Sopiiko väykän vanteet 124:seen
Sopiiko väykän vanteet 124:seen
Tuossa otsikossahan se jo tulikin esille. Eli sopiiko W 210 vakio peltivanne 124 alle ja onko ko. vanteilla millaiset mittaerot
Pitää käyttää sen korimallin vanteita, mikä ET-luku on ilmoitettu.
Oikeaoppisesti, kun pyörän kallistuskulmat " Campper ja Caster " muuttuvat, on aina säädettävä kallistuskulmat sen mukaan millaiset et-luvun vanteet alla on, tietysti rengaskootkin vaikuttaa samaan asiaan. Eli jos aiot 124 Mersuusi laittaa 210 Mersun vanteet, on em. kulmat käytävä säädättämässä nelipistemittauksella, valmistajan antamiin lukuihin.
Oikeaoppisesti, kun pyörän kallistuskulmat " Campper ja Caster " muuttuvat, on aina säädettävä kallistuskulmat sen mukaan millaiset et-luvun vanteet alla on, tietysti rengaskootkin vaikuttaa samaan asiaan. Eli jos aiot 124 Mersuusi laittaa 210 Mersun vanteet, on em. kulmat käytävä säädättämässä nelipistemittauksella, valmistajan antamiin lukuihin.
Viimeksi muokannut romuroope, Ke 14.11.2007 20:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ET luku on vanteen keskikohdan ja kiinnityskohdan välinen mitta. Nykyautojen vanteissa kiinnityskohta on lähempänä vanteen ulkoreunaa kuin sisäreunaa eli mitä poienempi ET sen ulommas vanne tulee.
Ja ei se vanteen ET:n muutos muuta pyörän camper eikä casterkulmia jos nyt ei mennä ihan hirvittävästi levittäviin vanteisiin jolloin camper saattaa hiukan muuttua. Auton madallus ne kulmat sotkee!
Ja ei se vanteen ET:n muutos muuta pyörän camper eikä casterkulmia jos nyt ei mennä ihan hirvittävästi levittäviin vanteisiin jolloin camper saattaa hiukan muuttua. Auton madallus ne kulmat sotkee!
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Juhape:lle tiedoksi.
Eihän ne kallistuskulmat muutukaan miksikään erilaisten -ja kokoisten
pyörien allepanosta, mutta em. kallistuskulmat on säädettävä joka tapauksessa uudelleen.
Katsos kun autossa puhutan auton geometriasta, täytyy em. säädöt tehdä aina jos jotakin muutoksia tulee vanteen..renkaitten tai jousituksen suhteen. Näin se vain on, ainakin erillisjousitteisissa menopeleissä.
Auton geometriset muutokset pahimmassa tapauksessa tekee autosta todella vaarallisen ajettavan erilaisissa nopeuksissa ja kaarreajoissa.
Eihän ne kallistuskulmat muutukaan miksikään erilaisten -ja kokoisten
pyörien allepanosta, mutta em. kallistuskulmat on säädettävä joka tapauksessa uudelleen.
Katsos kun autossa puhutan auton geometriasta, täytyy em. säädöt tehdä aina jos jotakin muutoksia tulee vanteen..renkaitten tai jousituksen suhteen. Näin se vain on, ainakin erillisjousitteisissa menopeleissä.
Auton geometriset muutokset pahimmassa tapauksessa tekee autosta todella vaarallisen ajettavan erilaisissa nopeuksissa ja kaarreajoissa.
En taida tämän perusteella ostaakkaan noita väykän pyöriä. On turhan kallista kun edullisen rengassarjan lisähinnaksi tulee sitten pyörän suuntaus. 210 vanteilla oli tarjolla muuten vielä uudet talvikumit joiden koko on 195x65x15 eli just 124:seen sopiva. Sen perusteella sitten asiaan vähän innostuin. Onkohan siihen laitettu vähän kapeammat renkaat kun väykkä vaatisi. Oletan että ei alkupään W210 :säkään ollut enään noin kapeeta rengasta.
Niikuin sanoin kulmat ei muutu vannetta vaihdettaessa mutta oikein härskisti levittävillä vanteilla SAATTAA camper hiukan muuttua, siis todella vähän johtuen siitä että renkaan siirtuessä kauemmas korista alatukivarren vipuvarsi pitenee jonka johdosta jousitus painuu alemmas.
Eli laita vaan ne Väykyn vanteet jos ne vaan sopii pyörimään.
Eli laita vaan ne Väykyn vanteet jos ne vaan sopii pyörimään.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Saahan sitä kukin kusta vaikka omaan saappaaseensa, mutta se lämmittää vain hetken.
Väykän vanteet menee suoraan heittämällä W 124:seen, mutta jos haluaa välttämättä autoonsa huonommat ajo-ominaisuudet niin siitä sitten vaan baanalle. Vääränlaiset vanteet renkaineen aiheuttaa muutakin vaivaa, kuten renkaan epätasaista kulutusta...leveämpi rengas taasen kuormittaa raidetangon palloniveliä enemmän ja kaikkea muuta mukavaa.
Mutta Mersumiehillähän on taskut täynnä rahaa.
Väykän vanteet menee suoraan heittämällä W 124:seen, mutta jos haluaa välttämättä autoonsa huonommat ajo-ominaisuudet niin siitä sitten vaan baanalle. Vääränlaiset vanteet renkaineen aiheuttaa muutakin vaivaa, kuten renkaan epätasaista kulutusta...leveämpi rengas taasen kuormittaa raidetangon palloniveliä enemmän ja kaikkea muuta mukavaa.
Mutta Mersumiehillähän on taskut täynnä rahaa.
romuroope kirjoitti:Kyllä sopii 210..124 : seen, mutta ei toisinpäin. 124 vanteet ei sovi 210 etupäähän, takapäähän kylläkin. ET- luku on 210 on 37 ja 124 49.
124 vanneleveyksiä 6" ja 6!/2" , 210 korimallista ja tekniikasta riippuen leveämmät.
124 vanteet hätätapauksessa 210ssä taakse, menee mutta rako on hyvin pieni jos vaikka kivi tmv. jumittaa rakoon. Eteen ei sitten mene ollenkaan.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Kyllä minä annan banaanin romuroopelle jos huomaa eron kun satalankkuun laitetaan väykyn vanteet vs w124 omat ilman että kerrotaan kummat on alla...ero on noilla renkaiden leveyksillä ja ET:llä niin mitätön että käytännössä ei ole mitään eroa.
Väykyn vannekkin on hieman leveämpi joten saattaa olla jopa aika lähellä originaali kohtaakin nuo renkaat niillä vanteilla...
turhia höpöhöpö pelotteluja että nivelet kuluu
Mullon ollu 235/45R17 ja vanteissa ET 36.Eli ihan siinä ja siinä että mahtui ottamatta lokasuojankaariin.No tuolla rengastuksella mentiin 50tkm ja yhtäkään niveltä ei vaihdettu.Eikä oo vaihdettu vieläkään...ajoominaisuudet pelkästään parani kun raideväli hieman kasvoi.nykyään mennään vakiorengastuksella.Kustannussyistä...
Väykyn vannekkin on hieman leveämpi joten saattaa olla jopa aika lähellä originaali kohtaakin nuo renkaat niillä vanteilla...
turhia höpöhöpö pelotteluja että nivelet kuluu

Muutos näillä renkaan leveyksillä ja ET:llä tapahtuviin muutoksiin pysyy hyvin suurella todennäköisyydellä jopa tehtaan antamissa alustan ja pyörien kulmia koskevissa toleransseissa.
Se että minä en lue kirjasta vaan minulla on asiasta kokemuksia.esim kesän mulla oli alla ET 38 7*15" vanteet.Minkäänlaista epätavallista kulumista tai ajo-ominaisuuksien muutoksia ei ollut havaittavissa.Ja ihan kevyesti mahtui pyörimään.Näillä kokemuksin voin sanoa että laita huoletta väykyn vanteet alle kunhan et laita mitään suopalloja alle eli pysytään järkevissä talvirengasleveyksissä w124:lle esim 185- tai 195/65R15...
Se että minä en lue kirjasta vaan minulla on asiasta kokemuksia.esim kesän mulla oli alla ET 38 7*15" vanteet.Minkäänlaista epätavallista kulumista tai ajo-ominaisuuksien muutoksia ei ollut havaittavissa.Ja ihan kevyesti mahtui pyörimään.Näillä kokemuksin voin sanoa että laita huoletta väykyn vanteet alle kunhan et laita mitään suopalloja alle eli pysytään järkevissä talvirengasleveyksissä w124:lle esim 185- tai 195/65R15...
nicnac kirjoitti:Kehottaisin joskus kokeilemaan...banaani tarjous on edelleen voimassa.

MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Saanko miekii sanoa tähän sekaan jotain....?
Jos joku ET:tä menee vaihtelemaan niin siitä vaan...
Itse pitäydyn vakio-ET:ssä. eikä ole ongelmia ilmennyt.. ennen tätä kalabaliikkia....
Jos joku ET:tä menee vaihtelemaan niin siitä vaan...
Itse pitäydyn vakio-ET:ssä. eikä ole ongelmia ilmennyt.. ennen tätä kalabaliikkia....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Noin pienellä muutoksella ei juuri ole normaali ajossa mitään merkistystä edes missään vaaratilanteissa. Kyseinen auto kummiskin sen verta hyvä jo perus alustageometrialtaan moneen muuhun saman ikäiseen verrattuna että kulmat saa olla aika sekaisin että tekee autosta "ERITTÄIN" vaarallisen suomen nopeuksissa ajettaessa 

M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Huomauttaisin keskutelijoille, että jos menet muuttamaan autosi rengas tai vannekokoja, vaatii se aina valmistajan antamat dimensiot säädöistä.
Jos joudut liikenneonnettomuuteen vääränlaisilla rengas/vannevälineillä, olet takuuvarmasti maksumiehenä kaikissa tapauksissa, siitä huolehtii vakuutusyhtiö...poliisi ja katsastustoimet.
Kokemuksena senverran, että Mersu on ollut vuodesta 1965 alkaen perseen alla, ja kilometrejäkin kertynyt pari miljoonaa kilometriä tienpällä, joten tuntumaa on miten Mersukin käyttäytyy erilaisilla renkailla.
Jos joudut liikenneonnettomuuteen vääränlaisilla rengas/vannevälineillä, olet takuuvarmasti maksumiehenä kaikissa tapauksissa, siitä huolehtii vakuutusyhtiö...poliisi ja katsastustoimet.
Kokemuksena senverran, että Mersu on ollut vuodesta 1965 alkaen perseen alla, ja kilometrejäkin kertynyt pari miljoonaa kilometriä tienpällä, joten tuntumaa on miten Mersukin käyttäytyy erilaisilla renkailla.
Romuroopen vastauksistahan saa nyt sellaisen käsityksen että ET:n muuttaminen 49->37 tekee autosta todella vaarallisen ajettavan ja että se on laitonta niin että onnettomuustilanteessa vakuutus ei korvaa mitään. Tuo on täysin paikkaansa pitämätöntä puhetta.
Eron voi huomata jos auton alustassa ei ole kaikki kunnossa, puslat kuluneet/ säädöt jo valmiiksi pielessä. Muuten eroa tuskin kukaan huomaa. 124:seenhan on saanut alkuperäisenä varsuteena 6,5" leveitä aluvanteita joissa ET35. Tuskin tällaisessa tapauksessa valmistaja edellyttää aina aurauskulmien säätöä esim. suomen oloissa talvirenkaisiin (peltivanteisiin) siirryttäessä?
Mielenkiintoista olisi tietää paljonko sitten tuollaisen ET:n muutoksen vaikutus on pyöränkulmissa? Ei tietysti ihan helppo laskea kun ei ole tiedossa eri tukivarsien mittoja jne.
Tietysti varminta on pysyä alkuperäisessä ET:ssä. Pyöränkulmat kannattaa kyllä muutenkin välillä käydä tarkistamassa, epäilenpä että aika suuressa osassa vanhoja autoja ne eivät ole kuitenkaan kohdallaan.
Eron voi huomata jos auton alustassa ei ole kaikki kunnossa, puslat kuluneet/ säädöt jo valmiiksi pielessä. Muuten eroa tuskin kukaan huomaa. 124:seenhan on saanut alkuperäisenä varsuteena 6,5" leveitä aluvanteita joissa ET35. Tuskin tällaisessa tapauksessa valmistaja edellyttää aina aurauskulmien säätöä esim. suomen oloissa talvirenkaisiin (peltivanteisiin) siirryttäessä?
Mielenkiintoista olisi tietää paljonko sitten tuollaisen ET:n muutoksen vaikutus on pyöränkulmissa? Ei tietysti ihan helppo laskea kun ei ole tiedossa eri tukivarsien mittoja jne.
Tietysti varminta on pysyä alkuperäisessä ET:ssä. Pyöränkulmat kannattaa kyllä muutenkin välillä käydä tarkistamassa, epäilenpä että aika suuressa osassa vanhoja autoja ne eivät ole kuitenkaan kohdallaan.
epk:lle.
Olet unohtanut yhden tärkeän asian...ne on säädetty valmistajan määräysten mukaisesti niille vanne- ja rengastyypeille !!!
Edellämainitut muutokset muuttaa aina auton geometrista ominaisuutta..ajettavuuteen..keskipainojakaumaan ja paljon muihin tekijöihin mitä auton alustagoemetria pitää sisällään.
Olet unohtanut yhden tärkeän asian...ne on säädetty valmistajan määräysten mukaisesti niille vanne- ja rengastyypeille !!!
Edellämainitut muutokset muuttaa aina auton geometrista ominaisuutta..ajettavuuteen..keskipainojakaumaan ja paljon muihin tekijöihin mitä auton alustagoemetria pitää sisällään.
Viimeksi muokannut romuroope, La 17.11.2007 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Olen aina muutoskatsastanut renkaat/vanteet kun se on ollut tarpeellista. Laki kyllä kertoo milloin se on tarpeellista, ET:n muutosta ei tarvitse, eikä voikaan muutoskatsastaa. Viimeksi yritin että olisivat merkinneet vanteen tiedotkin otteeseen(ET/leveys) mutta eivät sitä tehneet. Ainoa rajoitus tässä asiassa on raidevälin muuttuminen yli 50mm.
Laittomuus ja ET:n muuttuminen 49->37 eivät liity mitenkään toisiinsa.
Laittomuus ja ET:n muuttuminen 49->37 eivät liity mitenkään toisiinsa.
Valitettavasti joudun pyytämään sinulta tarkempia tietoja, missä katsastuskonttorissa näin on menetelty ?
Suomessa on voimassa EU-lainsäädäntö, joka pakottaa ajoneuvojen katsastajat ottamaan em. asian huomioon.
Huomautan, että rengaskoon ja vanteen muuttamista ei sallita pienempään kokoluokkaan yhtään, sensijaan suurempaan kylläkin, mutta vain tietyillä edellytyksillä ja se on merkittävä rekisteriotteen tekniseen osaan.
Suomessa on voimassa EU-lainsäädäntö, joka pakottaa ajoneuvojen katsastajat ottamaan em. asian huomioon.
Huomautan, että rengaskoon ja vanteen muuttamista ei sallita pienempään kokoluokkaan yhtään, sensijaan suurempaan kylläkin, mutta vain tietyillä edellytyksillä ja se on merkittävä rekisteriotteen tekniseen osaan.
Valitettavasti en sitä kerro
Olen kyllä itsekin nähnyt sellaisia otteita missä vanteitten tietoja on merkitty, lähinnä uudemmissa autoissa. Ja sitten Saksasta tuoduissa on usein tarkemmat tiedot jos vanteita muutettu. Mutta näin minulle sanottiin, vanteen tietoja ei muutoskatsasteta vain renkaat..Tietysti vanteen halkaisijan muutos merkitään, vaikka se ei itse asiassa kerro mistään mitään...
Väität siis että ET muutos 49-> 37 on muutoskatsastettava? Uskon tämän jos näytät lakipykälän joka näin määrää.

Olen kyllä itsekin nähnyt sellaisia otteita missä vanteitten tietoja on merkitty, lähinnä uudemmissa autoissa. Ja sitten Saksasta tuoduissa on usein tarkemmat tiedot jos vanteita muutettu. Mutta näin minulle sanottiin, vanteen tietoja ei muutoskatsasteta vain renkaat..Tietysti vanteen halkaisijan muutos merkitään, vaikka se ei itse asiassa kerro mistään mitään...
Väität siis että ET muutos 49-> 37 on muutoskatsastettava? Uskon tämän jos näytät lakipykälän joka näin määrää.