W126-knoppeja ja wappupalturia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

W126-knoppeja ja wappupalturia

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Puolivahingossa erään aivan toisen asian yhteydessä tuli esiin muutama irtojuttu W126:n olemuksesta. Tai eihän näissä mitään uutta sinänsä ole, mutta parista kohtaa uskaltaisi olla eriävääkin mieltä. Mutta tällaisia meille totuuksina tarjotaan:

1. Hyvällä tuurilla voit saada W126-koppaisen vielä '94-mallisena, vaikka tehdas ilmoittaa viimeisten yksilöiden valmistusajankohdaksi maaliskuun '91.

2. Taka-akselin ilmajousituksen sai ainoastaan SEL-malleihin. Jos siis näet pätkäkorin ilmajousitettuna, niin se on rakenneltu jälkikäteen.

3. Mersussako köyhä perusvarustelu? 4 x sähkölasit olivat vakiona vasta 500SEL-mallissa. Muissa veivattiin, jos ei ruksia tilauslappuun tullut.

4. W126-sarjassa ei koskaan ole ollut käsikäyttöistä kattoluukkua - aina sähköllä, jos kattoon on reikä tilattu.

5. Takapenkin sähkösäätö oli vain L-koreissa, lyhyempään sitä saanut edes rahalla.

6. Nahkasisustus on vastoin yleistä käsitystä ollut saanteissa myös pelkät penkit käsittävänä. Mutta ylivoimaisesti suurimmassa osassa myös oviverhoilut ovat nahkaa.

7. Sähkösäätöinen ratti ei ollut vakiona edes kalleimmassa mallissa.

8. Vielä 380-koneen yhteyteen oli mahdollista saada manuaalilaatikko.

Mi(t)käs näistä nyt sitten oli palturia :roll: Saa verytellä vapuksi.
Viimeksi muokannut Kaapo, Ti 29.04.2003 13:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Öhh

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eikös kuitenkin 300:nen ollut suurin manuaaliversio, vai onko tosiaan 380:siä tehty tilauksesta manuna ???
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Vastataan nyt jotain, vaikka Timo L. tulee kuitenkin torpedoimaan kaikki vastaukset. :wink:
  • Hyvällä tuurilla voit saada W126-koppaisen vielä '94-mallisena, vaikka
  • tehdas ilmoittaa viimeisten yksilöiden valmistusajakohdaksi
  • maaliskuun '91.

    Ei kyllä taida pitää paikkaansa. Sen sijaan joidenkin lähteiden mukaan vuonna 92 tehtiin vielä parikymmentä koslaa.
  • Taka-akselin ilmajousituksen sai ainoastaan SEL-malleihin. Jos siis
  • näet >pätkäkorin ilmajousitettuna, niin se rakenneltu jälkikäteen.

    Siis onkos nyt kyseessä todella ilmajousitus vai tarkoititko sitä automaattista tasonsäätöä? Sen nyt varmaan sai joka malliin, mutta eikös tuossa 560SEL:ssä ainakin ole ilmajousitus takana vakiona? :roll:
  • Mersussako köyhä perusvarustelu? 4 x sähkölasit olivat vakiona vasta
  • 500SEL-mallissa. Muissa veivattiin, jos ei ruksia tilauslappuun tullut.

    Eiköhän se noin saattanut ollakin. 8)
  • W126-sarjassa ei koskaan ole ollut käsikäyttöistä kattoluukkua - aina
  • sähköllä, jos kattoon on reikä tilattu.

    No ei ainakaan faceliftin jälkeen varmaan ole ollut, noista pyykkilautakylkisestä en mene takuuseen.
  • Takapenkin sähkösäätö oli vain L-koreissa, lyhyempään sitä saanut
  • edes rahalla.

    Rahallahan saa vaikka mitä. :wink: Eikös niihin kaupattu jotain jaettuja sähkösäätöisiä penkkejä? Ilmeisesti kuitenkin tuossa SEL:ssä on enemmän säätöjä tuossa takapenkissä, kun tilaakin on enemmän.
  • Nahkasisustus on vastoin yleistä käsitystä ollut saanteissa myös pelkät
  • penkit käsittävänä. Mutta ylivoimaisesti suurimmassa osassa myös
  • oviverhoilut ovat nahkaa.

    Tuohon en sano mtään.
  • Sähkösäätöinen ratti ei ollut vakiona edes kalleimmassa mallissa.

    Eiköhän pidä paikkansa.
  • Vielä 380-koneen yhteyteen oli mahdollista saada manuaalilaatikko.

    Hyvin paljon mahdollista, mutta enpä semmoista ole koskaan nähnyt. Eikös noissa kasikoneissa ollut vakiona aina automaatti? Ainakaan noihin 420, 500, 560-malleihin ei satavarmasti saanut manuaalia (ainakaan suoraan tehtaalta).
Paljons voitin tässä vappulotossa? :mrgreen:

"Yksi risti kaksi, pennit miljoonaksi."
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Kokeillaan

Viesti Kirjoittaja Jone M »

nyt arpaonnea mutu tuntumalla:

1. Hyvällä tuurilla voit saada W126-koppaisen vielä '94-mallisena, vaikka tehdas ilmoittaa viimeisten yksilöiden valmistusajankohdaksi maaliskuun '91.

Eipä taida löytyä

2. Taka-akselin ilmajousituksen sai ainoastaan SEL-malleihin. Jos siis näet pätkäkorin ilmajousitettuna, niin se on rakenneltu jälkikäteen.

Veikkaan että sai myös pätkään

3. Mersussako köyhä perusvarustelu? 4 x sähkölasit olivat vakiona vasta 500SEL-mallissa. Muissa veivattiin, jos ei ruksia tilauslappuun tullut.

Olisko väärin

4. W126-sarjassa ei koskaan ole ollut käsikäyttöistä kattoluukkua - aina sähköllä, jos kattoon on reikä tilattu.

Ööö... oikein

5. Takapenkin sähkösäätö oli vain L-koreissa, lyhyempään sitä saanut edes rahalla.

Tämä vois olla vaikka oikeinkin

6. Nahkasisustus on vastoin yleistä käsitystä ollut saanteissa myös pelkät penkit käsittävänä. Mutta ylivoimaisesti suurimmassa osassa myös oviverhoilut ovat nahkaa.

tääkin vois olla oikein

7. Sähkösäätöinen ratti ei ollut vakiona edes kalleimmassa mallissa.

njaa, ei varmaan

8. Vielä 380-koneen yhteyteen oli mahdollista saada manuaalilaatikko.

Ööö luulisin että kyllä
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Yksi paljastus

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Sen verran pitää olla utelias odottamaan Timo L:n ja parin muun veijarin kannanottoja, ettei raaski paljastella vielä mitään. Ja vaikka paljastaisinkin, niin debatti voi silti syntyä. Mersuasioissa kun on niin monta lähdettä. Mutta menköön toi eka kysymys.

1. Kysymys on tavallaan kompa :) W126-sarjaa koottiin Etelä-Afrikassa vielä '94-vuoden puoliväliin. Siis sen vuotinen olisi saanteissa, teoriassa. Toisaalta tehtaan kanta on, että mallisto lopettiin '91 ja sillä selevä. Siis periaatteessa piste sekä puoltavalle että kieltävälle näkökulmalle, vai :?:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W126-knoppeja ja wappupalturia

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

1. Tässä voi olla koira haudattuna... näinköhän W126:a valmistettiin vielä Etelä-Afrikassa tai jossain Vinkuintiassa 1992 jälkeenkin? En ole varma.

2. No tämä on väärin. Ilmajousitusta ei ole ollut kuin W100-, W109- ja nyt W220- ja W211-malleissa. Kyseessä on hydropneumaattinen jousitus, kuin W116:ssa. Taas taka-akselin tasonsäädön (kuten farkuissa) sai lisänä joka malliin, 560 SE/L:ssä vakiona.

3. Oikein ja väärin: ennen faceliftia 4 x sähkölasit kuuluivat vain 500 SEL-malliin, faceliftin jälkeen (Saksassa) kaikki ikkunat sähköllä.

4. Oikein, kattoluukku aina sähköinen.

5. Oikein, vain L-koreihin sai sähkösäätöisen takapenkin, kuin W116:eenkin.

6. Oikein, halutessaan sai pelkät penkit nahalla verhoiltuina.

7. Väärin, sähkösäätöistä rattia ei ollut edes lisävarustelistalla!

8. Väärin, W126:n veekahdeksikoissa oli aina automaatti vakiona. W116:n yhteydessä pienimpään kasiin tosin sai manuaalin.


Kiva visa pitkästä aikaa! :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Lyhyt lysti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No tämä piti arvata, jännitys jäi lyhyenlännäksi kun Timo L. siivosi pöydän.
Kysymykset olivat kieroja, kuten vastauksistakin voi näin jälkikäteen päätellä.
Timo L. kirjoitti:1. Tässä voi olla koira haudattuna... näinköhän W126:a valmistettiin vielä Etelä-Afrikassa tai jossain Vinkuintiassa 1992 jälkeenkin? En ole varma.

Tuossa ylempänä asiaan tulikin jo valaistusta. Viimeinen SEC valmistettiin elokuussa '91, sedanit lopetettiin jo reilusti aikaisemmin. V. '92 tehtiin vielä 6 kpl 500SEL ja 32 kpl 560SEL-malleja :D .

2. No tämä on väärin. Ilmajousitusta ei ole ollut kuin W100-, W109- ja nyt W220- ja W211-malleissa. Kyseessä on hydropneumaattinen jousitus, kuin W116:ssa. Taas taka-akselin tasonsäädön (kuten farkuissa) sai lisänä joka malliin, 560 SE/L:ssä vakiona.

Näinpä näin :shock: .

3. Oikein ja väärin: ennen faceliftia 4 x sähkölasit kuuluivat vain 500 SEL-malliin, faceliftin jälkeen (Saksassa) kaikki ikkunat sähköllä.

Faceliftiin asti nuukailtiin sähkölasien kanssa, aivan :x .

4. Oikein, kattoluukku aina sähköinen.

Ei käytetty kampea näiden mallien luukuissa 8) .

5. Oikein, vain L-koreihin sai sähkösäätöisen takapenkin, kuin W116:eenkin.

Pitkien mallien yksioikeus oli sähkötuoli takana :P .

6. Oikein, halutessaan sai pelkät penkit nahalla verhoiltuina.

Jotkut tosiaan halusivat veluurit oviverhoiluihin :roll: Näin myös omassa autossa.

7. Väärin, sähkösäätöistä rattia ei ollut edes lisävarustelistalla!

Olisiko tämä tilanne ennen face liftiä. Oma kiesin ohjekirja kyllä opastaa käyttämään sähköistä pituussäätöä. Tilttiä ei tainnut ollakaan :( .

8. Väärin, W126:n veekahdeksikoissa oli aina automaatti vakiona. W116:n yhteydessä pienimpään kasiin tosin sai manuaalin.

Tässä oli koko visan suurin jippo - menevätkö puurot ja vellit eli 126 ja 116 sekaisin :twisted: Mutta kyllä M116-koneen jatkeena on ollut myös kepitettävä, jos ei korimallista ole niin tarkkaa :lol:

Kiva visa pitkästä aikaa! :-)
Tack.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin