ST pakosarjat.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

ST pakosarjat.

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Onko kukaan kokeillu superissa tuollaista 48mm putkesta tehtyä pakosarjaa? vai onko kaikissa tuo 43mm sarja käytössä?
Ainakin noissa Jaappanin poikien Tehokkaissa mitsuissa,tojotissa,nisukoissa on näkyny noita isoista putkista tehtyjä sarjoja.
Haittoja/hyötyjä?
Vasta sitten varmaankin ois hyvä? kun haetaan niiitä aivan viimisiä tehoja,vai onko? -laine-
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://s141.photobucket.com/albums/r49/laineracing/
tommosta pienestä putkesta alottelin tekeen. mutta kaippa semmosta isompaakin on kokeiltava.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai suurista putkista ole muuta vaaraa kuin tämä:

Kuva

Suuressa putkessa kaasun virtausnopeus laskee, mikäli kaasua ei tule riittävästi niin eihän hitaasti virtaavasti kaasusta ole iloa ahtimelle. Tarkoitan jos se joutuu hidastamaan pakoaukon kohdalla, ja taas kiihdyttämään ahtimen kohdalla, jolloin nopeudenmuutoksiin kuluu energiaa, ihan kuten mutkien väistelyihinkin ja muihin turhiin kiemuroihin.

Sopiva on aina sopiva. (lue minulla ei ole hajuakaan mikä on optimi :lol: )
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

veskola kirjoitti:Ei kai suurista putkista ole muuta vaaraa kuin tämä:

Suuressa putkessa kaasun virtausnopeus laskee, mikäli kaasua ei tule riittävästi niin eihän hitaasti virtaavasti kaasusta ole iloa ahtimelle. Tarkoitan jos se joutuu hidastamaan pakoaukon kohdalla, ja taas kiihdyttämään ahtimen kohdalla, jolloin nopeudenmuutoksiin kuluu energiaa, ihan kuten mutkien väistelyihinkin ja muihin turhiin kiemuroihin.

Sopiva on aina sopiva. (lue minulla ei ole hajuakaan mikä on optimi :lol: )
Kannatetaan. Yleensä pakosarjassa on hyvä lähteä kannen pakoaukkojen mitoista ja muuttaa kokoa maltillisesti, jotta virtausnopeuksissa ei synny äkillisiä muutoksia. Tein omaan 190E:hen 4-2-1 -sarjan 42,4-millisistä käyristä ja putkista (pienen) turbon laippaan asti ja se toimii hyvin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mulla on omassa bensa koneessa tehty 48mm putkista ja se ainakin Rokkaa viun hienosti,harvemmin on kaasut menny takasin koneeseen päin :lol:
miksiköhän Oikein tehokkaissa bensakoneissa siellä jaappanissa on isot putket sarjoissa?
noh,kaippa se on vaan bensakoneissa hyvät,ja niissä tehokkaammissa.
ettei laiskoihin dieseleihin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:mulla on omassa bensa koneessa tehty 48mm putkista ja se ainakin Rokkaa viun hienosti,harvemmin on kaasut menny takasin koneeseen päin :lol:
miksiköhän Oikein tehokkaissa bensakoneissa siellä jaappanissa on isot putket sarjoissa?
noh,kaippa se on vaan bensakoneissa hyvät,ja niissä tehokkaammissa.
ettei laiskoihin dieseleihin.
Ehkä niissä on isot turbot, jotka toimivat vasta isoilla kierroksilla, toiminta-alue voi olla esim. 5000-8000 kierrosta. Kai näissä pitää aina tehdä kompromisseja.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

veskola kirjoitti:
Suuressa putkessa kaasun virtausnopeus laskee, mikäli kaasua ei tule riittävästi niin eihän hitaasti virtaavasti kaasusta ole iloa ahtimelle. Tarkoitan jos se joutuu hidastamaan pakoaukon kohdalla, ja taas kiihdyttämään ahtimen kohdalla, jolloin nopeudenmuutoksiin kuluu energiaa, ihan kuten mutkien väistelyihinkin ja muihin turhiin kiemuroihin.

Sopiva on aina sopiva. (lue minulla ei ole hajuakaan mikä on optimi :lol: )
Joskus aikanaan olen jäänyt siihen käsitykseen, että ainakin vaparin pakosarjassa tuota alapuolen pientä pykälää jopa suosittaisiin. Yläpuoli kuitenkin tehtäisiin linjaan.:: :roll:
Ei oppinut olutta ojaan kaada
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Kuulin eilen kaverista, joka tykkäsi oikein muhkeista pakosarjan muodoista, mutta ymmärsi ettei se voinut virtauksen kannalta olla kovin hyvä. Toteutti sitten haaveensa hitsaamalla tavallisen peltisarjan päälle mahdollisimman suuresta rosteriputkesta "valepakosarjan", eli koteloi alkuperäisen käyrästön sen sisään. :lol: :lol: :lol: Hieno oivallus sinänsä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

pyhimys kirjoitti:Joskus aikanaan olen jäänyt siihen käsitykseen, että ainakin vaparin pakosarjassa tuota alapuolen pientä pykälää jopa suosittaisiin. Yläpuoli kuitenkin tehtäisiin linjaan.:: :roll:
Oliko tuohon jokin järkeenkäyvä syy ? Luonnollisesti siten, että pakosarja aukko on mieluummin aivan hitusen suurempi, jotta ei tule vastavirran pykällää kun vehkeet elävät ajan myötä.

Mahtaisiko ne kilpamoottorit olla kuitenkin tälläisiä:

Kuva

(no kuva vähän liioittelee lavennusta)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

veskola kirjoitti:
pyhimys kirjoitti:Joskus aikanaan olen jäänyt siihen käsitykseen, että ainakin vaparin pakosarjassa tuota alapuolen pientä pykälää jopa suosittaisiin. Yläpuoli kuitenkin tehtäisiin linjaan.:: :roll:
Oliko tuohon jokin järkeenkäyvä syy ? Luonnollisesti siten, että pakosarja aukko on mieluummin aivan hitusen suurempi, jotta ei tule vastavirran pykällää kun vehkeet elävät ajan myötä.

Mahtaisiko ne kilpamoottorit olla kuitenkin tälläisiä:

Kuva

(no kuva vähän liioittelee lavennusta)
Kyllä esimerkiksi David Wizard sai foordiinsa lisää tehoa tekemällä suuremman putken pienemmän kanavan ympärille. Noita takaisin virtauksia selitti kumoavansa sillä.

Veskolan kanssa olen juuri samaa mieltä, siitä että pakoaukkoon mennessään joutuu kaasu kiihdyttämään uudelleen ja tämä nostaa pakopainetta.
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

kynsi kirjoitti:
veskola kirjoitti:
pyhimys kirjoitti:Joskus aikanaan olen jäänyt siihen käsitykseen, että ainakin vaparin pakosarjassa tuota alapuolen pientä pykälää jopa suosittaisiin. Yläpuoli kuitenkin tehtäisiin linjaan.:: :roll:
Oliko tuohon jokin järkeenkäyvä syy ? Luonnollisesti siten, että pakosarja aukko on mieluummin aivan hitusen suurempi, jotta ei tule vastavirran pykällää kun vehkeet elävät ajan myötä.

Mahtaisiko ne kilpamoottorit olla kuitenkin tälläisiä:

Kuva

(no kuva vähän liioittelee lavennusta)
Kyllä esimerkiksi David Wizard sai foordiinsa lisää tehoa tekemällä suuremman putken pienemmän kanavan ympärille. Noita takaisin virtauksia selitti kumoavansa sillä.

Veskolan kanssa olen juuri samaa mieltä, siitä että pakonieluun mennessään joutuu kaasu kiihdyttämään uudelleen ja tämä nostaa pakopainetta.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

sen takia vaan alotin tän topicin että saadaan keskustelua syntymään. ja ehkä ihan käytännön kokemusta. kuinkas isot on ollu superi miehillä noi pakoaukot siitä "lopusta"?? että kuinka paljon on portattu? tossa bensassa ainakin toimii toi isompikin putki sarjoissa.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Kilpamoottoreissa on pienempi putki isomman sisällä, tarkoitus on että, siihen tulee ns rappunen ettei pakokaasu pääse takaisin virtaamaan sylinteriin.
Vähän sinnepäin kun tossa Veskolan kuvassa,mutta pakoaukko jatkuis pienellä putkella isomman putken sisään n.40mm
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

sunbeam kirjoitti:Kilpamoottoreissa on pienempi putki isomman sisällä, tarkoitus on että, siihen tulee ns rappunen ettei pakokaasu pääse takaisin virtaamaan sylinteriin.
Vähän sinnepäin kun tossa Veskolan kuvassa,mutta pakoaukko jatkuis pienellä putkella isomman putken sisään n.40mm
Juuri tätä samaa tarkoitin, en vain löytänyt yhtä selviä sanoja :lol:
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

ei kannata sotkea pensavaparin pakosarja virityksiä turbokoneisiin missään muodossa

varsinkaan turbodieseleihin!!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no ei noi n. 1000hp bensakoneet ollukkaan mitään vapareita missä ne pakosarjat on isoilla putkilla.
minkä kokosia on ollu pakokanavat st mersuissa yleensä jos on kanavat ollu portattuja.?
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

mahtavaa :D stoneheadkin on päässyt taas pitkästä aikaan foorumin pariin käymään. :D
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Suuri putkikoko isolle ahtimelle ja korkeille kierroksille. Pienemmällä herää paremmin. Ahtimen nielun koon mukaan noin maalaisjärjellä. Tukkimiehen sarjaa ei missään nimessä saa tehdä minkään kokoisesta.

Tämmöinen voisi toimia st-ssäkin bmw m20 koneeseen menee tuo.
http://s127.photobucket.com/albums/p142 ... t=bmw1.jpg

42mm lähtö ja 2 kun menee 1 niin loppu 48 sia
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Voisko olla että 1000hv 4-syl bensa turboissa on mietitty jo pakosykettä
ettei tulis takaisin virtausta sylinteriin.
Että pakosarjaan sopisi sama tilavuus kun vaparikoneissa ensiöputkiin
muuten tuntuu oudolta että,pakosarja on 50-60mm putkee
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

sunbeam kirjoitti:Voisko olla että 1000hv 4-syl bensa turboissa on mietitty jo pakosykettä
ettei tulis takaisin virtausta sylinteriin.
Että pakosarjaan sopisi sama tilavuus kun vaparikoneissa ensiöputkiin
muuten tuntuu oudolta että,pakosarja on 50-60mm putkee
ST, kuten otsikossa luki useimmiten käsittää jotain muuta kuin 1000hp resonanssiviritteisen ja ahdetun bensan.

Moni korkeaviritteinen diesel on varustettu alkuperäisellä nokka-akselilla, jossa poistotahti poikkeaa edellämainitusta paljon.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Lainaanpa röyhkeästi aihetta.

Vitoskone, turpo tulee jaetulla pakopesällä (HX-35) ja erillinen hukkaportti.
Miten vedän putket?
Ajattelin että nieluun, joka menee turbiinipyörän pienemmälle säteelle, vedän 3 putkea. Loput 2 putkea sinne missä turbiinipyörän säde on suurempi (eli turnon keskiossa puolelle).

Tuolleen se olisi hieman enemmän edes... miten sanoisin... no momentit lähes yhtä suuria.. Turpon akseliin vaikuttavat.
Siis: pienempi säde turbiinpyörässsä :arrow: Enemmän pakokaasua sinne (suurempi voima) jotain tuollasta ajattelin. Huonosti vaan osasin selittää.

Ja hukkaportti tulee siihen 3 putken ryhmään.

Miten tuollainen pakosarja pitäisi oikeasta tehdä? Putket siis vetää.
Neuvoja kaipailisin :wink:
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

mulla menee takempaan eli isompaan kanavaan 3 putkia ja pienempään kanavaan 2
mb 190 om605 st
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

täältä löytyypi valmiita ST pakosarjoja mersuihin ja bemariin...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

laittelin noihin sarjoihin mitä nyt tehny ni valmiiks paikat pakopaine ja lämpömittaukselle. ja tuet/paikat ettei halkeilis niinkun joittenkin tekemät sarjat.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

vesijohtoputkesta ja mutkista mig hitsattu sarja ei ikinä ole ikuinen, aina ne halkeilee, toiset nopeammin ja toiset hitaammin
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Sami T kirjoitti:vesijohtoputkesta ja mutkista mig hitsattu sarja ei ikinä ole ikuinen, aina ne halkeilee, toiset nopeammin ja toiset hitaammin
Mistä pitää tehdä että kestää?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mikään ei ole ikuista superturboilussa,

jos hyvin toimiva muutaman satasen maksava vesijohto sarja kestää vuoden tai jopa parikin vuotta jokapäiväistä ST käyttöä niin ei se tee kenellekkään konkurssia vaihtaa se uuteen siinä vaiheessa.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Junnu kirjoitti:Miten tuollainen pakosarja pitäisi oikeasta tehdä? Putket siis vetää.
Neuvoja kaipailisin :wink:
Esimerkiksi ne kaksi jotka menevät samaan pitäisi olla sytytysjärjestukseltään vastakkaiset, ei viereiset. Ja hait sijoittelulla aivan oikein että 3 pyttyä saavat kaasunsa ulos jouhevasti. Mutta korkeilla kierroksilla ja paineilla voi 2 ilman porttia olevaa saada kovan pakopaineen osakseen. Olisiko se 5-1 todella huono, kuka myöntää kokeillensa. Bensa audeissa on ollut jos jonkinlaisia 5 sarjoja.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

kynsi kirjoitti:
Junnu kirjoitti:Miten tuollainen pakosarja pitäisi oikeasta tehdä? Putket siis vetää.
Neuvoja kaipailisin :wink:
Esimerkiksi ne kaksi jotka menevät samaan pitäisi olla sytytysjärjestukseltään vastakkaiset, ei viereiset. Ja hait sijoittelulla aivan oikein että 3 pyttyä saavat kaasunsa ulos jouhevasti. Mutta korkeilla kierroksilla ja paineilla voi 2 ilman porttia olevaa saada kovan pakopaineen osakseen. Olisiko se 5-1 todella huono, kuka myöntää kokeillensa. Bensa audeissa on ollut jos jonkinlaisia 5 sarjoja.
Noin minäkin sen jotenkin mietin mielessäni. Kaipasin vaan vahvistusta ajatuksilleni. Kaveri väitti, ettei 5-koneen kanssa voi käyttää jaettua pakopesää, mutta minä en sitä niin vaan usko :wink:

Pakopaineita ajattelin mittailla, jos ne karkaa siinä 2 putken ryhmässä, ei auta muu kuin asentaa toinenkin hukkaportti.

Periaatteessa eihän tuo Holsetti (kiinteä hukkaporttinen,siis) laske painetta pois kun toisesta nielusta. Ei se hukkaportin reikä mene sen kannaksen läpi.

5-1 sarjalle ne oikein lämpiä, koska silloin tuo jaettu pakopesä menettää etunsa (mielipide tämä, ei käytännössä kokeiltu)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kaippa se kuitenkin tuettuna paremmin kestää vaikkei ikuinen olekkaan. tuskin siitä haittaa on. Kestiköhän samilla ittelläänkään ees vuotta sarja kun oli jo poikki.?
Vastaa Viestiin