Päästöarvoista kysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Päästöarvoista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Make »

Morienttes vaan,kävin leimaamassa ton autoni toista kertaa suomen oloissa(täyttää 2.12 1.vuoden Suomiautona!)
Niin,kysyisin seuraavaa,eli:
arvot olivat tyhjäkäynnillä:
CO% =0
CO2 =15,3
HC=22
O2=0,25

Ja 2000rpm
CO%=0,01
CO2=15,4
HC=55
02=0,02

Lambda-arvo on 1,00


Mutta,kun tehtiin tota kierroksilla koetta(2000rpm),niin auto ei käy ihan tasaisesti,ja HC arvo poukkoili 45-140 alueella :shock: ;rauhoittui,kun vähän kaasutteli,nyt päivällä koitin laittaa kierrokset 2000rpm,ja auto ei juuri tässä kierrosmäärällä käy aivan 100% tasaisesti,hmm..missähän olis vikaa,auto ei kuitenkaan nyvi eikä muutenkaan pelehdi,vaan pelaa hyvin,oisko jotain kosteusjuttua vai mitä?
sytytystulpat on vaihdettu ngk:on,ennen oli boshin neljäsakaraiset,voisko johtua tästäkin?ja ilmanputsari on kyllä aika likanen ja muuten aivan tolkuttoman hintanen tossa 24 valvessa :evil:
että tämmöstä vaan.
kertokaa te tietävät mitä noi päästöarvot selväkielisenä yleensäkkin merkkaavat,kiitoos
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

tuo katsastuksessa huomattu epätasainen käynti 1800-2000rpm alkaa mietityttää sen verran,että vapaapäivänä täytyy vaihtaa tulpat(aj. jo 12000km) ja ottaa virranjakankansi tarkastukseen,en ole koskaan sitä pois ottanut,eli kysynkin jos joku on m104 mjoottoria rassaillu,niin lähteekö se ihan niinkuin"normaalisti"vai onko siinä mitään ihmeellistä? :shock:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Noh, noh, kuinkaas hyvin sen sitten oikein pitäs käydä?
Nuo on HELVETIN hyvät arvot (= uutta vastaavat) ja siis kattikin toimii moitteitta.
Paljonko pelissä on mittarissa?

Ei sitä konetta ole välttämättä tarkoitettukaan kuormittamattomana tasaisesti 2000 rpm käymään.
Vasta jos ajossa tasakaasulla alkaa ryntäileen, niin . . .

Eihän se mitään haittaa, jos auto on kunnossa? Vai meneekö harrastuksesta maku?
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Ajokilometrit ovat 82500km.
Juu,kyllä nuo arvot mielestäni ovat hyvät,mutta kun kierrokset ovat juuri tuon verran,eli 1500-2000,kun ajelee 60 km/h ja painaa kaasua reilusti niin auto kyllä lähtee nykimättä kuin hauki rannasta :wink:
no,asiaan,mutta kun paikaltaan lähtee ja painaa rauhallisesti koko ajan kaasua kevyesti,tuntuu selvästi kun auto ikäänkuin nykien etenee,kunnes kierrokset ovat yli 2000
Nykiminen on juuri alueella 1500-2000.Tosin esim emäntäni sanoi minua luulosairaaksi,eikä nykimistä huomannut :shock:
Aion kuitenkin tulpat vaihtaa,koska on niillä ajettu jo n.12000 ja ajattelin samalla katsoa tuon jakajan kannenkin
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ihan hyvät arvot ja palaminenkin on täydellistä, kun tuo Lambada arvo on tasan 1,00.
Tuo epätasainen käynti katsastuksessa n.200rpm kohdalla voi johtua vaikkapa hieman kylmästä koneesta???
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Moppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ke 08.10.2003 11:13
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Moppe »

Jostain häiriöstä on kysymys, ei HC arvon pitäisi heitellä noin paljoa. HC-arvo kertoo kuinka puhtaasti se bensa palaa, kaikenlaiset käyntihäiriöt lyhentävät aina katalysaattorin ikää, ja tietysti keventää omistajan kukkaroa.

Kierrokset joilla häiriö esiintyy, niin hyvin todennäköisesti esiintyy myös nykimistä, kuinka paljon se sitten tuntuu onkin sitten eri juttu, kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon per....ssä, niin sanotaan.

Kannattaa käydä tarkastuttamassa asia.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Yksi nykimistä aiheuttava (siis todellista hyppimistä :wink: ) tekijä on sytkäboksin maadoitus. Tiedä miten tuossa 24V:ssä asian laita on, mutta M103:ssa molo on ruuvattu kuskinpuoleiseen lokasuojaan (siis sisäpuolelle :wink: ) ja siinä kun se saa sopivasti kurakylpyä vuosien aikana...
Varsinainen vika johtuu siitä, kun kiinnityksessä käytetyt ruuvit alkavat hapettumaan ja maadoituskontakti alkaa pätkimään. Itselläni kosla hyppi kuin pässi narussa ja se piti viedä spesialistille tsekattavaksi. Konehuone oli kuitenkin niin paskainen, että pyysi käyttämään ensin pesussa. :oops: Kappas vaan, ongelma katosi pelkällä pesulla ja setelitukko jäi perstaskuun. 8)
Joskus jos / kun alkaa vielä temppuilemaan, niin revin boksin irti ja laitan kontakteihin kuparitahnaa tai vastaavaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Semmonen kysymys tosta koneen ohjausboxista,eli onko siinä jonkunlainen muisti,mikä tallettaa tietoa ja jonka pystyy testerillä purkamaan,eli oisko sinne jäänyt tiedonjyviä tässä tapauksessa.
Aikanaan kun omistin Trans-Amin,niin siinä oli "check engine soon"-valo joka syttyi kun tietokone havaitsi jotain poikkeavaa,ja se jäi muistiin jonka pystyi k.o vehkeessä itse hyppylankalla tutkimaan,eli mittaritaulussa valo sykki tietyllä tavalla.esim 3 pitkää 2lyhyttä väläystä eli koodi 32.
Sen pystyi sitten korjauskäsikirjasta setvimään mitä koodi tarkoitti,tosin se ei kyllä aina auttanut :wink:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Nyt on virranjakajan kansi putsattu,olipas kosketuspinnat aika pahassa jamassa.samalla laitoin nelikärkiset tulpat koneeseen ja katsos.kone alkoi uuden elämän,ilman nykimistä :lol:
Jakajan kansi on kyllä uusittava jossain vaiheessa,vaikka sen kosketuspinnat saikin hiomapaperilla jonkulaiseksi,on muuten hintava osa.
KL-varaosilla 106 ekuu!!
Otin ilmanputsarin kokonaan pois ja katselin myös nuo liittimet joita löytyi erinäinen määrä ruiskun kupeesta!no,nyt ei muuta kuin kovaa ajoa ja toivotaan ettei vika palaa takaisin.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

make kirjoitti:Tosin esim emäntäni sanoi minua luulosairaaksi,eikä nykimistä huomannut :shock:
OT:Kannattaa harrastaa usein sitä nykimistä niin kyllä se sitten huomaa... :wink: vähän kun paidan alta nöpöttää niin heti vaan nykimään :lol:

onneks on perjantai...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

make kirjoitti:KL-varaosilla 106 ekuu!!
No joo, mutta itselläni kesti 120tkm.
Jos sen putsaa vuosittain, eikä anna kontaktien hapettua, saa varmaan ajella lähes 200th ilman onkelmia. Ja mielelläänhän tuon 106€ panostaa parin sadan tonnin välein. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin