W124 200D alipainepumpun palasia koneeseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
leijonamieli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 14.06.2007 13:46

W124 200D alipainepumpun palasia koneeseen

Viesti Kirjoittaja leijonamieli »

Rupesin jarrutteleen pitkän matka-ajon jälkeen, niin huomasin, että jarrutehostin ei pelaa. Satuin oleen paikallisen huoltoaseman lähellä, niin kurvasin pihalle, vain huomatakseni, että sammutin ei toimi. Vaihteella sitten sammuksiin ja huoltoasemalle apua kyselemään. Alipainepumppuhan se oli lopettanu palveluksen.
Ajelin siittä vielä kotiin ja ihmettelin, kun välillä jotain tuntu rohisevan koneessa. No nyt sitte pääsin rokaamaan, niin alipainepumpusta oli vuoristorataa kulkeva rulla ratkennu kokonaan irti ja irto-osat pyöri jakopään ratasta vasten. Kumpaakaan ratkennutta korvaketta ei osien joukosta löytynyt, niin epäilen, että ne olis tippunu rattaan raosta moottorin puolelle. Jakopään ketju ei vielä ole katkennu. :)

Mitäs tässä nyt kannattas tehdä, että osat sais pois?
Jakopää auki?
Öljypohja irti?
Vai antaako mennä vaan niin kauan, että kilahtaa... siis sitte kun uus pumppu on paikalla... :shock:

Tässä vähä kuvia vaurioista.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eiköhän ne irto-osat ole jo öljypohjassa. Jollain magneetilla voisi tietysti koittaa propun kautta onkia niitä sieltä, mutta eiköhän ne siellä pysy, jos eivät uloskaan tule.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos itellä onnistuu työn osuus ja kone muuten hyvä kuntoinen, niin kannattaahan tuo laittaa. Eli pohja pois ja romut talteen, uus pyörä ja uus ketju varalta jos on romua käyny välissä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

raakaa ajoa vaan,kyllä ne palaset siellä aikkansa hakevat. tai sitten ei :shock: no juu, ihan tosissaan kyllä tolle jotain kannattaa tehdä. edellä tulikin jo hyviä neuvoja.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainaki ne laakerimallin pumpun kuulat hakkaa ihtensä huonolla tuurilla sihdistä läpi ja öljypumppuun :x
Joku mersupurkaamo??
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Näyttäs, että joskus aikaisemmin mennyt alipainepumppu ja laitettu uusi pumppu hakkautuneelle vuoristoradalle. Uudelle pumpulle käy juuri noin, jos vuoristorata on päässyt kulumaan. Vuoristorata on irroitettava erilinen osa, mutta se myydään vain hammaspyörän kanssa ja on pirun arvokas. Kannattaa jostain metsästää vanha hammaspyörä, jossa on hyväkuntoinen vuoristorata, niin pääsee halvemmalla. Vaihtoon menee parituntinen, kun osaa homman. Kuvissa muuan kuukausi sattunut samankaltainen tapaus.

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5383.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5382.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5380.jpg?0

siinä on vieretysten loppuunkulunut ja hyvä käytetty

tässä keskipakosäädin purettuna takapuolelta:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synli ... 5381.jpg?0

Parhaan lopputuloksen saa, kun irrottaa öljypohjan putsausta varten. Magneettillakin saa keräiltyä osat, jos vain sopivat propun kautta tulemaan ulos.
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

ja sen öljypohjanhan saa irti koneen ollessa paikallaan,kun moottorin etupäätä nostaa esim tunkilla.
leijonamieli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 14.06.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja leijonamieli »

Kiitos vain vinkeistä.

Mistä ne laakerimallin pumpun kuulat irtoaa? Meinaan, että vois tarkistaa, onko niitäki tippunu moottoriin.

Tuossa kerrottiinkin miten öljypohja lähtee nätisti irti, mutta mites jakopäähän pääsee käsiksi? Onko siinä joku koppa päällä, muutaku ruuvaa pois?

Saako noita vuoristoratoja tarvikkeena mistään?
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Siinähän se alimman kuvan rullassa on laakeri. Ehjältä näyttäs vielä se rulla, mutta kulunut. Muuta osaa näyttäs tippuneen öljypohjaan. Jos et ole ennen syöttöpumppujen kanssa pelaillut, niin vie asiantuntijalle ennakonsäädin vaihdettavaksi. Ei mene turhaan ajoitukset sekasin.
leijonamieli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 14.06.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja leijonamieli »

En sitte viittiny alkaa oljypohjaa avaamaan. 1000 km on ajettu ja hyvin pelaa.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Itse kyllä huuhtelisin

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Joskus menneisyydessä iloisella 90-luvulla itsellä kivi samoin. Otin öljypohjan pois ja öljypumpun ja huuhtelin öljykanavat suodattimeen saakka pari kertaa, nuori ja innokas kun olin. Siis suodatin pois ja löpöä perään. Öljypumppu on oli kuten aki sanoi kärsinyt aika pahoin laakerikuulien paloista mutta piti se silti painetta kohtalaisesti. Ajoin vanhallla pumpulla muutama tuhat kilometriä ja sitten huuhtelin uudestaan ja laitoin toisen pumpun. Vanha pumppu kyllä kaipasi viilaa rattaisiin, että pyöri ympäri käsivoimin. No ajat on muuttuneet ja koneen hinnat laskeneet eli kannattaa ehkä miettiä miten paljon jaksaa harrastaa vanhan koneen kimpussa mutta jos muuten on hyvä niin suottahan sitä on konetta pilata laiskuuttaan.
leijonamieli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 14.06.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja leijonamieli »

Sinne koneeseen ei menny laakerikuulia, kun sain sen rullan ulos ihan kokonaisena. Siellä ei ole muuta kun pumpun kaks korvaketta, jotka ei toivon mukaan mahdu öljypohjan sihdin läpi.
Viimeksi muokannut leijonamieli, To 03.04.2008 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Itse ottaisin vastaavassa tapauksessa öljypohjan auki ja ylimääräiset osat pois. Lisäksi öljypumpun sihti pitää puhdistaa metallipaloista. Nuo ovat kyllä pienet toimenpiteet, jotka kannattaa suorittaa. Öljupumpun sihdissä voi kuitenkin olla muutakin pientä metallisälää vaikka vain kaksi korvaketta onkin irronnut. Omaan W123:seen tehtiin tuo operaatio, kun alipainepumpusta irtosi laakerin kuulat. Kuulat oli nätisti öljypohjassa-lisäksi vaihdoin öljypumppuun puhtaan käytetyn sihdin. Isälläni kävi sama tapaus-ei tehty mitään-öljypumppu meni selväksi aika pian. Siitä oli tosin irronnut muutakin kuin vain kuulat-pienet metallipalat meni sihdistä läpi ja naarmutti pumpun-öljynpaineet eivät pysyneet ylhäällä kuin korkeilla kierroksilla. siihen tuli uusi öljypumppu ja öljypohja puhdistettiin-toimii. Siinä oli sellainenkin homma (siis silloin kun alipainepumpun hajoaminen huomattiin), että kun osia alipainepumpusta irtosi niin ne jäi ketjun väliin ja pompautti sen verran, että ketju teki venttiilikoppaan reijän-muuta vauriota ei ihme kyllä tullut. Ketju kulkenee 617:ssa aika lähellä venttiilikoppaa?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jaaha, tänään taisi käydä sama homma. Akka valitti tullensansa että auto oli yhtäkkiä alkanut pitämään kummallista ääntä.

Alipainepumpun suunnalta kauhia rohina, jok hiukan kierroksia antamalla häipyi.

Vanhemman mallinen pumppu, sellainen niitattu. Vuosi sitten PP-dieselillä pumpun säädössä jätin vaihdattamatta :oops: Olipa todella typerästi tehty nuukailu.

Onneks on pysträri ja siinä koneen kunnostuksessa asennettu uusi alipainepumppu.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin