outo sivuääni e300tdt:n koneessa
outo sivuääni e300tdt:n koneessa
meteli kabiinissa lisääntyi ihan yllättäen. tasakaasulla menee ihan ok, mutta kun kiihdyttää niin jostain kuuluu outo rahina. tai ei se ole rahina tai kolina vaan ennemminkin vain voimakkaampi ääni. onko turbo tullut tiensä päähän, jokin apulaite vai mitä. tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään ylimääräistä, vain kaasulla... tehot tallessa, ei savuta.
Viittaa jakopään ketjun ongelmiin. Varmista ihmeessä jakopään ketjun kunto, ennekuin tapahtuu pahaa jälkeä.
Turbossa tuskin on vikaa, jos tehot löytyy ja ei savuta. Jos turbo menee, menee se aika nopeasti tiivistysongelmien vuoksi, savutukset alkaa yms.,
turbon äänet kyllä tunnistaa, pyöriihän se parhaillaan 100000 r/min.
Turbossa tuskin on vikaa, jos tehot löytyy ja ei savuta. Jos turbo menee, menee se aika nopeasti tiivistysongelmien vuoksi, savutukset alkaa yms.,
turbon äänet kyllä tunnistaa, pyöriihän se parhaillaan 100000 r/min.
Automaattilaatikkokin voi pitää ääntä, täytyy tarkistaa, mistä
olikaan kyse ja palata asiaan.
No niin, Nämä tiedot kaivelin käsikirjoista.
Jos vikana on automaattiloota, niin siellä on primääripumpun
siivet sökö. Se aiheuttaa turbiinimaista ulinaa.
Paljon todennäköisempää on kuitenkin, että kyseessä on se
nokkaketju. Siitä voi olla alemman rattaan kumi sökö tai kiristin
hajalla tai ketju vaan ihan älyttömän venynyt. Ketjun vaihto on
niin halpa homma, että asia kannattaisi tarkistaa.
Automaatista varmaankin kannattaisi tarkistaa öljytaso ja haistella,
ettei öljy haise palaneelle ja että se on kirkasta. muutoin öljyn voisi
vaihtaa ja tarkistaa samalla, ettei siinä ole mitää muruja suodattimessa.
Jos siipi on hajalla, niin ne murut voisivat olla siitä siivestä peräisin.
olikaan kyse ja palata asiaan.
No niin, Nämä tiedot kaivelin käsikirjoista.
Jos vikana on automaattiloota, niin siellä on primääripumpun
siivet sökö. Se aiheuttaa turbiinimaista ulinaa.
Paljon todennäköisempää on kuitenkin, että kyseessä on se
nokkaketju. Siitä voi olla alemman rattaan kumi sökö tai kiristin
hajalla tai ketju vaan ihan älyttömän venynyt. Ketjun vaihto on
niin halpa homma, että asia kannattaisi tarkistaa.
Automaatista varmaankin kannattaisi tarkistaa öljytaso ja haistella,
ettei öljy haise palaneelle ja että se on kirkasta. muutoin öljyn voisi
vaihtaa ja tarkistaa samalla, ettei siinä ole mitää muruja suodattimessa.
Jos siipi on hajalla, niin ne murut voisivat olla siitä siivestä peräisin.
Jos vaidatat jakopäänketjun, anna se ammattihenkilön tehtäväksi.
Itse sitä ei kannata yrittää, jos ei sattumalta omista ketjun liitoskohdan puristustyökalua.
Operaatio on itseasiassa helppo, kun vanhan jatkeeksi laitetaan uusi ketju ja pyöritetään moottoria myötapäivään ja pidetään ketju koko ajan kireällä...siinä se. Ja sitten se liitoskohdan puristutyökalu, jolla yhteenliittäminen tehdään asianmukaisesti.
Ketjua voi silmämääräisesti tarkastella sen venyneisyyttä vertaamalla sitä uuteen ketjuun.
Ns. lenkoisuuden saa selville, kun nostaa esim. ketjua keskeltä ja vertaa paljonko vanha ketju ns. roikkuu uuteen verrattuna sivusuunnassa, eli ketjun kaarevuus..sivusuunnassa..oletettu halkaisija pienenee.
Itse sitä ei kannata yrittää, jos ei sattumalta omista ketjun liitoskohdan puristustyökalua.
Operaatio on itseasiassa helppo, kun vanhan jatkeeksi laitetaan uusi ketju ja pyöritetään moottoria myötapäivään ja pidetään ketju koko ajan kireällä...siinä se. Ja sitten se liitoskohdan puristutyökalu, jolla yhteenliittäminen tehdään asianmukaisesti.
Ketjua voi silmämääräisesti tarkastella sen venyneisyyttä vertaamalla sitä uuteen ketjuun.
Ns. lenkoisuuden saa selville, kun nostaa esim. ketjua keskeltä ja vertaa paljonko vanha ketju ns. roikkuu uuteen verrattuna sivusuunnassa, eli ketjun kaarevuus..sivusuunnassa..oletettu halkaisija pienenee.
Viimeksi muokannut romuroope, Ke 05.12.2007 20:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Siitähän sen nimenomaan huomaa ( kun pelkästään haluaa tarkistaa ketjun venyneisyyden ). Kampiakselin merkki "O"-kohdassa ja nokka-akselin kohdistusmerkit kohdallaan.jari_w123 kirjoitti:Eikös venynyt ketju ilmene siten että ajoitus merkit eivät aivan täsmää?Eli silloin kun ketju on venynyt kampiakselin merkin ollessa kohdallaan nokka akseleiden merkit ovat selvästi hieman pois kohdaltaan.
Ruiskutusennakon säätämiseksi myös katsottava pumpun ennakkomerkki paikalleen.
heimo kirjoitti:koska ääni kuuluu paikallaankin, olisiko ketju sittenkin todennäköisempi kuin automaattiloota?
Onko laturin vapaakytkinhihnapyörä kunnossa?
Jos ei ole niin hihna alkaa värisemään ja sen kyllä kuulee äänestä.
Samalla kannattaa uusia (täyspitkässä koneessa) kaikki ohjarirullat, hihna ja ehkä kiristinkin kokonaisuudessaan.
Entäs katalysaattorin sisukset, jos irtoaa niin kilisee ja kolisee ja pahimmillaan tukkii putken.
jaa, tää onkin mielenkiintoinen. ääni nimittäin alkoi pakoputken vaihdon jälkeen. silloin jo tuntu, että onkohan se uusi kirirengas pohjassa. oli nimittäin ihan erilainen kuin alkuperäinen, ts. paljon järeämpi. kyllä sitä kovasti painoin paikalleen pihdeillä, mutta tulin siihen tulokseen, ettei syvempään mene. pitänee tarkistaa, niin kuin tietty laturi ja kampuran pulttikin...Mika.T kirjoitti:onhan turbon ja pakoputken välinen kiristysrengas varmasti tiukalla?
uusi putki tuli kl:stä ja sieltä myivät mukaan mb original paketissa olevan kiristyspannan.