Moniurahihna 124 250 20v! ei ilmastointia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Moniurahihna 124 250 20v! ei ilmastointia

Viesti Kirjoittaja Teemup »

joojoo hakua oon käyttänyt mutta en löytänyt vastausta...
Ongelma on se että hihna kulkee kiristinrullan päällä 4/5 osaa ja loput kulkee sitten tyhjänpäällä mistä tämä johtuu (keinu) ?? tämä aiheuttaa sen että hihna "vikisee" . kaikki hihnapyörät kulkevat linjassa myöskin kiristinrulla paitsi ite hihna ei kulje linjassa juuri tuon kiristimen kohdalla.
onko näin että keinu on ollut viallinen jo uutena. ja jos on tietoa tuosta keinun pultin kireydestä?
uusittu 4kk sisällä:
keinu, kiristinrulla, keinun pultti, iskari, hihna (continental)
W163, S124
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Oletko aivan varma että se on se kiristinrulla? Mulla kun vikisi tenavatähdessä niin vaihdoin myös nuita osia: kiristinrulla, hihna, laturin laakerit ilman kummempaa vaikutusta, helpotti hetkeksi ja kohta vikisi taas. Vika oli vesipumpussa, laakerit sökönä. Eikä edes vuotanut niin ei heti sitä osannut epäillä.
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja Teemup »

jos laitan hihnan päälle tipan öljyä siis "sileällepuolelle" niin vikinä loppuu hetkeksi ja hihna koskettaa "sileältäpuolelta" ainoastaan tuohon kiristinrullaan. niin sillon voisi olettaa että ääni lähtee kiristinrullan kohdalta.
W163, S124
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Paljoko ajettu ja paljoko ajettu nuiden rullan ym vaihdon jälkeen?
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja Teemup »

ml 265000km todellisuudesta sitten ei tietoa. vaihdon jälkeen ajettu arviolta ~6000km
W163, S124
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ja hihna menee oikeaa reittiä?Varmasti?
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja Teemup »

99,9% varmasti :)
W163, S124
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Siihen hihnan päälle riitti mulla että kaatoi vettä, niin hiljeni hetkeksi. Pelkkä hihnan vaihto tai kiristin rullan vaihto auttoi muutaman sadan kilometrin verran, ehkä just tankillisen bensaa sai kulutettua, niin taas kitisi. Otappa hihna pois paikoiltaan ja kokeile onko vesipumppu väljä. Liikkuuko se moottorin pituus suuntaisesti? Kunnolla kaksinkäsin kokeilet vetää sitä ulospäin ja työntää sisäänpäin / sievästi vasaralla naputtaa sisään/ulospäin. Jos liikkuu niin laakerit on entiset ja ne ääntää. Mulla oli ajettu ~220tkm niin meni pumppu vaihtoon.
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja Teemup »

tähän autoon on vesipumppu kertaalleen jo vaihdettu. olen kyllä ettinyt välyksiä mutta en niitä havainnut.
W163, S124
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Minulla aivan sama ongelma kuin Teemup:llä!

Uutta osaa kaikki kiristimen osat, vesipumppu, 2 eri hihnaa.. Näillä ajettu n. 5000km.

Eli minulla myös kiristinrullan kohdalla hihna pomppaa ikään kuin pykälän sivulle ja siitä minun mielestä tuo ääni tulee, mistäs muustakaan! Pitäisihän sen suorassa mennä! No ens viikolla toivottavasti pääsee paneutumaan tuohon tarkemmin niin ehkä selvii.

Vettä olen joo kans heittäny hihnaan, yks ryntäytys ja taas viki viki viki :twisted:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kiristääkö se kiristäjä kunnolla ja suoraan?

Arvailua vaan
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Fenton kirjoitti:Kiristääkö se kiristäjä kunnolla ja suoraan?

Arvailua vaan
Miks ei kiristäis? Muutenhan tässä on tullu ostettua paskaa? Kyllä ainakin hihna on kireellä, se o varma.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Sitähän minä juuri meinasin.. Ei ne uudetkaan osat aina ole priimaa.. Vaan jos hihna on tiukalla, niin sittenhän se toimii
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 910
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Pelkän kiristimen rullan vaihto ei riitä vaan pitää vaihtaa kiristimen runko laakereineen. Se runkolaakeri menee ensimmäiseksi ja sitten rulla on vinossa ja hihna osittain ulkona.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja Teemup »

nuo kiristimethän on erilaiset sitten näissä monivenasissa. http://klvaraosat.workspace3.smilehouse ... Upload.jpg
W163, S124
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

kttopar kirjoitti:Pelkän kiristimen rullan vaihto ei riitä vaan pitää vaihtaa kiristimen runko laakereineen. Se runkolaakeri menee ensimmäiseksi ja sitten rulla on vinossa ja hihna osittain ulkona.
Jep. Se keinun kuollut runkolaakeri lähes aina se ensimmäisen syy kitinään..
Aloituksessa mainittiin, että keinu vaihdettu. Niissä taitaa aina olla uusi laakeri valmiiksi kiinni, ainakin mitä olen Kl-varaosista ostanut.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

jospa puuttuu sieltä kiristimenvivun ja lohkon välistä se väli prikka, jolla passataan kiristimenrulla samalle linjalle kun muutkin hihnapyörät. tuskin on linjassa jos hihna ei satu keskelle rullaa. :wink: uusissa vivuissakin on valmiiksi pieni "välys". eli jos se lonksuu aavistuksen turha vaihtaa. iskari niistä ensimmäisenä menee.
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja Teemup »

v220cdi kirjoitti:jospa puuttuu sieltä kiristimenvivun ja lohkon välistä se väli prikka, jolla passataan kiristimenrulla samalle linjalle kun muutkin hihnapyörät. tuskin on linjassa jos hihna ei satu keskelle rullaa. :wink: uusissa vivuissakin on valmiiksi pieni "välys". eli jos se lonksuu aavistuksen turha vaihtaa. iskari niistä ensimmäisenä menee.
päivitetään nyt tätäki.. eli joo prikkahan sieltä puuttui keinun ja kannen välistä vika korjantuin sillä. ei vain kaikki varaosa liikkeet tuntenut tuota prikkaa mutta kl-varaosasta löyty
W163, S124
Vastaa Viestiin