Viton (108D) sähkömysteeri
Viton (108D) sähkömysteeri
Kyselin jo vuosi sitten täällä tästä ongelmasta.Silloin vika oli se,että matkamittarin näyttö vaihtui itsekseen trippimittarin tilalle ja samalla trippimittari nollautui.Joku ehdotteli että vika olisi siinä painonapissa jolla em. toimintoja käytetään,mutta vika ei ole siinä.No vika kuitenkin hävisi kevättalvella.Läksin ajamaan kylmällä autolla ja ykskaks muutama merkkivalo välähti kojelaudassa ja stereot hiljeni ja senjälkeen mitään vikaa ei enää ollut...
Nyt taas syksyllä alkoi tehdä samaa ja nyt lisäksi ajovalot jäävät "lepattamaan" satunnaisesti tyhjäkäynnillä kuten myöskin sisävalo ja mittarivalot ja stereoiden valot.Sokerina pohjalla on se että pitkät päälle laitettaessa stereot sammuu jälleen hetkeksi.Vika ei ole siis aina päällä .Ymmärrän itekkin jonkunverran sähköistä joten vika varmaan paikallistuu vielä jostain mutta jos joku osaa kertoa nopeasti missä voisi olla esim. joku rele minkä läpi kulkee stereoitten ym. virrat.Valojen lepattaminen(vilkkuminen) voisi tietysti johtua jostain latausongelmasta...mutta en usko siihen oikein vahvasti.Eli joku rele/liitin/muu huono kosketus olis hakusessa.Auto kyllä lähtee hyvin käyntiin ja + navankii jo putsasin ja voitelin...maapuoli on vielä kattomatta...ei tuolla ulkona pimeessä viitti alkaa ettimään...ja kylmäkii siellä on...hyrr....
Eli vinkkejä otetaan vastaan tai joku paikka josta löytyis sähkökaavio...Kiitos
Nyt taas syksyllä alkoi tehdä samaa ja nyt lisäksi ajovalot jäävät "lepattamaan" satunnaisesti tyhjäkäynnillä kuten myöskin sisävalo ja mittarivalot ja stereoiden valot.Sokerina pohjalla on se että pitkät päälle laitettaessa stereot sammuu jälleen hetkeksi.Vika ei ole siis aina päällä .Ymmärrän itekkin jonkunverran sähköistä joten vika varmaan paikallistuu vielä jostain mutta jos joku osaa kertoa nopeasti missä voisi olla esim. joku rele minkä läpi kulkee stereoitten ym. virrat.Valojen lepattaminen(vilkkuminen) voisi tietysti johtua jostain latausongelmasta...mutta en usko siihen oikein vahvasti.Eli joku rele/liitin/muu huono kosketus olis hakusessa.Auto kyllä lähtee hyvin käyntiin ja + navankii jo putsasin ja voitelin...maapuoli on vielä kattomatta...ei tuolla ulkona pimeessä viitti alkaa ettimään...ja kylmäkii siellä on...hyrr....
Eli vinkkejä otetaan vastaan tai joku paikka josta löytyis sähkökaavio...Kiitos
Liikaa on sopivasti
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei ole ollut tuollasta vikaa. Nyt kannattaisi ensin mitata kun vika on päällä latausjännite. Jos säätimessä vikaa niin silloin voi tehdä tuota että valo "sykkii" ja saattaa poistua kun esimerkiksi pitkiä käyttää päällä.
Sähköt voi myös mennä sekaisin jos jossain liitoksessa jännitehäviötä, hapettumaa ym. Että voi tulla kuntoon kun vain käyt kaikkia liittimiä läpi. Mittarista, v/e istuimen alta, moottoritilasta. . . Ja maadotuspisteet.
Mulla oli takajohtosarja oikusulussa vararenkaan vierestä. Sillon oli mittari ja kaikki söhköt ihan sekasin. Kaikki viisarit hyppi ja valot sykki vilkun tahtiin, pyyhkimet, hehkut, jne. Mutta tuskin sinun autossa tätä vikaa on.
Kytkentäkaavoja ei taida saada kuin veholta.
Mulla on kyllä mittariston kytkentäkaava, mutta siinä ei näy sisäistä kytkentää.
Siitä selviää vain että mihin mittarin liittimen napaan tulee mikäkin johto. Eikä se kerro että tuleeko johonkin johtoon jännite, signaali, vai maa.
Sähköt voi myös mennä sekaisin jos jossain liitoksessa jännitehäviötä, hapettumaa ym. Että voi tulla kuntoon kun vain käyt kaikkia liittimiä läpi. Mittarista, v/e istuimen alta, moottoritilasta. . . Ja maadotuspisteet.
Mulla oli takajohtosarja oikusulussa vararenkaan vierestä. Sillon oli mittari ja kaikki söhköt ihan sekasin. Kaikki viisarit hyppi ja valot sykki vilkun tahtiin, pyyhkimet, hehkut, jne. Mutta tuskin sinun autossa tätä vikaa on.
Kytkentäkaavoja ei taida saada kuin veholta.
Mulla on kyllä mittariston kytkentäkaava, mutta siinä ei näy sisäistä kytkentää.
Siitä selviää vain että mihin mittarin liittimen napaan tulee mikäkin johto. Eikä se kerro että tuleeko johonkin johtoon jännite, signaali, vai maa.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Kaavasta W638 110D 1.5-98 saakka:vito500tkm kirjoitti:Kerron ne kun saan kaavan käsiini.Jossi kirjoitti:Näkyykö siitä mittarin kytkiksestä minkä väriset johdot tulee moottorin lämpöanturilta? Mulla on siinä vikaa ja ajattelin vetää uudet johdot suoraan mittarille. Kun vaan tietäis mihin ne kytkisi..
Hehkujärjestelmän lämpötunnistimelta navasta 1 lähtee johto (1,0) bl/vi moottorin/pääjohtosarjan liittimelle
ja sieltä jatkaa (0,5) bl/vi yhdistelmämittarille napaan kaksi.
Vika pysytteli piilossa taas pakkaskelien ajan mutta nyt lämpötilan seilatessa + puolella välillä tilanne taas meni oudoksi.Vian ollessa päällä,ei latausjännitteessä ollut sanomista kun mittasin,paitsi että vaihtojännitepuolellakin sain mitattua noin voltin...mystistä...(Bilteman mittari)...vai vihjaisiko huonoon kontaktiin akun ja laturin välillä...No sisävalokin sammuu sillä hetkellä hetkeksi kun vika on päällä ja pitkät laittaa päälle.Vika on tullut joskus päälle kun moottori on "liian" pienellä kierrosluvulla,eli jos vaikka lähtee tyhjäkäynnillä peruuttamaan loivaan ylämäkeen yms. mutta myös ajon aikana täysin satunnaisesti...Eli mitään selvää yhteistä nimittäjää ei ole muuta kuin lauha keli...Taitaa olla tää oma yksilö sit vissiin tarkotettu kylmempiin olosuhteisiin...No kaipa se vika sieltä jostain tulee esille,eli löysä liitos/hapettuma jossain piilossa...no eipä tuota ole paljoa tullut metsästettyä kun ei varsinaisesti ole kovinkaan suuri riesa.Toivottavasti ei joku johtosarja tai koko auto pala...
Liikaa on sopivasti
Re: Viton (108D) sähkömysteeri
Tuollainen hämärä monilaiteita vika haiskahtaa joko maadoitusvialta tai mittariston jänniteregulaattorin vialta (jos vitossa ylipäätään on sellaista). Minulta löytyy huonohko saksalainen korjausmanuaali 108/110D siinä on epäselvä saksankielinen kaavio mukana. Ilmoita @-osoite johon tuo 8MB pdf paketti mahtuu niin lähetän sen sinulle.Vitottaja kirjoitti:Kyselin jo vuosi sitten täällä tästä ongelmasta.Silloin vika oli se,että matkamittarin näyttö vaihtui itsekseen trippimittarin tilalle
Eli vinkkejä otetaan vastaan tai joku paikka josta löytyis sähkökaavio...Kiitos
No tänään jatkui sitten sähkömysteeri.Ajoin paikallisen huoltamon pihaan parkkiin ja ihan loppumetreillä sammui stereot.No sammutin auton ja sisävalokaan ei sitten syttynyt heti...joitain sekunteja meni ja sit taas alkoi kirkastumaan.No annoin asian olla ja sitten kun lähtöä tein niin virta-avaimen kääntö ei saanutkaan minkäänlaista vaikutusta mittaristoon puhumattakaan että auto olisi startannut...(prkl"#&%¤ttu¤!!??tana).No virrat pois ja uusi yritys ja ei vaikutusta.Kolmas yritys ja valot syttyivät ja kone tulille...Vaikka miulla nyt on hyvät kuvatkin Viton sähköistä(kiitos vielä niiden lähettäjälle) en ole ehtinyt perehtyä niihin oikein tarkasti...Mielessä kävi virtalukon pohja,mutta ei kai sitä kautta kulje sisävalonkin sähköt...Pitänee se akun miinus-napa putsata vielä ensin ja alkaa sitten tutkimaan muita mahdollisuuksia...autohan kyllä starttaa oikein hyvin aina...hmmm...Nyt kyllä alkaa nuo ulkoasennuslämpötilatkin olemaan kohillaan...no eihän näitä hommia kukaan kesällä ehdi tekemään...
Liikaa on sopivasti
No melkoista Discoa pidät autossa...
Oisko maavikaa jossain, siihenhän tuo viittaisi, kun tulee virtapiikki, jolloin jännite laskee... Hmmm, mersussahan valot kiertää viiksen kautta? Eli oisko kojelaudan alla jossain jotain hapettumaa tai maavikaa?
Konehuoneen puolelle se ei viittaisi, kerran lähtee hyvin käyntiin... Jostain rattiakselin läheltä mahdollisia maadoituspisteitä, tai liitäntöjä yleensäkin? Sisävalot kyllä vähän lisää jännitysmomenttia, miks ne vilkkuu?
(mikä taas viittaa jännitepuolen ongelmiin, ehkä...
)
(mersuista ei ikinä tiiä, niinkuin aikasemmista viesteistä voi lukea, että takapään valot voi sekottaa mittariston...
)

Oisko maavikaa jossain, siihenhän tuo viittaisi, kun tulee virtapiikki, jolloin jännite laskee... Hmmm, mersussahan valot kiertää viiksen kautta? Eli oisko kojelaudan alla jossain jotain hapettumaa tai maavikaa?



(mersuista ei ikinä tiiä, niinkuin aikasemmista viesteistä voi lukea, että takapään valot voi sekottaa mittariston...

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Käyttäisin akun irti. Maa johto tarkastus, +kenkä tarkastus. Akun vieressä olevat liittimet. Sitten sulakerasia irti rattiakselin alta, sieltä näkee auton kaikki liitännät. Varkokerasian sisällä on pieni piirilevy, sen käyttäisin myös irti. Sulakerasiaan tulee viikset suoraan kiinni, samalla näkee että onko sieltä jotain sulanut. Sitten virtalukkon pohja. Ja ehkä käyttäisin vielä mittaristonkin irti.
Omassa kikottimessa oli akun viereiset liitännät hapettuneet, akun maadotuspiste hapettunut, virtalukon pohja sulanut(startti ei pyörinyt aina), varokerasiasta yksi liitin sulanut, varokerasian sisällä olevan piirilevyn liitinjalat hapettuneet, flektin anturi rikki, etuovien johtosarjat poikki, keskuslukon ohjausyksikkö hapettunut, takaluukun ja takaliukuoven keskuslukkomoottorit rikki, takaosasta auton alta johtosarja sulanut, moottoritilan johtoliittimet hapettuneet, laturi rikki, antenni rikki, penkinlämmitin lämpenee +100c(savu nousee pajasta). Ja lisäksi ilmeisesti mittariston piirilevy rikki(summeri huutaa aina kun ovi on auki, johto katkastu ettei huuda). Eli lähes kaikki sähköt on olleet rikki mitä autossa on. Äkkiseltään kun miettii mitä on toiminut niin sisävalo ja starttimoottori on toistaseksi pelannut oikeen hyvin. Lisäksi rego tehtaan tekemät asennukset takatiloissa.
Omassa kikottimessa oli akun viereiset liitännät hapettuneet, akun maadotuspiste hapettunut, virtalukon pohja sulanut(startti ei pyörinyt aina), varokerasiasta yksi liitin sulanut, varokerasian sisällä olevan piirilevyn liitinjalat hapettuneet, flektin anturi rikki, etuovien johtosarjat poikki, keskuslukon ohjausyksikkö hapettunut, takaluukun ja takaliukuoven keskuslukkomoottorit rikki, takaosasta auton alta johtosarja sulanut, moottoritilan johtoliittimet hapettuneet, laturi rikki, antenni rikki, penkinlämmitin lämpenee +100c(savu nousee pajasta). Ja lisäksi ilmeisesti mittariston piirilevy rikki(summeri huutaa aina kun ovi on auki, johto katkastu ettei huuda). Eli lähes kaikki sähköt on olleet rikki mitä autossa on. Äkkiseltään kun miettii mitä on toiminut niin sisävalo ja starttimoottori on toistaseksi pelannut oikeen hyvin. Lisäksi rego tehtaan tekemät asennukset takatiloissa.
Toi ovi-auki-valot-päällä-summerin kytkentä on tosi vekkuli;
..jos on esim. sumuvalot kytketty päälle, mutta ajovalot pois, ja virta pois, mutta avain lukossa, niin summeri huutaa kun oven avaa...
No, joskus se kyllä huutaa ihan milloin huvittaa, mutta johtojen kopelointi kojelaudan vasemmasta päädystä ja muutama täsmäisku yleensä palauttaa normitoimintaan...
Liitosten hapettumat ja erityisesti liittimien häviäminen hapettumisen johdosta aiheuttaa noita ihmetyksiä...
..jos on esim. sumuvalot kytketty päälle, mutta ajovalot pois, ja virta pois, mutta avain lukossa, niin summeri huutaa kun oven avaa...

No, joskus se kyllä huutaa ihan milloin huvittaa, mutta johtojen kopelointi kojelaudan vasemmasta päädystä ja muutama täsmäisku yleensä palauttaa normitoimintaan...
Liitosten hapettumat ja erityisesti liittimien häviäminen hapettumisen johdosta aiheuttaa noita ihmetyksiä...
Minustakin haisee vahvasti maadoitusongelmalta, mutta akun kengät kannattaa tosiaan katsoa molemmat, että on ehjiä ja hyvin kiinni. Ja siitä eteenpäin niitä maajohtojen liitoksia sitten.vito500tkm kirjoitti:Käyttäisin akun irti. Maa johto tarkastus, +kenkä tarkastus. Akun vieressä olevat liittimet. Sitten sulakerasia irti rattiakselin alta, sieltä näkee auton kaikki liitännät. Varkokerasian sisällä on pieni piirilevy, sen käyttäisin myös irti. Sulakerasiaan tulee viikset suoraan kiinni, samalla näkee että onko sieltä jotain sulanut. Sitten virtalukkon pohja. Ja ehkä käyttäisin vielä mittaristonkin irti.
Mulla oli joskus akun pluskenkä poikki, ja oireet oli vähän kuvatun kaltaisia.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.