C36 perus huolto-osat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

C36 perus huolto-osat

Viesti Kirjoittaja Seve »

Noniin arvon forumilaiset!

Nyt on ostettu saksan maalta vm.-96 C36 AMG. Auton pitäisi rantautua Suomeen parin kolmen viikon sisällä ja sitten alkaakin armoton huoltaminen.
Kertokaas nyt viisaammat vähän että mitä kulutusosaa tuohon kandee laittaa.
Jakoketju on vaihdettu noin 170tkm paikkeilla, nyt autossa lasissa 208tkm.
Vaihtolistalle meinasin ainakin itse laittaa öljyt (olisiko syytä myös laatikko ja perä?), tulpat, putsarit.. Siinähän ainakin peruskamat.
Jos osaatte suositella tiettyjä tulppia sekä malliin sopivia öljyjä, olisi tästä iso apu.
Saksankielistä manuaalia voi olla taas hieman työlästä tulkata. :lol:

Myös muuten kaikki info heikoista lenkeistä jne. on tervetullutta.
Haulla olen jo aika paljon selannut, mutta jos joku osaa lisäinfoa antaa niin se on hyvin tervetullutta. :wink:

-Seve
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Hieno auto, laita kuvia. Paljon riippuu kilometrien paikkansa
pitävyydestä ja huoltokirjan merkinnöistä. Tuo ketju on vaihdettu
aika aikaisin, mahtaako kilometrit pitää paikkansa?

Ilman muuta ensimmäiseksi jäähdytinnesteen tarkistus, että se
varmasti kestää pakkasta. Saman tien kannattaisi neste vaihtaa, ellei
huoltokirjassa ole merkintää juuri tehdystä vaihdosta. Käytä MB:n
hyväksymää ainetta, jotta pH menee oikein (neutraali 7).

Termostaatin astelukema kannattaa tarkistaa ja harkita vaihtoa
uuteen. Lohkolämmitin menisi samalla tyhjennyksellä paikalleen.

Jarrunesteet myös heti vaihtoon, jos ei ole merkintää. Neste
pitäisi vaihtaa melko usein eikä se maksa paljon. Vanha neste
mustuu ja voi ruostuttaa jarruja. Käytä noin 0,5-0,8 litraa per pyörä.
Jos autossa on ASR, tulee käyttää 2 barin painevaihtajaa.

Automaattilaatikon öljyt vaihtaisin myös. Siinä kannattaa varoa roskia.

Peräöljyn vaihto ei kai kuulu ohjelmaan, mutta monet vaihtavat sen 60
tonnin välein. Tarkista, että huohotin toimii. Jos perä on vajaa öljystä,
se voi vaurioitua nopeastikin, kun lämpötila nousee, Öljyllä on
merkitystä voitelussa ja jäähdytyksessä. Katso, että saat oikeata
öljyä.

Katsastuksessa tuo on varmaan katsottu läpi Saksassa, silloin
Suomessa ei enää tehdä kuntotarkistusta rekisteröintikatsastuksessa.

Kannattaa silti ottaa auto nosturille ja todeta, että pakoputki on kunnolla
kiinni, jarruputkissa ei ole vaurioita ja jarruissa ja levyissä on pintaa.
Etupäässä kannattaa tarkistaa raidetangon päät, ne lienee jo
kerran vaihdettu. Alapalloja voi kokeilla. Iskunvaimentimet eivät
saisi vuotaa.

Takana voit ravistella tukivarsia ja katsoa väljyyksiä
kumiheloissa. Lievä vaeltelu ajossa johtuu väljyydestä ja leveistä
renkaista. Jos autossa näkyy merkkejä ruosteesta, tulisi harkita
suojausta. Erityisesti massa voi irtoilla takapyörän pesistä.

Yksi selvä tarkistuspaikka on ilmastointi. Ensimmäinen homma on
tarkistaa kylmäaineen määrä. Toinen on tarkistaa, ottaako puhallin
kennoon kiinni käydessään. Jos ottaa, siitä kohtaa voi kenno puhjeta.
Väliin voi tarvittaessa liimata kuminpalan tms. Raitisilmasuodatin on
vakiona ja sen voi talveksi poistaa tai vaihtaa. Sen voi tehdä helposti itse.

Huom! Se puhallin voi ottaa kiinni nimenomaan keskeltä akselinpään
kohdalta, ei lavoista. Itsellä hajosi yksi kenno näin. Ja kyseessä on
siis keulalla ulompana oleva iso kenno ja sen edessä oleva puhallin.

Tulpanjohdot ja letkut tulisi katsoa tarkasti läpi, niissä voi olla
näädän puremajälkiä. Laturin hihnan kunto kannattaa myös katsoa
ja uusi pa-suodatin on paikallaan.

Uudet pyyhkijän sulat ja pissapojan nesteet tarvitaan tietysti myös.
Talveksi auto kannattaa vahata huolellisesti, myös ovien sisäpuolelta
ja kynnyksistä.

Saat melko varmasti oikeita aineita, kun ostat KL-varaosista ja pyydät
alkuperäisiä osia ja aineita. Ota valmistusnumero mukaan.
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

Kiitos!
Olipa siinä lista. :D

Ketjun vaihtoon en sinänsä ota kantaa. Se on tehty n. 160tkm kohdalla ja siitä on tarra moottoritilassa.
Osaatko heittää noita MB:n hyväksymiä aineita just nesteiden ja öljyjen suhteen?
Kyllä ne toki siitä manuskastakin varmaan saisi kaivettua mutta helpompihan se näin suomeksi on lukea jos joku vaivautuu asiaa valottamaan :lol:

Autossa tosiaan on ASR. Mitä tarkoittaa 2bar painevaihtaja? Jarrunesteiden vaihdon selvittää varmaan kohtuu helposti tuosta Alfamerin korjausoppaasta vaikka se ei sinänsä AMG-malleja käsittele..

Tarviiko noissa laatikon- ja peräöljyjen vaihdoissa mitään erikoisia työkaluja tms.?

Ilmastointi pitäisi olla kunnossa, se on huollettu viimevuonna. Tosin ikinä ei voi olla liian varma. Myyjän mukaan kuitenkin pelittää. Auto on suoraan ajosta.

Tuo puhallinasia pitää varmaankin tarkistaa jahka auto Suomeen rantautuu.

KL:ään soittelin tänään ja yllätyin todella positiivisesti esim. jarruosien huokeasta hinnasta. Olin odottanut jotain ihan muuta AMG:n jarruille. Etulevyt oli reilu 50€ / kpl. ja palasarja reilu 40€. Taakse sitte hieman halvemmat.
Tulpat oli 21€/6kp. :lol:
Suodattimet oli myös edulliset. 10-29€

Kunhan saan auton kotiin ja esittelykuntoon, niin voin yrittää muutaman kuvan laittaa.. :wink:

-Seve
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

Vastauksia ja tietoa??
Tulppien merkki ja malli kiinnostaisi. Voisi ne käydä koppaamassa jostain lähikorjaamolta.
Samoin jäähdytysneste. Mitkä nesteet ovat mersun hyväksymiä?

-Seve
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

Seve kirjoitti:Vastauksia ja tietoa??
Tulppien merkki ja malli kiinnostaisi. Voisi ne käydä koppaamassa jostain lähikorjaamolta.
Samoin jäähdytysneste. Mitkä nesteet ovat mersun hyväksymiä?

-Seve
no tulpista sen verran että briskilläkin näkyy olevan. sieltä pitäisi löytyä sopivat. toki muualtakin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Minulla on kyllä w202 korjauskäsikirja, mutta se ei sisällä AMG-malleja.
Tulpista en uskalla sanoa mitään enkä muistakaan osista
mitään varmaa. Mersulla jotkin osat voivat vaihdella paljon autosta
riippuen, esim. jousien ja kallistuksenvaimentimien paksuudet.
AMG on aina oma lukunsa.

96-mallin AMG:ssa on kaiketi ASR jo vakiona, joten siinä on ASR-perä
ja siihen sopii varmaankin tavallinen peräöljy.
Automaattilaatikkoon menee tavallinen automaattilaatikon öljy.
Noille voiteluaineille on laatuluokitukset ja mersu ilmoittaa
minimivaatimukset. Kannattaa käyttää parasta tuossa autosssa.

MB:n jäähdytinnesteissä on happamuus ollut neutraali eli pH = 7.
Jarruneste on luultavimmin DOT 5.1 tai ainakin itse käyttäisin sitä.
Kaikki jarrunesteet eivät sekoitu keskenään.

Näistä kaikista on selvitys käyttöohjeessa ja huoltokirjassa (joita
minulla ei ole). Maahantuojan (Vehon) tekninen palvelu antaa mielellään
ohjeita käytettävistä aineista, sinne voi soittaa puhelimella.
Suosittelisin hakemaan Vehosta suomenkielisen käyttöohjeen,
ota valmistusnumero mukaan. Maksaa 25-45 euroa mallista riippuen.

Jos ostat aineet ja tarvikkeet KL:sta, saat melko varmasti sopivaa
tavaraa sopivaan hintaan, kuten taisin jo mainita.

Mersun huolto-osat ovat ilahduttavan halpoja, mukava kuulla, että
se pätee myös AMG-malleihin. Tuo AMG luultavasti myös syö
jarruja melko lailla, kuskista riippuen tietysti. Kaikki bensan poltolla
hankittu liike-energia tapetaan jarrulla, kun automaatti ei paljon
moottorijarrutusta tarjoa. Ja bensaahan tuo syö paljon.

Jos autossa on nahkapenkit, ne kannattaa puhdistaa ja voidella
ainakin kaksi kertaa vuodessa. Aineet saa huonekalukaupasta.
Nahkaan ei saa laittaa silikonia.

Silikonia ei kannata laittaa myöskään tiivisteisiin, vaan erityistä
kuminhoitoainetta .Lukkoihin voi laittaa CRC-556:a, paitsi virtalukko
ei tarvitse mitään. Lukkosulaa ei saa käyttää.

Jos autoa on huollettu, niin mitään kovin ihmeellistä kiirettä tuskin
tulee autoa laitella, lukuunottamatta tuota jäähdytinnesteen tarkastusta
ja sekin on vaan varotoimenpide.

Jos aiot huoltaa autoa itse, niin kovin paljon muuta tekemistä siinä ei
taida olla. Lähinnä pitää voidella saranoita, konepellin salpaa ja
kaasuvivustoa. Käsijarrun säätö ja polttimoiden tarkistus taitaa puuttua
listasta. Omat w202:t olivat erittäin vähätöisiä ja luotettavia.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Niin se painevaihtaja... se puhaltaa jarrunestekuppiin 2 barin paineella
ilmaa. Kun avaat ilmausruuvin jarrusta, neste tulee ulos.
Tämmöisiä myy ainakin Motonet (17,90 taisi olla hinta). Ei tuo homma
paljon maksa korjaamollakaan.

Laatikko- ja peräöljyn vaihtoon tarvitsee joitain työkaluja. Perästä
tulppa aukeaa kaiketi 8 mm kuusiokoloavaimella (?) vai olisiko se ollut
nelikulmainen 13 mm? Tarvitset öljykannun tms. jolla uusi öljy menee
paikalleen sekä uudet tiivisteet.

Laatikkoöljy on hiukan hankalampi, koska pitää irrottaa pohjapanssari
ja vaihdelaatikon pohja. Taitaa siellä olla vaihdettava suodatinkin.
On aika sotkuista hommaa ja itse olen teettänyt sen
paikallisella mersukorjaamolla (Vänttinen). Viimeksi vaan unohtivat perästä
tulpan auki ja perä pitää nyt vuoden päästä ääntä. Eivät ottaneet mitään
vastuuta kulumisesta, joten parempi olisi tehdä itse kaikki.

Itsellä on tapana katsoa korjaamo-CD:sta tarkat ohjeet ennen mitään
korjaus- tai huoltotöitä, niin tulee vähemmän mokia. Suosittelen
hommaamaan korjaamo-CD:n eBaysta, jos aiot itse tehdä huoltoja.
Huolto ei teetettynäkään ihan mahdottomia maksa.
JarnoN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 20.10.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja JarnoN »

JarkkoN kirjoitti:96-mallin AMG:ssa on kaiketi ASR jo vakiona, joten siinä on ASR-perä
ja siihen sopii varmaankin tavallinen peräöljy.
Eikös kaikissa C36:sissa ole lukkoperä, joten peräöljyt sen mukaan?
Avatar
ZeZeR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ke 11.05.2005 18:14
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZeZeR »

JarnoN kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:96-mallin AMG:ssa on kaiketi ASR jo vakiona, joten siinä on ASR-perä
ja siihen sopii varmaankin tavallinen peräöljy.
Eikös kaikissa C36:sissa ole lukkoperä, joten peräöljyt sen mukaan?
Ei?
Kyllä se!
Ei voi onnistua jos ei yritä!

C36AMG
ex. C280 sport
JarnoN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: To 20.10.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja JarnoN »

No kuitenkin osassa on, joten niihin tarvii eri öljyt kun normiperään.
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

Pitäisi olla ilman lukkoperää. Alkaa vähän vaikuttaa siltä että täytyy varmaan teettää tuo öljyrumba samoin kun jarrunesteidenvaihto. Pääsee ehkä helpommalla.. :lol:
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

Noniin.. Ihan vaan sen verran pitää ketjua jatkaa, että nyt on oma C36 pihassa. :wink:
On sitte mahtava auto ajaa.. Moottori pitää hieman dieselmäistä ääntä, mutta se ilmeisesti ratkeaa uusilla hyvillä öljyillä. Nykyisillä kuitenkin ajettu se n.30tk.. :evil:
Katsotaan nyt miten homma sitten lähtee etenemään. :lol:
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

:arrow: Kuvia!
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Minusta ASR tuli vakioksi vuodesta 1996 alkaen C36:en.

Voi olla, ettei lukkoperää ollut lainkaan saatavana, niin hyvin
kuin se tähän autoon kuuluisikin. Ainakaan muihin C-korisiin
ei saanut ASD:a tai kiinteää lukkoa. AMG on aina hiukan oma
lukunsa, joten asia pitää tarkistaa erikseen. Siksi pitää olla
tarkkana öljyn kanssa, lukkoperä vaatisi lukkoperäöljyn.

Perinteisesti AMG-malleissa on kai ollut kiinteä lukko.

Dieselmäisyys voi tulla venttiilinnostajista, mutta ellei se vähene öljynvaihdolla, voi olla että koneessa rahisee jokin asia, jonka vuoksi
tuo ketjukin on vaihdettu. Moottori on samaa sarjaa C280:n kanssa ja
siinä käynti on ihan siedettävä. Moottori ei ole ehjänäkään ihan
hiljainen johtuen muuttuvasta nokka-akselin ajoituksesta.

Olen kuullut, että AMG-moottorien viritysaste suunniteltaisiin 200 tkm
käyttöikää ajatellen. Siinä mielessä osat varmaankin kuluvat hiukan
nopeammin kuin vähemmän tehokkaissa moottoreissa, mutta
asiaan vaikuttaa myös ajotapa.

Paa nyt niitä kuvia.
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

JarkkoN kirjoitti:Minusta ASR tuli vakioksi vuodesta 1996 alkaen C36:en.

Ainakaan muihin C-korisiin
ei saanut ASD:a tai kiinteää lukkoa.
Ainakin normi malleissa ASR tulee ilmeisesti faceliftissä eli 97.

Kaverilla on 250D:ssä ASD perä eli on sen rahalla ainakin normi malleihin saanut. Aika harvinainen taitaa kuitenkin C:ssä olla?
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

Kylläpä tuossa taitaa sittenkin tosiaan toi lukko löytyä. Ainakin lyö pyörät tasaseen tahtiin tyhjää vaikka toinen on asfaltilla ja toinen hiekalla. :lol:
Kuvaa en nyt valitettavasti saa (osaa) tänne lisättyä.. Ei ole nyt mitään paikkaa mihin kuvaa laittaa jne..
Huomenna tulliin näyttämään.. :lol:
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Wikipedian mukaan 4-sylinterisiin tosiaan sai ETS:n ja 6-sylinterisiin
ASD:n tai ASR:n. Täytyy kaivaa esitteet esiin ja tarkistaa. Ostin vuonna 1993
uuden w202:n ja osasin silloin hyvin nuo lisävarusteet, nyt alkaa näemmä
muisti pätkiä. Nuo AMG-mallit eivät noissa esitteissä edes näy.

Ainakin se ASD on harvinainen w202:ssa. Se on minusta näistä
vaihtoehdoista (vapaa perä, kiinteä lukko, ASD, ETS, ASR) myös paras.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ota kuvat digikameralla ja siirrä ne jpg-muodossa tietokoneelle.
Lataa ne sitten Photobucket tai Imageshack -palveluihin.
Sieltä saat http-linkin kuviin. Linkin voit laittaa tänne tekstin joukkoon.
Jos haluat linkin näkyvän kuvana, valitse linkkiteksti ja paina Img
ja salli BBCode.
Seve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 13.03.2006 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Seve »

Aika jännä kun Veholtakaan eivät osaa tosta perästä antaa juuri mitään tietoa. Sen verran löytyy että: Rear axle housing with differential, automatic four-speed transmission ETS/ASR 1:2.87 (C36 AMG)

ASR pois päältä tuntuu kyllä pyörähtävän ja sutivan niinku olis lukko, mutta esim. perä ylös tunkattuna pyörät pyörii ihan omineen vapaasti tai sitten erisuuntiin riippuen vaihteenvalitsimen asennosta. Samaan suuntaan ne ei kuitenkaan pyöri missään tapauksessa niinku kiinteällä lukolla.
Voiko tässä sitten olla joku "sähköinen" lukko tms. joka toimii vasta kun perä ajaessa havaitsee eri pyörimisnopeudet..? Mystisiä vehkeitä. :lol:

Kuvia laitan kunhan ehdin paneutua tohon systeemiin :wink:
W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Könyät sinne auton alle ja katot meneekö siihen perään minkäänlaisia putkia, letkuja tai piuhoja. :lol:
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Vastaa Viestiin