Fenton kirjoitti:Lisätäänpä tuohon liitossoppaan vielä yksi pippuri.
Voisikohan olla niin, että suositellaan sitä puristusta siksi, että maassa on yhtä monenlaista tinaajaa kuin on kolvejakin....
Eli siis niinku (nuorisoslangia ): Juottamalla on vaara polttaa johdot/anturi niin sanotusti paskaksi, jos päästää liian kuumaksi..
Puristusliitosten kanssa ei pääse liian kuumaksi kuin asentaja. Vaan puolen kilon punttisalillahan niitä liikahöyryjä päästelee kummasti.
Sen kummemmin puuttumatta tähän tinaus hommaan.
Lämpiäähän se anturi jo aika kuumaksi koneen käydessä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Fenton kirjoitti:Lisätäänpä tuohon liitossoppaan vielä yksi pippuri.
Voisikohan olla niin, että suositellaan sitä puristusta siksi, että maassa on yhtä monenlaista tinaajaa kuin on kolvejakin....
Eli siis niinku (nuorisoslangia ): Juottamalla on vaara polttaa johdot/anturi niin sanotusti paskaksi, jos päästää liian kuumaksi..
Puristusliitosten kanssa ei pääse liian kuumaksi kuin asentaja. Vaan puolen kilon punttisalillahan niitä liikahöyryjä päästelee kummasti.
Itse kanssa kehittelin vastausta valehtelijoiden kluppiin... Parempaa en keksinyt kuin sen että juoksutteen hartsin sulaessa saattaa käryä mennä anturiin juuri siihen kohtaan jossa vertailuhapen haistava nenäkarva on ja pilata sen anturin jollakin lailla.
Tai sitten se perinteinen syy, juotettu liitos ei kestä tärinää jos ei ole asianmukaisesti tehty, tämä tosin ei vaikuttaisi anturin toimivuuteen vasta kuin jonkin ajan kuluttua.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Fenton kirjoitti:Asiaa millään lailla tuntematta: Mitä tekemistä anturin liitoksilla on minkään anturin mittauskohteen kanssa? Vertailuhapen eli muunkaan?
Anturi ottaa vertailuhapen johdon "läpi", eli jos juotat ja vedät kutistesukan päälle, tukkeat tämän vertailuhapen saannin. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta ainakin omat kokemukset tätä väittämää tukevat.
AkiVaa on oikeassa, tinaaminen tosiaan tukkeaa johdot jolloin anturi ei saa referenssihappea jonka se oikeasti (eikä siis vain tarinoissa) ottaa johtimien sisältä.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
Jyppe kirjoitti:AkiVaa on oikeassa, tinaaminen tosiaan tukkeaa johdot jolloin anturi ei saa referenssihappea jonka se oikeasti (eikä siis vain tarinoissa) ottaa johtimien sisältä.
Ei hemmetti, 3-vuotta kävin elektroniikkaa ja tietoliikennetekniikkaa ja kukaan ei puhunut minulle ainakaan että kuparissa liikkuu elektronien lisäksi myös referenssihappi...
Minua ei tarvitse uskoa, mutta Voi myös täältä lukea vähän sähköstä..
"– The sensor receives the reference air
through the connection cable. This means
that the connector must be clean and dry.
Contact spray, and anti-corrosion agents
etc. are forbidden.
– The connection cable must not be
soldered. It must only be crimped,
clamped, or secured by screws."
hmmm... Oho, vai mitä Kryptonite... Jos tuon pystyt vielä sivuuttamaan idioottimaisilla jutuillasi, niin sitten en enää voi mitään.
En mä kyl tajua miksi noilla on suositus ettei saa juottaa, mutta edelleenkään siellä johdossa ei mene mikään referenssihappi! Tuo anturi mittaa sitä referenssihappea, mutta ei tarkoita sitä että siellä johdossa menis minkäänlaista referenssihappea.
Ymmärtäisin jos mitattaisiin taajuutta, mutta edelleen kun käsittely tapahtuu jännitteen muodossa, niin ei hajuakaan miksi bosch kieltää juottamisen.
Noh aivan sama, Sillä bosch yritti tarjota autooni vastuksellisia tulppia, vaikka nimenomaan pitää olla vastuksettomat, eli minun puolestani bosch saa vakuuttaa mitä vaan ihan vapaasti.
Kryptonite kirjoitti:Noh aivan sama, Sillä bosch yritti tarjota autooni vastuksellisia tulppia, vaikka nimenomaan pitää olla vastuksettomat, eli minun puolestani bosch saa vakuuttaa mitä vaan ihan vapaasti.
No ei kyllä ainakaan jutun taso parantunut. Eli kun sinä olet saanut väärät tulpat, niin koko boschiko on paskaa?
Voin myös tunnustaa koko lukijakunnalle avoimesti, että olen kusipää.
Kryptonite kirjoitti:Noh aivan sama, Sillä bosch yritti tarjota autooni vastuksellisia tulppia, vaikka nimenomaan pitää olla vastuksettomat, eli minun puolestani bosch saa vakuuttaa mitä vaan ihan vapaasti.
No ei kyllä ainakaan jutun taso parantunut. Eli kun sinä olet saanut väärät tulpat, niin koko boschiko on paskaa?
Voin myös tunnustaa koko lukijakunnalle avoimesti, että olen kusipää.
Siltä vähän vaikuttaa, ei vaan.
Minä en enään jaksa selittää. Sanon vaan lyhyesti ytimekkäästi että se toimii näillä liittimillä ja se toimii juottamalla. Liittimillähän se on parempi, kun hajotessa nopeampi vaihtaa. Eli jos minä tulen hyppimään sinun naamallesi sinun työpaikallesi, niin mitäs siihen tuumaat?
Eli itse olen ottanut tämän melko rennosti yrittämällä selittää, mutta ilmeisesti sinua ei kauheasti kiinosta kuunella tai edes tutkia aihetta itse lisää netistä. Jos Boschin tarjoama tiedote on sinulle kuin raamattu, niin enhän minä voi toisen miehen uskoa käännyttää. Eiköhän se ristiretkistä aikoinaan jo todettu. Tosin tänäkin päivänä tapetaan ihmisiä uskonnon takia..
Pahoittelen jos jotenkin loukkasin sinua, tarkoitus ei ollut.
Et ole missään vaiheessa kumonnut faktalla väitettä, jonka mukaan lambdaa ei saa juottaa. Kuten olen todennut, niin omat kokemukset, muiden ihmisten kertomat jutut (myös ammatti-ihmisen) ja tuo tiedote tukevat minun väittämääni.
Selvä, en tiedä miten lambda-anturi toimii. Miten se siis tietää pakoputkistossa olevan kaasuseoksen koostumuksen? Onko se absoluuttianturi? Vai vertaileeko se havaintojaan johonkin? Jos vertailee, niin mihin?
lambda myös hajoaa jos signaalijohto maadoittuu anturin ollessa lämmin, joten asennettaessa oltava huolellinen vaikka oudolta boschin keksimältä jutulta taas vaikuttaakin.
Jänniä juttuja, ~100e se maksaa jos ei kokeilematta usko.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
lambda myös hajoaa jos signaalijohto maadoittuu anturin ollessa lämmin, joten asennettaessa oltava huolellinen vaikka oudolta boschin keksimältä jutulta taas vaikuttaakin.
Jänniä juttuja, ~100e se maksaa jos ei kokeilematta usko.
Missä noin kalliita lambdoja on? Oulun tarviketorilta ostin muuan vuosi takaperin, niin hintaa tais olla 40€. Biltemassa näytti olevan nytkin samaa hintaluokkaa kuin tarviketorilla: lambda 1 tai 2 kaapelilla 29€, 3 tai 4 kaapelia 39€. Ei tuo niin paha hinta ole, jos autokin toimii vaihdon jälkeen.
Sprinter 316CDI A -05
ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Voihan se tosiaankin olla, että vertailuilma menee signaalijohdon johtimien ja eristeen lomassa mutta sitä en käsitä, miksi se on moisella tyylillä tehty. Miksei esim. lambdan kuoressa voi olla aukkoa, josta vertailuilma otetaan? Johton kautta on tosi ahdas, pitkä ja mutkainen matka. Se johtimia ympäröivä suojasukkakin tuntuisi äkkiseltään paremmalta.
No, kaiketi Boschin insinöörit ovat nämä asiat päissään miettineet.
Ei mulla oikeastaan mitä käryä ole, mutta voisko olla polttoaineen paineen kanssa tekemistä. Eli polttoainepumppu oireilee, tai polttoainepumpun rele, eli se MAS-rele.
Taikka sitten että se kone saa välillä liikaa ilmaa, että meinaa tukehtua.
Tämä on siis täysin arvailupeliä..
Nyppää konehuoneesta se ilmamäärän vai lämmön haistelija helvettiin, kato vaikuttasko se mitään. Mikä on siinä ilmanputsari koteloa ennen oleva anturi.
Tämäkin on arvailua..
Viimeksi muokannut Kryptonite, To 17.01.2008 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kryptonite kirjoitti:Ei mulla oikeastaan mitä käryä ole, mutta voisko olla polttoaineen paineen kanssa tekemistä. Eli polttoainepumppu oireilee, tai polttoainepumpun rele, eli se MAS-rele.
Taikka sitten että se kone saa välillä liikaa ilmaa, että meinaa tukehtua.
Tämä on siis täysin arvailupeliä..
Se just aina vaivaa kosteilla kelillä mikä viittais sähkö ongelmiin
Tuntuu vaan välillä että helpompi olis arvata lottonumerot kun tuo vika
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Sitten jos vika tapahtuisi aina kun käynistyksen jälkeen lämpimällä koneella, eli mikä on ajettu lämpöiseksi jo aikaisemmin, niin veikkaisin tuota moottorinlämpötila-anturia..
Sitten jos vika tapahtuisi aina kun käynistyksen jälkeen lämpimällä koneella, eli mikä on ajettu lämpöiseksi jo aikaisemmin, niin veikkaisin tuota moottorinlämpötila-anturia..
Edelleen voi pistää loton ja jokerin vetämään..
Juu se yleensä oireilee juuri lämpösellä myllyllä kosteella kelillä.
Ei pakkasa kelillä eikä kylmällä motilla.
Ja sammutuksella ei ole mitään väliä kun vika on päällä.
Eli jos oireilee ja sammutan koneen niin vika voi olla silti seuraavallakin kerralla vaikka heti lyö padan pyörimään.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Starttautaako autosi? Vai lähteekö aina heti käyntiin kun vaan kääntää avaimesta?
Meinaan jotenkin tuntus siltä että voisi vikaa olla tuossa MAS-releessä jos vika jää niin sanotusti päälle. Harmi vaan kun on pirun kallis veikkaus. itsekkin olen tuollaista relettä metsästänyt, mutta maksaa uutena ja käytettynä ei kauheasti huvita ostaa. MAS
Muuten veikkaisin tuota moottorin lämpötila-anturia, mutta jos vika tosiaan jää päälle seuraavan käynnistyskertaan vaikka moottori on tuolloin kylmä, niin ei se vika silloin siinä ole. Myöskin jos autosi käy huonosti hetken kun on lohkolämppärin nokassa ollut, niin vaihtaisin tuon lampötila-anturin.
Kryptonite kirjoitti:Starttautaako autosi? Vai lähteekö aina heti käyntiin kun vaan kääntää avaimesta?
Meinaan jotenkin tuntus siltä että voisi vikaa olla tuossa MAS-releessä jos vika jää niin sanotusti päälle. Harmi vaan kun on pirun kallis veikkaus. itsekkin olen tuollaista relettä metsästänyt, mutta maksaa uutena ja käytettynä ei kauheasti huvita ostaa. MAS
Muuten veikkaisin tuota moottorin lämpötila-anturia, mutta jos vika tosiaan jää päälle seuraavan käynnistyskertaan vaikka moottori on tuolloin kylmä, niin ei se vika silloin siinä ole. Myöskin jos autosi käy huonosti hetken kun on lohkolämppärin nokassa ollut, niin vaihtaisin tuon lampötila-anturin.
Lähtee heti käyntiin oli lämmin tai kylymä.
Paitsi lämpimänä hieman ättäröi.
Ei meinaa käydä kaikilla/puputtaa käynti = saa vissiin liikaa kakkua kitusiin!
Toivottavasti se olis toi anturi.
Eikös niitä ole kaksi kpl:tta?
Yksi mittarille ja toinen eculle?
Sekin kävi joskus mielessä että vikaa voisi olla siinä eikä suuttimissa.
Ja nyt vielä voisin varmistaa että missä se ecun oma lämpöantura majailee??
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Veikkaan kyllä vahvasti suutinvikaa, sitä en tiedä poistaako se kaikkia ongelmia mutta tuo käynnistymisen aikainen vajaakäyntisyys viittaa vahvasti siihen.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
Jyppe kirjoitti:Veikkaan kyllä vahvasti suutinvikaa, sitä en tiedä poistaako se kaikkia ongelmia mutta tuo käynnistymisen aikainen vajaakäyntisyys viittaa vahvasti siihen.
Kyllä se suutin vika on toi kun se lämpösenä käynnistyy huonosti.
Mutta ei se toinen vika suuttimista johdu joku muu siellä nyt häröilee.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Voishan olla pelimiesteko, että ajat tankin mahdollisimman tyhjäks ja loput paskat valutat pois, lopuksi vaikka puhallat paineilmalla kuivaks. Tietysti samalla vaihdat polttoainesuodattimen. Katsot jos tuollainen toimenpide auttaisi. Jos tankin olisi kertynyt kosteutta, eli vettä.
Toinen olisi että polttoainepumpuissa jotain vikaa. Ei saa tarpeeksi suurta polttoaineen painetta aikaiseksi enään vajaalla tankilla.. En osaa sanoa.