Ostetaan M180 230.6 koneen hyvä kansi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Niko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.08.2006 22:44
Paikkakunta: Helsinki

Ostetaan M180 230.6 koneen hyvä kansi

Viesti Kirjoittaja Niko »

Ostan hyvän kannen kun entistä on plaanattu vähän liikaa venttiilit naputtaa kun ei saa tarpeeksi kireelle. Siis ei saa olla kiero.

Daas kirjoittaa että hyljeksitty kone, siis minulla on toiminut hyvin. Ja siis pieni ruokainen!
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ei koneessa mitään vikaa, hyvä pata se on varmasti kunnossa ollessaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1635
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Sanoin sitä hyljeksityksi vastauksena hehkutukseen, jonka mukaan moottoreita olisi mahdoton löytää ja jos löytää niin miljoonia maksaa ja on niin kallista antiikkia että ei tiedä miten olisi. Tai jotain. :lol:

Mutta tosiasia kyllä on, että vielä kymmenen vuotta sitten kaikki 230.6-koneet olivat loppuunajettuja ja kyläseppien lopullisesti pilaamia pommeja, joita kaikki välttelivät. Ehkä ne nykyään jäljellä (ajossa) olevat ovat niitä harvoja helmiä.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Niko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.08.2006 22:44
Paikkakunta: Helsinki

230.6

Viesti Kirjoittaja Niko »

Joo, kyllä varmasti näin on. Minusta se on hyvä kone kun se on suhteellisen pieniruokainen kun tuo menovesi senkun vaan kallistuu. Ja tekniikaltaan yksinkertainen. Tosin kyllähän nuo Zenith kaasaarien vivuston väljyys on joskus kiusannut, mutta nyt kaasarit on peruskorjattu. Ainoastaan kannen kanssa on ongelmia. Pitäis löytää paksumpi kannen tiiviste tai sitten pitää löytää uusi kansi ja tehdä siitä uus. Vanha kansi on tehty kokonaan uusiksi nokkakin on Vehon uusi ja venat sekä keinuvivut myös. Naputtaa käydessään todella paljon. Kohta marssin Pitskun Vehoon ja tilaan ronskisti uuden kannen, jos ei sitten lopu naputus koneesta niin laitan paaliin.
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

Mihin asti muuten tuota 6-mukista 230:stä tehtiin? Kun tuossa lähellä olisi tarjolla tuollainen www.nettiauto.com/1644597 , mutta oliko tuota konetta enää -75 tarjolla? Josko tuosta innostuisi renkaita potkimaan, kun hintakin on hivuttautunut alaspäin pikkuhiljaa.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Luulis sopivan kansien keskenään eri vuosimalleista.. :?:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Älkää nyt ihan tolkun näköösestä pystäristä konetta viekö. Noita ei niinkun tiedätte enää saa uusina. Ylimääränen kutoskone olis tuola Porvoon suunnassa, mutta 250nen..

Siittä kunnostukseen. Voin diilata halvalla. :lol:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

Eijeijei kannen takia, vaan ihan 'rojektiksi' itelle, mutta oliko tuota 6-konetta viel -75 vai oliko vaan 230.4 tarjolla.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13629
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

mie2 kirjoitti:Eijeijei kannen takia, vaan ihan 'rojektiksi' itelle, mutta oliko tuota 6-konetta viel -75 vai oliko vaan 230.4 tarjolla.
No tämän listan mukaan 1951-1980. Onkohan tuo Wiki luotettava :? .

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Me ... nz_engines

Aloin surffaamaan kun kyselin tänään yhdeltä harrastajalta M180 konetta Daazille mutta hänellä oli vain M115 ja M130 moottoreita "varastossa" :shock: .

EDIT: niin M180 moottoreita on muullakin tilavuudella mitä 2.3.
Wikipedia kirjoitti:Der M180 ist ein Reihen-Sechszylinder-Ottomotor von Mercedes-Benz. Er war der erste Mercedes-Sechszylinder nach dem Zweiten Weltkrieg und wurde 1951 im PKW-Modell 220 vorgestellt.

Er hatte 2195 cm3 Hubraum, besaß eine obenliegende Nockenwelle (OHC) und entwickelte zunächst 80 PS (59 kW).

Der Motor war mit vielen Modifikationen und Leistungssteigerungen als Grundbaumuster bis zum Jahr 1985 in der Produktion (Mercedes 280 SE; W126).
Tämänkin vielä löysin, ja se sekoitti taasen pääni kertaalleen... :?
Mercedes-Benz M130 engine
From Wikipedia, the free encyclopedia
(Redirected from Mercedes-Benz M189 engine)
Jump to: navigation, search
The Mercedes Benz M130 Engine was the last and largest of the ‘mid-sized’ Single Over Head Camshaft (SOHC) straight-6 cylinder (inline) engines produced by Mercedes Benz. The ‘mid-sized six’ started life as the 2.2 litre M180 (2,197cc/133ci) which was unveiled at the Frankfurt Motor show in September 1951 alongside the new 3.0 litre M186 ‘big’ straight-6. These engines were used to power the 220 and 300 models of the 1951 Mercedes range. While sharing many design features such as, staggered valve arrangement and rockers running off a single overhead camshaft driven by a duplex cam-chain, the engines were of completely different design with little or no inter-changeability of parts.1


[edit] The 'Big Six'
The 3.0 litre ‘big six’ was produced from 1951 until 1967 with no change in the 2,996cc displacement and slightly over-square 85mm x 88mm bore and stroke over its lifetime. The various versions of the engine (M186 – M199) produced from 113 – 212 bhp as compression ratios rose and carburettors multiplied or were replaced with fuel-injection. These engines powered the 300 Adenauer, 300S/Sc, 300SL, 300SE Fintail/Coupe/Cabrio (W111/112), 300SE/SEL (W108/109).2


[edit] M180 to M130
The ‘mid-sized’ six saw longer service with production ceasing after some 20 years in 1971 fitted to the W108 280SE in M130E (130.980) fuel injected guise and in M130V carburetted form in the lower powered 280S and the smaller W114 250/8 (2.8) . The W108 would live on for a year longer powered by 3.5 and 4.5 litre V8 (M116/M117). However the next model 280SE W116 would use the new double-overhead camshaft (DOHC) M110 2.8 liter, with the W114 "Compact' initially using the older configuration carburetted OHC M114 2.5 liter engines.


M130EThe first M180 engines (180.920) displaced 2,195 cc (133ci) and was rated at 80hp. It powered the W187 220 Sedan, Coupe and Cabriolet (Type A and B) from 1951 – 1955, and the W105 219 from 1956 – 1959; the later M180.920 giving around 100hp for 220S. The W180 Ponton 6-cyinder 220 Sedans, Coupes and Cabriolets of 1955 -1959 benefited from the up-rated M180.924 which delivered 124hp. In 1958 Bosch mechanical fuel-injection was added to the 2.2 litre six and the engine, now giving 113 - 134hp, was redesignated M127. The M127 was fitted to the last of the Pontons, the rare 1958 W128 220SE of which less than 4000 were produced. The M127 would power the first series (1959-1965) of W111 ‘Fintail’ 220SE and 220SEb models, as would the carburetted M180 in the 220b and 220Sb. The addition of the lower case ‘b’ added to differentiate the Fintails from the earlier Pontons.

From 1965 the ‘New Generation’ or /8 models were introduced, with all W111/W112 sedans superseded by the new W108/109 chassis, apart from the W111 220b/Sb/SEb sedan which was continued up-rated to the 230S, which was produced up to 1968. All models in 1965 were given up-rated engines with the M180 being increased to 2,306cc by increasing the bore by 2mm for the 230 and 230S. The two door W111 coupes and cabriolets were continued right though to 1971, the higher specification W112 300 SE two doors being discontinued in 1967 with the discontinuation of the ‘big six’. The gap left in the model line up by the departure of the 300 SE two doors being filled by the W111 280 SE coupe and cabriolet powered by the new 3.5 litre V8.

The new W108 250S and 250SE gained the new 2.5 litre (2,496cc) variant of the ‘mid size six’ the carburetted M108 and fuel-injected M129 as did the W111 250SE two door models. The extra capacity gained by lengthening the stroke by 6mm from 72.8mm to 78.8mm. The M129 fitted with a mechanically controlled six piston fuel injection pump The new long-wheelbase W109 300 SE sedan was initially powered by big M189 fuel-injected 3.0 litre six until its discontinuation, when in 1968 it was fitted with an enlarged version of the M129 the M130.

The M130 was the ultimate variant of the ‘mid sized six’ with a capacity of 2,778cc gained by increasing the bore to 86.5mm from the 82mm of the 2.5 litre engine while retaining the 78.8mm stroke. This represented the maximum practical enlargement of the engine given the limitations of the engine block as evidenced by the deletion of water passages between the cylinders.
Viimeksi muokannut karra, La 22.12.2007 21:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13629
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

mie2 kirjoitti:Mihin asti muuten tuota 6-mukista 230:stä tehtiin? Kun tuossa lähellä olisi tarjolla tuollainen www.nettiauto.com/1644597 , mutta oliko tuota konetta enää -75 tarjolla? Josko tuosta innostuisi renkaita potkimaan, kun hintakin on hivuttautunut alaspäin pikkuhiljaa.
Kas, tervetuloa foorumille :D . Itsekkin kattelin eilen netistä samaa pystäriä ja ajattelin että pitäisikö lähteä katsomaan; tuli meinaan eilen lopputili pankkitilille (noita vois ostaa viis kappaletta heti :mrgreen: ) ( ei kehuna siis vaan vitsinä - pitää säästää ensi vuodelle uuteen firmaan 4 vkoa loma-ajan palkkaa... :evil: ) .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

karra kirjoitti:
mie2 kirjoitti:Mihin asti muuten tuota 6-mukista 230:stä tehtiin? Kun tuossa lähellä olisi tarjolla tuollainen www.nettiauto.com/1644597 , mutta oliko tuota konetta enää -75 tarjolla? Josko tuosta innostuisi renkaita potkimaan, kun hintakin on hivuttautunut alaspäin pikkuhiljaa.
Kas, tervetuloa foorumille :D . Itsekkin kattelin eilen netistä samaa pystäriä ja ajattelin että pitäisikö lähteä katsomaan; tuli meinaan eilen lopputili pankkitilille (noita vois ostaa viis kappaletta heti :mrgreen: ) ( ei kehuna siis vaan vitsinä - pitää säästää ensi vuodelle uuteen firmaan 4 vkoa loma-ajan palkkaa... :evil: ) .
No osta ny jonnekki navettaan talteen jos ei pahalta vaikuta, myy sitte jos ei saa ite laitettua.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13629
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

mie2 kirjoitti:Mihin asti muuten tuota 6-mukista 230:stä tehtiin? Kun tuossa lähellä olisi tarjolla tuollainen www.nettiauto.com/1644597 , mutta oliko tuota konetta enää -75 tarjolla? Josko tuosta innostuisi renkaita potkimaan, kun hintakin on hivuttautunut alaspäin pikkuhiljaa.
Kyseinen pystäri myyty, ostitko pelin :?: :lol: .
Muffler kirjoitti: No osta ny jonnekki navettaan talteen jos ei pahalta vaikuta, myy sitte jos ei saa ite laitettua.
Nooh, kattellaan...tänään oli viimeinen päivä (nykyisessä) työpaikassa ja keskiviikkona uudet kujeet...josko suuntais tuonne ruottin puolelle kohta puolisilteen :lol: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
mie2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 22.12.2007 16:37
Paikkakunta: Itä-Suomen lääni

Viesti Kirjoittaja mie2 »

karra kirjoitti:
mie2 kirjoitti:Mihin asti muuten tuota 6-mukista 230:stä tehtiin? Kun tuossa lähellä olisi tarjolla tuollainen www.nettiauto.com/1644597 , mutta oliko tuota konetta enää -75 tarjolla? Josko tuosta innostuisi renkaita potkimaan, kun hintakin on hivuttautunut alaspäin pikkuhiljaa.
Kyseinen pystäri myyty, ostitko pelin :?: :lol: .


Ei tullut minulle, en ehtinyt poiketa edes katsomaan, mut hyvä jos joku osti poies.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Ostetaan M180 230.6 koneen hyvä kansi

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niko kirjoitti:Ostan hyvän kannen kun entistä on plaanattu vähän liikaa venttiilit naputtaa kun ei saa tarpeeksi kireelle. Siis ei saa olla kiero.

Daas kirjoittaa että hyljeksitty kone, siis minulla on toiminut hyvin. Ja siis pieni ruokainen!
Eikai kannen plaanaamisen pitäis vaikuttaa välyksiä suurentavasti,ennemmin toisinpäin.Eihän siinä vaan ole kyseessä palamisesta johtuvaa nakutusta joka on seurausta liian suuresta puristus suhteesta plaanaamisen takia?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Niko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.08.2006 22:44
Paikkakunta: Helsinki

palamisesta johtuva nakutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

No niin, varmasti on muuten niin päin että puristussuhde on kasvanut tietenkin.

Onko sinulla ehdotuksia mitä sille voi tehdä? Varmasti muuten rasittaa moottoria tuo puristussuhteen kasvu.

Nakutus on kun dieselissä. Mutta dieselhän nakuttaa juuri siksi kun puristussuhde on ihan eri luokkaa kun bensa koneessa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: palamisesta johtuva nakutus

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niko kirjoitti:No niin, varmasti on muuten niin päin että puristussuhde on kasvanut tietenkin.

Onko sinulla ehdotuksia mitä sille voi tehdä? Varmasti muuten rasittaa moottoria tuo puristussuhteen kasvu.

Nakutus on kun dieselissä. Mutta dieselhän nakuttaa juuri siksi kun puristussuhde on ihan eri luokkaa kun bensa koneessa.
Tuon kasvaneen puristus suhteen voi kompensoida kääntämällä sytytystä pari astetta myöhäisemmälle ja laittamalla tankkiin korkeaoktaanista bensaa ja vielä lisäksi oktaaniluvun korottajaa esim.joku octane booster tms.Jos nuo toimenpiteet ei auta täytyy laittaa paksumpi kannentiiviste ja tai alkaa katselemaan pakokaasuja analysaattorilla ettei vika ole liian laihassa seoksessa vaikka siitä taitaa tulla ennemmin muita käynti häiriöitä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin