W123 keskuslukitusprobleemeja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 keskuslukitusprobleemeja

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

1.
  • Mistä tietää, kumpaan reikään kumpainenkin letku täytyy laittaa? Toisessa taisi olla punainen ja toisessa sininen raita.
2.
  • Mikä olikaan kuskin ovessa kolmannen letkun tarkoitus? Mihinkä se työnnetään? Sattumalta remontissa "hävisi" kuskin oven alipainesylinteri... :oops: Onko se erilainen kuin apukuskin ovessa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

1.
Mistä tietää, kumpaan reikään kumpainenkin letku täytyy laittaa? Toisessa taisi olla punainen ja toisessa sininen raita
Ulommaiset liittimet ovat lukitus ja avaus. Se keskimmäinen on ohjaus alipaineelle, joka tulee oveen konehuoneesta rintapellin läpi. Ei ole väliä miten päin ulommat letkut ovat, ovien pitäisi mennä aina lukkoon, mutta kätisyys vain vaihtaa suuntaa. Vihreä on muistaakseni avaus ja punainen lukitus.
Sattumalta remontissa "hävisi" kuskin oven alipainesylinteri... Onko se erilainen kuin apukuskin ovessa?
Muissa ovissa ja luukuissa on mötikkä, joka liikuttaa lukkovivustoja. Kuskin ovessa on vain tämä kuvailemasi kolmiosainen pikkusylinteri, joka ohjaa muita ovia ja aukaisee tietenkin kuskin oven.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Justjust, eli kuskin ovessa on kolmi"napainen" sylinteri ja muissa kaksinapainen. Vai ymmärsinkö väärin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Justjust, eli kuskin ovessa on kolmi"napainen" sylinteri ja muissa kaksinapainen. Vai ymmärsinkö väärin?
Selitin vähän epäselvästi ja ymmärsit oikein. Siis kuskin ovessa on tuo kolminapainen sylinteri, joka on noin lyijykynän paksuinen ja alle 10cm pitkä. Muissa ovissa on pienen nyrkin kokoinen kaksinapainen kapistus.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Asiaa sivuten seuraava kysymys:
Jos sulla on kädessäsi tämä oven lukitseva- ja aukaiseva sylinteri, niin mistä tiedät, onko se ehjä vai ei? Pystyykö vuodon havaitsemaan esim. paineilman avulla tai jollain muulla konstilla?
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Tuplawee kirjoitti:Asiaa sivuten seuraava kysymys:
Jos sulla on kädessäsi tämä oven lukitseva- ja aukaiseva sylinteri, niin mistä tiedät, onko se ehjä vai ei? Pystyykö vuodon havaitsemaan esim. paineilman avulla tai jollain muulla konstilla?
Pystyy imemällä, on alipainetoiminen. Letkunpätkä liittimeen ja imuja perään. Varmasti huomaat (ja kuulet), jos vuotaa.
Keuhkot ei ehkä riitä aukaisemaan lukkoa, mutta irtopurkin liikkumisen kyllä näkee.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

lai kirjoitti: Ulommaiset liittimet ovat lukitus ja avaus. Se keskimmäinen on ohjaus alipaineelle, joka tulee oveen konehuoneesta rintapellin läpi. Ei ole väliä miten päin ulommat letkut ovat, ovien pitäisi mennä aina lukkoon, mutta kätisyys vain vaihtaa suuntaa. Vihreä on muistaakseni avaus ja punainen lukitus.
...
Kuskin ovessa ei ole alipainetyösylinteriä, joten se aukeaa manuaalisesti avainta vääntämällä kuten keskuslukottomissa malleissa. Eli eikös lukituksen pidä toimia niin että kun laittaa kuskin oven lukkoon avaimesta niin avain ohjaa alipaineventtiilin välityksellä muutkin ovet lukkoon. Tällöin siis uloimmilla letkujen paikoilla olisi väliä. Vai meneekö kuskin ovi lukkoon kumpaan suuntaa hyvänsä kääntämällä?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Olli Lajunen kirjoitti: Eli eikös lukituksen pidä toimia niin että kun laittaa kuskin oven lukkoon avaimesta niin avain ohjaa alipaineventtiilin välityksellä muutkin ovet lukkoon. Tällöin siis uloimmilla letkujen paikoilla olisi väliä. Vai meneekö kuskin ovi lukkoon kumpaan suuntaa hyvänsä kääntämällä?
123:sta en tiedä, mutta 124:ssä aukeaa kaikki avasitpa minkä tahansa avaimella. Jopa takaluukun avaaminen avaimella aukaisee kaikki muutkin tankin luukkua myöten. Ei kuitenkaan nokkapeltiä :lol:
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Joo, hieman tarkennusta:
W123/W115 keskuslukko toimii vain kuskinovesta, jossa on ohjausventtiili. Ohjausventtiilin (auton kulkusuunnassa, venttiili paikoillaan ovessa) takimmainen on lukitus, keskimmäinen alipaineletku alipainevarastosta ja etummainen on avaaminen.

W124:ssa on sitten jo kehittyneempi systeemi. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

...ja W123:ssa lähempänä siis tätä 114/115 mallin tsydeemiä.
Sen verran vielä että jos tosiaan laittaa vaikka yhteen oveen toisinpäin piuhat kuin muihin niin se myös toimii päinvastaisesti, eli muiden sulkeutuessa sieltä pongahtaa nuppi ylös, vice versa.

Testaamalla, Timo, testaamalla. :) Olisi muuten ollut oiva tilaisuus tsekata
EPC:ltä räjäytyskuvat aiheesta.... :wink:
Onko sulla muuten uudemman vaiko vanhemman mallin sylinterit siinä?

Niin joo, rikkoontumisenhan huomaa helposti siten että tukit kummatkin reijät sormella ja painat hieman väkisin "mäntää" alas. Se ei mene mikäli on kumi tiivis.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin. Mäntymotellin aulabaarissa tuli aamulla ahaa-elämys, heti KL:ään soiton jälkeen. Silloin vasta tajusin, että se nimim. lain kuvaama kapistus onkin se keskuslukkoon liittyvä. Vanhoja ovia purkaessani nimittäin ihmettelin, mikä tuo on, kun maalari oli jo irroittanut letkut siitä. Nyt kaikki on ok, kiitoksia vastanneille.

P.S. KL:ssä sanoivat, että ruuvikiinnitteinen malli maksaa 49 e, kun taas pantakiinnitteinen 19 e. Tämä halvempi on ilmeisesti minun mallinj?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin