Mercedes-benz 709 kuorkin syötönsäädöstä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Mercedes-benz 709 kuorkin syötönsäädöstä?

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Onko kukaan foorumilainen koskaan avannut/säätäny pumppua moisesta? Kyseessä siis tämä 90hv 4.0litrainen nelos(?)-kone. Tuttavilla on ollut jonkin aikaa moinen hevoskuljetusautona, ja alettiin pohtimaan että kait sitäkin pystyy säätämään? Ku kuulemma tarttis "vähän" lisävoimaa. :roll:
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

6 pyttynen se on väkisinkin...
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Juujuu, no en ole niin tuttu mersujen kanssa vielä :wink: Olisiko mahollista kenties, että tämän pumppuun sopis samat ohjeet ku henkilö-/pakettiautojen pumppuihin, kuten 200-300D koneitten pumppuihin?
lakesteel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.09.2005 23:07
Paikkakunta: mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lakesteel »

Kyl se vaan on 4pyttynen...
Tässä samanlaista kotteroa tutkittiin jos tuohon olis turbon roiskassu, mut tuntuu tiedonjyväset olevan aika kortilla, varmaan olis helpompaa hommata suoraan 6L kone, tai jotain muuta...
Tietääkö kukaan edes mikä tuon koneen tyyppi on, tosiaan 4L ja 4syl kone, ja 709 kuorkin keulilla?
Rosteriputkistot, pakosarjat, ym.hitsaukset, rosterista, mustasta ja alumiinista.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

OM 314 moottorityyppi.
Sama perusmoottori kun 508..608 ja 709 kevytkuorma-autoissa, 4-syliterinen rivimoottori.
Ruiskutuksen määrää voi säätää ruiskutuspumpun päädystä, mutta huonolla menestyksellä, alkaa vaan savuttamaan enemmän.
Turboahtaustakaan ei paljon kannata moiseen viritellä, kun ei ole tehdastekoisissakaan sellaista versiota.
Tässä kyseisessä mallissa on hankaluutena imuilman meno sylinteriryhmään venttiilikoneiston läpi, jos aikoisi ahtoja laittaa polotilaan,
vaikeuksia tulisi yläpään öljyjen hallinnassa. Täytyisi tehdä koko imusarja
omaksi kokonaisuudekseen.
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Googlettamalla löytyy kuvia Brasilialaisista Toyota maastureista, niissä ilmeisesti ollut aikoinaan jonku aikaa koneena om314 ja om364, kuvista päätellen pojat oli sielä turbottanu niitä...sinne se venttiilikoppaan (imusarjaan) ahtoputki menee... :roll:
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Se onkin mielenkiintoinen , jos OM 314 moottoriin pistetään imupuolelle painetta. ( Olisiko sittenkään Toyota käyttänyt Mersun moottoritekniikkaa autoissaan ? )
Se imuilma kun johdetaan venttiilikoneiston läpi sylinterikannen toisessa laidassa oleviin imusarjan aukkoihin.
Jos nyt ajattee, kun venttiikopan sisälle tulee esim. 1 bar ahtopaine, painaa kyseinen paine venttiileitä jonkin verran auki. Venttiilin jousen vastavoima alussa tuskin estäisi paineellisena venttiiliä hiukan aukenemasta.
Niiden on täytynyt tehdä jonkinlainen laipioitu rakenne ahtopaineen estämiseksi päästä venttiilikoneiston puolelle.
Samaten öljyt pääsee vapaasti paineen vaikutuksesta venttiilien kautta palotilaan. Yläkerran huohotukset johdetaan taas suoraan alakertaan. Alakertaankin syntyisi ahtopainetta vastaava paine.
Olisipa mukava nähdä kyseinen moottori toiminnassa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

romuroope kirjoitti:Se onkin mielenkiintoinen , jos OM 314 moottoriin pistetään imupuolelle painetta. ( Olisiko sittenkään Toyota käyttänyt Mersun moottoritekniikkaa autoissaan ? )
Se imuilma kun johdetaan venttiilikoneiston läpi sylinterikannen toisessa laidassa oleviin imusarjan aukkoihin.
Jos nyt ajattee, kun venttiikopan sisälle tulee esim. 1 bar ahtopaine, painaa kyseinen paine venttiileitä jonkin verran auki. Venttiilin jousen vastavoima alussa tuskin estäisi paineellisena venttiiliä hiukan aukenemasta.
Niiden on täytynyt tehdä jonkinlainen laipioitu rakenne ahtopaineen estämiseksi päästä venttiilikoneiston puolelle.
Samaten öljyt pääsee vapaasti paineen vaikutuksesta venttiilien kautta palotilaan. Yläkerran huohotukset johdetaan taas suoraan alakertaan. Alakertaankin syntyisi ahtopainetta vastaava paine.
Olisipa mukava nähdä kyseinen moottori toiminnassa.
Nyt en oikein käsitä, millainen rakenne tässä moottorissa on? Jos ymmärsin oikein, niin eikö silloin myös normaaliolosuhteissa moottorin pitäisi syödä suunnattomasti öljyä, jos imuilma kulkee venttiilikoneiston läpi? Imun luulisi vetävän öljyä yhtälailla palotilaan venttiilien kautta, jos kerta imuilma ja öljy ovat samasa tilassa?

Yhden barin ylipaine ei riitä aukaisemaan imuventtiiliä millin vertaakaan, helppo todeta yksinkertaisella laskutoimituksella.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Ovat noita matkamersuja turbottaneet hyvällä (?) menestyksellä. Siis 508/608- koppasia.

http://fi.msnusers.com/MatkaMersut

Tuolla on jotain juttua niistä.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Olipa helppo laskutoimitus.
Imuventtiilin lautanen 52 mm ja ylipainetta 1 bar, laskehan ojalan laskuopilla, niin takuuvarmasti venttiili aukeaa, lähes vastavedottomaan venttiilinjousen kuormaan nähden. Voin antaa sinulle kaavan paineen vaikutus funktiona neliösenttimetriä kohti.
Paine p=F/A, jossa F on voima N ( Newton )ja A m2 (neliömetri)

Kyseinen moottorityyppi kyllä kuluttaa öljyä uutenakin vähintään litran / tuhannella kilometrillä.
Onhan sitä imuefektiä yritetty ohjata öljyn pääsemiseksi venttiilinvarren/tiivistekumin kautta palotilaan. Mutta se on jo aivan eri juttu, jos siihen tilaan laitetaan 1 barin ylipaine, öljyt menee läpi pienistäkin välyksistä.
Viimeksi muokannut romuroope, Ma 03.12.2007 22:18. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

ribaabbariba kirjoitti:Ovat noita matkamersuja turbottaneet hyvällä (?) menestyksellä. Siis 508/608- koppasia.

http://fi.msnusers.com/MatkaMersut

Tuolla on jotain juttua niistä.
En nyt nähnyt ilmoittamallasi sivustolla yhtään konkreettista tapausta turbottamisesta.
Onhan se tietenkin mahdollista, mutta edellyttää tehdä aivan oman erillisen imusarjan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

romuroope kirjoitti:Olipa helppo laskutoimitus.
Imuventtiilin lautanen 52 mm ja ylipainetta 1 bar, laskehan ojalan laskuopilla, niin takuuvarmasti venttiili aukeaa, lähes vastavedottomaan venttiilinjousen kuormaan nähden. Voin antaa sinulle kaavan paineen vaikutus funktiona neliösenttimetriä kohti.

Kyseinen moottorityyppi kyllä kuluttaa öljyä uutenakin vähintään litran / tuhannella kilometrillä.
Onhan sylinterissä imuventtiilin takana myös puristuspainetta, joka on merkittävästi suurempi, kuin ahtopaine imusarjan puolella...Jos toiselta puolelta kohdistuu vaikka 15 barin paine imusarjassa olevaa kilon painetta vastaan, niin kumpaako suuntaan venttiili liikkuu? Väitätkö siis, että kilon ahtopaineella kyseisen moottorin imuventtiili ei sulkeutuisi enää ollenkaan?
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

JP74 kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Olipa helppo laskutoimitus.
Imuventtiilin lautanen 52 mm ja ylipainetta 1 bar, laskehan ojalan laskuopilla, niin takuuvarmasti venttiili aukeaa, lähes vastavedottomaan venttiilinjousen kuormaan nähden. Voin antaa sinulle kaavan paineen vaikutus funktiona neliösenttimetriä kohti.

Kyseinen moottorityyppi kyllä kuluttaa öljyä uutenakin vähintään litran / tuhannella kilometrillä.
Onhan sylinterissä imuventtiilin takana myös puristuspainetta, joka on merkittävästi suurempi, kuin ahtopaine imusarjan puolella...Jos toiselta puolelta kohdistuu vaikka 15 barin paine imusarjassa olevaa kilon painetta vastaan, niin kumpaako suuntaan venttiili liikkuu? Väitätkö siis, että kilon ahtopaineella kyseisen moottorin imuventtiili ei sulkeutuisi enää ollenkaan?

Voi.. voi, onko vastapaine koko kierron aikana sama.
Ajatteles nyt, kun moottori ( kampiakseli ) pyörähtää 360 astetta, onko sinun mielestä joka sylinterille 15 barin vastapainetta. !!!??
Silloin kun mäntä on nousemassa ylös, on silloin puristustahdin aikana venttiilit kiinni ja paineet em. luokkaa.
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 04.12.2007 09:10. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

No tuossa Brassikuvia,

http://toyoteiros.locaweb.com.br/fotos/modifica.php

Niin jos ei muut oo ehtinny laskia,

d=52mm
=> r=26mm =>A=n.2120mm2
1bar on n. 0.1N/mm2
=>212N=n.22kg

Mikälie esipuristusvoima jousesa?

En oo nähny tuommosen sisälle (om314) koskaan, mut oli niin mielenkiintonen tuo yhdistetty rakenne että oli pakko googlettaa....
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

OMxxx kirjoitti:No tuossa Brassikuvia,

http://toyoteiros.locaweb.com.br/fotos/modifica.php

Niin jos ei muut oo ehtinny laskia,

d=52mm
=> r=26mm =>A=n.2120mm2
1bar on n. 0.1N/mm2
=>212N=n.22kg

Mikälie esipuristusvoima jousesa?

En oo nähny tuommosen sisälle (om314) koskaan, mut oli niin mielenkiintonen tuo yhdistetty rakenne että oli pakko googlettaa....
Oikein laskettu, venttiilin alkutilanne jousen ollessa kuormittamaton noin 10 prosenttia lasketusta 22 kilosta, eli noin 2 kiloa venttiiliä kuormitetaan niin se aukeaa, lopputilanne on jo toinen, ja lasketaan toisen kaavan mukaan.

No Saksalaiset rakentelee kaikenlaisia.

Katselin lähettämääsi kuvaa, ja tunnen aika hyvin kyseisen moottorirakenteen, mutta tuosta kuvasta ei oiken päässyt tarkkaan selvyyteen, miten ahtoilmaputki on konstrueerattu venttilikopan sisään.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

OMxxx kirjoitti:No tuossa Brassikuvia,

http://toyoteiros.locaweb.com.br/fotos/modifica.php

Niin jos ei muut oo ehtinny laskia,

d=52mm
=> r=26mm =>A=n.2120mm2
1bar on n. 0.1N/mm2
=>212N=n.22kg

Mikälie esipuristusvoima jousesa?

En oo nähny tuommosen sisälle (om314) koskaan, mut oli niin mielenkiintonen tuo yhdistetty rakenne että oli pakko googlettaa....

Kyllä kun kuvaa katsoo tarkkaan, niin onhan ahtoilman kotelo tehty kokonaan erikseen venttiilikopan päälle.
Tämä Toyotan rakennelma on uniikki tapaus.
k.puska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 13.05.2005 22:34
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja k.puska »

Ei muutako syötöt tappiin ja lisä ilmaa koneeseen :wink: Tulee sitä puhtia muutaman konin verran :lol:

Ja miksei ahtaus onnistuisi? :D Mie en kyllä käsitä..(ei ole uutta :D)samanlaillahan siinä on venttiilit ja männät ja imukanavat niinku monessa muussa 4-tahti dieselissä?

http://www.motorzona.ru/help/site-help0 ... t_sets.jpg
Ainakin tuosta saa käsityksen että imuilma on eristetty tiivisteellä venttiilikoneistosta. :idea: :D

edit. \/ kiitos tiedosta. Aina sitä uutta oppii. Mutta eikö sitä tiivistettä voi ite jotenki muokata paremmaksi?
Viimeksi muokannut k.puska, Ti 04.12.2007 00:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Näköharha.
Venttiilikoneiston tiiviste on vain irtoöljyjen estämiseksi pääsyn suoraan imuaukkoihin.
Todellisuudessa venttilikopan kansi on 7-8 cm korkea ja täysin avonainen sisältä.
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Mulla oli aikanaan 609. Avasin pumpun kannen enkä tullu hullua hurskaammaks, oli jotenkin oudon näköistä... Käytin sen sitten ohimennen pumppupajalla jossa kaveri ruuvas niin isolle kun K-arvo antoi periks. Savun ja voiman lisäys oli huomattava, kulki jopa ihan siedettävästi.

Seuraavalla leimalla sitten selvis, että miks kulkee: Kun kaveri kiireessä oli ruuvannut syöttöä, ei ehtinyt/viitsinyt tarkistaa onko autossa turboa, vaan oletti ilmanmuuta olevan. Savut oli just ja just alle 3. Insinöörille ei kelvannu... :cry:

Koska ajokki kulki siis kivasti, en viitsiny lähteä suinpäin syöttöä pienentämään, vaan ajattelin hankkia sen leiman pienillä kepulikonsteilla. Ensin ilmasuti uusiks ja seuraavaks niin perkeleesti motarille karstoja polttamaan. Oli talvirajoitukset ja autossa aavikkoperä. Ei mikään varsinainen sukupuolinautinto työntää sellasella härvelillä 125-130 km/h...

Ei kelvannut insinöörille vieläkään.

Seuraavaksi tankille. Bensatankille. Mahdollisimman tarkkojen laskelmien mukaan bensaa oli seassa n. 15-20%.

Eikä vieläkään.

Koska kotoa katsastuskonttorille oli matkaa vain vähän toista kilometriä, kurvasin suoraan kotiin ja tein sen viimeisen virityksen, eli luukun pakoputken mutkaan. Siitä ne enimmät savut pääsi mukavasti ulos, mutta päätin, että viidettä kertaa en leimalle enää aja, joten kurvasin vielä matkalla tankille. Nyt sitä bensaa oli jo melkein puolet...

Leima tuli. Hermo ei kestänyt ajaa enää metriäkääni, vaan oli heti nurkan takana kaadettava kaks jerryä dieseliä tankiin että sai seoksen hiukan sopivammaks.

-mikko-
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

mtuitto kirjoitti:Mulla oli aikanaan 609. Avasin pumpun kannen enkä tullu hullua hurskaammaks, oli jotenkin oudon näköistä... Käytin sen sitten ohimennen pumppupajalla jossa kaveri ruuvas niin isolle kun K-arvo antoi periks. Savun ja voiman lisäys oli huomattava, kulki jopa ihan siedettävästi.

Seuraavalla leimalla sitten selvis, että miks kulkee: Kun kaveri kiireessä oli ruuvannut syöttöä, ei ehtinyt/viitsinyt tarkistaa onko autossa turboa, vaan oletti ilmanmuuta olevan. Savut oli just ja just alle 3. Insinöörille ei kelvannu... :cry:

Koska ajokki kulki siis kivasti, en viitsiny lähteä suinpäin syöttöä pienentämään, vaan ajattelin hankkia sen leiman pienillä kepulikonsteilla. Ensin ilmasuti uusiks ja seuraavaks niin perkeleesti motarille karstoja polttamaan. Oli talvirajoitukset ja autossa aavikkoperä. Ei mikään varsinainen sukupuolinautinto työntää sellasella härvelillä 125-130 km/h...

Ei kelvannut insinöörille vieläkään.

Seuraavaksi tankille. Bensatankille. Mahdollisimman tarkkojen laskelmien mukaan bensaa oli seassa n. 15-20%.

Eikä vieläkään.

Koska kotoa katsastuskonttorille oli matkaa vain vähän toista kilometriä, kurvasin suoraan kotiin ja tein sen viimeisen virityksen, eli luukun pakoputken mutkaan. Siitä ne enimmät savut pääsi mukavasti ulos, mutta päätin, että viidettä kertaa en leimalle enää aja, joten kurvasin vielä matkalla tankille. Nyt sitä bensaa oli jo melkein puolet...

Leima tuli. Hermo ei kestänyt ajaa enää metriäkääni, vaan oli heti nurkan takana kaadettava kaks jerryä dieseliä tankiin että sai seoksen hiukan sopivammaks.

-mikko-

Yllättävän hyvin on 609 kulkenut pumppusäädöillä. Minulla oli aikoinaan 709, johon myös lisäsin ruiskutusta
aina " tappiin saakka ", mutta en huomannut eroa juurikaan tehoissa eikä nopeuden kasvussa, sensijaan savutus kyllä lisääntyi, joten oli pakko ottaa takaisin ruiskutusta. Tosin auto kulki vakioasetuksillakin 115 km/h.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

romuroope kirjoitti:
ribaabbariba kirjoitti:Ovat noita matkamersuja turbottaneet hyvällä (?) menestyksellä. Siis 508/608- koppasia.

http://fi.msnusers.com/MatkaMersut

Tuolla on jotain juttua niistä.
En nyt nähnyt ilmoittamallasi sivustolla yhtään konkreettista tapausta turbottamisesta.
Onhan se tietenkin mahdollista, mutta edellyttää tehdä aivan oman erillisen imusarjan.

Juu ei siellä näköjään ollutkaan, mutta on niitä tehty x kpl, joitain ollu myynnissäkin. En ota mitään kantaa siihen miten ne on tehty mutta on se mahdollista ja kehuvat auton jopa kulkevan.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

ribaabbariba kirjoitti:
romuroope kirjoitti:
ribaabbariba kirjoitti:Ovat noita matkamersuja turbottaneet hyvällä (?) menestyksellä. Siis 508/608- koppasia.

http://fi.msnusers.com/MatkaMersut

Tuolla on jotain juttua niistä.
En nyt nähnyt ilmoittamallasi sivustolla yhtään konkreettista tapausta turbottamisesta.
Onhan se tietenkin mahdollista, mutta edellyttää tehdä aivan oman erillisen imusarjan.

Juu ei siellä näköjään ollutkaan, mutta on niitä tehty x kpl, joitain ollu myynnissäkin. En ota mitään kantaa siihen miten ne on tehty mutta on se mahdollista ja kehuvat auton jopa kulkevan.
En epäile, etteikö olisi tehty " uniikkeja " useampikin.

Kyllä kyseisestä moottorista varmaan ahdettuna saadaan melkoisesti tehoa, kun nostetaan vielä alkuperäiskierroksia 2800 r/min suuremmaksi, poistamalla kierroksia säätävä mekanismi pois käytöstä.
Moottori on alunalkujaan suhteellisen matalaviritteinen.
Tiedä sitten, mitä tapahtuu kun kierrokset nosteaan esim. 3500 r/min, ne kuuluisat vaaralliset värähtelyt moottorissa voivat rikkoa moottorin hyvin lyhyessä ajassa.
ccv
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 30.12.2008 17:47
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ccv »

romuroope kirjoitti:OM 314 moottorityyppi.
Sama perusmoottori kun 508..608 ja 709 kevytkuorma-autoissa, 4-syliterinen rivimoottori.
Ruiskutuksen määrää voi säätää ruiskutuspumpun päädystä, mutta huonolla menestyksellä, alkaa vaan savuttamaan enemmän.
Turboahtaustakaan ei paljon kannata moiseen viritellä, kun ei ole tehdastekoisissakaan sellaista versiota.
Tässä kyseisessä mallissa on hankaluutena imuilman meno sylinteriryhmään venttiilikoneiston läpi, jos aikoisi ahtoja laittaa polotilaan,
vaikeuksia tulisi yläpään öljyjen hallinnassa. Täytyisi tehdä koko imusarja
omaksi kokonaisuudekseen.
Onhan näitä tehty vaikka kuinka paljon turbolla jo tehtaalla niissa on vain tuo 611 ja 711 malli merkintänä eli ne ovat 110 hevosvoimaisia, tuon 90 hv sijasta.
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

mistähän 416 unimokkiin käännetään lisää savua ku nyt ei tuu yhtään mustaa ? 5,7 kutoskone.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mercedes-benz 709 kuorkin syötönsäädöstä?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Pistipä silmään tämä keskustelu liittyen OM314. Erityisesti pisti silmään tuo hassu ajatus jotta koneessa imuilma kulkisi venttiilikoneiston seassa :). En ole tällaista ikinä purkanut, mutta oli ihan pakko selata kuvia netistä ja venttiilikoppa ja imusarja on kyllä integroitu yhdeksi komponentiksi, mutta onhan ne nyt ihan selvästi omia kammioita vanttiilikoneiston puoli ja imukanava... Ja moottoriahan on ollut ihan tehtaaltakin ahdettua versiota MB track traktoreissa. Oliskohan malli MB Track 900. Olishan se toki melkoinen huohotuskaasujen imuri jos imis suoraan venttiilikoneistosta ilmaa :D

TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Mercedes-benz 709 kuorkin syötönsäädöstä?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Olishan tuo melkoinen öljyimuri, kun muutenkin tahtoo olla ongelma. Eipä tarvitsisi kysellä mistä saa vähän savua ruuvattua. :D
Vastaa Viestiin