Hihnan kiristimen vaihto..tehty....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Hihnan kiristimen vaihto..tehty....

Viesti Kirjoittaja VLy »

Loppu viikosta pitäis ruveta kiristimen iskaria w201:seen vaihtamaan kun ääntää pahasti. yritin ottaa flektin siipeä irti mut ei lähteny :( 13mm pultti kyllä irtos vittuilematta mut siipi ei, miten irtoo?

yritin paikallisten varaosaliikkeiden kautta tilata kiristinmekanismin eli "kynkän" laakeria mut ei saanut pelkkää laakeria :? mistähän sais tilattua?

onko em. rempassa jotain erityistä joka kannattaa ottaa huomioon, tai kikkoja jotka helpottaa huomattavasti?

kiitos ja anteeksi.......

no tänään sit aamulla tartuin tuumasta toimeen, ei todellakaan ollu paha vaihettava.. aikaa tuhraantu n 3,5 tuntia ja samalla vaihtelin eteen kallistuksen vakaajan kumit.. kiristin oli todellakin tullut tiensä päähän.. nyt auton käyntiääni kun uudessa :lol: :lol:
Viimeksi muokannut VLy, To 20.09.2007 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex: w201 -91
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Kiristimestä löytyy juttua haulla ja koko kiristin laakereineen maksaa 50e marmoritiskillä.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

sooppa kirjoitti:Kiristimestä löytyy juttua haulla ja koko kiristin laakereineen maksaa 50e marmoritiskillä.
nyt meni ohi :( siis missä marmoritiskillä? ainakin KL-varaosilla toi "kynkkä" maksaa käsittääkseni 150€ kiristimen iskarin oon jo ostanu ja makso jotain 60€

no entäs toi flektin siipi? miten irtoo? pultti pois ja meisseliä väliin, vai??
ex: w201 -91
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Re: Hihnan kiristimen vaihto..

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

VLy kirjoitti:Loppu viikosta pitäis ruveta kiristimen iskaria w201:seen vaihtamaan kun ääntää pahasti. yritin ottaa flektin siipeä irti mut ei lähteny :( 13mm pultti kyllä irtos vittuilematta mut siipi ei, miten irtoo?

yritin paikallisten varaosaliikkeiden kautta tilata kiristinmekanismin eli "kynkän" laakeria mut ei saanut pelkkää laakeria :? mistähän sais tilattua?

onko em. rempassa jotain erityistä joka kannattaa ottaa huomioon, tai kikkoja jotka helpottaa huomattavasti?

kiitos ja anteeksi.......
Laakerin saattais löytää laakeriliikkeestä jos tietäis ensin tyypin. :shock:
edesmennyt
W201
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

VLy kirjoitti:
sooppa kirjoitti:Kiristimestä löytyy juttua haulla ja koko kiristin laakereineen maksaa 50e marmoritiskillä.
nyt meni ohi :( siis missä marmoritiskillä? ainakin KL-varaosilla toi "kynkkä" maksaa käsittääkseni 150€ kiristimen iskarin oon jo ostanu ja makso jotain 60€

no entäs toi flektin siipi? miten irtoo? pultti pois ja meisseliä väliin, vai??
Oisko sulla vaan jumissa ropeli? Laakerin ja akselin välistä hapettunut kiinni tai joku pistänyt lukitetta joskus??? Lähtee kyllä normaalisti eteenpäin vetämällä.

Koko kiristinhässäkkä maksaa tosiaankin se 150 tai enemmän.

Paikalleen laitossa varo, ettet ainakaan kiristämällä liikaa, katkaise sitä vipua, jolla kiristystanko vääntää koko hässäkkää. Tein itselle sellaisen vivun kun kerran katkesi, että enää ei petä se vipu vaikka mitä tapahtuisi, kaikki muu hajoaa ensin ympäriltä :twisted:
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Hihnan kiristimen vaihto..

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

mikko1981 kirjoitti:
VLy kirjoitti:Loppu viikosta pitäis ruveta kiristimen iskaria w201:seen vaihtamaan kun ääntää pahasti. yritin ottaa flektin siipeä irti mut ei lähteny :( 13mm pultti kyllä irtos vittuilematta mut siipi ei, miten irtoo?

yritin paikallisten varaosaliikkeiden kautta tilata kiristinmekanismin eli "kynkän" laakeria mut ei saanut pelkkää laakeria :? mistähän sais tilattua?

onko em. rempassa jotain erityistä joka kannattaa ottaa huomioon, tai kikkoja jotka helpottaa huomattavasti?

kiitos ja anteeksi.......
Laakerin saattais löytää laakeriliikkeestä jos tietäis ensin tyypin. :shock:
Ei taida löytää, ainakin dieseleissä sinne on tungettu joku erittäin harvinainen laakeri
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

sooppa kirjoitti:Kiristimestä löytyy juttua haulla ja koko kiristin laakereineen maksaa 50e marmoritiskillä.
Tämä on sooppa bensamersu, dieselin kiristin on halvempi
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Ohjeita dieseliin kyseisen osan vaihtoon?

Edit:Koitin tuossa haulla etsiskellä ohjeita, ja jotain juttuja löytyikin, mutta olen siis täysin aloittelija näiden juttujen kanssa, joten tarvitsisin tietoa missä vaihdettava osa tarkalleen ottaen sijaitsee?

Olen ruiskutellut silikooniainetta hihnaan päin aina lähdettäessä jotta kitinä vamenee, mutta en tiedä kitinän aiheuttajaa tarkasti.
W201 -87 190D
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

MikkoS kirjoitti:Ohjeita dieseliin kyseisen osan vaihtoon?

Edit:Koitin tuossa haulla etsiskellä ohjeita, ja jotain juttuja löytyikin, mutta olen siis täysin aloittelija näiden juttujen kanssa, joten tarvitsisin tietoa missä vaihdettava osa tarkalleen ottaen sijaitsee?

Olen ruiskutellut silikooniainetta hihnaan päin aina lähdettäessä jotta kitinä vamenee, mutta en tiedä kitinän aiheuttajaa tarkasti.
Dieselissä kitinän aiheuttaa useimmiten kiristin vivun kulunut laakeri. Tämä vipu on siis moottorin etupuolella oleva osa johon tulee kiinni se kaasuiskari vasemmalle puolen auton edestä katsottuna ja oikealle puolen tuolee suojuksen sisällä oleva jousi ja jossa olevan hihnapyörän "yli" tuo hihna kulkee ikäänkuin ylimääräisen lenkin.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

VLy kirjoitti:
sooppa kirjoitti:Kiristimestä löytyy juttua haulla ja koko kiristin laakereineen maksaa 50e marmoritiskillä.
nyt meni ohi :( siis missä marmoritiskillä?
Veholla, tai mikä sitte sattuu paikalline merkkiliike olemaankaan. Täällä päi se on Auto-Suni.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

kuitsi kirjoitti:
MikkoS kirjoitti:Ohjeita dieseliin kyseisen osan vaihtoon?

Edit:Koitin tuossa haulla etsiskellä ohjeita, ja jotain juttuja löytyikin, mutta olen siis täysin aloittelija näiden juttujen kanssa, joten tarvitsisin tietoa missä vaihdettava osa tarkalleen ottaen sijaitsee?

Olen ruiskutellut silikooniainetta hihnaan päin aina lähdettäessä jotta kitinä vamenee, mutta en tiedä kitinän aiheuttajaa tarkasti.
Dieselissä kitinän aiheuttaa useimmiten kiristin vivun kulunut laakeri. Tämä vipu on siis moottorin etupuolella oleva osa johon tulee kiinni se kaasuiskari vasemmalle puolen auton edestä katsottuna ja oikealle puolen tuolee suojuksen sisällä oleva jousi ja jossa olevan hihnapyörän "yli" tuo hihna kulkee ikäänkuin ylimääräisen lenkin.
Kiitokset kuitsi, huomenna pitää tutkia mikäli on aikaa, mitä ei yleensä ole kun kaikki aika menee nykyään töissä :evil:
W201 -87 190D
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

juu halvempi on dieseliin kun otin 124/300 ja 202/250 kiristimet ja iskarit niin oli yhteensä jotain parinsadan pakeil varaosapuljusta.

ja siihen 124 keinuun tein reän siihen laakereiden keskelle ja taitoin rasvanipan (sopii hyvin siihen keskelle ylöspäin) että pääsee ruikkaamaan silloin tällöin.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

mortti kirjoitti:juu halvempi on dieseliin kun otin 124/300 ja 202/250 kiristimet ja iskarit niin oli yhteensä jotain parinsadan pakeil varaosapuljusta.

ja siihen 124 keinuun tein reän siihen laakereiden keskelle ja taitoin rasvanipan (sopii hyvin siihen keskelle ylöspäin) että pääsee ruikkaamaan silloin tällöin.
Laitatko kuvan tästä rakennelmasta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Nyt näyttää siltä että muisti pettää, vaan se on 202 tai sit joku on vieny sen.

olisko ollu niin että tuossa 124 keinussa on kokokeinun levyinen laakeri luiska, joten siihen en laittanut nippaa (näemmä kun en löytänyt sitä sielt) mutta sekin onnistuisi jos varoen tekisi siihen yläpuolelle reiän ja hioisi rosot pois sieltä sisäpuolelta ja sitten niin lyhyt nippa että ei ota akseliin kiinni.

202 on molemmissa päissä laakerit ja keskellä tyhjää niin siihen vaan reikä ja nippa siihen mutta taas niin lyhyt ettei ota akseliin.

tässä tämä Kuva
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

mortti kirjoitti:Nyt näyttää siltä että muisti pettää, vaan se on 202 tai sit joku on vieny sen.

olisko ollu niin että tuossa 124 keinussa on kokokeinun levyinen laakeri luiska, joten siihen en laittanut nippaa (näemmä kun en löytänyt sitä sielt) mutta sekin onnistuisi jos varoen tekisi siihen yläpuolelle reiän ja hioisi rosot pois sieltä sisäpuolelta ja sitten niin lyhyt nippa että ei ota akseliin kiinni.

202 on molemmissa päissä laakerit ja keskellä tyhjää niin siihen vaan reikä ja nippa siihen mutta taas niin lyhyt ettei ota akseliin.

tässä tämä
Kyllä siellä ihan kuulalaakerit on 124:sessakin. En tiedä maksaako vaivaa rueta noita nippoja väsäilemään kun koko keinun vaihto ainakin turbodieseliin on aika nätti homma tehdä? Pitää sen iskarin kunnossa niin kestää ne keinutkin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mihaline kirjoitti:Kyllä siellä ihan kuulalaakerit on 124:sessakin. En tiedä maksaako vaivaa rueta noita nippoja väsäilemään kun koko keinun vaihto ainakin turbodieseliin on aika nätti homma tehdä? Pitää sen iskarin kunnossa niin kestää ne keinutkin...
Miekään en kyllä usko, että se laakeri varsinaisesti kuivuuttaan kuluis. Ennemmin ton "nopeaan" väljistymiseen on vaan syynä se, et tuohon laakeriin kohdistuu rasitus ainoastaa arviolta enintään 1/4 osaan pinnoista, toisin ku sellasissa paikoissa joissa laakerissa jotain pyöriii.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

jackie kirjoitti:Miekään en kyllä usko, että se laakeri varsinaisesti kuivuuttaan kuluis. Ennemmin ton "nopeaan" väljistymiseen on vaan syynä se, et tuohon laakeriin kohdistuu rasitus ainoastaa arviolta enintään 1/4 osaan pinnoista, toisin ku sellasissa paikoissa joissa laakerissa jotain pyöriii.

Nopeaan ja nopeaan, ainakin 200 tuusaa keulalla ollut keinu hajosi kun en viittiny vaihtaa vaimennin-iskaria ajoissa kun en tiennyt että se mahtuu tulemaan pois ilman että mitään hihnapyöriä tms tarvii purkaa pois. Ties miten pitkään olis kestäny ilman tuota pikku mokaa?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

niin en tiedä juu onko siitä mitään hyötyä kylläkään.

124/300 on vähän ahtaampaa irroittaa flekti kun202/250, mulla se ei ainakaan muljahtanu pois sielt välistä.

Joutui tekemään puolipitkän kuusiokolon ja silti oli rystyset syylärissä.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

no nyt on reilu pari kuukautta ajeltu uudella kiristimen iskarilla ja eiköhän tuo perkele ole alkanut taas ääntämään :evil: :evil: onko nämä tarvike osat todellakin näin löysiä vai onko tuo ääni nyt sitten ominaisuus?? vai olisiko kenties vaihdon yhteydessä pitänyt vaihtaa myös kiinnitys pultit??
ex: w201 -91
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Äkkiä se mullakin alko taas hihna visertämään kun vaihoin nuo kiristinosat 200deehen. Ja nimenomaan se linkun laakeri oli väljistynyt. Mistähän johtuu. En kuitenkaan menny kauppaan itkemään kun auto meni sitten lopulta seisontaan "toistaiseksi" muista syistä.

Niin ja klsta hain ne hilut.
200d '86
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Olen kulkenut saman tien.

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Itse vaihdoin pari vuotta sitten tuon kiristimen iskarin. Nopea homma tuossa 250 tiisselissä. No nyt kesällä ei enää korvat kestänyt sitä vikinää(huom auton ulkopuolella). Kiristin oli aika vinossa. En muista paljonko maksoi, mutta vaihto onnistui edelleen aika iisisti. Yleispätevänä ohjeena mersun(koskee etupäässä mallia 124) korjaamisessa kannattaa käyttää seuraavaa; Jos jonkun osan vaihtaminen vaatii hirmuista purkamista, olet tekemässä homman väärin. Itse noudatan vahvasti tätä filosofiaa ja tämä foorumi on siinä korvaamaton apu.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

minulla kiristimen iskari meni vaihtoon nimenomaan sen "rolinan" takia joka tulee kun iskarin jompikumpi pää löystyy,, ja tämä ääni on nyt sitten palannut, ei tosin niin pahana mutta eiköhän se ajan kanssa taas voimistu :evil: ei tuosta varmaan mitään haittaa autolle ole mutta omistajaa vaan pistää tympimään ylimääräiset äänet :(
ex: w201 -91
Vastaa Viestiin