W116:n kehitysversiot?
W116:n kehitysversiot?
Monesti on täällä ollut juttua W123:n ja W115:n eri sukupolvista, mutta ei ole tainnut tulla puhetta näistä ässäläisistä.
Joten onko kenellä (No TimoL ja Raul tuli heti mieleen) tietoa, että mitä kaikkea nämä W116 mallit kokivat muutoksia tuotantokautensa aikana.
Itse muistan vain ruiskutusjärjestelmän vaihtumisen ja penkkien verhouksissa olleita kosmeettisia muutoksia.
Mutta kai niitä on ollut enemmänkin...?
Joten onko kenellä (No TimoL ja Raul tuli heti mieleen) tietoa, että mitä kaikkea nämä W116 mallit kokivat muutoksia tuotantokautensa aikana.
Itse muistan vain ruiskutusjärjestelmän vaihtumisen ja penkkien verhouksissa olleita kosmeettisia muutoksia.
Mutta kai niitä on ollut enemmänkin...?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Erittäin mielenkiintoinen aihe ja tosiaan hieman vaihtelua 114-115/123-juttuihin.
Kohtalaisen vähän mielestäni W116 sarja koki elinkaarensa aikana muutoksia, tosin tuotantovuosiakin oli jostain syystä ehkä hieman vähemmän (1972-1980). Tai olisiko sitten ollut vain niin että auto jo esiteltäessään oli niin täydellisen hieno että tarvetta laajoihin muutoksiin ei ollut...?
Erittäin merkittävä automallihan siitä loppuenlopuksi tuli, ja valittiinhan 450 SEL vuoden autoksi Euroopassa 1974.
Tehtaan esittelyvideolta (luultavimmin vuodelta 1971-72) selvisi muuten mielenkiintoinen yksityiskohta; joissakin autoissa oli mallimerkintä edellisen S-sarjan (W108-109) tyyliin 280 SE 3,5. Virallisesti tuotannossa tälläisiä malleja ei tainnut olla tai siis tälläisellä merkinnällä varustettuja ei myyntilinjoilta tullut ulos.
Todetaan vielä jotenkuten miten mallisarja kehittyi:
1972 syyskuussa esiteltiin 280 S, 280 SE ja 350 SE. Maaliskuussa 1973 (esisarja valmistui elokuussa 1972) seurasivat 450 SE ja 450 SEL M117 V8-moottorilla. Edelleen marraskuussa 1973 esiteltiin pitkä versio mallista 350 sekä huhtikuussa 1974 malli 280 SEL.
Toukokuussa 1975 näki päivänvalon odotettu huippumalli 450 SEL 6.9 (eli tässä taas vanhempityylinen mallimerkintä, eikä siis esim. 600 tai 690 SEL). Öljykriisi lieveilmiöineen viivästytti 6,9:n esittelyä noin puolellatoista vuodella.
Tuotanto alkoi syyskuussa 1975. Autossa oli W109:stä otettu 6,9 litraiseksi porattu M100 moottori, valtavalla 550 Nm väännöllä sekä 286 hevosvoimalla. Muutoksia jouduttiin tekemään mm. öljynkiertoon sillä M100 sellaisenaan ei olisi mahtunut hieman matalamman W116:n konepellin alle, siispä näissä autoissa on kuivasumppuvoitelu. Lisäksi tässä M100.985:ssä on transistorisytytys.
Sen sijaan että malliin 6,9 olisi otettu edeltäjästään W109 300SEL 6,3:sta ilmajousitus, esiteltiin Saksassa nyt ensimmäistä kertaa hydropneumaattinen jousitus.
Viimeisin uutuus sarjaan esiteltiin 1978, erityisesti Amerikan markkinoille tarkoitettu 300 SD, OM617.952:lla eli 5-sylinterisellä turbodieselillä.
Mesedesi mainitsikin jo ruiskutusjärjestelmän vaihdon elektronisesta D-Jetronicista mekaaniseen K-jettiin 1976.
Tuolloin mm. 280 SE ja SEL mallien tehot tippuivat 177 hv:aan (puristussuhde laski 9,0:sta 8,7:ään) noustakseen taas 1978 185 hv:aan, samaan aikaan kuin W123-sarjassa (puristus jälleen 9,0). Myös kaasarimallin tehoja pudotettiin 1976, 160 hv:sta 156:een puristussuhdetta vastaavasti muuttamalla.
3,5 litraisen M116-moottorin arvot vastaavasti
1972 200 hv / 9,5:1
1976 (K-jet) 195 hv / 9,0:1
1978 205 hv / 9,0:1
4,5 litraisen M117 vastaavasti...
1972 225 hv / 8,8:1
11/1975 217 hv / 8,8:1
1978 225 hv / 8,8:1
ABS-jarrujärjestelmä tuli lisävarusteeksi 1979. (joidenkin lähteiden mukaan 6,9:iin 1978)
V8-malleihin sai lisävarusteena lukkoperän, mikä oli 450SEL 6,9:ssä vakiovarusteena. Mielenkiintoista kyllä, niin pitkä kuin 6,9:n vakiovarusteluettelo olikin (mm, ilmastointi, automaatti, velour jne...) ei mm. alumiinivanteet tai nahkasisustus siihen lukeutunut (useimmat 6,9:t mitä olen nähnyt ovat nahkasisustuksella).
Hauska yksityiskohta vielä, varustekoodi 261 poisti merkinnän "6,9"...
Ulkoisia eroavaisuuksia ei tiedossani ole yhtään mallisarjan sisällä, jos ei lasketa sitä että 6,9:ssä on suuremmat pakoputkien ulostulot.
Niin joo yksi mikä tulee mieleen, oli forumillakin askarruttanut detaili, eli pienet kromirinkulat W116:n ratin puolissa. MB-klubin Tampereen jaoston järjestämässä miitissäkin (kuvia täällä) päästiin Pertun kanssa asiaa hieman puimaan, ja taidettiin tulla siihen lopputulokseen että kyseessä on vm. 1972-73 erikoisuus. Tuolla kuvissa muuten esiintyy sellainen shampanjanvärinen (ei 473 vaan 462 metallic beige) W116 vihreällä velour-sisustalla joka kuuluu aivan alkusarjan autoihin, valmistettu ainakin ennen 12/1972. Kantakortista löytyi (omistajan itse tietämättään, heh) koodi 997 "stationary car for use on exhibition (body and engine made ready for exhibition)"...
Timo L.:ltä löytynee hallinnastaan W116 väri- sekä sisustuskarttoja , josko niistä irtoaisi jotain mielenkiintoista infoa?
P.S. Itseäni kiinnostaisi erityisesti tietää milloin etupenkkien niskatuet tulivat vakiovarusteeksi?
EDIT: hyvää perustietoa W116:sta. http://www.w116-tag.de/geschichte.html
ja sitten vielä (ei heikkohermoisille): http://www.w116-tag.de/gal2.html
Kohtalaisen vähän mielestäni W116 sarja koki elinkaarensa aikana muutoksia, tosin tuotantovuosiakin oli jostain syystä ehkä hieman vähemmän (1972-1980). Tai olisiko sitten ollut vain niin että auto jo esiteltäessään oli niin täydellisen hieno että tarvetta laajoihin muutoksiin ei ollut...?
Erittäin merkittävä automallihan siitä loppuenlopuksi tuli, ja valittiinhan 450 SEL vuoden autoksi Euroopassa 1974.
Tehtaan esittelyvideolta (luultavimmin vuodelta 1971-72) selvisi muuten mielenkiintoinen yksityiskohta; joissakin autoissa oli mallimerkintä edellisen S-sarjan (W108-109) tyyliin 280 SE 3,5. Virallisesti tuotannossa tälläisiä malleja ei tainnut olla tai siis tälläisellä merkinnällä varustettuja ei myyntilinjoilta tullut ulos.
Todetaan vielä jotenkuten miten mallisarja kehittyi:
1972 syyskuussa esiteltiin 280 S, 280 SE ja 350 SE. Maaliskuussa 1973 (esisarja valmistui elokuussa 1972) seurasivat 450 SE ja 450 SEL M117 V8-moottorilla. Edelleen marraskuussa 1973 esiteltiin pitkä versio mallista 350 sekä huhtikuussa 1974 malli 280 SEL.
Toukokuussa 1975 näki päivänvalon odotettu huippumalli 450 SEL 6.9 (eli tässä taas vanhempityylinen mallimerkintä, eikä siis esim. 600 tai 690 SEL). Öljykriisi lieveilmiöineen viivästytti 6,9:n esittelyä noin puolellatoista vuodella.
Tuotanto alkoi syyskuussa 1975. Autossa oli W109:stä otettu 6,9 litraiseksi porattu M100 moottori, valtavalla 550 Nm väännöllä sekä 286 hevosvoimalla. Muutoksia jouduttiin tekemään mm. öljynkiertoon sillä M100 sellaisenaan ei olisi mahtunut hieman matalamman W116:n konepellin alle, siispä näissä autoissa on kuivasumppuvoitelu. Lisäksi tässä M100.985:ssä on transistorisytytys.
Sen sijaan että malliin 6,9 olisi otettu edeltäjästään W109 300SEL 6,3:sta ilmajousitus, esiteltiin Saksassa nyt ensimmäistä kertaa hydropneumaattinen jousitus.
Viimeisin uutuus sarjaan esiteltiin 1978, erityisesti Amerikan markkinoille tarkoitettu 300 SD, OM617.952:lla eli 5-sylinterisellä turbodieselillä.
Mesedesi mainitsikin jo ruiskutusjärjestelmän vaihdon elektronisesta D-Jetronicista mekaaniseen K-jettiin 1976.
Tuolloin mm. 280 SE ja SEL mallien tehot tippuivat 177 hv:aan (puristussuhde laski 9,0:sta 8,7:ään) noustakseen taas 1978 185 hv:aan, samaan aikaan kuin W123-sarjassa (puristus jälleen 9,0). Myös kaasarimallin tehoja pudotettiin 1976, 160 hv:sta 156:een puristussuhdetta vastaavasti muuttamalla.
3,5 litraisen M116-moottorin arvot vastaavasti
1972 200 hv / 9,5:1
1976 (K-jet) 195 hv / 9,0:1
1978 205 hv / 9,0:1
4,5 litraisen M117 vastaavasti...
1972 225 hv / 8,8:1
11/1975 217 hv / 8,8:1
1978 225 hv / 8,8:1
ABS-jarrujärjestelmä tuli lisävarusteeksi 1979. (joidenkin lähteiden mukaan 6,9:iin 1978)
V8-malleihin sai lisävarusteena lukkoperän, mikä oli 450SEL 6,9:ssä vakiovarusteena. Mielenkiintoista kyllä, niin pitkä kuin 6,9:n vakiovarusteluettelo olikin (mm, ilmastointi, automaatti, velour jne...) ei mm. alumiinivanteet tai nahkasisustus siihen lukeutunut (useimmat 6,9:t mitä olen nähnyt ovat nahkasisustuksella).
Hauska yksityiskohta vielä, varustekoodi 261 poisti merkinnän "6,9"...

Ulkoisia eroavaisuuksia ei tiedossani ole yhtään mallisarjan sisällä, jos ei lasketa sitä että 6,9:ssä on suuremmat pakoputkien ulostulot.
Niin joo yksi mikä tulee mieleen, oli forumillakin askarruttanut detaili, eli pienet kromirinkulat W116:n ratin puolissa. MB-klubin Tampereen jaoston järjestämässä miitissäkin (kuvia täällä) päästiin Pertun kanssa asiaa hieman puimaan, ja taidettiin tulla siihen lopputulokseen että kyseessä on vm. 1972-73 erikoisuus. Tuolla kuvissa muuten esiintyy sellainen shampanjanvärinen (ei 473 vaan 462 metallic beige) W116 vihreällä velour-sisustalla joka kuuluu aivan alkusarjan autoihin, valmistettu ainakin ennen 12/1972. Kantakortista löytyi (omistajan itse tietämättään, heh) koodi 997 "stationary car for use on exhibition (body and engine made ready for exhibition)"...
Timo L.:ltä löytynee hallinnastaan W116 väri- sekä sisustuskarttoja , josko niistä irtoaisi jotain mielenkiintoista infoa?
P.S. Itseäni kiinnostaisi erityisesti tietää milloin etupenkkien niskatuet tulivat vakiovarusteeksi?
EDIT: hyvää perustietoa W116:sta. http://www.w116-tag.de/geschichte.html
ja sitten vielä (ei heikkohermoisille): http://www.w116-tag.de/gal2.html
Mututietopankista tulee sellainen tieto, että sisustassa olisi eroja vanhempien ja uudempien W116:n kesken. Muistaakseni vanhemmistta pienikoneisissa oli enemmän esim. W114/115 muistuttavat oviverhoilut, kun taas isompikoneisissa (alkaen 350 SE vai 450 SE?) oli muhkeammat ja erikoisesti ikkunoidenkin "päälle" menevät oviverhoilut, jotka näkyvät esim. tässä kuvassa. Menikö ihan metsään?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Mututietopankki antoi ihan oikeata tietoa. Tosiaan unohtui tuosta mainitakin, eli nk. erweiterte Innenaustattung on kyseessä, vakiona V8-malleissa ja lisävarusteena muihinkin. Ovipahvit on hieman muhkeammat, esim. Timo tuntee muut erot paremmin.
OT:tä hieman mutta on muuten kohtuullisen painava tuollainen SEL:in ovi ovipahveineen...
OT:tä hieman mutta on muuten kohtuullisen painava tuollainen SEL:in ovi ovipahveineen...

On siinä suunnilleen yhden Micran verran rautaa.raul kirjoitti:OT:tä hieman mutta on muuten kohtuullisen painava tuollainen SEL:in ovi ovipahveineen...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Raulilta tuli taas kottikärryllinen nippelitietoutta, josta tietystikin täytyy antaa kottikärryllinen kiitosta.
Mutta itse juuri mietiskelin tälläisia asioita, kuten W123:ssa on tapahtunut.
Eli pienenpieniä yksityiskohtia jotka nopeasti vilkaistuna ei tulisi edes noteerattuakaan, kuten esim W123:n ikkunakahvat eri vuosimalleissa tai onko nopeusmittarissa minkälaiset nappulat viisarin keskellä.
Mutta siitä litratilavuuden merkinnästä takakontissa jäi mietityttämään sellainen vaihtoehto, että olisiko taas USA:n puolella erilainen filosofia niitten mallimerkintöjen kanssa...
Ai niin...sillä tehtaan esittelyvideolla jo mainitaan 4,5 litrainenkin moottori... jos se tarkentaa sitä ikää sille videolle.
Itse luulisin sen kuitenkin olevan 1970/1971, koska sehän oli tarkoitettu MB-jälleenmyyjille ja varmaan heidän on pitänyt olla hitusen etuajassa kaikesta tehtaan tuotteista...
Mutta itse juuri mietiskelin tälläisia asioita, kuten W123:ssa on tapahtunut.
Eli pienenpieniä yksityiskohtia jotka nopeasti vilkaistuna ei tulisi edes noteerattuakaan, kuten esim W123:n ikkunakahvat eri vuosimalleissa tai onko nopeusmittarissa minkälaiset nappulat viisarin keskellä.
Mutta siitä litratilavuuden merkinnästä takakontissa jäi mietityttämään sellainen vaihtoehto, että olisiko taas USA:n puolella erilainen filosofia niitten mallimerkintöjen kanssa...

Ai niin...sillä tehtaan esittelyvideolla jo mainitaan 4,5 litrainenkin moottori... jos se tarkentaa sitä ikää sille videolle.
Itse luulisin sen kuitenkin olevan 1970/1971, koska sehän oli tarkoitettu MB-jälleenmyyjille ja varmaan heidän on pitänyt olla hitusen etuajassa kaikesta tehtaan tuotteista...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ei ollut, tosin siellä oli käytössä sellainen karsea "TurboDiesel" lätkä jollaisia on tottunut näkemään jossain mitsuissa ja fiiateissa. Se onkin vähän saman näköinen kuin esim. 127 specialin sellainen 2-rivinen logo kursivoiduin kirjaimin.Mesedesi kirjoitti:Mutta siitä litratilavuuden merkinnästä takakontissa jäi mietityttämään sellainen vaihtoehto, että olisiko taas USA:n puolella erilainen filosofia niitten mallimerkintöjen kanssa...

Nyt pitäisi teidän 116-omistajien astua esiin ja laittaa kuvia näytille, esimerkiksi ilmastoinnin ja lämmönsäätimien nupeista, kojelaudasta jne. Lukkonupit taisivat olla kaikissa 116:ssa samanlaiset kuin myös ikkunaveivit?
Mittaristotkin taisivat säilyä melko muuttamattomina paitsi tietenkin erilaiset kilometrinäytöt moottorikoosta riippuen.
Siitä videosta vielä, toki mainittiin M117, olisiko ollut jo valmiita autojakin testiradalla? Onhan niitä sentään vuosikausia testattu. M117 kehittelykin alkoi jo joskus 60-luvun puolivälissä.
Minä olen pitänyt vuosia 1975-1976 vedenjakajana W116:lle. Silloin
-muuttui ruiskut (eri malleissa hieman eri aikaan)
-tuli W123-monitoimiviiksi
-samoin tuulilasin pesuria käytettiin viiksestä eikä jalalla
-mahdollisesti muuttui verhoilukankaat raidallisesta ruudulliseksi
-mahdollisesti pakoputken ulostulo muuttui suorasta (à la W108/9) alaspäin käyristetyksi.
Nuo kaksi viimeistä kohtaa vaativat vielä varmistusta.
Etuniskatuista: varhaisessa suomenk. myyntiesitteessä etuniskatuet puuttuvat. Uskon kuitenkin, että ne tulivat varusteeksi hyvinkin pian, joka tapauksessa reippaasti ennen 1970-l. puoliväliä.
-muuttui ruiskut (eri malleissa hieman eri aikaan)
-tuli W123-monitoimiviiksi
-samoin tuulilasin pesuria käytettiin viiksestä eikä jalalla
-mahdollisesti muuttui verhoilukankaat raidallisesta ruudulliseksi
-mahdollisesti pakoputken ulostulo muuttui suorasta (à la W108/9) alaspäin käyristetyksi.
Nuo kaksi viimeistä kohtaa vaativat vielä varmistusta.
Etuniskatuista: varhaisessa suomenk. myyntiesitteessä etuniskatuet puuttuvat. Uskon kuitenkin, että ne tulivat varusteeksi hyvinkin pian, joka tapauksessa reippaasti ennen 1970-l. puoliväliä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hm, ensimmäinen argumentti pitää kumota, eli 1977 M110:ssani on kyllä ihan manuaalinen säätö nostajissa. Tuo lyijyttömyyshomma taas liittynee puristusten laskuun 1976-77 tienoilla. Ne kuitenkin taas nostettiin entiselleen vuoden-parin jälkeen.Mesedesi kirjoitti:Ja vuonna 1976 moottoreihin tuli hydraulisesti säätyvät nostajat, sekä vuoden 1975 jälkeen pystyttiin käyttämään lyijytöntä bensiiniä tarvittaessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ohops, tuli pieni kömmähdys - taas kerran.Timo L. kirjoitti:Hm, ensimmäinen argumentti pitää kumota, eli 1977 M110:ssani on kyllä ihan manuaalinen säätö nostajissa. Tuo lyijyttömyyshomma taas liittynee puristusten laskuun 1976-77 tienoilla. Ne kuitenkin taas nostettiin entiselleen vuoden-parin jälkeen.Mesedesi kirjoitti:Ja vuonna 1976 moottoreihin tuli hydraulisesti säätyvät nostajat, sekä vuoden 1975 jälkeen pystyttiin käyttämään lyijytöntä bensiiniä tarvittaessa.
Tarkoitin V8 moottoreita M116 ja M117 (350 &450 ), en tosiaankaan M110 (280) moottoria.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kaivetaan vanhaa mutta mielenkiintoista aihetta esiin. Taannoin tulkitsin erästä W116-tekstiä siten, että viimeisissä vuosimalleissa (?) ovien lukkonupit olisivat olleet mallia W126. Eli pyöreäpäiset, ei enää "tartuttavat". Voiko joku todistaa väitteen oikeaksi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ihan vain offtopic: v8:t olivat lyijyttömällä käyviä uudesta saakka... siis -68 lähtien. 350:n 76-> 10 hp:n tehon nosto tehtiin muutoksilla oikeanpuoleiseen pakosarjaan ja alkukäyrästöön... sinänäsä melko mitätön muutos, koska vaikutus oli vain kierrosluvuilla yli 5000 1/min...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Pari kommenttia aiheeseen:
Ensimmäiset SD:t olivat OM617.950 tyyppisiä (=>79), erilainen nokka-akseli (00), keinuvivut, venttiilinjouset, etukammiot, hehkutulpat, kannentiiviste, tehoa oli vain 110hp lähinnä pienemmän venttiilin avautuman vuoksi.
Takaniskatuet tulivat (ainakin SD) vakiovarusteeksi -80.
Ensimmäiset SD:t olivat OM617.950 tyyppisiä (=>79), erilainen nokka-akseli (00), keinuvivut, venttiilinjouset, etukammiot, hehkutulpat, kannentiiviste, tehoa oli vain 110hp lähinnä pienemmän venttiilin avautuman vuoksi.
Takaniskatuet tulivat (ainakin SD) vakiovarusteeksi -80.
Voi olla että tämä linkki on jo jossain täällä mutta tässä pari esitettä 6.9:stä.
Törmäsin tähän kun tutkin tuota kärjettämän sytytyksen tilannetta, eli 6.9:ssähän se oli alusta alkaen.
http://www.sechsneuner.de/prospekte.html
Törmäsin tähän kun tutkin tuota kärjettämän sytytyksen tilannetta, eli 6.9:ssähän se oli alusta alkaen.
http://www.sechsneuner.de/prospekte.html
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re:
Heh, luin tässä uutta mobilistia. 1960-luvulla NATOn panssarivaunut olivat jääneet jälkeen Varsovan Liiton vastaavista ja jenkit sekä sakemannit aloittivat yhteistyöprojektin uudesta tankista. Siihen piti tuleman hydropneumaattinen jousitus jolla tankki saatiin maastoutumaan väijytyksessä (vrt edellinen tankki oli saksalaisilla Leopard I)raul kirjoitti:Toukokuussa 1975 näki päivänvalon odotettu huippumalli 450 SEL 6.9. Sen sijaan että malliin 6,9 olisi otettu edeltäjästään W109 300SEL 6,3:sta ilmajousitus, esiteltiin Saksassa nyt ensimmäistä kertaa hydropneumaattinen jousitus.

Projekti laitettiin jäihin 1971 ja uusi aloitettiin jonka tuloksena 1979 syntyi Leopard II.
Ottikohan mersu tuon jousituksen 6.9-malliin projektin roskakorista


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224