Pyöreät on paremmat! (123:n valot)
Pyöreät on paremmat! (123:n valot)
Niin, vaihdoin tuossa kokeeksi w123:een pyöreät etuvalot kanttisten tilalle. Niissä on uudet heijastimet ja virheettömät lasit. Pyöreissäkin on uudet heijastimet, mutta lasit aika huonot. Polttimoina on GE:n megalight plussat, jotka vaihdoin lampuista toisiin, tuleepahan tasapuolinen vertailu.
Pyöreät lamput autoon paikalleen ja koeajolle. Ero on kyllä huomattava pitkien osalta pyöreiden eduksi. Valo tulee niistä miellyttävänä "mattona", kanttisista sen tulee hmm.. "kulmikkaana".. Pyöreät näyttävät myös kaemmaksi. Lähivalot on molemmissa samanlaiset.
Eilen maalasin pyöreistä ne lasin takana olevat ritilät kromimaalilla, tuli ihan pirteän näköiset.. Mitähän jossa hommaisi jostain etuhelmaan w210:n omat sumuvalot ja muuttaisi taas w123:n sumuvalot parkeiksi....
Pyöreät lamput autoon paikalleen ja koeajolle. Ero on kyllä huomattava pitkien osalta pyöreiden eduksi. Valo tulee niistä miellyttävänä "mattona", kanttisista sen tulee hmm.. "kulmikkaana".. Pyöreät näyttävät myös kaemmaksi. Lähivalot on molemmissa samanlaiset.
Eilen maalasin pyöreistä ne lasin takana olevat ritilät kromimaalilla, tuli ihan pirteän näköiset.. Mitähän jossa hommaisi jostain etuhelmaan w210:n omat sumuvalot ja muuttaisi taas w123:n sumuvalot parkeiksi....
w115,123,124,126,210 yms.
Mistäköhän johtuu, mutta olen itse kuullut päinvastaisia kommentteja. Omalta osalta ei kyllä suoranaista vertailevaa kokemusta ole.miksu.80 kirjoitti:niinhän ne kaikki sanoo että ne pyöreät ois paremmat valoteholtaan... mut omasta mielestä rumat...
Rumuudessa eivät kuitenkaan pärjää jenkki-valoille.
Ei, kyllä pyöreä valoaukko antaa paremman tuloksen.
Muistettavaa on, että johonkin hondacivicin valoihin verraten W123:n lamput ovat a) isot ja b) korkealla. Molemmat vaikuttava jo sinällään positiivisesti valotehoon.
Muistettavaa on, että johonkin hondacivicin valoihin verraten W123:n lamput ovat a) isot ja b) korkealla. Molemmat vaikuttava jo sinällään positiivisesti valotehoon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Itse henk.koht. uskon (yllättäen) pyöreään muotoon ja riittävän suureen pinta-alaan näissä valoasioissa...
Paraboloidi (vai mikä helekutti se oli) on helpommin toteutettava optimaalinen heijastuspinta. Nykyään ja ehkä Stuttgartin pajalla jo 70-luvulla muunkin mallisten pintojen värkkäily on helppoa tietokoneella. Sen takia uskon, että ainakin vanhemmissa autoissa pyöreä riittävän suuri umpio on parempi kuin jonkin muun mallinen. Valo menee suoraan langalta lähtiessään sinne minne pitääkin.
Paraboloidi (vai mikä helekutti se oli) on helpommin toteutettava optimaalinen heijastuspinta. Nykyään ja ehkä Stuttgartin pajalla jo 70-luvulla muunkin mallisten pintojen värkkäily on helppoa tietokoneella. Sen takia uskon, että ainakin vanhemmissa autoissa pyöreä riittävän suuri umpio on parempi kuin jonkin muun mallinen. Valo menee suoraan langalta lähtiessään sinne minne pitääkin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Itselläni on kokemuksia kahdesta pyöreälamppuisesta ja yhdestä kantikkaasta.
Minä joudun kyllä nostamaan kättä kantikkaitten puolesta.
Voi tietysti olla, jos mittalaitteet rupeaa toista näyttämään että olen väärässä, mutta tämä onkin mu-tu mielipide.
Minä joudun kyllä nostamaan kättä kantikkaitten puolesta.
Voi tietysti olla, jos mittalaitteet rupeaa toista näyttämään että olen väärässä, mutta tämä onkin mu-tu mielipide.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Pyöreät on paremmat! (123:n valot)
Joku voi sekoittaa autosi pian Väyryseen....jarski kirjoitti:Mitähän jossa hommaisi jostain etuhelmaan w210:n omat sumuvalot ja muuttaisi taas w123:n sumuvalot parkeiksi....
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Re: Pyöreät on paremmat! (123:n valot)
Elä kerro enempää; oon just yrittämässä myydä kantikkaita...jarski kirjoitti: Pyöreät lamput autoon paikalleen ja koeajolle. Ero on kyllä huomattava pitkien osalta pyöreiden eduksi. Valo tulee niistä miellyttävänä "mattona", kanttisista sen tulee hmm.. "kulmikkaana".. Pyöreät näyttävät myös kaemmaksi. Lähivalot on molemmissa samanlaiset.
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Silloin kun omaan romurautaan tuli laitettua uudet umpiot ja vielä valojen lasit päälle, niin valoteho muuttui ihan uskomattomaksi! Varsinkin kun edelliset olivat kuin hiekkapuhalletut sekä umpiot että lasit. Nyt on tietenkin himmentymistä tapahtunut vuodesta 1996, mutta yksilöero yms. selittyvät varmaan (yllättäen) pitkälle niiden vekottimien kunnolla.raul kirjoitti:Pakko toi on jossain määrin sulattaa että pyöreet ois paremmat, mutta sillä varauksella että yksilöllisiä erojakin varmaan löytyy.
EDIT: Toisaalta, voi eroja löytyä muualtakin. Tuntuu nimittäin, että siskon W123:ssa neliskanttisilla valoilla on parempi valoteho kuin äidin S123:ssa pyöreillä valoilla ja kumpiinkin on vaihdettu uudet lasit ja umpiot. Ja neliskanttiset on kyllä paremman näköiset.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Eipäs ole! Eikös ainakin W123:n neliskanttisen umpion muoto ole ennemminkin takaa ja sivuilta kaareva, ylä- ja alaosasta tasainen? Vai onko?fidldee kirjoitti:Neliskanttinenhan on pyöreä mistä on leikattu reunat pois! (tai päinvastoin)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
..
On.Saul kirjoitti:Eipäs ole! Eikös ainakin W123:n neliskanttisen umpion muoto ole ennemminkin takaa ja sivuilta kaareva, ylä- ja alaosasta tasainen? Vai onko?fidldee kirjoitti:Neliskanttinenhan on pyöreä mistä on leikattu reunat pois! (tai päinvastoin)
w115,123,124,126,210 yms.