arpuC kirjoitti:...millainen Slk mahtaa olla talvella esimerkiksi lämppärin osalta, lämpiääkö kabiini nopeasti, onko muita asioita joita tulis ottaa huomioon; termostaatti ym.? Ja onko tuolla ylipäätään mitään järkeä ajella talvella? Itse olen nyt tottunut webastoon ja nelivetoon...
Tervetuloa Foorumille, arpuC! Uskaltaisinpa sanoa, että SLK on varsin mainio talviauto. Eli järkeä on.
Takavetoinenhan SLK tietysti on ja käyttäytyy sen mukaisesti. Mutta kertaakaan en joutunut SLK:lla ongelmiin sinä aikana kun taloudessamme sellainen oli.
Jos keli on jäisen liukas, liikkeellelähtö takavetoisella autolla ja kitkarenkailla ei luonnollisesti ole yhtä nopea kuin jollain quattrolla ja nastarenkailla. Mutta vaikeuksia ei ollut. Lisäksi SLK:n käytös on mukavan rauhallista ja ennakoitavissa olevaa, vaikka akseliväli onkin kohtuullisen lyhyt.
Jos ostat facelift-mallin R170:n saat automaattisesti vakiovarusteena ESP:n. SLK:n tapauksessa se on viritetty sallimaan pienet luistattelut, mutta ottaa auton määrätietoisesti kiinni jos luisto menee liian jyrkäksi. Hyvä varuste siis.
Matkustamo SLK:ssa on kohtuullisen pieni ja lämmityslaite mukavan tehokas. Yhdessä nämä tarkoittavat, että lämpöä tulee nopeasti ja sitä tulee hetkessä enemmän kuin riittävästi.
arpuC kirjoitti:...Vakiona tuo Slk ei täysin säväytä vaan jos tuon hommaan, niin tarkoitus olisi laittaa Amg-koripaketti, maski ja leveäreunaiset vanteet...
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Ole tarkkana rengastuksen kanssa. Erityisesti, mikäli aiot laittaa taakse leveämmät kumit kuin eteen. SLK on hyvin tarkka rengastuksen suhteen.
arpuC kirjoitti:...Mitenkäs nuissa mahtaa huollot maksaa?...
Virallisessa merkkiliikkeen huollossa maksaa varmasti aika tavalla. Mutta auton määräaikaishuolloissa ei ole mitään ihmeellistä, joten sen voi tehdä lähes missä tahansa. Tältä foorumilta löytyy vinkkejä useista pienistä pajoista, jotka tekevät todistetusti erinomaista jälkeä.
Hinnasta voin sanoa, että minulla SLK:n huollot maksoivat juuri saman kuin C-Mersunkin huollot. Näin siksi, että SLK:n normaalit huolto-osat ovat samoja kuin "perinteisissä" korimalleissa.
Jos SLK:ta alkaa kolhia tai sen kattomekanismi menee oikeasti rikki, silloin varmasti alkaa maksaa. Mutta niin pitkään kun puhutaan normaaleista huolloista, auto on kohtuullisen edullinen omistaa.
arpuC kirjoitti:...Missä vaiheessa tulee "iso" huolto ja paljonko kustantaa?...
"Iso huolto" on käytännössä "pieni huolto + lisätarkastuksia". Eli hinta ei poikkea paljon pienen huollon hinnasta. Muutamalla satasella uskoisin selviävän lähes kaikissa noissa edellämainitsemissani "pikkupajoissa".
Jos ostat automaattivaihteisen auton, suosittelen vaihtamaan sen laatikon öljyt 60000 km välein. Se on hitusen arvokasta johtuen arvokkaasta öljystä.
arpuC kirjoitti:...Kuinka usein jakohihna täytyy vaihtaa (ei kaiketi ole ketjua tässä koneessa)...
On ketju.
arpuC kirjoitti:...Olen katellut seuraavanlaista Slk:ta Mitä mieltä olette, pitäneeköhän kilometrit paikkaansa ja onko kaikinpuolin edullinen vai kannattaako tuosta tinkiä? Budjetin kattona voisin pitää 25te, joten se taitaa kohdistua pre-facelift malleihin...
Ihan perusasialliselta näyttää. Kilometrejä on melko vaikea arvioida kuvien perusteella. Jos ne pitävät paikkaansa, hintapyynti on ihan järkevä. Olen
täällä luetellut muutoksia, jotka R170:n facelift toi mukanaan. Mielestäni nuo ovat niissä määrin merkittäviä että harkitsisin pientä joustamista budjetissa.
arpuC kirjoitti:...Mitä kannattaa huomioida, kun tuollaisen kompuran vie koeajolle, että kaikki on kunnossa?...
Tarkista ainakin
täällä listaamani asiat ennenkuin ostat autoa. Lisäksi kuuntele kompressoria ja vesipumppua.
arpuC kirjoitti:...onko nuissa Slk-malleissa täyttä lukkoa vai ihan bemareiden kaltainen kitkalukko?...
Ei valitettavasti kumpaakaan vaan lukkoa matkiva luistonesto.