w210 tärisee/jarru haisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

w210 tärisee/jarru haisee

Viesti Kirjoittaja timlin »

Elikkäs silloin tällöin on ilmennyt että auto rupee täriseen takapäästä ja tärinä vain lisääntyy jos ei stoppaa. kun pysähtyy kunnolla ja jatkaa matkaa niin ei mitään. nyt satuin ajeleen grillille ja oli aika lämpösen hehkuva kuskin takaratas. mikä vois olla vikana tai mistä lähtis kahteleen? mitään häiriö valoja ei syttyny.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Jarrusatula jumissa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Jarrusatula jumittaa tai seisontajarru jää päälle. Kannattaa korjata nopeasti menee muuten levy uusiksi jos ei ole jo mennyt.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Samaa vikaa täälläkin, ainut ongelma vain on että on uudet palat ja levyt joka nurkassa. Ainoastaan kässäri on uusimatta, ilmeisesti tulee sitten sieltä.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jos se kerran tärisee, niin voi olla seisokkijarrukenkä irti. Aiheuttaa satunnaista tärinää joka loppuu kun pysähtyy. Myös kuumenee. Voi olla tietty jotain muutakin
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

e320 kirjoitti:Samaa vikaa täälläkin, ainut ongelma vain on että on uudet palat ja levyt joka nurkassa. Ainoastaan kässäri on uusimatta, ilmeisesti tulee sitten sieltä.
Eihän niillä uusilla paloilla ja levyillä ole merkitystä jos satulan mäntä jumittaa. Herkistä mäntä ja vaihda nesteet jotta mahdollinen vesi saadaan pois ruostuttamasta.
W203CDI
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

hanta kirjoitti:
e320 kirjoitti:Samaa vikaa täälläkin, ainut ongelma vain on että on uudet palat ja levyt joka nurkassa. Ainoastaan kässäri on uusimatta, ilmeisesti tulee sitten sieltä.
Eihän niillä uusilla paloilla ja levyillä ole merkitystä jos satulan mäntä jumittaa. Herkistä mäntä ja vaihda nesteet jotta mahdollinen vesi saadaan pois ruostuttamasta.
Luulisi merkkikorjaamon huolehtineen moisista kausihuoltojen myötä? Tosin tuo jarruremppa tehtiin vielä erillisenä hommana.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Se kässärisysteemi jumii aika herkästi ja kyllä osaa täristää. Aikansa kun on jumissa niin kuumuus vääntää koko levyn ihan kieroksi. Sitten ei enää auta vaikka sen kässärin herkistää kun levy on vääntynyt.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Mulla vika oli ainakin kässärin vaijerissa. Auto täristeli ja jarru lämpeni...... purin pari kolme kertaa kässärin kengät, putsailin ja ihmettelin ja rasvailin... kunnes tajusin että perk.... vaijeri jumittaa. ei auttanut siihen vaijerin rasvailu. Uuden laittamalla homma laukesi. Vaijeri on päällystetty muovilla joka ajastaan kuluu puhki ja alkaa irtoamaan. Menee ilmeisesti kuoren sisällä vähän kaksinkerroin ja jumittaa. Vaijeri itsessään on aika helppo vaihtaa. Mulla kun lähti kylmiltään ajeleen niin tärinä oli pahimmillaan. Vähän aikaa kun ajoi tärinä vaimeni. Ilmeisesti rumpu laajeni sen verran että ei ollut niin paljon kitkaa. Toivottavasti homma selviää piakkoin sinulla.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

pasa kirjoitti:Mulla vika oli ainakin kässärin vaijerissa. Auto täristeli ja jarru lämpeni...... purin pari kolme kertaa kässärin kengät, putsailin ja ihmettelin ja rasvailin... kunnes tajusin että perk.... vaijeri jumittaa. ei auttanut siihen vaijerin rasvailu. Uuden laittamalla homma laukesi. Vaijeri on päällystetty muovilla joka ajastaan kuluu puhki ja alkaa irtoamaan. Menee ilmeisesti kuoren sisällä vähän kaksinkerroin ja jumittaa. Vaijeri itsessään on aika helppo vaihtaa. Mulla kun lähti kylmiltään ajeleen niin tärinä oli pahimmillaan. Vähän aikaa kun ajoi tärinä vaimeni. Ilmeisesti rumpu laajeni sen verran että ei ollut niin paljon kitkaa. Toivottavasti homma selviää piakkoin sinulla.
Oireet kuulostavat hyvinkin tutuilta.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei merkkihuolto jostain syystä halua vaihtaa jarrunesteitä ja jäähdytinnesteitä
huolto-ohjelman mukaan, ei ainakaan minun tapauksessani. Aina on pitänyt
työ erikseen tilata ja nykyään huollankin auton itse, niin tulee varmasti tehtyä.
Vaihtotyö on helppo homma, paitsi jos autossa on ASR.

Jarruneste pitäisi vaihtaa joka toinen vuosi ja jäähdytinneste kolmen vuoden
välein. Näistä vois sitten tinkiä, minkä uskaltaa. Viidessä vuodessa
jarruneste on jo ihan mustaa eli silmin nähden yli-ikäistä.

Jarruneste kerää vettä omia aikojaan ja vesi voi sitten hapettaa jarruista
männät jumiin.
zgx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 06.02.2007 18:46
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja zgx »

elä sit laita mitään toyotan yms. jarruneste kuraa,vaan mersun omaa nestettä. Kun useimmat nesteet sisältää silikonia, mikä taas ei käy mersun jarrunesteeksi (ei Tod.suositella)! Itselläni hävisi kaikki jarruongelmat, tosin ne nesteet on syytä vaihtaa, niinkuin mitä muitakin nesteitä. Kun se kerää sitä kosteutta niin kuin edelliset jo sanoivat.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jaa, on nuo vaihdot ainakin laskulla eritelty ja laskutettu että raastupaan mennään jos niitä ei ole tehty.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

useammankin kerran täälläkin käsitelty asiaa jarrunesteen tiimoilta;
DOT4 riittää tavallisiin ABS-jarrullisiin autoihin, ei sisällä silikonia.
DOT5 piti olla maailmanpelastaja jarrunesteiden suhteen, on silikonipohjainen, yhteensopiva DOT4:n kanssa ja täyttää kaikki ABS- ja ESP- ym. vaatimukset
(en ainakaan itte laittaisi yhtää mihinkään autoon näillä leveysasteilla)
DOT5.1 on sitte taasen alkoholipohjainen kuten DOT4 ja yhteensopiva sen kanssa. Täyttää samat vaatimukset kuin DOT5 (vähintään).

Automerkin omasta jarrunestepurkista täytyy löytyä mikä sen luokitus on.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

jarrunesteet on vaihdettu 2vuotta sitten mutta kun se on täristelly jo vuoden ajan, semmoset 10 kertaa tänä vuonna, noin. jos vaihtas vaijerin ja kengät. Nämät ABSit ja EPSit ei vaikuta asiaan miltään tiimoilta, vai?

kiitos tiedoista, jospa se nyt rupeais toimimaan.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vaihto on luultavasti tehty, jos siitä on laskutettu ja
huoltokirjassa on merkintä.

Käytäntö varmaan vaihtelee tapauskohtaisesti, mutta minun
tapauksessani nesteiden vaihtoa on pitänyt itse osata vaatia.
Taitaa olla niin, että hintakilpailu on kova ja huollon hinta
halutaan pitää alhaalla. Jos asiakas ei osaa vaatia nesteiden
vaihtoa, niin ei se siitä halua maksaakaan... vai mistä lienee
kyse. Minulla on sellainen kuva, että tämä on yleinen käytäntö,
mutta voin olla väärässäkin.

Kaverille tapahtui toissa kesänä niin, että huollossa vaihdettiin
pyynnöstä jäähdytinneste. Talvella sitten lämmöt alkoivat nousta.
Kävi ilmi, että moottori on jäässä. Autoon ei oltu vaihdettu uusia
nesteitä, vaikka kuitti niin väitti. No, asiakas valitti ja nesteet
vaihdettiin. Liike olisi halunnut veloittaa vaihdon, josta oli jo
kerran maksettu. Asiakas ei maksanut ja asia sovittiin. Mutta
entä jos kannentiiviste olisi palanut? Olisiko liike maksanut?
Kyseessä oli VW ja huolto ei ollut merkkiliike.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

Nyt ois vaihdettu jarru kengät ja oli niissä viel pintaaki mutta oli aikas lailla olleen näköset ja semmoset et vois jäädä jumiin millon vaan. jeps, nyt vaan oottelen testituloksia.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

timlin kirjoitti:Nyt ois vaihdettu jarru kengät ja oli niissä viel pintaaki mutta oli aikas lailla olleen näköset ja semmoset et vois jäädä jumiin millon vaan. jeps, nyt vaan oottelen testituloksia.
Muista kertoa tulokset nimittäin jos tuo tepsi lähden käsijarrukauppaan samantien itsekin.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

timlin kirjoitti:Nyt ois vaihdettu jarru kengät ja oli niissä viel pintaaki mutta oli aikas lailla olleen näköset ja semmoset et vois jäädä jumiin millon vaan. jeps, nyt vaan oottelen testituloksia.
Ei ne ite kengät siellä yleensä jumi vaan se levittäjäsysteemi jumittaa. Kengät saa olla vaikka ihan paskat jos vaan muut paikat on kunnossa niin käsijarru toimii.

Se levittäjäsydeemi on vielä aika pahassa kolossa siinä pyöränlaipan takana että jos on kovin ruosteessa niin aika hankala saada osat liikkumaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

katoppas. eipä tullu aatelleeks tota mut jos se sillä kupari rasvalla toimis jonku aikaa
Avatar
cobra
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 16.12.2007 21:26
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja cobra »

nitä jarrunestettä w210 mersuun. auto on vuoden 2000 ?sytty sellanen varoitus valo ajotietokoneeseen.ja ajattelin et varmaan nesteet vähissä ja lisäisin jos tietäisin et mitä nestettä :lol:
A-J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 01.02.2006 20:29
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja A-J »

Moi!

Väyrynen on hauska auto!
Käytettynä tuotu toimii pakkasella paljon paremmin.
Kostealla tärisee jarru(toinen etulevy kolme satiasta heittää),
kytkin sekä keskuslukko ei aina toimi sateella.
Parempi olis kun joka oven saisi "vääntämällä" auki!!!!
M-B W210
ikegami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 05.01.2005 20:26

Viesti Kirjoittaja ikegami »

timlin kirjoitti:katoppas. eipä tullu aatelleeks tota mut jos se sillä kupari rasvalla toimis jonku aikaa
Mitäs sitä kuparitahnalla turaamaan kun levitin tappineen maksaa noin 12 euroa ja eipä tarvi ihan heti aukoa jarruja uudestaan. Ja säätöhelan kun vaihtaa vielä niin ai vot! :D
Vastaa Viestiin