Viton nostajat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viton nostajat

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Ilmeisesti venttiilien hydraulinostajat ääntää pienillä kierroksilla.Ääni ei ole voimakas eikä juuri haittaa mutta kiinnostais tietää onko muilla ollut samanlaista ilmiötä vitossa.Johtuuko öljystä?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mikä vm? Millä koneella? Paljonko ajettu?

Viton nostajissa ei ole pahemmin ollut vikoja.
Kaikkea muuta vikaa kyllä on. Esim hihnankiristimen pumppu saattaa ääntää.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

110 td ja ajettu 198 tkm. Se on sellainen "läkättävä" ääni joka loppuu kun pistää kierrokset yli 1500 :n.Sanoit että hihnankiristimen pumppu saattaa ääntää,voisitko tarkentaa millaisesta osasta on kysymys? Kaikki mittarivalot eivät pala,tiedätkö paikan minne pitäis kurkistaa. :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Osa 71 tuossa kuvassa.

Siihen pääset käsiksi yläkautta. Pumpun/iskarin yläpää kiinnityy sylinterikanteen ja alaosa kiristimen runkoon.
Kokeile auto käynnissä kammeta ruuvarilla sitä pumppua eri asentoon, loppuuko ääni. Yleensä pumpun runko ottaa kiinni kiinnityspulttiin ja alkaa ääntämään.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Millä öljyillä ajat?

Venttiilinnostajat yleensä pitää terävää naksutusta, jos ovat tiensä päässä. Mineraalöjyjä ei näissä koneissa kannata käyttää.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Öljy on Teboil Diamond Diesel SAE 5W-40.Ääni kuulostaisi tulevan venttiilikoneistosta,hihnankiristin taitaa olla kunnossa,mitä nyt tuossa iltapimeessä sai katsotuksi.Tuntuu kuin joku nostaja ei täyttyisi kunnolla :?
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Nyt sitten äkkiä ne oljyt poijes. Kokeile vaikka mobilin RF:ää tai 0w -40. Ihan äskettäin on sattunut 2 kpl moottorivaurioita joissa asiakas on väittänyt olleen tuota sinun käyttämää oljyä. Ihmetyttää vaikka kyseessä pitäisi olla huippuöljy.

Yksi syy tietysti voi olla, että aiemmin on käytetty huonompia öljyjä. Nyt tuo teboilin öljy pesee paskat liikenteeseen.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Voi p.....e saatat vaikka olla oikeessa koska en havainnut ääntä ennen öljynvaihtoa :twisted: Auto ollut vasta parikuukautta.Omistin audin kerran ja laitoin siihen teboilin öljyt ja nostajat äänti niin helvetisti mutta kun vaihdoin mobiliin niin ongelma katosi välittömästi.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

No joo, teboilin öljyillä oon ajanu 830tkm eikä mitään ongelmia.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Moottori/kansivaurioisia oli merkeiltään Skoda Octavia diesel ja Vito 110d. Enempää ei uskalla kertoa kun asut näköjänsä samalla paikkakunnalla. Kaijalalla saattaisivat paljastaa tarkemmin. Oli yksi tapaus siellä korjattavana.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Kaijala on kuunnellut ja ei pystynyt varmuudella sanomaaan mistä ääni tulee mutta ei pitänyt asiaa kovinkaan vakavana.
Mainitsi kylläkin näistä viton kansi ongelmista joita sillä oli lähiaikoina käynyt.Hartikaisella asentaja epäili nostajan ääntävän.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei raksuta 110d kone teboil diamondilla eikä öljy aiheuta moottorivaurioita :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Epäilen vahvasti että ääni tulee nokkaketjunkiristimestä.Oisko kellään kuvaa tai kokemusta moisesta kapineesta,vois vähän suunnitella osan vaihtamista.
Siinä koneen kyljessä on kaksikin semmoista keinuosaa toinen on kaasujouseen kytketty ja toinen pelkkä jousikuormitteinen.Luin aikaisemmin kirjoitettuja juttuja ja oli siellä monella täysin samat oireet.
Yksi kaveri oli vienyt auton verstaalle ja olivat vaihtaneet ketjunkiristimen niin ääni oli hävinnyt. :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vitossa ketjunkiristin on kannen takana, pakosarjan vieressä.
Tarvii 32mm avaimen. Tiivisteprikan kanssa kannattaa olla tarkkana ettei jää vuotamaan. Kuva löytyy vaikkapa kl varaosien sivuilta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Moniurahihnan kiristin:

Kuva

Jakoketjun kiristin:
Kuva
(Kuvassa oikeassa yläkulmassa)
Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Kiitosta vaan,kyllä tuli hyviä kuvia!

Hihnankiristimeen on rulla uusittu hihnanvaihdon yhteydessä mutta runko on alkuperäinen.
Jos kannentiiviste olisi menossa niin miten se voisi aikaan saada moisen "läkätyksen" välillä 800-1500r/min.
Onko teistä mitenkään mahdollista että nokkaketjunkiristin voisi ääntää? :shock:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vitomies kirjoitti: Onko teistä mitenkään mahdollista että nokkaketjunkiristin voisi ääntää? :shock:
On.

Mutta mahdollista on myös vika kannentiivisteessä tai ketjussa tai syöttöpumpussa jne. . .
Onko autoon koskaan vaihdettu kannentiivistettä?
Jos ei, niin voi olla sen alkuoireita.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa antaa vähän runtua sille autolle korjaamon lähellä niin selviää onko kannentiiviste menossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Runtua ja korjaamon lähellä :D
Käytin raskoneella ja dieselasentaja kuunteli pitkään ja sanoi että karkeempi koneen ääni alakierroksilla on aivan normaali ilmiö koska syöttö on aikaisemmalla silloin.
Sanoi että on normaali paloääni.
Käski vai tarkkailemaan ettei nesteet mene sekaisin.
Sanoi vielä, että ole onnellinen että noin siististi kone käy.
Tiiä sitten tästäkään hommasta!! :roll:
vito110d
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 11.02.2005 11:04
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vito110d »

Moro,

Tuttulta kuulostaa tuo kuvaamasi ääni.
Minä epäilen ruiskutuspumppua, koska se käytännössä ainoa paikka jota omassa Vitossani ei ole laitettu.
Voisiko olla mahdollista että pumpussa olisi väljää joka aiheuttaisi tuon äänen alakierroksilla?
Vito 110D -97
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Asentaja jolla tosi pitkäaikainen kokemus isoista ja pienistä dieseleistä sanoi äänen olevan niinsanottua diiselin nakutusta jaloimmassa muodossa.
Päästö syyt ym. josta aikaisempi syöttöennakko pienillä kierroksilla ja siitä seurauksena karkeampi käyntiääni.
Ääni pehmenee kun kierrokset nousee tarpeeksi ja syöttöennakko muuttuu.

:roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

bullshit tai sitten ei. :D

Kattele ja kuuntele muita Vitoja kun näet parkkipaikalla, sillähän se selviää.

Lähinnä noissa Viton koneissa on sellaista tärinää tyhjäkäynnillä, sille ei voi mitään, siis kun ei mahdu lisää sylintereitä.

Niin eikä niitä ääniä kannata kuunnella, tulee vainoharhaiseksi. Runtua vain. Itse polkasin siinä astrumin kulmalla risteyksestä kiihdyttäessä kannentiivisteen paskaksi...koko risteys täyttyi savuun :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kyllä se vika sieltä ajan kanssa esille tulee.

Omassa kuuntelin ajoittaista säklätystä puoli vuotta. Lopulta paisariin alkoi tulla pientä ilmakuplaa kun konetta käytti kierroksilla. Kannentiiviste uusiksi ja taas koneen käyntiääni on kuin uudessa, jos ei parempikin.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vaikea tuota on kuulematta sanoa että mikä siellä ääntää. Mullakin on vitossa kaikennäkösiä ääniä, on kilkatusta ja kalkatusta, rahinaa ja kahinaa. Ei ole poistuneet remontien aikana mihinkään. Parempi että ääntää, kuin ei ääntä ollenkaan sanoo vanha vitorialainen sananlasku :roll:

Kansi, nokka, nostajat, kiristin, hihnahilut on uusittu ja 100 muuta kohtaa tarkastettu mutta ääntää edelleen.
Seuraavaksi vuorossa pumppu ja ketju.
Sen jälkeen ei jää kuin alakerta vanhaa :D .
Todennäköisesti sekin leviää vielä joku päivä käsiin
(noin 100% varmuudella jos vanhat merkit pitävät paikkaansa) :D .
Taattua vito laatua. Laatua se huonolaatukin on.

Taas yksi vito kehu foorumille lisää :wink:
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Runtua vaan! minäkin alan lämmetä ajatukselle :D
Tarvitseeko kansiremontissa erikoistyökaluja,yksi viisas väitti että jakopää on kasattu erikoistyökaluille.
Luistoneston valo kyllä vilkkuu mutta ei sillä muuta merkitystä olekkaan?Luistaa niin vi.....ti vai pitäiskö vai keventää kaasujalkaa.
Onko kellään tietoo asiasta?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Veskolan sivuilta löytyy ohjeet kansiremonttiin.
Foorumiltakin löytyy jotain juttuja.
Kansiremonttiin ei tarvitse erikoistyökaluja.
Muutama erikoisempi hylsy. Suuttimille, kansipulteille, nokan pultille.
Ja yhden kiintoavaimen joudut ehkä rälläköimään sopivaksi, turbon öljyn tuloliitintää varten.

Viton luistonestosta en osaa sanoa, kun omassa ei sellaista ole.
Renkaat tietenkin vaikuttaa, ja pyöränanturien häiriötön toiminta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siinä pitäisi olla luistonestoa jos on rivipumppukoneella, mutta se keltainen valo on ABS jarruilla toteutettu "luistonesto", eli jarruttaa sitä pyörää, joka pyrkii sutimaan. Sitä valoa ei kannata vilkuttaa, se vain hajottaa vetonivelet kun jarrut jarruttaa ja kone vääntää minkä kerkiää. Niin ja sehän kytkeytyy siis pois käytöstä yli 40 km/h nopeudella, sen jälkeen kyseinen valo on vain indikaattori, jotta nyt vähän lipsuu.

CDI koneissa ei sitten sitä kannetiivstettä tarvitsekkaan murehtia.

Justiinsa ajattelin taas, että pitää laittaa listaan nuo erikoisavaimet, kun niitä itsekkin on monet kerrat joutunut hankkimaan. No tässä alkuun mitä mersumiehen pakissa kannattaa olla:

- 12 ja 13 mm 12 kulmahylsyt.
- 27 mm pitkä hylsy, jolla suuttimet irti kannesta
- 32 mm hylsy, jolla ketjunkiristin irti kannesta
- Numeron 10 XZN hylsytappi, jolla kannenpultit auki/kiinni.
- Torx ja kuusiokolosarja, mahdollisimman pieni (ketterä) sekä laadukas.
- 12 ja 13 mm räikkälenkkiavaimet, sekä vastaavat pitkävartiset lenkkiavaimet turbon muttereiden irroittamiseen.
- esikammion mutteriavaimen
- liukuvasara
- "pienoisliukuvasara" tai 6 mm kierretankoa (tai pultti).
Takaakselistossa (w124) oli jotain XZN avaimien tarvetta. Olikohan numerot 12 ja 14 mulla.

Momenttiavaimia :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Ääni ei anna rauhaa!!
Tilasin huomiselle ajan "tohtorille", kyllä tähän joku ratkaisu täytyy löytyä :twisted:
Mielenkiinnolla odotan lausuntoa.
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Nyt homma on selvä!
Kansipahvin vaihtoon pääsen minä :lol:
Työt alkaa huomenillalla ja tauko pidetään kun kansi on pöydällä!
Jos jollain on hommaan jotain vinkkejä niin tarpeeseen tulisi? Toiveista suurin on kuuluu "älä ole halki" kiitos :roll:
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Missä liikkeessä tekivät diagnoosin?
Vastaa Viestiin