Säksättää
Säksättää
Elikkäs olis kyseessä 190e 2.0 -85. Aut.
Kun painaa kaasua niin jokin "säksättää" konehuoneen puolella, tämä tulee vain kun on veto päällä. Elikkä paikallaan kun kaasuttelee niin on ihan normaali. Missäs mahtais olla vika???
Kun painaa kaasua niin jokin "säksättää" konehuoneen puolella, tämä tulee vain kun on veto päällä. Elikkä paikallaan kun kaasuttelee niin on ihan normaali. Missäs mahtais olla vika???
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
"säksätys"
Onkohan itselläni sama ilmiö kyseessä,nimittäin jonkinlaista "säksätystä"(hiukan liian voimakas sana ehkä tarkoittamalleni äänelle) kuuluu joskus ihan alkutaipaleella ,siis moottorin ollessa kylmä.Ei mitenkään kova tai vaarallisen kuuloinen ääni,mietityttänyt vain mikä aiheuttaa?Olisikohan vielä niin että esiintynyt vain talvella,en ole varma.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pakosarjan tiiviste
Terve!
Jos kyseessä on ääni, jonka minä miellän säksätykseksi, niin todennäköisesti pakosarjan tiiviste alkaa olla finaalissa. Kannattaa tietysti ensin tarkistaa pakosarjan ja pakoputken liitos koska sekin aiheuttaa vastaavaa ääntä (on helpompi fiksata, joten siitä on hyvä aloittaa).
Aluksi säksätys tulee vain kylmänä ja kuormitustilanteessa, jatkossa myös lämpimänä ja aina kun kaasua painaa ja lopuksi koko ajan....
Jos kyseessä on ääni, jonka minä miellän säksätykseksi, niin todennäköisesti pakosarjan tiiviste alkaa olla finaalissa. Kannattaa tietysti ensin tarkistaa pakosarjan ja pakoputken liitos koska sekin aiheuttaa vastaavaa ääntä (on helpompi fiksata, joten siitä on hyvä aloittaa).
Aluksi säksätys tulee vain kylmänä ja kuormitustilanteessa, jatkossa myös lämpimänä ja aina kun kaasua painaa ja lopuksi koko ajan....
Terveisin
Tero
Tero
Säksätystä
Viallinen pakosarjantiiviste antoi minullekkin aikoinaan sataysikymppisessä samanlaiset säksätykset,
Olikos siinä sun autossas muuten jo automaattisesti säätyvät venttilit ? Ettei ne anna ääntä, jos ei ole välykset kohdillaan, tai yksi mahdollisuus on että ruiskussa on säädöt vähän pielessä / käy liian köyhällä seoksella ?
Olikos siinä sun autossas muuten jo automaattisesti säätyvät venttilit ? Ettei ne anna ääntä, jos ei ole välykset kohdillaan, tai yksi mahdollisuus on että ruiskussa on säädöt vähän pielessä / käy liian köyhällä seoksella ?
Pakoputki on tiivistetty alusta loppuun, säksätys vain jatkuu... Se tulee kun konetta kuormittaa, siis tasaisella menolla ei kuulu mitään ylimääräistä, mutta kun lisää kaasua niin silloin kuuluu. Voiko turbiini aiheuttaa ko.ääntä? Täytyy sitten kesällä vaihtaa noi venttiilivälyksen tasaajat. Välillä naputtaa hiukan tyhjäkäynnillä.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Re: "säksätys"
Noissa M102 moottoreissa on kautta aikojen ollut ongelmana pakosarjan halkeaminen, ja sen säksätys juurikin yleensä loppuu, kun pakosarja lämpiää ja halkeama menee kiinni. Erittäin harvinaista, jos noissa moottoreissa on ehjä pakosarja.... Tosin ne eivät läheskään kaikki vuoda. Yleensä ensin ne halkeavat alapuolelta ja sitten lopuksi päältäkin. Niitä on tehtaalla yritetty vahvistaa ajansaatossa useaan kertaan, mutta ei oikein ole auttanut. On tullut vastaan myös kahdessa osassa ollut pakosarja (siis katkennut). Pakosarjan tiivisteetkin, kuten jo aikaisemmin tuossa mainittiin, hajoavat joskus löysässä olevan pakosarjan ansiosta. (PS. myydään 6 käytettyä halkinaista M102 pakosarjaaAri kirjoitti:Onkohan itselläni sama ilmiö kyseessä,nimittäin jonkinlaista "säksätystä"(hiukan liian voimakas sana ehkä tarkoittamalleni äänelle) kuuluu joskus ihan alkutaipaleella ,siis moottorin ollessa kylmä.Ei mitenkään kova tai vaarallisen kuuloinen ääni,mietityttänyt vain mikä aiheuttaa?Olisikohan vielä niin että esiintynyt vain talvella,en ole varma.

Tuntuu olevan tyyppivika M102 moottorissa kylmänä ensimmäisellä kiihdytyksellä säksättäminen. Yritettiin myös löytää aiheuttajaa kun purettiin kannentiivisteen vaihtoa varten moinen masiina.
Nyt kuitenkin katsottiin, että kansi ei ollut halki, kansi oikaistiin, venttiilit hiottiin ja tiivisteet uusiksi. Pakosarjan laipan suoruus täytyy vielä kattoa ja tutkia mahdolliset halkeamat ennen kasausta.
Jos joku on keksinyt mistä ääni johtuu olisin tiedosta kiitollinen.
Nyt kuitenkin katsottiin, että kansi ei ollut halki, kansi oikaistiin, venttiilit hiottiin ja tiivisteet uusiksi. Pakosarjan laipan suoruus täytyy vielä kattoa ja tutkia mahdolliset halkeamat ennen kasausta.
Jos joku on keksinyt mistä ääni johtuu olisin tiedosta kiitollinen.
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Käyrä
Okkona varma? Minulla oli 123:ssa taannoin samainen ongelma ja syy löytyi pakosarjan ja varsinaisen pakoputken välisestä liitoksesta. Oli pakoputken lähdössä oleva kartio 'haihtunut' yhdestä kohdin. Piti hommata Mersuun uusi 'käyrä'.etl kirjoitti:Mutta kun ei vuoda...
Päällepäin kaikki näytti hyvältä...
Terveisin
Tero
Tero
Re: Säksättää
"Kun painaa kaasua niin jokin "säksättää" konehuoneen puolella, tämä tulee vain kun on veto päällä. Elikkä paikallaan kun kaasuttelee niin on ihan normaali. Missäs mahtais olla vika???"
Kyllä oireet on semmoset että pakosarja on kuitenkin halki tai tiiviste vuotaa.
Sarjan voi hitsata migillä kun samalla pitää sen kuumana kaasupillillä.
Kestää vuosia kun tekee kunnolla.
Kyllä oireet on semmoset että pakosarja on kuitenkin halki tai tiiviste vuotaa.
Sarjan voi hitsata migillä kun samalla pitää sen kuumana kaasupillillä.
Kestää vuosia kun tekee kunnolla.