Vaihtoajankohdat ajoittuivat jotakuinkin loppuvuodesta '75 loppuvuoteen '76. Aivan kuten muussakin mallistossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Kumit

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Timo L. kirjoitti:
  • M = bensiinimoottori
    OM = dieselmoottori
Niinhän se on :)

Se raivaussahahan on jo legendaarinne käsite :wink: D-jetronicissä on kai juuri enemmän niitä ongelmia ollut ja polttoainetta saattaa yhtäkkiä alkaa menemään aikalailla. Siitä kai se raivaussaha termi tulee.
..Mutta myös niitä K-jetronicilla varustettuja Twin-cameja olen kuullut sanottavaksi raivaussahoiksi ammattimiesten keskuudessa...Liekkö niissä sitten ongelmia. Ainakin sedän 280SE:ssä oli.
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Pajalla oli muuten musta ja madallettu W107.023 (onko tuo nyt 350 vai 450 SLC, en muista ulkoa), varustettuna sikaläskein kumein. On se kyllä matala madaltamattomanakin, mutta tämä oli kyllä aikas magee peli! Siinä oli ruiskuhäikkää.
- saakos kysellä, että miten sikaläskit oli mahtunut? levikkeillä vai ilman?
(ihan kiinnostuksen vuoksi vaan kyselen, kun on tuo madallus / levityskin ollut "pöydällä" viime aikoina :wink: )
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

En katsonut

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

...tarkemmin, mutta minimissään uskoisin niiden olleen 235 leveät.. vanteet olivat sellaiset pinnavanteen tyyliset "tarvikevanteet". Ilman levityksiä. Ihailin muuten SLC:n lokasuojien kaaria, nehän ovat itsessään jo aika leveät... W116:n tyyliin.

Auto näytti kaukaa tosi hienolta ja kiiltävältä, mutta oli siinä pinnan alla kuppaakin, mm. lokasuojissa siinä konepellin kulmissa, tuulilasin tiivisteen alla... ikkunoissa oli ruotsalaisia vanhoja tarroja, eli ilm. sieltäpäin tullut. EU-kilvin oli se, mikä pisti silmään tosi pahasti. Kyllä tuon aikakauden autossa pitäisi olla ihan vanhanaikaiset kilvet.. mutta kuka mitäkin.

On se vaan muuten kaunis ja mahtava auto. Oikein playboyn unelmapeli. Kyllä tuollaisella on kelvannut kurvata kultaisella 70-luvulla Rivieralle tai Monte Carlon Casinon pihaan... *huoh* :wink:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: En katsonut

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Timo L. kirjoitti:...tarkemmin, mutta minimissään uskoisin niiden olleen 235 leveät.. vanteet olivat sellaiset pinnavanteen tyyliset "tarvikevanteet". Ilman levityksiä. Ihailin muuten SLC:n lokasuojien kaaria, nehän ovat itsessään jo aika leveät... W116:n tyyliin.
joo, itselläni on joka kulmassa 225/50x16 kumit Lorinserin alkup. 70-80 -luvun taitteen levittävillä vanteilla (ET 23 & ET 11. 7 & 8'' leveys) - noilla vanteilla leveämmät ei taakse mene (puoli senttiä jää lokasuojan kaareen väliä).
rekisteriotteessa hyväksytyt rengaskoot on kuitenkin aina orig. 205:stä 245:n asti ja vannekokojakin löytyy ilman muutoskatsastusta 14-17'' asti... ihme juttu, en ole aiemmin tuollaiseen rengas/vannekoko-luetteloon rek.otteissa törmännyt. yleistäkin?
Vastaa Viestiin