300td piristys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

300td piristys

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Itsellä tuollainen w126 entinen 280s nykyinen 300td niin mikä mahtaisi olla tehoarvio kun olisi tarkoitus laittaa siihen välijäähy, isompi putkisto (KUINKA ISO ? :twisted: ), säätää/säädättää pumppu ja lisätä ahtoja. Tavoite olisi noin 200hv mitenköhän miehen käy ? ? ? ? ? Kertokaas specialistit :D Vai tarvitseeko vielä ostaa isompi turbo ja pumppuun isommat tapit ? Noita em. haluaisin välttää hintojen takia :(
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

tähänkin on jo 100 ja 1 vastausta kun käyttää hakua.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

No kaikkien viritykset on sen verran "omalaatuisia", että tuolla hakemisella ei saa kuin päänsärkyä :( . Voisi sitä nyt mielestäni vastata pariin asiantuntijoille helppoon kysymykseen ja sitten vaikka poistaa tämä koko juttu jos siitä on kovasti harmia. :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Wigilante kirjoitti:No kaikkien viritykset on sen verran "omalaatuisia", että tuolla hakemisella ei saa kuin päänsärkyä :( . Voisi sitä nyt mielestäni vastata pariin asiantuntijoille helppoon kysymykseen ja sitten vaikka poistaa tämä koko juttu jos siitä on kovasti harmia. :?
Laita cooleri ja suurempi ahdin, muuten ei oikein kannata viritellä. Ahtopainetta ei saa nosta vakioturbolla, varsinkaan ilman cooleria. Coolerin lisäämisen jälkeen ei ahtoa edes tarvitse nostaa, syöttöä vain lisää ja vetäviä kierroksia.

200 hp saat kyllä ihan vakiopumpulla (muistaakseni)...itse ruuvaamallakin.

Vetävien kierrosten nostamisen yhteydessä, vaikka et lisää ahtopainetta, se turbo käy pieneksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Onko 5 vai 6 mukinen kone?5 pyttysen turbon pumppuun ei muistaakseni säädöt auta kun jo täysillä vakionakin joten isompaa tappia se sillon kaipaa noihin tehoihin.

6 pyttysessä pääsi jo säädöllä n.180hv tienoille?..vakioahdin riittää ehkä nipin napin tuonne 200hv mut alkaa olemaan jo melkosen tiukoilla.

Ei muuta kun pumppu pajalle ja sillä aikaa välijäähy kiinni.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Kone ikävä kyllä tuo 5mukinen om617... :(
Mitähän sille siis ? ? Mitähän esim. pp diesel tai mynä ottaisi tappien vaihdosta pumppuun ja kai sitten tarvitsee katsoa isompaa ahdinta, vaikkakin kyseinen mersuspecialisti joka asensi tuon moottorin joutessaan väitti että tuota vakio ahdintakin saa vielä ruuvattua... :) Ja entäs se putkisto onko mitään apua jos esim 2,5" tekisi vapaasti virtaavan vai vieläkö isompaa ?

Kaiken kaikkiaan kuitenkin tuntuu olevan siis paha homma tuo 200hv...
Eräs täällä foorumilla väitti (en muista paremmin) jossain aiheessa että om617 oli penkitetty 209hv vakio trubolla.... :twisted: ja muutenkaan ei mitään mahdottomia oltu tehty... :?:
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Hups en houmannut tuota veskolan kommenttia lainkaan olikohan se suunnattu 5mukiselle vai 6mukiselle ?

Tuo putkistokin joka tapauksessa on tulossa (saa raktorin äänet kuulumaan :) ) mutta onko siitä mitään apua?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Itse tekisin näin..Isommat tapit pumppuun,iso välijäähy,3"-> isompi putkisto.

Muuten säilyttäisin ennallaan ellei nyt laatikkopuolella sitten tarvitse vahvistusta?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai se on 617...siitä en tiedä mitään. Virittääkö niitäkin joku :shock:

teho kasvaa ensisijaisesti syötöllä, ei putkistolla, yleensä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

veskola kirjoitti:Ai se on 617...siitä en tiedä mitään. Virittääkö niitäkin joku :shock:

teho kasvaa ensisijaisesti syötöllä, ei putkistolla, yleensä.
"tosiäijät" virittelee 617:sia :twisted: :lol:

isot tapit pumppuun, cooleri ja 3" putkisto. omastani irtosi 209hp vakioturbolla, toki kovilla pakopaineilla.. syötöt oli aikas pienelläkin..

ja tosiaan se turbon vakiopumppu ei riitä mihinkä..
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

isot tapit pumppuun, cooleri ja 3" putkisto. omastani irtosi 209hp vakioturbolla, toki kovilla pakopaineilla.. syötöt oli aikas pienelläkin..
Oliko siis tuossa jo isommat tapit pumpulla ?

Ja mitä tuo "tapitus" mahtaa maksaa, kertokaa ny kun tiiätte niin ei tartte ruveta soitteleen...

OM617 tosiäijille :twisted: :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

hups kerroithan tuossa jo että oli isommat tapit ....

No mutta siis mitä tuo tapitus on kustannuksena ?

Olisiko 600x300x76 cooleri hyvä ja miten onko tuo 3" putkisto laitettu mistä asti ? ei varmaankaan pakosarjaa ole siitä tehty ? :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Joo, kyllä niitä 617:a ropataan sen kun keretään. Ei vaan huvita/ole aikaa dokumentoida nettiin tekosiaan. Ainakaan mulla siis...

Itellä on teon alla 617, jonka aion tehdä "kunnolleen". Eli alakerta tasapainoon huolella, kansi kairataan, nokka hiotaan. Muutenkin tuo kone käydään läpi.

Ahtimeksi tulee muokattu HX35 tai HX40 Super (tätä en ole vielä päättänyt). Erillisellä hukkaportilla aion sen laittaa.

Pumppuun isot tapit, luonnollisesti (sehän onkin jo itsestään selvyys). Muuten, Wigilante, sinun kannattaa vaihtaa vaparimallin pumppu. Tuohon MW:hen saa kyllä isompia elementtejä, mutta maksaa hunajaa... (=useamman sata €/kpl)

Meni suurinosa jutusta ohi aiheesta... Niinpä jatketaan samaa tyyliä :wink:
Minkähän laatikon tuohon laittais. Kepillä hämmennettävä sais olla. Peräksi mulla tulee ässän lukkoperä.
Osa noista mainitsemista muutoksista on tehty jo ja osa teon alla. Eiköhän sitä kesän alussa pääsekkin kokeilemaan :wink:
Korikin on luonnollisesti täysin läpikäyty (osakseen vielä kesken)
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Muuten, Wigilante, sinun kannattaa vaihtaa vaparimallin pumppu. Tuohon MW:hen saa kyllä isompia elementtejä, mutta maksaa hunajaa... (=useamman sata €/kpl)
Hmm... Nyt meni vähän ohi minun tietojeni onko siis vaparissa eri pumppu ? ? Mahtaisikos kellää olla myydä valmista tuollaista (ilmeisesti parempaa) vaparimallin pumppua 7mm elementeillä tai yleensä muutenkaan ja mitäs siihen sitten tuo tappien vaihto maksaisi jos ei saa kuin vakio pumpun... :?:
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Wigilante kirjoitti:hups kerroithan tuossa jo että oli isommat tapit ....

No mutta siis mitä tuo tapitus on kustannuksena ?

Olisiko 600x300x76 cooleri hyvä ja miten onko tuo 3" putkisto laitettu mistä asti ? ei varmaankaan pakosarjaa ole siitä tehty ? :?
korjaus aiempaan viestiini: vakioturbolla oli vakio putkistokin,nyttemmin isolla ahtimella 3" putkisto. ja ihan ahtimen persiistä alkaen. isompi alkukäyrä olis tullu, mutta ei mahtunut. ja ihan vakio pakosarjakin oli käytössä.

tapitus maksoi noin 700e..

pakopainemittari olis aikas ehdoton jos vakioturboa käytät isotappisella pumpulla. pakopaineet nimittäin karkaa todella rajusti, ei tule kestämään pitkiä vedätyksiä. alavääntöä tulee kyllä mahtavasti ja on mukava käyttiksenä.

coolerisi vaikuttaa minusta sopivalta. sen asentamisesta on hyvä aloittaa!
ilman cooleria sulatat koneesi, ennemmin tai myöhemmin.

pumpuista sen verran että tarvitset oikeastaan kaksi pumppua.

elikkäs uudemman mallisen 617 vaparin pumpun(se jossa on sammutinkalvo pumpun päällä) ja sitten w124/201 200deen pumpun joka -89tai nuoremmasta. siinä pitää olla kalvo päällä, en nyt muista että haisteliko se ilmanpainetta (?)... niistä naitetaan yhteen se paras pumppu.

suosittelen kääntymään Mynädieselin puoleen pumppuasioissa ja turbon vaihtoa jos mietit niin LDS-turboa suosittelen.
molemmissa tietotaito ja asiakaspalvelu hallussa.
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

OK.. Nyt tuli hyvää tyhjentävää vastausta mutta entäs nyt näin aluksi sellainen homma, että ajattelin säästää nyt vähän rahaa talon hankintaan niin en aio autoon pahemmin sijoittaa niin mitenhän mahtaa olla hyötyä vaki pumpum ruuvaamisesta, coolerista ja 3" putkistosta ? kyllä niilläkin kai jotain tekee :?:

mistä muuten olette mittareita hommanneet ?

Heti kun pumppua parannellaan niin mynä toki ensimmäisenä mielessä :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Onko kenelläkään tietoa mitä eroa on PPd:n ja Mynän remppaamilla pumpuilla ? Kyse on 617 eli vitoskoneen pumpusta. Itellä on PPd:n tekemä (ainakin myyjän mukaan) pumppu ja siinä painekalvo lisää syöttöä modatun stop vivun kautta.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Onko kenelläkään tietoa mitä eroa on PPd:n ja Mynän remppaamilla pumpuilla ? Kyse on 617 eli vitoskoneen pumpusta
Hyvä kysymys muuten... Itseäkin vähän kiinnostaisi kun molempia yrityksiä on kehuttu lähes samassa suhteessa mutta mikäs näissä nyt sitten erona mahtaakaan olla ? onko mitään vai onko paljonkin ? Entäs hinnat?

Hinta/laatu suhde se on joka ratkaisee :!:
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Jos ei uskota asiaa kokeilleita niin se pitää kantapään kautta kokeilla, ei muuta kuin pumppu irti ja jommalle kummalle pajalle ja sitten toteamaan että onko mieleinen.. :lol:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

No tuo PPd:n pumppu ainakin on mieleinen. Ryhtiä koneessa on ihan eri tavalla kuin vakio pumpulla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Kaipa ne molempien pumput asiansa ajaa varsinkin jos elementit vaihdattaa niin ei tahdo oikein kotikonstein onnistua :D Vaki pumpun säätää tyhmempiki :D ..

Mistäs olis hyvä hommata mittareita ? siis pakopaine ja ahtopaine ?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Wigilante kirjoitti:Mistäs olis hyvä hommata mittareita ? siis pakopaine ja ahtopaine ?
Autometerit myy us-parts ja teollisuusmittarit saa kaikista pneumatiikkakaupoista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin