Kertokaa kokemuksia A-sarjalaisesta (1.4/1.6 bensa)
- mikajamersu
- Vakiokalustoa
- Viestit: 109
- Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
- Paikkakunta: salo
Kertokaa kokemuksia A-sarjalaisesta (1.4/1.6 bensa)
Eli kertokaapa millaisia kokemuksia ko. autoista.
Perus viat?
Miten jaksaa kulkea pienellä koneella?
Millainen ajettava?
Mahtuuko takaluukkuun esim. lasten rattaat?
Kulutus yms.
Tarkoituksena olisi myydä eukon rellu pois ja ostaa sillekkin Mersu,
hintahaarukalla 0-12000e , ja toi A-sarjalainen osuis siihen jos vaan
muuten on ostamisen arvoinen laite.
Kaikki mielipiteet esiin vaan, kunhan on perusteltuja.
Perus viat?
Miten jaksaa kulkea pienellä koneella?
Millainen ajettava?
Mahtuuko takaluukkuun esim. lasten rattaat?
Kulutus yms.
Tarkoituksena olisi myydä eukon rellu pois ja ostaa sillekkin Mersu,
hintahaarukalla 0-12000e , ja toi A-sarjalainen osuis siihen jos vaan
muuten on ostamisen arvoinen laite.
Kaikki mielipiteet esiin vaan, kunhan on perusteltuja.
onko pakko jos ei halua...
Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Itselläni on A 160 pienemmällä koneeella ei mielestäni kannata ostaa. Kulutus vaihtelee viiden ja seitsemän välillä jalasta riippuen. Vikoja ei ole ollut tosin ajettu vasta 58 t. Erittäin hyvä ajettava kaupungissa ja myös talviolosuhteissa. Ja mikä mukavinta voi vähän korkeammalta katsella muiden yli, tästä johtuen autoon meno ja poistuminen on miellyttävää toisin kuin tossa vanhassa 201:ssä josta joutui kampeamaan itsensä ulos.
Jos ostat pitkän mallin niin siihen varmaan mahtuu myös rattaat.
Kaikin puolin mielyttävä pikkuauto sitähän se on.
Jos ostat pitkän mallin niin siihen varmaan mahtuu myös rattaat.
Kaikin puolin mielyttävä pikkuauto sitähän se on.
MB 190 D 2,5 -86
MB A 160 -99
MB A 160 -99
Re: Kertokaa kokemuksia A-sarjalaisesta (1.4/1.6 bensa)
Parin kuukauden verran on kokemusta vaimon käytössä olevasta A:sta, malli siis A140 L automaatilla.mikajamersu kirjoitti:Eli kertokaapa millaisia kokemuksia ko. autoista.
Perus viat?
Miten jaksaa kulkea pienellä koneella?
Millainen ajettava?
Mahtuuko takaluukkuun esim. lasten rattaat?
Kulutus yms.
Tarkoituksena olisi myydä eukon rellu pois ja ostaa sillekkin Mersu,
hintahaarukalla 0-12000e , ja toi A-sarjalainen osuis siihen jos vaan
muuten on ostamisen arvoinen laite.
Kaikki mielipiteet esiin vaan, kunhan on perusteltuja.
- muita korkeampi ajoasento on mainio juttu
- kone on tuossa 1,6, on riittävä kaupunkipyöritykseen.
- lastenrattat mahtuu hyvin taakse L-mallissa kun takapenkki on ns etuasennossa. Silloin jalkatilaa on takana vähintään normaaliauton verran.
- bensaa on mennyt tosi vähän, tankillinen riitti melkein kaksi kuukautta

- automaatti on tosi miellyttävä ajaa: On ilmeisesti ns sähkölaatikko, vaihtaa uskomattoman pehmeästi ja nätisti
- kestävyydestä en sano mitään näin lyhyen tuttavuuden perusteella.
- käsijarrun kahva on hankalasti kyynärnojan alla, muuta valitusta en nyt keksi.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
uppia vanhaan...
Äiti olis tarvimassa helposti sisään kiivettävää autoa ja kun hän tykkää Polosta yms. kokoluokan autoista, niin tämmöinen tuli mieleen. autoon pääsy on yksi pääkriteeri, ja sen takia polo ei olekaan vaihtoehto liian matalana autona. Tulisi siis orastavalle reumaihmiselle autoksi ja ei siis oikein tuo Audi A4 tuning sovi enää käyttötarkoitukseen.
Vaatimuksena olisikin seraavat ja tuossa järjestyksessä:
- Helppo sisäänpääsy
- Namikat helposti ja kevyesti liikuteltavissa
- Häädöt lyhyelle ihmiselle (istuin)
- Huoltovapaus
- Automaatti
- Ilmastointi
- Sähköpeilit ja lasit
- Pieni kulutus
Onko tällainen A-koppi n. 150-200tkm ajetuissa '99-'00 mistään kotoisin?
Mielenkiinnosta: Millainen Dieselvero autossa on?
Kumpi 15tkm/v, bensa vai diesel? Itse suosin bensaa.
Mikä tuosta täydestä listasta on vähän huuhaata ja mikä on kirpaissut kaikkia?
Äiti olis tarvimassa helposti sisään kiivettävää autoa ja kun hän tykkää Polosta yms. kokoluokan autoista, niin tämmöinen tuli mieleen. autoon pääsy on yksi pääkriteeri, ja sen takia polo ei olekaan vaihtoehto liian matalana autona. Tulisi siis orastavalle reumaihmiselle autoksi ja ei siis oikein tuo Audi A4 tuning sovi enää käyttötarkoitukseen.
Vaatimuksena olisikin seraavat ja tuossa järjestyksessä:
- Helppo sisäänpääsy
- Namikat helposti ja kevyesti liikuteltavissa
- Häädöt lyhyelle ihmiselle (istuin)
- Huoltovapaus
- Automaatti
- Ilmastointi
- Sähköpeilit ja lasit
- Pieni kulutus
Onko tällainen A-koppi n. 150-200tkm ajetuissa '99-'00 mistään kotoisin?
Mielenkiinnosta: Millainen Dieselvero autossa on?
Kumpi 15tkm/v, bensa vai diesel? Itse suosin bensaa.
Mikä tuosta täydestä listasta on vähän huuhaata ja mikä on kirpaissut kaikkia?
HS kirjoitti:AUTOJEN VIKASARJA
HENKILÖAUTOJEN MALLIKOHTAISIA VIKOJA
Mercedes-Benz A-sarja (1997-2005)
Moottoriviat
Moottorinohjausjärjestelmän vika vuosimalleissa 1998-2002.
Ilmamääräanturi on rikki.
Sytytyspuolavikoja, jotka ilmenevät esimerkiksi huonona käynnistyvyytenä.
Jakoketjuvika vuosimalleissa 1998-1999.
Laturivikoja vuosimalliin 2002 asti.
Käynnistinmoottorivikoja vuosimalliin 2001 asti.
Suihkutussuutinvikoja.
Jäähdyttimen tuuletin on rikki vuosimalleissa 1998-2000.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Vaihde juuttuu.
Jarruviat
Jarrulevyt ovat kierot.
Etujarrulevyt ja palat kuluvat nopeasti.
Takajarruvikoja.
Kitkapinnat irtoavat jarruista.
Jarruvalovikoja.
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
Etuiskunvaimentimien yläpään laakerit ovat rikki.
Kallistuksenvakaajan päissä on väljää.
Takajousien kumityynyt ovat rikki.
Takatukivivut väljät.
Ohjaustehostimen pumppu rikki.
Raidetangon päät väljät.
Jousia poikki.
Sekalaiset viat
Virtalukkovikoja.
Polttoainemittari näyttää väärin.
Takaturvavyöt reistailevat.
Keskuslukitus reistailee.
Valonheittimien lasit saattavat irrota.
Tuulilasinpyyhkijän varsi on murtunut.
Ruosteviat
Ruostuu ovien sisäpuolelta.
Konepellissä ruostetta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ohan tuo ihan jees auto, ihtellä nyt 3 vuotta ollu tommonen signaturen mukainen A 170 CDI -99. Dieselvero on siinä 400 € pintaan muistaakseni. Kulutus on vaihdellut 3,6 l / 100 km - 5,6 l / 100 km. Seka-ajossa siinä 4,5 litraa / 100 km, tuon 5,6 sain kun oikein yritin ja oli kovia pakkasia ja Webasto aina päällä. Tässäpä alla viat, mitä on tähän mennessä (190 tkm) koettu oman yksilöni kanssa HS:n vikasarjasta.Sergey kirjoitti: Onko tällainen A-koppi n. 150-200tkm ajetuissa '99-'00 mistään kotoisin?
Mielenkiinnosta: Millainen Dieselvero autossa on?
Kumpi 15tkm/v, bensa vai diesel? Itse suosin bensaa.
Mikä tuosta täydestä listasta on vähän huuhaata ja mikä on kirpaissut kaikkia?
suihkutussuutinvikoja = kallis, kun ei huomaa ajoissaHS kirjoitti: Suihkutussuutinvikoja.
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Takajarruvikoja.
Jarruvalovikoja.
Jousia poikki.
Ruostuu ovien sisäpuolelta.
vaihteiston ja voimansiirron viat (kytkinpaketti meni) = saatanan kallis ja ihan yhtäkkiä varoittamatta meni
takajarruvikoja = jumitti joskus hieman, putsaus auttoi
jarruvalovikoja = jarruvalokytkin, sytyttää mittariston palamaan kuin
joulukuusen, sinänsä ei oo kallis remppa (23 euroa)
jousia poikki = 165 tkm kohdalla toinen etujousi katkes
ruostuu ovien sisäpuolelta = nojoo, yhdestä kohdasta oven kulmasta/
päästä alkoi kupruilemaan, mutta korjasin aikoinaan, liekö johtunut jostain kolhusta -> ei vaivaa. täytynee vielä mainita, että on aika huono auto ruostumaan, tai sitten johtuu siitä että ajan vaan asfaltilla.
lisäksi muita:
akku on vaihdettu kerran
moniurahihnan kiristimet ja rullat vaihdettu (muutama satanen)
takaiskarit piti vaihtaa 165 tkm kohdilla
Summa summarum:
90 tkm matkalla autolla ajaminen on tullut maksamaan (sisältäen KAIKKI polttoaineet, vakuutukset, verot, huollot, korjaukset, renkaat, osat, pesut, hinkkaamiset yms.) noin 14 centtiä / km.
Halpaa kyllä, jos vertaa parin vuoden takaiseen tutkimukseen, jossa keskimäärinen kilometrikohtainen autoilukulu oli 0,37 €/km.
Itsellä oli juuri vuoden verran tuollainen a160. Viikko sitten myin pois. Se oli sillä automaattikytkimellä varustettu malli. Ihan kiva peli varsinkin kaupungissa ajella menemään. Vikoja oli ohjauspyörän kääntökulma-anturi ja laturi meni kanssa. Ensin mainittu sytytti esp/abs-valon. Ja sitten takapäässä kolisi joku loppuvaiheessa. En ehtinyt korjauttaa, kun tutulle myin.Omassa ei siis juurikaan vikoja mielestäni, mutta yksilöitähän autot aina ovat.
Auto oli -99 ja sillä oli ajettu 120tkm.
Huomionarvoista oli, että kaikki sähköhilut toimi moitteetta koko ajan. (iso kattoluukku, vaihteisto, ikkunat yms.)
Auto oli -99 ja sillä oli ajettu 120tkm.
Huomionarvoista oli, että kaikki sähköhilut toimi moitteetta koko ajan. (iso kattoluukku, vaihteisto, ikkunat yms.)
Suutinviat on dieseleissä. Kytkin menee aivan satavarmasti myös tehokkaammista dieseleistä ja bensoista esim. 170CDI ja 190bensa, mikäli on ulkomaan foorumeihin uskomista. Esim. Babybenz.com on todella kattava A-sarjalaisille suunnattu foorumi ja siellä tuntuu, että kaikilla on jotain kytkinongelmaa pre-facelift A 170 CDI:ssä... On tosin paraillaan tuo sivusto päivityksessä.Sergey kirjoitti:Onko nuo suutinviat dieselissä vai bensassa? Itse harkitsen bensaa, mutta dieselikään ei ole pienen kulutuksen takia poissuljettu asia.
Eihän tuossa mitään, 1400 € on Veholla kytkimen korjaus. Onhan tuo melkonen operaatio, pitää koko moottori tiputtaa veke jne. Niin täytyy tehdä myös, mikäli ongelmia kohdataan starttimoottorissa yms. piilossa olevissa komponenteissa. Eli siihen voi varautua, että paskan mäihän käydessä joudut menemään Veholle moottorin irrotukseen. Kyllä käytetyn A-sarjan omistajalla saa aina olla se toimintatonni taskussa, koska sen huolto vaatii tietyiltä osin erikoisempia nostureita yms. että saadaan se moottori tiputettua.
Hyvähän tuo on ajoltaan joka tapauksessa ja ikinä ei ole tielle jättäny eikä edes meinannut, paitsi kerran jäi kotipihaan kun akku oli sökö.
Ok eli monet viat on siis tehokkaimille moottoreille ja dieselille kohdistettuja. Itse katselen 140-160 mallia bensana. Muutaman viikon päästä käväsen koeajamassa joitakin kappaleita. Ilmeisesti se vaaka kuitenkin kääntyy bensaa kohden noiden vähien kilometrien/dieselveron takia.
E: onpas ne suomessa hintavia autoja
E: onpas ne suomessa hintavia autoja

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mutta paaljon enemmän ajetun ja vanhemman...masaf1 kirjoitti:Niinpä... Samalla hinnalla saa jo oikean Mersun :DSergey kirjoitti:E: onpas ne suomessa hintavia autoja :shock:
Mersua meikäläinenkin haikailee mutta kun budjettiin sopivilla tuoreemmilla on ajettu 300tkm eikä oikein kauhean vanhaakaan viitsisi ostaa.
C220d T 4-Matic
Tuontiautona tollanen alkaen 1995 alle 200tkm ajettu W124 tai W202 ei yhtäkkiä tunnu edes pahalta vaihtoehdolta kun ei tuota A:ta kuitenkaan olis vaihtoehtona kuin 98-99. Ainoa miinus isommissa on polttoainekulutus. Mikä helkutti niissä oikee maksaa? Varmaanki se että kuuluu parhaaseen A-ryhmään...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021