124 farmarin tasonsäätöputkistossa pelkkää vaahtoa ?
124 farmarin tasonsäätöputkistossa pelkkää vaahtoa ?
Siis ongelma on että auto ei säädä perän tasoa. Asiaa tukiessani löysäsin iskarille menevää tasonsäätö putkea josta tulee pelkkää öljyvaahtoa. Missähän vika? Öljyä on säiliössä yli minimin.
tasonsäädöstä
124:n tasonsäädön hydrauliikka ilmaa itse itsensä. jos jostain syystä näin ei kuitenkaan tapahdu, niin ilmaus tapahtuu takana olevasta öljyn määrän säätöventtiilistä. jos sekään ei auta ja säiliössä on riittävästi öljyä, niin hydraulipumppu on todennäköisesti sökönä
Tasonsäädössä vaahtoa
Näyttääpä omassani olevan sama vika. Tasonsäätö ei toimi koska paine puuttuu. Tulee vaan vaahtoa kun aukaiseen tasonsäätöventtilin ilmaruuvia. Jonkun ajan kuluttua muuttuu sitten nesteeksi. Pumppu on tarkastettu ja antaa kyllä painetta, mutta perään sitä ei kyllä tule.
Onko systeemissä erillinen painneen säätö venttiili vai onko se osa tuota tasonsäätöventtiiliä. Nyt tuntuu että systeemi on täysin "vapaakiertoasennossa" pumpun ja säiliön välillä.
Mistähän kautta paine menee lukkoperälle koska sekään ei tunnu toimivan lainkaan. Kyseessä on -00 farmari Väyrynen.
Onko systeemissä erillinen painneen säätö venttiili vai onko se osa tuota tasonsäätöventtiiliä. Nyt tuntuu että systeemi on täysin "vapaakiertoasennossa" pumpun ja säiliön välillä.
Mistähän kautta paine menee lukkoperälle koska sekään ei tunnu toimivan lainkaan. Kyseessä on -00 farmari Väyrynen.
Farkku Väyrysen perän tasonsäätö, toimii nyt.
Tulipahan tutkittua systeemi perinpohjaisesti ennen kuin selvisi. Säätimen tanko oli väärässä asennossa. Normaalisti sen kuuluu olla tavallaan säätimen yläpuolella kun minulla se oli alapuolella, sillä seurauksella että venttiilien asennot olivat auki kokoa ajan. Syteemi oli tosiaan "vapaakierrolla" Näytti siltä että tanko oli ollut väärässä asennossa ihan uudesta asti. Sen verran paksussa ruosteessa olivat. Säätimessä itsessään on etureunassa merkit L ja F joiden välissä vivun pitää olla. Minulla olivat reilusti tämän alueen ulkopuolella. Samoin paine ja paluu putki on merkitty. P = paine ja T = paluu. Ilmaruuvi on ainostaan sitä varten että siitä voidaan laskea paine pois jos joudutaan huollon yhteydessä perän letkuja irroittelemaan. Kaikki liittyvät osat on säätimen sisällä ja pumpulta tulee suorat putket joissa ei ole juurikaan painetta, jos perä on tarpeeksi kokealla. Vasta kun perä laskeen painuu paluuletkuun menevä reikä säätimessä kiinni joilloin paine nousee ja nostaa myös perää. Kun perä on liian korkealla säätövipu kääntyy siten että iskareilta purkauttuu painetta pois ja perä laskee. Silloin kun kaikki on kunnossa on iskareilla aina noin 30 kiloa painetta. Koska systeemissä kiertää neste ei ilmausta tosiaan tarvita vaan ilma kyllä poistuu itsestään.
Jos joku haluaa mitata painemittarilla pumpun kuntoa on ainoa oikea paikka liittää mittari joko pumpun lähdön rinnalle rinnalle tai suoraan paluuletkun lähtöön säätimellä, jolloin rajoitin venttili säätimen sisällä estää paineen nousun liian isoksi. Itsellä tuli se moka että kun systeemistä ei meinannut löytyä ollenkaan painetta missään tilanteesssa arvelin pumpun oleva rikki. Niimpä varmistukseksi laitoin suoraan mittarin pumpun lähtöön ja starttasin sillä seurauksella että painemittari otti tapit ennen kuin ennätin sammuttaa ja pumpusta kuului kilahdus. Se tarkoitti että pumpun runko halkesi ja uusi pumppu maksoi 599. Jos joillain olisi tuollaisen tandempumpun ehjä runko niin rungon vaihtamalla so olisi ihan kelpo peli. Vaihto olisi vieläpä hyvin helppo tehdä.
Jos joku haluaa mitata painemittarilla pumpun kuntoa on ainoa oikea paikka liittää mittari joko pumpun lähdön rinnalle rinnalle tai suoraan paluuletkun lähtöön säätimellä, jolloin rajoitin venttili säätimen sisällä estää paineen nousun liian isoksi. Itsellä tuli se moka että kun systeemistä ei meinannut löytyä ollenkaan painetta missään tilanteesssa arvelin pumpun oleva rikki. Niimpä varmistukseksi laitoin suoraan mittarin pumpun lähtöön ja starttasin sillä seurauksella että painemittari otti tapit ennen kuin ennätin sammuttaa ja pumpusta kuului kilahdus. Se tarkoitti että pumpun runko halkesi ja uusi pumppu maksoi 599. Jos joillain olisi tuollaisen tandempumpun ehjä runko niin rungon vaihtamalla so olisi ihan kelpo peli. Vaihto olisi vieläpä hyvin helppo tehdä.