Varasin perheellemme reittimatkan Tukholmaan ja oman auton saimme mukaan; oli tällainen paketti halvempi kuin päivä-tukholmassa risteily eli 210 euroa versus noin 300 muistaakseni. Paluumatkalle sai sieltä toisen auton otettua mukaan kun lunasti sille autolle paikan sekä yhden ns. mieslipun tms; lisämaksua tuli Tukholmassa 51 euroa. En olisi kuitenkaan omaa autoa tarvinnut siellä koska tämä ostokohde oli ihan keskustassa, Södermalmin tietämillä.
Myyntitekstihän oli tällainen:
"mercedes 250 ce 1970 2 dörrars manuell 4 växlad låda mörkgrön metallic vit/creme invändigt skinnimtation rak 6:a med insprutning orginal 14 tums aluminiumfälgar, dubbade vinterdäck 15 tum på plåtfälg medföljer också går jättebra i motor nybytt vattenpump bilen används dagligen"
Puhelimessa myyjä sanoi että pohjassa on ruostereikä. Pääsimme paikan päällä tee-itse halliin nosturille ja tutkittuamme auton pohjaa teimme seuraavat havainnot: oikea takalattia laho, kuten siihen liittyvä helmakotelo. Kuskin jalkatilassa reikä mistä käsijarruvaijeri tulee läpi – reikä on siis ruostunut suuremmaksi mitä tehtaalta se oli lähtiessä

Auto on tuotu Ruotsiin Italiasta 1988 ja sillä on ollut yksi kymmenvuotinen omistaja sen jälkeen, lisäksi kolme muuta. Auto on maalattu kertaalleen. Kylkilistasta ylöspäin maalipinta on siisti, mutta ovissa on muutama kukka sekä takana tyyppikilven alla on ruostekukkanen. Ovet ovat muuten kovapeltiset, siis alareunoistaan.
Sisältä auto on hyvässä kunnossa verhoilultaan, paitsi lattiamatto on jo kärsinyt sekä apukuskin pala taitaa puuttua kokonaan kumimaton alta kurkistettuna. Kuskin penkissä on pienet reiät sekä istuin- että selkänojaosassa. Kojetaulu on ehjä, hansikaslokeron lakkaus kulunut enemmin verrattuna muihin puupintoihin. Kardaanitunnelin oikeassa sivupahvissa on iso reikä. Kuskin penkin pituussäädön kahvan nuppi tai siis oikeammin vetolenkki on kadonnut. Apukuskin puolen lämmönsäätö ei taida toimia; vaijeri saattaa luistaa. Ovien rajoittimet ovat sökönä.
Autossa on vihertävät sävylasit. Pitää kaikki värikoodit selvitellä ajan kanssa. Konehuone on ajan patinoima sekä pissapoika on saanut antaa tilaa uudelle sähköiselle versiolle, kertapyyhkäisyn namiska roikkuu kojelaudan alla mutta se onneksi vielä toimii – kera sähköisen pesupumpun. Mukaan tuli barokkivanteet 3 +1 sekarengastuksella, alkuperäinen tunkki ja pyöränmutteriavain. Kromiosat on todella hyvät ja suorat - ainoastaan takapuskurissa on yksi klommo. Ovat sitten hurrit (tai italiaanot) asentaneet karseat sivuvilkut (design taitaa olla Fiat eli makaroonimaahan johtaa jäljet...

Pakoputki vuotaa; se on kahdesta liitoksesta korjattu peltitötteröllä ja letkuklemmareilla. D-Jetronic moottori käy ja vetää hyvin, ei huohota eikä ääntele. Bensapumppu ja nesteet on uusittu. Kardaanin tukilaakeri on vähän väljä, mutta itse kumi vaikuttaa ehjältä – alustaa tutkailin eilen kun vaihdoin öljyt ja suodattimen. Samalla ostosreissulla Motonetistä mukaan lähti tulpat, kärjet sekä jakajan kansi. Konkkaa ei saanut mutta katsotaan nyt ensin kärkien kunto että onko piikkiä niissä. Ilmanputsari ja tulpanjohdot tutkitaan jossain vaiheessa myös. Polttoainesuodatinkin on vaihtunut tarvikemalliseen...tosin Motonetin luettelo antaa vaihdettavan sisäpanoksen...mutta sellaisen paikkaa en vielä onnistunut näkemään (sellainen malli on omassa 280 SE Coupessa).
Auto on katsastettu 2006 ja muuten teknisesti vaikuttaa ihan hyvältä, mittarissa on 24 tkm nyt.
Tämä nyt näin aluksi. Tarina jatkuu. Lopuksi muutamia (huonojakin) kuvia.


http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120048.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120047.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 120046.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 150050.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 150049.jpg
