W115/114 alirungon irrotus koneen kanssa
W115/114 alirungon irrotus koneen kanssa
Pitäis tuo alirunko eli etukelkka irrottaa, mutta ei viitsisi kutoskonetta ensin sovitella yläkautta pois. Periaatteessahan kelkan voi irrottaa koneen kanssakin, neljä pulttia vaan irti ja auton nokka ylös? Oletteko kokeilleet, vai onko edes mahdollista? Ongelmahan on ainakin se, ettei kone ole absoluuttisesti kiinni alirungossa, mutta sopivilla tuillahan se ja laatikko jäävät paikalleen, vai?
-mietti Daaz kun ei jaksanut mennä tallille katsomaan käytännössä
-mietti Daaz kun ei jaksanut mennä tallille katsomaan käytännössä
lisää
Näin aamuhämärissä asiaa pohtiessa tulisi mieleen, että kone voi jäädä paikoilleen, mutta saattaisi olla kätevää jos konetta saisi hieman nostettua
paikallaan ylöspäin ? Vastaavissa remonteissa olen nostotaljalla nostanut
konetta parikymmentä senttiä ylöspäin, näin tulee tilaa ja kone pysyy yläkerran
puolella. Samalla voi tarkistaa moottorityynyjen kunnon (kuluva osa !),
samoin apusimpukan...
PS: pakoputkea ei tarvitse välttämättä irroittaa (?), mutta löysää etuputken
kiinnikkeet etteivät joudu väänteeseen tai pakosarja rasitu.
paikallaan ylöspäin ? Vastaavissa remonteissa olen nostotaljalla nostanut
konetta parikymmentä senttiä ylöspäin, näin tulee tilaa ja kone pysyy yläkerran
puolella. Samalla voi tarkistaa moottorityynyjen kunnon (kuluva osa !),
samoin apusimpukan...
PS: pakoputkea ei tarvitse välttämättä irroittaa (?), mutta löysää etuputken
kiinnikkeet etteivät joudu väänteeseen tai pakosarja rasitu.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Tuo on kyllä totta. Jos konetta roikuttaa edes paikallaankin, saa pelkän alirungon irti. Mutta tässä tapauksessa se ei auta, kun pitäisi saada runkoaisojen väliin tilaa ja siten myös kone pois joko ylä- tai alakautta. Ja moottorityynyjen kunnonhan nyt tietää katsomattakin.Henry V. kirjoitti:kone voi jäädä paikoilleen, mutta saattaisi olla kätevää jos konetta saisi hieman nostettua paikallaan ylöspäin ?

Jos olen asian oikein täältä kotoa kaukoparantanut (vieläkään käymättä tallilla katsomassa), niin ensin putki pois; sitten simpukka irti, ja sen jälkeen ohjauksen välitangot; ja vielä kaasuvivut sekä sähkö- ja nestejohtimet. Sitten tunkki laatikon alle (tuki irti) ja kaksi alirungon etu- ja takapuomiin. Kun autoa sen jäljeen nostaa moottorinnostimella runkoaisojen sivuista, voi koko alirunko-kone-hässäkän rullata alta pois (kunhan on muistanut irroittaa ne neljä pulttia). Hmm... Olisikohan sittenkin helpompaa ottaa kone yläkautta pois...

- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Äkkiseltään vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta "kone yläkautta pois" kuin "alta apurungon kanssa".
Etupäätä saa nostaa aika paljon että kone mahtuu tulemaan alitse.
Itse en ole vielä kokeillut irroitusta tästä autosta (keväämmällä sitten..). Ongelmia ei välttämättä ole kuin että kaikki tarvittavat irtoaa helposti ja kaikki menee niinkuin olet suunnitellut.
Mutta ei kuin kokeilemaan, alakautta voi olla 6-pyttysen koneen kanssa parempi ratkaisu kuin näillä pienimukisilla.
Yläkautta otettaessa joudut irroittamaan konepellin. Lähtee irti helposti (kiinni 6 pultilla) mutta sovitus takaisin paikalleen voi hieman ottaa aikaa.
Etupäätä saa nostaa aika paljon että kone mahtuu tulemaan alitse.

Itse en ole vielä kokeillut irroitusta tästä autosta (keväämmällä sitten..). Ongelmia ei välttämättä ole kuin että kaikki tarvittavat irtoaa helposti ja kaikki menee niinkuin olet suunnitellut.

Yläkautta otettaessa joudut irroittamaan konepellin. Lähtee irti helposti (kiinni 6 pultilla) mutta sovitus takaisin paikalleen voi hieman ottaa aikaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Kannakkeitten paikat merkatta aina.
Nokkapelti, ovi, tai ylipäätään mikään kannakkeilla ripustettu laite: merkkaa piirtämällä tussikynällä kannakkeen paikka runkokappaleeseen aina ennen irrottamista. Hepottaa suunnattomasti asennusta takaisin. Mitä ohuempi kärki, sen tarkemmin saat paikan merkattua.Olli Lajunen kirjoitti: Yläkautta otettaessa joudut irroittamaan konepellin. Lähtee irti helposti (kiinni 6 pultilla) mutta sovitus takaisin paikalleen voi hieman ottaa aikaa.
Käytä spriiliukoista (permanent) tussia. Hätätilassa voi maalin kanssa lähes samanvärinenkin tussi auttaa, koska jälki "peilaa" sopivasta kulmasta katsottuna.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Luukut ylös tai henki lähtee!
No ei oo mun projektit ainakaan luukkujen sovituksesta olleet koskaan kiinni. Yleensä ne menee takasin laittaessa vaan paremmin kohdalleen.
-Daaz

-Daaz
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Kannakkeitten paikat merkatta aina.
Olishan se ollut hyvä merkata mutta kaikki tuli ylimaalattua ja yksi lokasuoja vaihdettua niin ei niistä olisi ollut apua. Vastaisuudessa jos/kun irroittelen osia merkkausta tulnee käytettyä.
Eihän tuo sovituskaan mikään iso homma ole, varsinkaan jos on toinen käsipari apuna.

Eihän tuo sovituskaan mikään iso homma ole, varsinkaan jos on toinen käsipari apuna.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
itse otin tuosta w114 250 C merssusta moottorin ja vaihteiston pois yhtenä pakettina etuakselin kanssa. oli helppo ottaa pois. kun ainakin tuo 2.8 12 venttiilinen kone ei ihan helposti mahdu tulemaan yläkautta. ja kun nostopelinä on tuollainen KALMAR trukki joka nostaa 16 tonnia. se on aika tunteeton peli. kun yksin touhuaa niin äkkiä käy vahinko jos jotain jääkin vielä kiinni.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D