Kansi halki 300 TDT. Mistä apu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vastaisku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:13
Paikkakunta: Kemi

Kansi halki 300 TDT. Mistä apu?

Viesti Kirjoittaja vastaisku »

Tervehdys!
Kaverin W124 300 TDT -93 12 venttiilinen num. 603.... oli halkaissut kannen, ja nyt kyselisin foorumilaisilta apua tähän ongelmaan.
Kannattaako hitsauttaa ja mistä asiansa osaava hitsari?
Löytyykö kantta, ehjää, ehkä konetta, tai jopa koko autoa?
Pirssi on muuten kopillaan eikä olis vielä paaliinkaan kiire.
Kiitoksia jo näin etukäteen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Itse sain avun foorumin nimimerkiltä "esko". Kansi hitsattiin elo-syyskuussa 2004 ja on toistaiseksi paikoillaan. Numeron kyllä jo kadotin... mutta eiköhän se joltakin löydy. Puolen vuoden takuu.
Viimeksi muokannut Timo L., Pe 12.10.2007 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kansi halki 300 TDT. Mistä apu?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

vastaisku kirjoitti:Tervehdys!
Kaverin W124 300 TDT -93 12 venttiilinen num. 603.... oli halkaissut kannen, ja nyt kyselisin foorumilaisilta apua tähän ongelmaan.
Kannattaako hitsauttaa ja mistä asiansa osaava hitsari?
Löytyykö kantta, ehjää, ehkä konetta, tai jopa koko autoa?
Pirssi on muuten kopillaan eikä olis vielä paaliinkaan kiire.
Kiitoksia jo näin etukäteen.
Aution Auto on korjannut kansia. Työkaverin Bemarin 525TDS kansi kävi siellä yli vuosi sitten. Työkaveri kehui työn jälkeä ja on kansi ainakin toistaiseksi ehjänä säilynyt. Taisipa olla vielä niin että antoivat jonkinlaisen takuunkin.
http://www.autionauto.fi/
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Näissä turboissa on melko usein kansivikoja, varsinkin
6-sylinterisissä. Juuri 6-sylinterisessä halkeamat ovat
usein niin syviä, ettei hitsaus kannata. Asiantuntija voi
arvioida tarkemmin nähtyään kannen. Käytettyjä hyviä
kansia ei ole kovin paljon liikkeellä. Muistan nähneeni
yhden koneistetun kannen myynnissä hiljattain. Se oli joko
holysmoke-foorumilla, täällä tai mesessä. Kannattaa selata
haun kanssa. Helpointa olisi laittaa korjattu vaihtokansi
paikalleen ja myydä vanha kansi, jos se on korjauskelpoinen.

Kansivikoja aiheuttaa kannen pituus ja sen tuomat isot lämpöliikkeet
sekä toisaalta turbon aiheuttama lämpö. Turbokonetta olisi
hyvä pitää 30 sekuntia käynnissä ennen sammutusta, jos
ajo on ollut rankkaa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

JarkkoN kirjoitti: Kansivikoja aiheuttaa kannen pituus ja sen tuomat isot lämpöliikkeet
sekä toisaalta turbon aiheuttama lämpö. Turbokonetta olisi
hyvä pitää 30 sekuntia käynnissä ennen sammutusta, jos
ajo on ollut rankkaa.
Itse teen omalle vaparikolmesataselle vielä sen, että kun pitkän ajon jälkeen olen tulossa parkkiin, pistän kaikki lämmöt täysille ja pidän niitä niinkauan kun näen että moottorin lämpömittari vajuu alas. En tiedä onko tuolla kovin suurta merkitystä, mutta eipähän ainankaan kuumaa vettä kuumenneta paikoillaanollessaan vielä enemmän.

Taukolämpötoiminto olisi ehkä myös pieni pelastus, silloinhan vesi kiertää myllyssä vielä sammuttamisen jälkeenkin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Kyllä tuolla jonkunlainen merkitys on. Itse teen samoin jos kuuman koneen joudun sammuttamaan...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

300 d -90 kansi halki

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Tässä linkki 300 d-90 kansi halki, vuosi sitten hitsattu ja koneistettu ja on toiminut aivan moitteettomasti, auto pelaa niinkuin uutena käynnistyy hyvin, käy tasaisesti eikä ole tarvinnut lisätä tippaakaan nestettä.
Hitsaus ja koneistus suoritettiin Tornion moottorikoneistamolla.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
vastaisku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:13
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vastaisku »

Tervehdys jälleen!
Nyt on kansi korjattu ja koneistettu. Kiitos neuvoista ja vinkeistä.
Ennenkuin liikenteeseen pääsee pitäisi vielä ratkaista ongelma, joka koskee tehostimen pumppua, jossa on tasonsäätö samassa. Korvakkeita on murtunut ja voi olla aika hankala hitsata?
Löytyisikö keneltäkään ehjää pumppua, taikka pelkkiä kuoria joissa olis ehjät korvakkeet?
Mersun numro pumpussa on 210 466 09 01
Zf:n no: 8692 900 506
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mulla olis sellainen tandem pumppu ehjä vuotamaton 0500 674559
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

multakin löytyis yks sellainen pumppu ja on ehjä, hyvä ja ennenkaikkea sopuhintainen puh. 0408641084
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kunnostettu pumppu löytyy.
Joku mersupurkaamo??
vastaisku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:13
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vastaisku »

Kiitoksia, välitän kaverilleni tiedot.
Vastaa Viestiin