W126 Takapyörän laakeri...Räjäytyskuvaa??
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
W126 Takapyörän laakeri...Räjäytyskuvaa??
Kun 120km/h vauhdin jälkeen painaa pedaalin pohjaan, alkaa vasemmalta takaa kuulua ujellusta, kun suihkukoneesta. Ujellus on tosi kimeä, eli pyöränlaakeria veikkaisin. Myös 60-80km/h vedättäessä kuuluu ujellusta.
Perä ääntää myös ihan vähän, mutta ääni on matalampaa eikä kuulu enään kovemmissa vauhdeissa.
Miten se nyt on? Yksi W126:n omistaja kertoi, että takapyörän laakeri on ihan helppo vaihtaa: Ei tartte kun pitkän hylsyn. Myös naapuri sanoi, että ainakin W115-koppasen laakeri olis ihan helppo vaihtaa..... Kummatkin ovat homman tehneet.
Täällä kuitenkin kaikki tuskailee hommaa...Mikä on totuus?
Olisko jollain pistää jotain räjäytyskuvaa tms... takapyörän navan rakenteesta?
Perä ääntää myös ihan vähän, mutta ääni on matalampaa eikä kuulu enään kovemmissa vauhdeissa.
Miten se nyt on? Yksi W126:n omistaja kertoi, että takapyörän laakeri on ihan helppo vaihtaa: Ei tartte kun pitkän hylsyn. Myös naapuri sanoi, että ainakin W115-koppasen laakeri olis ihan helppo vaihtaa..... Kummatkin ovat homman tehneet.
Täällä kuitenkin kaikki tuskailee hommaa...Mikä on totuus?
Olisko jollain pistää jotain räjäytyskuvaa tms... takapyörän navan rakenteesta?
lisää
Joo - erikoishylsy tarvitaan laakerin vaihtoon (aika iso koko ).
Vetoakseli irti ja sieltä se mutteri löytyy.
Kokeile nostaa tunkilla takapyörää ylös ja tarkista onko väljää ?
Epäilen, että laakeri huutaisi noinkin korkealla taajuudella...
Kerran vastaavassa tapauksessa käsijarrun palautusjousi oli katkennut,
ja sen hangatessa jonnekin syntyi hampaita vihlova ääni
......pelaako käsijarru ?
Vetoakseli irti ja sieltä se mutteri löytyy.
Kokeile nostaa tunkilla takapyörää ylös ja tarkista onko väljää ?
Epäilen, että laakeri huutaisi noinkin korkealla taajuudella...
Kerran vastaavassa tapauksessa käsijarrun palautusjousi oli katkennut,
ja sen hangatessa jonnekin syntyi hampaita vihlova ääni

......pelaako käsijarru ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: lisää
Käsijarru pelaa. Minä veikka 99% takapyörän laakeria, se on huudellut hiljaa jo pari vuotta ja nyt tänä kesänä ääni on pahentunut. Isän Audi 100:n takapyörän laakeri huusi 180km/h.Henry V. kirjoitti:Joo - erikoishylsy tarvitaan laakerin vaihtoon (aika iso koko ).
Vetoakseli irti ja sieltä se mutteri löytyy.
Kokeile nostaa tunkilla takapyörää ylös ja tarkista onko väljää ?
Epäilen, että laakeri huutaisi noinkin korkealla taajuudella...
Kerran vastaavassa tapauksessa käsijarrun palautusjousi oli katkennut,
ja sen hangatessa jonnekin syntyi hampaita vihlova ääni![]()
......pelaako käsijarru ?
Kaveri sanoi, että ei tarttis irrotta vetaria edes. Kuulemma mutteri vaan auki ja laakeri vedetään pihalle. Sillä oli -89 mallin W126, eli täysin identtinen.
Pyörässä ei ole väljää, kun heiluttaa.
lisää
Hmm.....etupyörässähän se irroitus menee noin.
Mutta takapyörässähän on pyörännapa/ laippa siinä edessä ?
Homma menee suunnilleen näin :
* vetoakselin pultti irroitetaan ( ulkopuolella/ keskellä pyörää ).
* jarrusatula irti.
* jarrulevy irti.
* vetoakselia painetaan sisäänpäin ( varotaan niveltä ), mahtuu kääntymään
sivuun, kun jarrusatula on irroittettu.
* nyt sitten se iso mutteri auki sieltä takaa.... ( iso hylsy - ei löydy pakista).
* sitten pyörännapa lähtee irti.
* vanhat laakerit lyödään pihalle - ja uudet sisään ( huomioidaan tiivisteet).
sitten huomiodaan vielä vaseliinitäyttö laakerille, ja oikea laakerin kiristysarvo,
että tulee oikea välys. Ja kasataan irroitetut osat takaisin.
Mutta takapyörässähän on pyörännapa/ laippa siinä edessä ?
Homma menee suunnilleen näin :
* vetoakselin pultti irroitetaan ( ulkopuolella/ keskellä pyörää ).
* jarrusatula irti.
* jarrulevy irti.
* vetoakselia painetaan sisäänpäin ( varotaan niveltä ), mahtuu kääntymään
sivuun, kun jarrusatula on irroittettu.
* nyt sitten se iso mutteri auki sieltä takaa.... ( iso hylsy - ei löydy pakista).
* sitten pyörännapa lähtee irti.
* vanhat laakerit lyödään pihalle - ja uudet sisään ( huomioidaan tiivisteet).
sitten huomiodaan vielä vaseliinitäyttö laakerille, ja oikea laakerin kiristysarvo,
että tulee oikea välys. Ja kasataan irroitetut osat takaisin.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: lisää
Suuri Kiitos!!!Henry V. kirjoitti:Hmm.....etupyörässähän se irroitus menee noin.
Mutta takapyörässähän on pyörännapa/ laippa siinä edessä ?
Homma menee suunnilleen näin :
* vetoakselin pultti irroitetaan ( ulkopuolella/ keskellä pyörää ).
* jarrusatula irti.
* jarrulevy irti.
* vetoakselia painetaan sisäänpäin ( varotaan niveltä ), mahtuu kääntymään
sivuun, kun jarrusatula on irroittettu.
* nyt sitten se iso mutteri auki sieltä takaa.... ( iso hylsy - ei löydy pakista).
* sitten pyörännapa lähtee irti.
* vanhat laakerit lyödään pihalle - ja uudet sisään ( huomioidaan tiivisteet).
sitten huomiodaan vielä vaseliinitäyttö laakerille, ja oikea laakerin kiristysarvo,
että tulee oikea välys. Ja kasataan irroitetut osat takaisin.
Eiköhän se näillä ohjeilla irtoa

Älä kiristä liikaa
Sitä ryppyrengasta ei voi enää löysätä jos kiristää liikaa, eli laakeri alkaa kuumeta koeajolenkillä. Mun käsittääkseni toi on sama laakeri kuin 123 takapyörässä. Oon joutunut avaa uudelleen ja vaihtaa ryppyrenkaan.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Älä kiristä liikaa
timo230e kirjoitti:Sitä ryppyrengasta ei voi enää löysätä jos kiristää liikaa, eli laakeri alkaa kuumeta koeajolenkillä. Mun käsittääkseni toi on sama laakeri kuin 123 takapyörässä. Oon joutunut avaa uudelleen ja vaihtaa ryppyrenkaan.
Eli kiristetäänkö vaan sen verran, että pyörä ei heilu?
Kiristys
Kyllähän siihen varmaan on oikeat ohjeet, mutta kotikonsteilla täytyy vaan pyöritellä välillä ja taas kiristää. Kyllä sen tuntee milloin pyörä ei pyörähdä enää niin helposti ja välys on pois.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Kiitos vielä ohjeista!
Kävin eilen KL:ssä kysymyssä laakerin hintaa 50€ olis jäänyt... en osanut vielä.
Ostin samalla uuden etuvalon lasin ferrariin. Maksoi 60€, Veholla olis ollut tingittynä 65€.
Kävin eilen KL:ssä kysymyssä laakerin hintaa 50€ olis jäänyt... en osanut vielä.
Ostin samalla uuden etuvalon lasin ferrariin. Maksoi 60€, Veholla olis ollut tingittynä 65€.
Laakeri vaihtoon
Tänään sitten aloitetaan pikkuveljen W123:n takapyöränlaakerin vaihto. Toivottavasti saadaan myös päätökseen.
Tarvittavan hylsyn koko oli muistaakseni 31mm....Korjatkaa
Menen kohta naapuriin lainaamaan.
Isyyslomaa vielä ainakin viikko, ehkä 2. Eiköhän se tuossa ajassa vaihdu.
Tarvittavan hylsyn koko oli muistaakseni 31mm....Korjatkaa

Menen kohta naapuriin lainaamaan.
Isyyslomaa vielä ainakin viikko, ehkä 2. Eiköhän se tuossa ajassa vaihdu.
..
Ainakin w123:n takapyörännavan irrotukseen tarvitaan erikoinen sakara-avain, sen saa tehtyä kyllä isosta hylsystä. Pelkästä hylsystä tulee kyllä välttävä työkalu, mutta kun laittaa sellaisen tapin siihen keskelle, joka menee juuri ja juuri takapyörän navan sisään, niin johan kelpaa vaihdella laakereita..
On muuten sitten TODELLA jäykkä pyörittää tarpeeksi tiukalle se mutteri, kun uusi kokoonpuristuva hela on siellä
ei mikään ihme, vaikka menee siitä mutterista ja/tai pahimmillaan myös pyörännavasta jengat 
On muuten sitten TODELLA jäykkä pyörittää tarpeeksi tiukalle se mutteri, kun uusi kokoonpuristuva hela on siellä


w115,123,124,126,140, 210 yms.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Itse tein sen sakara avaimen w126 laakerin vaihtoa varten Bilteman "voima"hysystä ( noin 5€) sorvaten sen ensin oikean kokoiseksia ja sitten vaan sopivan kokoiset sakarat ( 4kpl ) räkkäkällä.
Kun ostatte uuden laakerin muistakaa myös ostaa uusi hela, kuten jarski sanoi on se kokoonpainuva, eli vanha hela ei ole enään käyttökelpoinen mikäli remonti haluaa tehdä kunnolla
Kun ostatte uuden laakerin muistakaa myös ostaa uusi hela, kuten jarski sanoi on se kokoonpainuva, eli vanha hela ei ole enään käyttökelpoinen mikäli remonti haluaa tehdä kunnolla

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Avaimesta
Terve!
Vielä kysymys siitä hylsystä:
Minkä kokoinen sen hylsyn pitää olla, josta työkalun voi tehdä. Onko hyslyn nimellismitalla mitään väliä, vai onko ulkomitat tärkeämpiä?
Olen kohta lähdössä asioille ja etsimään hylsyä. Matkalla käyn KL:ssä katsomassa hommaan tarkoitettua hylsyä ja otan siitä mallia. Kehtaiskohan ottaa valokuvan
...ei kehtaa...
Mutta se koko?
Vielä kysymys siitä hylsystä:
Minkä kokoinen sen hylsyn pitää olla, josta työkalun voi tehdä. Onko hyslyn nimellismitalla mitään väliä, vai onko ulkomitat tärkeämpiä?
Olen kohta lähdössä asioille ja etsimään hylsyä. Matkalla käyn KL:ssä katsomassa hommaan tarkoitettua hylsyä ja otan siitä mallia. Kehtaiskohan ottaa valokuvan

Mutta se koko?
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
....
Kaikki uudet hilut tulee. Ostin täydellisen sarjan.
Kysyisinkin, että mikä on tehdastikkuus newtonmetreissä. Iso momenttiavainväännin löytyy kyllä?
Kysyisinkin, että mikä on tehdastikkuus newtonmetreissä. Iso momenttiavainväännin löytyy kyllä?
Voihan sitä vanhaa helaa takoa leveämmäksi sopivan rautatangon päällä. 0,1mm riittää jo. Se puristuu kasaan uutta helpomminG280E kirjoitti:se mitään uutta helaa tarvii,vanha ei ole pohjannu mihinkään.Jos laitat uuden holkin sinne ni sit on paree olla tehdas työkalut että saat vedettyy oikeeseen puristustiukkuuteen.Vanhalla helalla vaan ja kiristys järjen kans.

w115,123,124,126,140, 210 yms.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
DD...
Sen hylsyn ulkohalkaisija on 55mm (koko n. 40/41). Itse laitoin hylsyn reijän läpi vielä ohjurin, joka menee myös navan reijän läpi. Ohjuri estää hylsyn lipsumisen ja vioittumisen
Sen hylsyn ulkohalkaisija on 55mm (koko n. 40/41). Itse laitoin hylsyn reijän läpi vielä ohjurin, joka menee myös navan reijän läpi. Ohjuri estää hylsyn lipsumisen ja vioittumisen
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kävin eilen KL:ssä katsomassa sitä virallista avainta. Ohjuri tappi oli 27mm.adenauer300 kirjoitti:DD...
Sen hylsyn ulkohalkaisija on 55mm (koko n. 40/41). Itse laitoin hylsyn reijän läpi vielä ohjurin, joka menee myös navan reijän läpi. Ohjuri estää hylsyn lipsumisen ja vioittumisen
Muut mitat saa siitä mutterista...Jotakuinkin tuo 55mm on oikea mitta.
KL lainaa avainta 10Euroa/vrk. Voipi olla, että lainataan.
Tai sitten Tähtiklubi ostaa oman ja vuokraa sitä jäsenilleen pientä korvausta vastaan.
Day Downhill kirjoitti:Voipi olla, että lainataan.
Tai sitten Tähtiklubi ostaa oman ja vuokraa sitä jäsenilleen pientä korvausta vastaan.






[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]