Bandpass-subbariprojekti W124:ään

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Bandpass-subbariprojekti W124:ään

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Eli bassoa pitää saada lisää ... mutta laadukasta, eikä liikaa. Ja niin, ettei systeemi näy kovin pahasti ulospäin tai syö koko tavaratilaa. Tuossa mietin eri vaihtoehtoja subbarin kotelon sijoituksen suhteen: sisälle se ei mahdu tekemättä järjettömiä kompromisseja tilankäytön suhteen, joten takakonttiin - mutta silloin tulee ongelmaksi tiivis hattuhylly ja tankki, niin kuin täällä moni onkin jo harmitellut. Kovin paljoa en viitsisi autoa tuhota, varsinkaan orggis-hattuhyllyä.

Suunnittelinpa siis seuraavanlaista: 4:n asteen bandpass-subi konttiin, josta refleksiputki johdettu ensiapulaukun kohdalta sisään.

Kuva

Tuossa putken vetämisessä täytyy varmasti hieman peltiä poistaa, mutta ei kuitenkaan enempää kuin 3" refleksiputken vaatima tila. Ja tässä vaiheessa mainittakoon, että tällä ratkaisulla ei ole tarkoitus tuottaa mitään jättiläismäisiä äänenpaineita, kunhan laadukasta syvää bassoa vain. Ensiapulaukun kansi on tarkoitus jättää paikalleen, mutta siihen täytyy tehdä putkea varten reikä, jonka sitten voi "siistiä" jollain 4-5" kaiutinritilällä.

Ratkaisun etuna on ainakin se, että takaluukku resonoi mahdollisimman vähän, kun paine kulkeutuu lähinnä sisätiloihin. Lisäksi ne 5 1/4" kaiuttimet, jotka mulla on hattuhyllyn orggispaikoilla, saavat olla sikäli rauhassa ettei subbarin paine sotke niiden toimintaa tai pahimmassa tapauksessa riko niitä (tietysti voisinhan koteloida ne erikseen, jos jaksaisin...) Eikä ainakaan subbarin elementti ole vaarassa, vaikka takaluukun lastaisi täyteen, kun se on kotelon sisällä.

Elementtinä ajattelin käyttää minulta joskus ylijäänyttä Cerwin-Vega!:n kymppituumaista 2-puhekelaista. Tuo passaa bandpassiin WinISD:n avulla tekemieni johtopäätösten mukaan aika näppärästi, taajuusvaste ja herkkyys ovat miltei samaa luokkaa alapäästään vastaavankokoisen refleksikotelon kanssa, mutta tietysti vaimentuvat ylemmäksi mentäessä.

Kuva

Onko joku muu testaillut bandpass-koteloa W124:ssä? Olisi mukava tietää kokemuksista, ennen kuin ehdin mokata koko homman... :)

BTW noista piuhojen vedoista: mitenkäs noi kynnyslistat lähtevät irti, ajattelin rca- ja virtakaapelit kiskaista kontin puolelle jostain mattojen alta. Hmm, ja olisko ideoita, miten saan tuon kotelon pysymään paikallaan mutkissa - niin, no tietysti tekemällä siitä riittävän suuren :D
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Kynnyslistat lähtee rivakasti vetämällä ylöspäin.
Ja penkit kannattaa ottaa pois kun piuhoja vetelee helpottaa kummasti, apukuskin puolella maton alla menee
muovinen "kotelo" mihin virtapiuha on hyvä sulloa..

Mieluiten vedät piuhat sit eri puolelta autoa vaikka näin: virtapiuha oikealta, heräte keskeltä ja rca vasemmalta..

Tällä ennalta ehkäistään v*ttumaista vinkunaa kaiuttimista, subillahan tuo vinkuna ei mitää haittaa mutta kun pääkaiuttimet vinkuu niin ei oo kivaa kuunnella "hiljempaa".. :evil: (nimim. kokemusta on :oops: )

Kulmaraudasta on hyvä tehdä kiinnikkeen jotka sit vain pulttaa _hyvästä_ paikasta läpi..


-Antti
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

parasta aikaa 4.asteen bandbass käytössä...

kaikista mersussa kokeilluista kotelovaihtoehdoista oli paras.
aiemmissa keskusteluissa löytyy enemmänkin pohdintaa asian tiimoilta
Viimeksi muokannut Joni P., Pe 16.01.2004 01:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Bandpass-subbariprojekti W124:ään

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

m4rcuz kirjoitti:Tuo passaa bandpassiin WinISD:n avulla tekemieni johtopäätösten mukaan aika näppärästi, taajuusvaste ja herkkyys ovat miltei samaa luokkaa alapäästään vastaavankokoisen refleksikotelon kanssa, mutta tietysti vaimentuvat ylemmäksi mentäessä.

[ http://koti.mbnet.fi/m4rcuz/sub-vaste.jpg ]

Onko joku muu testaillut bandpass-koteloa W124:ssä? Olisi mukava tietää kokemuksista, ennen kuin ehdin mokata koko homman... :)
Pahus kun on koko viesti hautautunut etten ole huomannut tarkemmin lueskella...

Et kai vaan ole jo tehnyt tuollaista koteloa jonka vastekäyrä tuossa kuvassa näkyy?

ei näytä meinaan kovin hyvältä noin puhasta sointia ajatellen...

eikä tuo vihreä käyräkään oikein hyvältä näytä vasteeltaan, joka myös vahvistaa sitä faktaa että CV:n subbarit on tehty vain ja ainoastaan siihen yhteen hommaan jossa ne edes jotenkuten toimivat (ainakin 5vuotta sitten, nyttemmin on jo teknologia ajanut ohi)

Vertailukohteeksi eräälle forumilaiselle valmistamani boksi:

Kuva

Elementtinä 12" Alpine Type-R
Viimeksi muokannut Joni P., Pe 16.01.2004 01:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

No en sitten päätynyt moista (onneksi?) rakentamaan. Mulla oli ko. elementti entuudestaan ~40 litran refleksikotelossa, joka sattuikin sopimaan MB:n konttiin varsin hyvin. Elementti on alunperin tarkoitettukin autoon, ja kotelo on rakennettu elementin mukana tulleita ohjeita noudattaen. (Mukana tuli monta erilaista ohjeistusta, tuo on nyt sen ohjeen mukaan tehty, jolla saa matalaa bassoa eikä niin paljoa äänenpainetta (kotelon viritystaajuus jossain parinkymmenen hertsin päällä)). Ja sointiin olen nyt niinkin tyytyväinen, etten todellakaan viitsi alkaa kyhäämään uutta, mahdollisesti paljonkin huonommin toimivaa bandpass-koteloa. Leikkelin hattuhyllyltä peltiä pois, niin pääsee paineet kabiiniin asti .. :)
Vastaa Viestiin