outo sivuääni e300tdt:n koneessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

outo sivuääni e300tdt:n koneessa

Viesti Kirjoittaja heimo »

meteli kabiinissa lisääntyi ihan yllättäen. tasakaasulla menee ihan ok, mutta kun kiihdyttää niin jostain kuuluu outo rahina. tai ei se ole rahina tai kolina vaan ennemminkin vain voimakkaampi ääni. onko turbo tullut tiensä päähän, jokin apulaite vai mitä. tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään ylimääräistä, vain kaasulla... tehot tallessa, ei savuta.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Viittaa jakopään ketjun ongelmiin. Varmista ihmeessä jakopään ketjun kunto, ennekuin tapahtuu pahaa jälkeä.
Turbossa tuskin on vikaa, jos tehot löytyy ja ei savuta. Jos turbo menee, menee se aika nopeasti tiivistysongelmien vuoksi, savutukset alkaa yms.,
turbon äänet kyllä tunnistaa, pyöriihän se parhaillaan 100000 r/min.
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heimo »

mun mielestä ääni ei kuulu ketjusta vaan jostain taaempaa. mutta mites ketjua tarkistellaan?
Avatar
lanteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.10.2007 07:59
Paikkakunta: leppävirta

Viesti Kirjoittaja lanteri »

tarkista hukkaportin letkut pitää aikamoista meteliä jos on letku irti tai poikki ja on tehot talella siitä huolimatta
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Onko ohjausakselin läpivientikumi murtunut pikkuhiljaa ja ääni tulee kabiiniin sieltä. Minulla oli moinen ja aiko monella muullakin kuulemma...
Halpa ja helppo korjaus...
-Jussi-
W212
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Automaattilaatikkokin voi pitää ääntä, täytyy tarkistaa, mistä
olikaan kyse ja palata asiaan.

No niin, Nämä tiedot kaivelin käsikirjoista.

Jos vikana on automaattiloota, niin siellä on primääripumpun
siivet sökö. Se aiheuttaa turbiinimaista ulinaa.

Paljon todennäköisempää on kuitenkin, että kyseessä on se
nokkaketju. Siitä voi olla alemman rattaan kumi sökö tai kiristin
hajalla tai ketju vaan ihan älyttömän venynyt. Ketjun vaihto on
niin halpa homma, että asia kannattaisi tarkistaa.

Automaatista varmaankin kannattaisi tarkistaa öljytaso ja haistella,
ettei öljy haise palaneelle ja että se on kirkasta. muutoin öljyn voisi
vaihtaa ja tarkistaa samalla, ettei siinä ole mitää muruja suodattimessa.
Jos siipi on hajalla, niin ne murut voisivat olla siitä siivestä peräisin.
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heimo »

koska ääni kuuluu paikallaankin, olisiko ketju sittenkin todennäköisempi kuin automaattiloota?

ja miten se ketju nyt tarkistetaan? pitääkö purkaa paljonkin?
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Jos vaidatat jakopäänketjun, anna se ammattihenkilön tehtäväksi.
Itse sitä ei kannata yrittää, jos ei sattumalta omista ketjun liitoskohdan puristustyökalua.
Operaatio on itseasiassa helppo, kun vanhan jatkeeksi laitetaan uusi ketju ja pyöritetään moottoria myötapäivään ja pidetään ketju koko ajan kireällä...siinä se. Ja sitten se liitoskohdan puristutyökalu, jolla yhteenliittäminen tehdään asianmukaisesti.
Ketjua voi silmämääräisesti tarkastella sen venyneisyyttä vertaamalla sitä uuteen ketjuun.
Ns. lenkoisuuden saa selville, kun nostaa esim. ketjua keskeltä ja vertaa paljonko vanha ketju ns. roikkuu uuteen verrattuna sivusuunnassa, eli ketjun kaarevuus..sivusuunnassa..oletettu halkaisija pienenee.
Viimeksi muokannut romuroope, Ke 05.12.2007 20:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heimo »

mutta miten se tarkistus...
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

heimo kirjoitti:mutta miten se tarkistus...
Yritin edellisessä huonosti selvittää.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eikös venynyt ketju ilmene siten että ajoitus merkit eivät aivan täsmää?Eli silloin kun ketju on venynyt kampiakselin merkin ollessa kohdallaan nokka akseleiden merkit ovat selvästi hieman pois kohdaltaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

jari_w123 kirjoitti:Eikös venynyt ketju ilmene siten että ajoitus merkit eivät aivan täsmää?Eli silloin kun ketju on venynyt kampiakselin merkin ollessa kohdallaan nokka akseleiden merkit ovat selvästi hieman pois kohdaltaan.
Siitähän sen nimenomaan huomaa ( kun pelkästään haluaa tarkistaa ketjun venyneisyyden ). Kampiakselin merkki "O"-kohdassa ja nokka-akselin kohdistusmerkit kohdallaan.
Ruiskutusennakon säätämiseksi myös katsottava pumpun ennakkomerkki paikalleen.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

heimo kirjoitti:koska ääni kuuluu paikallaankin, olisiko ketju sittenkin todennäköisempi kuin automaattiloota?

Onko laturin vapaakytkinhihnapyörä kunnossa?
Jos ei ole niin hihna alkaa värisemään ja sen kyllä kuulee äänestä.
Samalla kannattaa uusia (täyspitkässä koneessa) kaikki ohjarirullat, hihna ja ehkä kiristinkin kokonaisuudessaan.

Entäs katalysaattorin sisukset, jos irtoaa niin kilisee ja kolisee ja pahimmillaan tukkii putken.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

onhan turbon ja pakoputken välinen kiristysrengas varmasti tiukalla?
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Eihän kampiakselin etupään iso pultti ole päässyt löystymään?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heimo »

Mika.T kirjoitti:onhan turbon ja pakoputken välinen kiristysrengas varmasti tiukalla?
jaa, tää onkin mielenkiintoinen. ääni nimittäin alkoi pakoputken vaihdon jälkeen. silloin jo tuntu, että onkohan se uusi kirirengas pohjassa. oli nimittäin ihan erilainen kuin alkuperäinen, ts. paljon järeämpi. kyllä sitä kovasti painoin paikalleen pihdeillä, mutta tulin siihen tulokseen, ettei syvempään mene. pitänee tarkistaa, niin kuin tietty laturi ja kampuran pulttikin...

uusi putki tuli kl:stä ja sieltä myivät mukaan mb original paketissa olevan kiristyspannan.
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heimo »

jaa-a taisi huminan syy selvitä. visko jämähtänyt paikalleen, eli ropelli pyörii koko ajan täysillä... uusi tilaukseen ja sitten nähdään auttoiko.
heimo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ti 27.09.2005 16:57
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heimo »

ja kyllä, tosiaan auttoi. vanhasta viskosta oli laakeri totaalisesti kajahtanut. uusi kustansi 220 euroa ja aika simppeli vaihtaa. toistaiseksi siis hiljainen taas kerran...
Vastaa Viestiin