w210 tärisee/jarru haisee
w210 tärisee/jarru haisee
Elikkäs silloin tällöin on ilmennyt että auto rupee täriseen takapäästä ja tärinä vain lisääntyy jos ei stoppaa. kun pysähtyy kunnolla ja jatkaa matkaa niin ei mitään. nyt satuin ajeleen grillille ja oli aika lämpösen hehkuva kuskin takaratas. mikä vois olla vikana tai mistä lähtis kahteleen? mitään häiriö valoja ei syttyny.
Jarrusatula jumissa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Jarrusatula jumittaa tai seisontajarru jää päälle. Kannattaa korjata nopeasti menee muuten levy uusiksi jos ei ole jo mennyt.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Eihän niillä uusilla paloilla ja levyillä ole merkitystä jos satulan mäntä jumittaa. Herkistä mäntä ja vaihda nesteet jotta mahdollinen vesi saadaan pois ruostuttamasta.e320 kirjoitti:Samaa vikaa täälläkin, ainut ongelma vain on että on uudet palat ja levyt joka nurkassa. Ainoastaan kässäri on uusimatta, ilmeisesti tulee sitten sieltä.
W203CDI
Luulisi merkkikorjaamon huolehtineen moisista kausihuoltojen myötä? Tosin tuo jarruremppa tehtiin vielä erillisenä hommana.hanta kirjoitti:Eihän niillä uusilla paloilla ja levyillä ole merkitystä jos satulan mäntä jumittaa. Herkistä mäntä ja vaihda nesteet jotta mahdollinen vesi saadaan pois ruostuttamasta.e320 kirjoitti:Samaa vikaa täälläkin, ainut ongelma vain on että on uudet palat ja levyt joka nurkassa. Ainoastaan kässäri on uusimatta, ilmeisesti tulee sitten sieltä.
Se kässärisysteemi jumii aika herkästi ja kyllä osaa täristää. Aikansa kun on jumissa niin kuumuus vääntää koko levyn ihan kieroksi. Sitten ei enää auta vaikka sen kässärin herkistää kun levy on vääntynyt.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Mulla vika oli ainakin kässärin vaijerissa. Auto täristeli ja jarru lämpeni...... purin pari kolme kertaa kässärin kengät, putsailin ja ihmettelin ja rasvailin... kunnes tajusin että perk.... vaijeri jumittaa. ei auttanut siihen vaijerin rasvailu. Uuden laittamalla homma laukesi. Vaijeri on päällystetty muovilla joka ajastaan kuluu puhki ja alkaa irtoamaan. Menee ilmeisesti kuoren sisällä vähän kaksinkerroin ja jumittaa. Vaijeri itsessään on aika helppo vaihtaa. Mulla kun lähti kylmiltään ajeleen niin tärinä oli pahimmillaan. Vähän aikaa kun ajoi tärinä vaimeni. Ilmeisesti rumpu laajeni sen verran että ei ollut niin paljon kitkaa. Toivottavasti homma selviää piakkoin sinulla.
Oireet kuulostavat hyvinkin tutuilta.pasa kirjoitti:Mulla vika oli ainakin kässärin vaijerissa. Auto täristeli ja jarru lämpeni...... purin pari kolme kertaa kässärin kengät, putsailin ja ihmettelin ja rasvailin... kunnes tajusin että perk.... vaijeri jumittaa. ei auttanut siihen vaijerin rasvailu. Uuden laittamalla homma laukesi. Vaijeri on päällystetty muovilla joka ajastaan kuluu puhki ja alkaa irtoamaan. Menee ilmeisesti kuoren sisällä vähän kaksinkerroin ja jumittaa. Vaijeri itsessään on aika helppo vaihtaa. Mulla kun lähti kylmiltään ajeleen niin tärinä oli pahimmillaan. Vähän aikaa kun ajoi tärinä vaimeni. Ilmeisesti rumpu laajeni sen verran että ei ollut niin paljon kitkaa. Toivottavasti homma selviää piakkoin sinulla.
Ei merkkihuolto jostain syystä halua vaihtaa jarrunesteitä ja jäähdytinnesteitä
huolto-ohjelman mukaan, ei ainakaan minun tapauksessani. Aina on pitänyt
työ erikseen tilata ja nykyään huollankin auton itse, niin tulee varmasti tehtyä.
Vaihtotyö on helppo homma, paitsi jos autossa on ASR.
Jarruneste pitäisi vaihtaa joka toinen vuosi ja jäähdytinneste kolmen vuoden
välein. Näistä vois sitten tinkiä, minkä uskaltaa. Viidessä vuodessa
jarruneste on jo ihan mustaa eli silmin nähden yli-ikäistä.
Jarruneste kerää vettä omia aikojaan ja vesi voi sitten hapettaa jarruista
männät jumiin.
huolto-ohjelman mukaan, ei ainakaan minun tapauksessani. Aina on pitänyt
työ erikseen tilata ja nykyään huollankin auton itse, niin tulee varmasti tehtyä.
Vaihtotyö on helppo homma, paitsi jos autossa on ASR.
Jarruneste pitäisi vaihtaa joka toinen vuosi ja jäähdytinneste kolmen vuoden
välein. Näistä vois sitten tinkiä, minkä uskaltaa. Viidessä vuodessa
jarruneste on jo ihan mustaa eli silmin nähden yli-ikäistä.
Jarruneste kerää vettä omia aikojaan ja vesi voi sitten hapettaa jarruista
männät jumiin.
elä sit laita mitään toyotan yms. jarruneste kuraa,vaan mersun omaa nestettä. Kun useimmat nesteet sisältää silikonia, mikä taas ei käy mersun jarrunesteeksi (ei Tod.suositella)! Itselläni hävisi kaikki jarruongelmat, tosin ne nesteet on syytä vaihtaa, niinkuin mitä muitakin nesteitä. Kun se kerää sitä kosteutta niin kuin edelliset jo sanoivat.
useammankin kerran täälläkin käsitelty asiaa jarrunesteen tiimoilta;
DOT4 riittää tavallisiin ABS-jarrullisiin autoihin, ei sisällä silikonia.
DOT5 piti olla maailmanpelastaja jarrunesteiden suhteen, on silikonipohjainen, yhteensopiva DOT4:n kanssa ja täyttää kaikki ABS- ja ESP- ym. vaatimukset
(en ainakaan itte laittaisi yhtää mihinkään autoon näillä leveysasteilla)
DOT5.1 on sitte taasen alkoholipohjainen kuten DOT4 ja yhteensopiva sen kanssa. Täyttää samat vaatimukset kuin DOT5 (vähintään).
Automerkin omasta jarrunestepurkista täytyy löytyä mikä sen luokitus on.
DOT4 riittää tavallisiin ABS-jarrullisiin autoihin, ei sisällä silikonia.
DOT5 piti olla maailmanpelastaja jarrunesteiden suhteen, on silikonipohjainen, yhteensopiva DOT4:n kanssa ja täyttää kaikki ABS- ja ESP- ym. vaatimukset
(en ainakaan itte laittaisi yhtää mihinkään autoon näillä leveysasteilla)
DOT5.1 on sitte taasen alkoholipohjainen kuten DOT4 ja yhteensopiva sen kanssa. Täyttää samat vaatimukset kuin DOT5 (vähintään).
Automerkin omasta jarrunestepurkista täytyy löytyä mikä sen luokitus on.
Vaihto on luultavasti tehty, jos siitä on laskutettu ja
huoltokirjassa on merkintä.
Käytäntö varmaan vaihtelee tapauskohtaisesti, mutta minun
tapauksessani nesteiden vaihtoa on pitänyt itse osata vaatia.
Taitaa olla niin, että hintakilpailu on kova ja huollon hinta
halutaan pitää alhaalla. Jos asiakas ei osaa vaatia nesteiden
vaihtoa, niin ei se siitä halua maksaakaan... vai mistä lienee
kyse. Minulla on sellainen kuva, että tämä on yleinen käytäntö,
mutta voin olla väärässäkin.
Kaverille tapahtui toissa kesänä niin, että huollossa vaihdettiin
pyynnöstä jäähdytinneste. Talvella sitten lämmöt alkoivat nousta.
Kävi ilmi, että moottori on jäässä. Autoon ei oltu vaihdettu uusia
nesteitä, vaikka kuitti niin väitti. No, asiakas valitti ja nesteet
vaihdettiin. Liike olisi halunnut veloittaa vaihdon, josta oli jo
kerran maksettu. Asiakas ei maksanut ja asia sovittiin. Mutta
entä jos kannentiiviste olisi palanut? Olisiko liike maksanut?
Kyseessä oli VW ja huolto ei ollut merkkiliike.
huoltokirjassa on merkintä.
Käytäntö varmaan vaihtelee tapauskohtaisesti, mutta minun
tapauksessani nesteiden vaihtoa on pitänyt itse osata vaatia.
Taitaa olla niin, että hintakilpailu on kova ja huollon hinta
halutaan pitää alhaalla. Jos asiakas ei osaa vaatia nesteiden
vaihtoa, niin ei se siitä halua maksaakaan... vai mistä lienee
kyse. Minulla on sellainen kuva, että tämä on yleinen käytäntö,
mutta voin olla väärässäkin.
Kaverille tapahtui toissa kesänä niin, että huollossa vaihdettiin
pyynnöstä jäähdytinneste. Talvella sitten lämmöt alkoivat nousta.
Kävi ilmi, että moottori on jäässä. Autoon ei oltu vaihdettu uusia
nesteitä, vaikka kuitti niin väitti. No, asiakas valitti ja nesteet
vaihdettiin. Liike olisi halunnut veloittaa vaihdon, josta oli jo
kerran maksettu. Asiakas ei maksanut ja asia sovittiin. Mutta
entä jos kannentiiviste olisi palanut? Olisiko liike maksanut?
Kyseessä oli VW ja huolto ei ollut merkkiliike.
Ei ne ite kengät siellä yleensä jumi vaan se levittäjäsysteemi jumittaa. Kengät saa olla vaikka ihan paskat jos vaan muut paikat on kunnossa niin käsijarru toimii.timlin kirjoitti:Nyt ois vaihdettu jarru kengät ja oli niissä viel pintaaki mutta oli aikas lailla olleen näköset ja semmoset et vois jäädä jumiin millon vaan. jeps, nyt vaan oottelen testituloksia.
Se levittäjäsydeemi on vielä aika pahassa kolossa siinä pyöränlaipan takana että jos on kovin ruosteessa niin aika hankala saada osat liikkumaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)