Just luin tämänpäivän iltalehteä jossa taas kauhisteltiin vanhojen 15 vuotta täyttäneiden limousiinien päästöjä ja kulutusta, onhan se toki niinkin että paskaan hukutaan,mutta mielummin ainakin ite hukun panssarivaunun pehmeässä,hiljaisessa kyydissä kun 1litran dieselkoneella varustetun fiestan vittumaisessa kabiinissa!! Mua syö sitten rotanlailla tämä keskustelu ja varammn turpaan tulee kun ja jos joskus sen vaihdan,mutta onneksi myöskin ässään, mikä malli en tiedä kun ei ole ajankohtaista, mutta edelleen reteesti edetään ja ostakaa tiisseli pösöjö ja voortteja, nädään motarilla!!!
12.9l/100km!!
Sehän menee siihen vihreiden aloittamaan ja hallituksen lietsomaan hysteriaan. Siihen vouhotukseen on nyt otollinen aika. Sillä kalastellaan samalla sujuvasti sen nissan-tuulipuku-humppalava-yksiaivosolu-porukan ääniä, "tolkuttoman" kateuden kiihdyttämänä...
Samalla tavalla voidaan kauhistella mitä tahansa vanhaa saastuttavaa tehdasta tai vesistöön paskantavaa laitosta. Mutta kun ne eivät seiso kaikkien näkyvissä joka päivä eivätkä ole muiden edessä liikennevaloissa aiheuttamassa kateutta, niin niihin ei juuri kannata puuttua. Niillä ei ole "mainosarvoa".
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Autoilulla on tietysti paljon vaikutusta ilmanstonmuutokseen jne. ja ei pitäisi yhtään vähätellä vanhojen autojen päästöjä... nimittäin Jenkeissä ja Kiinassa. Suomella on aika hyttysenpaskan verran vaikutusta koko maailman menoon niin kauan kun Kiinassa on 500 000 000 autoa ja Jenkit ajaa jollain 7-litrasilla citymaastureilla ja tankkaa puoli-ilmaista bensaa. Tietysti pienistä puroista se suurikin joki saa alkunsa, mutta kyllä tässä aika helvetin ympäristöystävällisiä liikenteen osalta ollaan jos verrataan vaikka noihin kahteen edellä mainittuun maahan (suhteessa suomalaisilla on itseasiassa kyllä yksi suurimpia ekologisia jalanjälkiä / nuppi koko maailmassa, mutta se johtuu pohjoisesta sijainnista ja erittäin korkeasta elintasosta eikä niinkään autoista).
Verrokkina esim. Boeing 747 CO2-päästöt 24 tunnin lennolla 400 tonnia - vastaa 250 keskimääräistä henkilöautoa ajossa yhden vuoden verran. Taidettiin just pari päivää sitten uutisten mukaan johonkin Saudi-Arabiaan tilata 50 jumboa ja muutamalle kymmenelle oli vielä lisävaraus. Entäs sitten paperiteollisuus? 2005 Suomen kaikkien sektorieden yhteenlasketut hiilidioksidipäästöt olivat vajaa 10 % normaalia matalammat - johtuen pelkästään siitä, että paperiteollisuus oli pitkässä lakossa!