E 200 CDI -00 Vie polttoainetta ja savuttaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

E 200 CDI -00 Vie polttoainetta ja savuttaa

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Kilometrejä vasta 380tkm ja tänään kävi korjaamollakin eivätkä löytäneet kunnon vikaa mistään. Ainoastaan yhdessä suuttimessa oli piuha huonosti kiinni mutta ei ilmeisestikkään vaikuttanut asiaan. Imusarja uusittu hiljattain sekä EGR venttiili puhdistettu ja yhteen suuttimeen vaihdettu tiivisteet tms. Keskikulutus 9 litrasta (jopa 15l!) ja ajotietokone väittää kulutukseksi reilusti alle 7litraa. Aika miehekäs musta vana jää valkoiseen hankeen kun 2-vaihteella polkaisee sivuluisuun kaupan pihassa :lol:
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Vasta 380 tkm... :roll:
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

meikäläinen veikkaa(taas) ilmamäärämittaria,paskainen tai tullut tiensä päähän
viisaammat?ottaakos se ajotietokone kulutus tietoja juuri tästä ilmamäärämittarista?
ML W164
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Teppo L kirjoitti:meikäläinen veikkaa(taas) ilmamäärämittaria,paskainen tai tullut tiensä päähän
viisaammat?ottaakos se ajotietokone kulutus tietoja juuri tästä ilmamäärämittarista?
SEKIN vaihdettu 8tkm sitten, mutta eihän sitä tiedä vaikka olisikin jo tullut tiensä päähän :?
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Oisko suutin vaivaa :?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Miksi se imusarja muuten on vaihdettu?
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Fenton kirjoitti:Miksi se imusarja muuten on vaihdettu?
Entinen omistaja vaihtanut
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Sportline kirjoitti:
Fenton kirjoitti:Miksi se imusarja muuten on vaihdettu?
Entinen omistaja vaihtanut
Tarkista imusarjanläppien toiminta. Onko vaihdettu uusi imusarja vai "rempattu" vanha. Jotkut korjaamotkin "kirkkainsilmin" suosittelee imuläppien ja kattienkin poistamista kokonaan, joten "vaihdettu imusarja" voi tarkoittaa käytännössä ihan mitä vaan.

Jos läpät ei toimi tai puuttuvat kokonaan, alavääntö on heikkoa ja savuaa mustaa. Kokeiltu on ! Eron huomaa selvästi savuamisessa ja polttoaineen kulutuksessa, ainakin kun on puhdas imusarja toimivilla läpillä.

Läppien tarkoitus: Imuläpät sulkevat toisen imukanavan jokaiselta sylinteriltä pienillä kierroksilla ja osateholla, jolloin ilman virtausnopeus kasvaa ja aikaansaa voimakkaamman pyörteilyn sylinterissä -> Polttoainesumu sekoittuu paremmin pyörteilevään ilmaan ja palaa puhtaammin. Tarpeen mukaan läpät avataan, jolloin saadaan hillottua sylinteriin enemmän ilmaa.
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Timo J kirjoitti:
Sportline kirjoitti:
Fenton kirjoitti:Miksi se imusarja muuten on vaihdettu?
Entinen omistaja vaihtanut
Tarkista imusarjanläppien toiminta. Onko vaihdettu uusi imusarja vai "rempattu" vanha. Jotkut korjaamotkin "kirkkainsilmin" suosittelee imuläppien ja kattienkin poistamista kokonaan, joten "vaihdettu imusarja" voi tarkoittaa käytännössä ihan mitä vaan.

Jos läpät ei toimi tai puuttuvat kokonaan, alavääntö on heikkoa ja savuaa mustaa. Kokeiltu on ! Eron huomaa selvästi savuamisessa ja polttoaineen kulutuksessa, ainakin kun on puhdas imusarja toimivilla läpillä.

Läppien tarkoitus: Imuläpät sulkevat toisen imukanavan jokaiselta sylinteriltä pienillä kierroksilla ja osateholla, jolloin ilman virtausnopeus kasvaa ja aikaansaa voimakkaamman pyörteilyn sylinterissä -> Polttoainesumu sekoittuu paremmin pyörteilevään ilmaan ja palaa puhtaammin. Tarpeen mukaan läpät avataan, jolloin saadaan hillottua sylinteriin enemmän ilmaa.
Alavääntö onkin aika heikko kylläkin, imusarja vaihdettuu uuteen eli ei ole rempattu. Mutta täytyypä itse kurkistaa tilanne tässä kun kerkiää
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ettei ois tässäkin autossa katit tukossa? Kuuluuko kaasutellessa "suhinaa" pakoputken suunnasta?
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

JP74 kirjoitti:Ettei ois tässäkin autossa katit tukossa? Kuuluuko kaasutellessa "suhinaa" pakoputken suunnasta?
Kuuluuhan sieltä ja varsinkin silloin kun päästää kaasulta
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jos tyhjennät katit niin käytä hengitys suojainta tai kastele huolella. Muuten tulee hitosti hienojakoista pölyä. Ja tyhjennä MOLEMMAT katit ja huolella, koska jos putkeen jää irtonaisia katin palasia niin voi tukkia putken taaempaa.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Bemareissa on myös imusarjassa samantyyppiset läpät kuin mersussakin mutta ne eivät tunnu vaikuttavan yhtään mitään mihinkään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

[quote="HMK"]Jos tyhjennät katit niin käytä hengitys suojainta tai kastele huolella. Muuten tulee hitosti hienojakoista pölyä. Ja tyhjennä MOLEMMAT katit ja huolella, koska jos putkeen jää irtonaisia katin palasia niin voi tukkia putken taaempaa.
Vinkkejä otetaan vastaan miten tuo kattien tyhjennys muuten onnistuu?
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Sportline kirjoitti: Vinkkejä otetaan vastaan miten tuo kattien tyhjennys muuten onnistuu?
Oikea tapa olisi lienee vaihtaa katit uusiin, mutta useimmat taitaa tarjota rautakankea sille pöntölle. :?
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Etummaisen voi kuulemma tyhjentää kangella. Täytyy muistaa poistaa myös joku panta joka kiertää siellä kennon ympärillä. Takimmainen on avattava yläpuolelta ja hitsattava sen jälkeen.

Itselläkin homma vielä tekemättä joten ei vielä kokemusta todellisista vaikutuksista. Illalla oli mittarissa 431 tkm ja rippeet päälle.
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Diesel huoltamolla sanoivat että suutinkärjet pitäisi uusia, aika arvokkaita vaan tuntuivat olevan ( n.100€/kpl) ja eivätkä edes katsoneet koko autoa tämän arvioidessaan :lol: Eilen uusin ilmansuodattimen joka oli aikalailla likainen. Mersuhuoltamolla sanoivat että voisi korjaantua laittamalla uuden ohjelman (digituning) saisipa samalla vähän voimaa lisää
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Sportline kirjoitti:Diesel huoltamolla sanoivat että suutinkärjet pitäisi uusia
Voiko cdi-koneen suuttimen kärjet vaihtaa?
Vai olenko ollut väärässä tiedossa, ettei voi :roll:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Esa H. kirjoitti:
Sportline kirjoitti:Diesel huoltamolla sanoivat että suutinkärjet pitäisi uusia
Voiko cdi-koneen suuttimen kärjet vaihtaa?
Vai olenko ollut väärässä tiedossa, ettei voi :roll:
Eiköhän ne pysty, miksei pystyisi?
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Mitä jos ottaisi katit pois kokonaan ja kun katsastuksen aika on ---> katit takaisin kiinni. Onko mitään järkeä?
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Siinä etummaisen katin kennoston ympärillä oleva "panta" on eristeenä ja "pehmikkeenä" olevaa mineraalivillan tapaista eristettä.
Se itse katalysaatori on jotain vohvelimaista, aika haprastakin ainetta.
Jos sitä villaa ei putsaa tarkkaan poikkeen, niin se irtoilee itsekseen ja tukkii kohta siellä auton alla olevan, toisen, pienemmän katalysaattorin.
-> pakoputki tukkeentuu.
Jos molemmat katit tyhjennetään, niin sama vaiva siirtyy sitten sinne vakiovaimentajaan, takapuskurin alle.


Suutinkärjet voi vaihtaa, tai oikeastaan vaihdattaa.
"oikea" hintataso 400-500€ neljän suuttimen satsi.
Voi laitattaa vaikka AMG,n suuttimien kärjet.
Vain yhden suuttimen vaihtamisessa/korjuuttamisessa on sellainen pikku harmi, että millaiseksi se ruiskutusmäärä sitten muodostuu suhteessa muihin suuttimiin.

Kattien irroittelussa ja takaisinlaitossa katsastukseen ei ole järkeä.
Katsastuksessa mitataan vaan pakokaasujen nokiarvoa.
Katilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Jos tekee, kun tuolla aikaisemmin oli neuvottukin, että tyhjentää molemmat katit ja laittaa tyhjennetyt takaisin paikoilleen, niin ei ole mahdollista "paljastua", kunhan pitää suunsa supussa.

Toimivien, ehjien kattienkaan tuhoamisessa ei ole mitään järkeä.
Ei sillä saavuteta mitään etua, eikä niistä ole kunnossa ollessaan mitään "haittaakaan", moottori vaan saastuttaa vähemmän.
Ei paha vaiva.

Koko pakopuolen ahtain kohta on siellä vakioahtimessa.
Varmaan yli kahdensadan horsen mennään vielä vakiolla pakoputkistolla, että heilahtaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Sportline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 04.12.2004 16:29

Viesti Kirjoittaja Sportline »

Eilen illalla tuli ilmanpuhdistin vaihdettua varmuudenvuoksi, vaikkei vanha kovinkaan musta vielä olllut. Ja yllätykseksi kun ensimmäisestä risteyksestä lähti kaasupohjassa, niin eipä enää ollutkaan samanlaista mustaa pilveä takana kuin ennen :wink: eli savuttaminen on nyt kurissa, pian näkee miten on polttoaineen kulutuksen kanssa. Kolmessa eri korjaamossa käynyt ja vain yhdessä neuvottiin ilmanpuhdistimen vaihtoa, kenties liikaa luottoa tietokoneisiin?
E 270Cdi "panorama"
Ex E 200cdi -00
Ex w202 200 Sport
Vastaa Viestiin