Jouset vaihdettu, auto vaeltaa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Jouset vaihdettu, auto vaeltaa.

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Vaihdoin pari viikkoa sitten 124:een farkkuun kaikki jouset. Muuten oikeen hyvä, mutta onnistuin jollain lailla sössimään jarruja, ne nimittäin puoltaa jonkin verran. Toinen probleema on auton vaeltelu. Nykyisin vaatii aktiivisemmin ohjailua. Epäilen tietysti helpointa, eli renkaita. Alla nokian hakkapeliitta 4:set. Voisko alapallot olla väljät? takana jokin kolisee vänkärin puolella. Kun käytin ennen joulua leimalla (vanhoilla jousilla) ei ollut kuulemma perässä mitään väljää ja iskarit toimi hyvin. Kolina on kuitenkin kuulunut jo pidemmän aikaa. Edellinen omistaja on vaihdattanut iskarin just tuonne kolinakulmaan.
Muuten, jos tuntuu siltä että pyöränkulmissa vika, niin ei ole. Ne on juuri säädätetty. Sitä ennen ei ajaminen ollut kovinkaan nautittavaa. Jousien vaihdossa yritin paikallistaa kolinan lähdettä, mutta sitä ei löytynyt. Kuitenkin selkeästi vaeltelu johtuu takaa. Voisko olla syynä se, että en ole säätänyt perän asentotunnistusta korkeammalle nyt kun jouset on vaihdettu? Vakauttaisko säätö mitenkään menoa? :roll: On nääs nykyisin sellainen katumaasturikuskin fiilis siillä poikkeuksella, että auto ei keinu eikä kallistele. Jos jotain vinkkiä sais... Kiitos etukäteen.
PS. Vaikka autolla ei ole vielä ajettu kuin vajaa 600tkm niin jousien vaihto oli tarpeen. Eturenkaat ei mahtunut pyörimään varsinkaan viheliäisten töyssyjen kohdalla. Renkaat kokoa 195/15/65. En varmuudella enää koskaan vaihda mersun jousia ainakaan eteen... :evil: Sai taistella, kun ei ollut oikeaa jousipuristinta.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Mites noi edessä olevat iskarit? ettei vain olisi loppu?
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

vs.

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Edessä iskarit on huonommat. Voiskohan jotenkin se jarrutuskin puoltaa hieman sen takia, että toinen iskari ois tullut tiensä päähän :shock: . En ole kuitenkaan muuten kiinnittänyt huomioita etuiskareiden huonouteen.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Mulla vaelteli myös toi 124 ja koko ajan sai olla ohjailemassa,varsinkin tuulella oli aika stressaava ajella.
Tuntu kyllä ihan takapuolessa,että etupäästä johtuu toi luikertelu.
Vaihdatin sitte alapallot ja voi pässin pallit sentään,tuli sitte tosi hyvä ajolleen :D
Eikä noi vanhat pallotkaan ihan loppu ollu,mutta oli kyllä dramaattinen muutos.Kannattaa kyllä ehdottomasti vaihtaa,ainakin mun mielestä,ohjauskin keveni.

Niin ja mullakin on ihan tavalliset nesteiskarit,pelaavat aivan loistavasti,eivätkä ole niin kovat :shock:
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tuliko sulle madallus jouset vai normi? jos on joku lintta sarja niin syy on todennäköisesti siinä, kulmien säätö niin auttaa todennäköisesti. Mutta usein myös tuo hakeminen johtuu noista takapään tukivarsien huonosta kunnosta joka varsinkin korostuu uusilla jousilla että tarkistele eka ne puslat ja tukivarret sieltä takaa, muista myös katsoa ne takakelkan isojen puslien kunto siellä perästä katsoen kelkan etupäässä ylhäällä... :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Alakerrassa väljää, satavarmasti! Asia on niin monta kertaa todettu, että kannattaa ruveta tutkimaan tarkemmin. Kulmien säätö ei juurikaan auta, jos joku paikka lonksuu.
Käytän autojani Vianorilla, kun tarvetta säätää. Eivät edes tee mitään, ennen kuin väljät korjattu. Se on minusta erinomaista asiakaspalvelua.
Renkaita kokeilin tässä jokunen kesä sitten. Vaihdoin vuoron perään alle erilaisia renkaita erilaisilla paineilla, eikä niillä ollut hirveätä vaikutusta ajettavuuteen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Henkka kirjoitti:Mulla vaelteli myös toi 124 ja koko ajan sai olla ohjailemassa,varsinkin tuulella oli aika stressaava ajella.
Tuntu kyllä ihan takapuolessa,että etupäästä johtuu toi luikertelu.
Vaihdatin sitte alapallot ja voi pässin pallit sentään,tuli sitte tosi hyvä ajolleen :D
Eikä noi vanhat pallotkaan ihan loppu ollu,mutta oli kyllä dramaattinen muutos.Kannattaa kyllä ehdottomasti vaihtaa,ainakin mun mielestä,ohjauskin keveni.

Niin ja mullakin on ihan tavalliset nesteiskarit,pelaavat aivan loistavasti,eivätkä ole niin kovat :shock:



Moi, mistä olet ostanut meseen tavalliset nestevaimentimet??
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Smake75 kirjoitti:
Henkka kirjoitti:Mulla vaelteli myös toi 124 ja koko ajan sai olla ohjailemassa,varsinkin tuulella oli aika stressaava ajella.
Tuntu kyllä ihan takapuolessa,että etupäästä johtuu toi luikertelu.
Vaihdatin sitte alapallot ja voi pässin pallit sentään,tuli sitte tosi hyvä ajolleen :D
Eikä noi vanhat pallotkaan ihan loppu ollu,mutta oli kyllä dramaattinen muutos.Kannattaa kyllä ehdottomasti vaihtaa,ainakin mun mielestä,ohjauskin keveni.

Niin ja mullakin on ihan tavalliset nesteiskarit,pelaavat aivan loistavasti,eivätkä ole niin kovat :shock:



Moi, mistä olet ostanut meseen tavalliset nestevaimentimet??

Iskarit oli jossain toisessa 124:ssa,joka mulla oli,vaihdoin ne vaan tähän nykyiseen,niin huomasin että on vaan tavalliset nesteet.
Taitaa olla Kybit,koska on punaiset.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

sehän tässä kiikastaakin..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Ois tosiaan helppo lähtä vaihteleen osia jos sattuis tietämään missä välys on. Katsastusmiehelle toisaan sanoin, että katsoo välykset pois. Taakse on tukikumeja vaihdeltu ja koiranluut molemmille puolin taakse. Jouset on normi kamaa. Epäilen edelleen jonkin verran renkaita. Ajattelin kuitenkin tuon kolinapaikan paikallistaa ja korjata nyt enshätään. Vaeltelu ei ole se vaarallisin oire. Rampissa auto jotenkin lenuaa ja tuntuu kuin kaatuis justiinsa. Kuitenkaan auto ei kallistele :shock: . Siis tavallaan perä meinaa lähtä alta. Jotain siellä perässä on häikkää...
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
pystylamppu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 17.03.2005 22:33
Paikkakunta: VIHTI

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

vanhat iskarit ja uudet jouset ei välttämättä hyvä yhdistelmä.jousien vaihdonko jälkeen kulmat säädetty???muuttuu aina kun jotain tehdään .takakelkan etummaiset kannatin kumitkin vois olla "väljät"ne menee useammin kun takimmaiset.entäpä "narinahelat".ja taka raidetangot .ne vaikuttaa muun muassa ajettavuuteen . edellä mainittujen lisäksi ,tässä muutamia vaihtoehtoja. jos renkaiden paineet on kohdillaan noin 2.4 ja ei ole liikoja nastaulkonemia niin ei vikoja renkaissa .
"Tieto lisää tuskaa"
pystylamppu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 17.03.2005 22:33
Paikkakunta: VIHTI

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

jaa vielä mietittyäni mites ohjaus iskunvaimennin onko "väljää ".jarrujen puoltamiseen jompikumpi satula jumittaa onko herkistelty???
"Tieto lisää tuskaa"
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Rampissa auto jotenkin lenuaa ja tuntuu kuin kaatuis justiinsa
Iskarit?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

vs.

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Kattelin jo uusia iskareita. Takakelkan etummaiset kumet vaihdettu. Ohjausiskari ei pajamiehen mukaan ole vielä lopussa. Etujarruissa on todennäköisesti jotain häikkää. Satulat kuitenkin liikkuu kuin ajatus. Kulmat säädetty tietysti jousien vaihdon jälkeen :wink: .
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Vastaa Viestiin