Milloin jakoketju vaihetaan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Studis1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 26.07.2006 11:38
Paikkakunta: Tornio

Milloin jakoketju vaihetaan?

Viesti Kirjoittaja Studis1 »

Eli väyrynen E230 -97,Paljonko kestää kilometrejä ketju ennen kuin täytyy alkaa harkitsemaan mahdoillista vaihtoa?
[b]W210 Avantgarde E230 -97[/b] Nissan Sunny B11 -86 Volvo Pv 544G Special -66 EX. W124 200B -90
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Eikö suositus ole 300 tkm?
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Äijän pakuun (210d) vaihdettiin 500tkm kohdalla, oli 3 asteen heitto pumpun ajoituksessa eli ketju venynyt.
vw golf variant -97,vw vento -96.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

sooppa kirjoitti:Äijän pakuun (210d) vaihdettiin 500tkm kohdalla, oli 3 asteen heitto pumpun ajoituksessa eli ketju venynyt.
????
Eikös siinä oo pumpussa säädettävä ajoitus. Voiko tuota ketjun venymää edes tarkastaa pumpun ajoituksesta. Nokka-akselin ajoituksesta kylläkin.
Ite tarkastin viikonloppuna varmuudella ainakin yli 500tkm ajetun 200d:n ketjun venymää nokka-akselilta, ei havaittavaa venymää tai ainakin alle 0,5 astetta! Ja pumpullahan tuo tekee sitten siitä noin puolet, mutta säädettävissähän sekin heitto on.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Sitten kun rupeaa pitämään helvetinmoista kolinaa kylmänä :D
220.128 Black Mirror
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kryptonite kirjoitti:Sitten kun rupeaa pitämään helvetinmoista kolinaa kylmänä :D
Harvemmin kolisee.. Siellä on öljynpaineen kaverin ajousi pitämässä ketjua tiukalla. :D

Tai no.. koliseehan se sitten kun katkeaa. :D
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...ei sillä ole mitään vaihto km lukemaa määrätty :D ...vaihdetaan tehtaan mukaan vain tarvittaessa :lol: ...siis jos on uuden mallinen 2 rivinen ketju (tuli jo vikoihin 124 autoihin) :D ...mutta jos jollain vielä 124 ssa vanhanmallinen ketju niin pipikasesti vaihtoon vielä kun ehtii :lol: :lol: :lol:
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Mitenkäs W123:n kettinki ? Vaihdetaanko 500 000 vai miljoonan välein vai tarvittaessa ? :lol:

Oon mietiskellyt, että pitäisköhän vaihtaa varmuuden vuoksi, kun on 542 000 mittarissa ja ei mitään tietoa vaihtohistoriasta. Kone kyllä käy ja kukkuu tosi nätisti ja vetoja on se, mitä 88 hevosella nyt pääsee.

K:Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Wade kirjoitti:Mitenkäs W123:n kettinki ? Vaihdetaanko 500 000 vai miljoonan välein vai tarvittaessa ? :lol:
Edelleen se sama suositus 300tkm välein. W123 tiisseleissa sitäkin tärkeämpi tarkastus kohde on öljypumpun käyttöakselin yläpään helan tarkastus.
Studis1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 26.07.2006 11:38
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Studis1 »

Mika.T kirjoitti:
Wade kirjoitti:Mitenkäs W123:n kettinki ? Vaihdetaanko 500 000 vai miljoonan välein vai tarvittaessa ? :lol:
Edelleen se sama suositus 300tkm välein. W123 tiisseleissa sitäkin tärkeämpi tarkastus kohde on öljypumpun käyttöakselin yläpään helan tarkastus.
No kiitti tässä vaiheessa tiedoista,tasapuolisesti kaikille!,joten on vielä matkaa siihen 300tkm noin 60000km.Sit pistän vaihtaen....
[b]W210 Avantgarde E230 -97[/b] Nissan Sunny B11 -86 Volvo Pv 544G Special -66 EX. W124 200B -90
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

juhaoh kirjoitti:
sooppa kirjoitti:Äijän pakuun (210d) vaihdettiin 500tkm kohdalla, oli 3 asteen heitto pumpun ajoituksessa eli ketju venynyt.
????
Eikös siinä oo pumpussa säädettävä ajoitus. Voiko tuota ketjun venymää edes tarkastaa pumpun ajoituksesta. Nokka-akselin ajoituksesta kylläkin.
Ite tarkastin viikonloppuna varmuudella ainakin yli 500tkm ajetun 200d:n ketjun venymää nokka-akselilta, ei havaittavaa venymää tai ainakin alle 0,5 astetta! Ja pumpullahan tuo tekee sitten siitä noin puolet, mutta säädettävissähän sekin heitto on.
Kun jakoketju irrotettiin niin pumppuun laitettiin joku lukkotappi että pysyy ajoitus paikallaan, tappi ei paikalleen mennyt vaan piti pyöräyttää just toi 3 astetta sivuun. Uudella ketjulla ei heittoa ollut, vanha ketju oli alkuperäinen koska siinä ei ollut lukkoa.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Kiitoksia. Täytyy sitten varmaan tsekkauttaa nuo varmuuden vuoksi.



Mika.T kirjoitti:
Wade kirjoitti:Mitenkäs W123:n kettinki ? Vaihdetaanko 500 000 vai miljoonan välein vai tarvittaessa ? :lol:
Edelleen se sama suositus 300tkm välein. W123 tiisseleissa sitäkin tärkeämpi tarkastus kohde on öljypumpun käyttöakselin yläpään helan tarkastus.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

sooppa kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
sooppa kirjoitti:Äijän pakuun (210d) vaihdettiin 500tkm kohdalla, oli 3 asteen heitto pumpun ajoituksessa eli ketju venynyt.
????
Eikös siinä oo pumpussa säädettävä ajoitus. Voiko tuota ketjun venymää edes tarkastaa pumpun ajoituksesta. Nokka-akselin ajoituksesta kylläkin.
Ite tarkastin viikonloppuna varmuudella ainakin yli 500tkm ajetun 200d:n ketjun venymää nokka-akselilta, ei havaittavaa venymää tai ainakin alle 0,5 astetta! Ja pumpullahan tuo tekee sitten siitä noin puolet, mutta säädettävissähän sekin heitto on.
Kun jakoketju irrotettiin niin pumppuun laitettiin joku lukkotappi että pysyy ajoitus paikallaan, tappi ei paikalleen mennyt vaan piti pyöräyttää just toi 3 astetta sivuun. Uudella ketjulla ei heittoa ollut, vanha ketju oli alkuperäinen koska siinä ei ollut lukkoa.
Eikä sitä lukkoa ole tarkoitus käyttää siinä uudessakaan ketjussa, muutakuin hetken aikaa. Eli silloin kun kiinnitetään uusi ketju vanhaan ja ujutetaan koneeseen. Sen jälkeen uusikin ketju tulisi niitata, voi muutoin käydä köpelösti :) :wink:

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:
Wade kirjoitti:Mitenkäs W123:n kettinki ? Vaihdetaanko 500 000 vai miljoonan välein vai tarvittaessa ? :lol:
Edelleen se sama suositus 300tkm välein. W123 tiisseleissa sitäkin tärkeämpi tarkastus kohde on öljypumpun käyttöakselin yläpään helan tarkastus.
Kestääkö 300tkm c36:ssa?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin