MB 309D ei starttaa!
MB 309D ei starttaa!
Missähän vika kun kyseinen auto ei starttaa, autossa automaatti laatikko.Virrat tulee päälle,mutta ei starttaa. Onko kyseisessä mallissa jotain käynistyksen esto systeemiä.
Olisko tästä apua.
Omassa 124 250 td / 88 (automaatti) käynnistus alkoi oikkuilla. Ei tapahtunut mitään. Itsekin epäilin vaiheiston käynnistyksenestoa.
Onneksi lähdin kuitenkin etsimään vikaa sulakkeiden puolelta. Pyörittelin sulakkeita paikallaan mutta vika korjaantui seuraavaan käynnistykseen saakka. Viaksi paljastui muistaakseni sulake 5. Näytti kaikin puolin ehjälle ja toimivalle. Kun otti käteen ja puristeli sormissa niin mureni jauhoksi.
Siispä pistin kaikki uusiksi varmuuden vuoksi. Eipä ole sen jälkeen ilmennyt.
Taitavat sulakkeet aikaa myöten hapristua. Näyttävät toimivilta vaikka hajovat sirmiin.
Omassa 124 250 td / 88 (automaatti) käynnistus alkoi oikkuilla. Ei tapahtunut mitään. Itsekin epäilin vaiheiston käynnistyksenestoa.
Onneksi lähdin kuitenkin etsimään vikaa sulakkeiden puolelta. Pyörittelin sulakkeita paikallaan mutta vika korjaantui seuraavaan käynnistykseen saakka. Viaksi paljastui muistaakseni sulake 5. Näytti kaikin puolin ehjälle ja toimivalle. Kun otti käteen ja puristeli sormissa niin mureni jauhoksi.

Taitavat sulakkeet aikaa myöten hapristua. Näyttävät toimivilta vaikka hajovat sirmiin.

Yli 25 vuotta mersuilua
AUTOSIHAN ON PAKETTIAUTO 309 D , KORITYYPPI 602.
Jos ei edelläminittujen tarkastusten jälkeen alkaa toimimaan, voi vika olla ( jarrutehostimen vieressä on muistaakseni yksi tähän toimintaan vaikuttava rele ) ( pieni alumiinikuorinen ), jos se olisi mennyt rikki. Vika voi tietysti olla myös virtalukon pohjassakin, vaikka virrat tuleekin päälle, mutta starttiliipaisu ei enää toimikaan.
Jos ei edelläminittujen tarkastusten jälkeen alkaa toimimaan, voi vika olla ( jarrutehostimen vieressä on muistaakseni yksi tähän toimintaan vaikuttava rele ) ( pieni alumiinikuorinen ), jos se olisi mennyt rikki. Vika voi tietysti olla myös virtalukon pohjassakin, vaikka virrat tuleekin päälle, mutta starttiliipaisu ei enää toimikaan.
Mutta kyllä kyseisessä vehkeessä solenoidi sentään naksahtaa starttiyrityksestä. Moottori on OM 617- tyyppiä.
Mitä minä olen noita vehkeitä korjannut, starttimoottorin solenoidille tulee akusta +-kaapeli ja samaiseen solenoidiin heräte virtalukolta, joka liipasun saatuaan vetää magneettiiventtiilin tavoin rautasydämen sisään kenttään. Solenoidin päädyssä jousikuormitettu käpäläkytkinliuska, joka yhdistää virran starttimoottorille.
Jos autoon tulee virta, ei luulisi maadoituskaan olevan irti moottorin ja rungon väliltä, mutta katso myös maadoituskytkennät ovatko kunnossa.
Jos maadotuksessa olisi vika, sen voit koittaa siten, kun väännät virran päälle mittarivalot syttyy ja kun väännät starttiasentoon sammuvatko mittarinvalot, sitten on maadotuksessa vika. Starttimoottorikin voi olla oikosulussa.
Mitä minä olen noita vehkeitä korjannut, starttimoottorin solenoidille tulee akusta +-kaapeli ja samaiseen solenoidiin heräte virtalukolta, joka liipasun saatuaan vetää magneettiiventtiilin tavoin rautasydämen sisään kenttään. Solenoidin päädyssä jousikuormitettu käpäläkytkinliuska, joka yhdistää virran starttimoottorille.
Jos autoon tulee virta, ei luulisi maadoituskaan olevan irti moottorin ja rungon väliltä, mutta katso myös maadoituskytkennät ovatko kunnossa.
Jos maadotuksessa olisi vika, sen voit koittaa siten, kun väännät virran päälle mittarivalot syttyy ja kun väännät starttiasentoon sammuvatko mittarinvalot, sitten on maadotuksessa vika. Starttimoottorikin voi olla oikosulussa.