Eli tuli mukava sähköhärdelli, laturin valo palaa himmeästi kun käännän valot päälle. kun laitan vilkun päälle laturin valo syttyy. Ajaessa lyhyillä kaikki valot, siis ajovalot, mittarinvalot jne. 'sykkii' eli himmenee ja kirkastuu tasaisella syklillä. Pitkillä taas ei. Luonnollisesti kuitenkin myös tällöin kun vilkun laittaa päälle laturin valo syttyy. Auto on juuri hankittu joten ei mitään hajua sen 'korjaamisesta'. Edellisen omistajan mukaan monitoimiviiksi on vaihdettu pari vuotta sitten ja on mallia motonet. Voiskohan vika olla siinä vaiko laturissa tai jossain releissä. Onko kellään kokemuksia???
Entäpä korjaus. 'Tualta kuultua' on että viiksen vaihtamiseksi täytyy irroittaa ratti ja airbag ja että airbagin ei pitäisi jysähtää kun irroittaa akunkengän. Ja että airbag irtoaa ratin taustalla olevilla parilla ruuvilla?
Vai onko viisainta viedä suosiolla sähköverstaalle???
Sprinter 312d -98 Vilkku-Valo-Sähköongelma. VIKA OK?
Sprinter 312d -98 Vilkku-Valo-Sähköongelma. VIKA OK?
Viimeksi muokannut Toni.H, Ma 29.10.2007 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 200D -87 715tkm
vikkku katkaisija
Voipi olla kaksi eri vikaa,laturi alas ja hiili tilanne kartotus.
Toinen tosiaan viittaa siihen vilkku viikseen .
Mutta ota se maajohto,irti ennen kun otat ratin irti.
Bägi lähtee muiostaakseni 25 torX avaimella, kierrejohdin parilla pikku ristipäällä,mutta bägin johdoissa on
pituutta ,ettei niiden liitoksia kannata availla.
Viiksi itse on alapuolelta kahdella ristipäällä,kun sulakerasian on ensin ottanut tieltä pois.
Jamppa
Toinen tosiaan viittaa siihen vilkku viikseen .
Mutta ota se maajohto,irti ennen kun otat ratin irti.
Bägi lähtee muiostaakseni 25 torX avaimella, kierrejohdin parilla pikku ristipäällä,mutta bägin johdoissa on
pituutta ,ettei niiden liitoksia kannata availla.
Viiksi itse on alapuolelta kahdella ristipäällä,kun sulakerasian on ensin ottanut tieltä pois.
Jamppa
Sen verran kuvio muuttui että aamulla kun olin lähdössä liikenteeseen ja auto käyntiin kaikki ok. Kun auto liikkui pari metriä syttyi laturin valo, puolihimmeästi jäähdytysnesteen merkkivalo ja joku ilmeisesti jarrujen merkkivalo(punainen). En noista tiedä kun ei ole ohjekirjaa.
No sen verran ehdin tarkisteleen että akulle ei tule kuin 11.8volttia ja ilman valoja 12volttia. Kaippa kuitenkin tähänkin pitäisi laturilta 13.8volttia vähintään ampua???
Tämähän viittaisi siihen että laturilta on hiilet kaput, mutta ainakaan 124 laturista ei hiilet ole ikinä kertaheitolla loppunut, vaan valo on alkanut himmeästi palamaan ja kierroksilla sammunut. Tässä tuntuu pikemminkin valo kirkastumaan kun antaa kierroksia. Ja toiseksi ihmetyttää valojen seilailu himmeästä kirkkaaksi ja etenkin muiden varoitusvalojen syttyminen jos hiilet loppuu.
Vai onko nämä nykyään niin hienoja että kun jännite laskee niin auto muuttuu joulukuuseksi.
No asiaan lopulta, tietääkö kukaan onko säädin laturissa vai löytyykö se jostain muualta. Kurkistin auton alle ja laturiin ei näytä menevän kuin kaksi johtoa. Toinen lienee valon johto ja toinen latauskaapeli mutta onko säädin siitä huolimatta laturissa???(12v90A)
Kaikkein hauskinta tästä tekee se että edellisen omistajan mukaan laturin pitäis olla noin kaksi vuotta vanha.
No sen verran ehdin tarkisteleen että akulle ei tule kuin 11.8volttia ja ilman valoja 12volttia. Kaippa kuitenkin tähänkin pitäisi laturilta 13.8volttia vähintään ampua???
Tämähän viittaisi siihen että laturilta on hiilet kaput, mutta ainakaan 124 laturista ei hiilet ole ikinä kertaheitolla loppunut, vaan valo on alkanut himmeästi palamaan ja kierroksilla sammunut. Tässä tuntuu pikemminkin valo kirkastumaan kun antaa kierroksia. Ja toiseksi ihmetyttää valojen seilailu himmeästä kirkkaaksi ja etenkin muiden varoitusvalojen syttyminen jos hiilet loppuu.
Vai onko nämä nykyään niin hienoja että kun jännite laskee niin auto muuttuu joulukuuseksi.
No asiaan lopulta, tietääkö kukaan onko säädin laturissa vai löytyykö se jostain muualta. Kurkistin auton alle ja laturiin ei näytä menevän kuin kaksi johtoa. Toinen lienee valon johto ja toinen latauskaapeli mutta onko säädin siitä huolimatta laturissa???(12v90A)
Kaikkein hauskinta tästä tekee se että edellisen omistajan mukaan laturin pitäis olla noin kaksi vuotta vanha.
W124 200D -87 715tkm
sprintteri
Terve
Säädin on siellä laturissa ,suosittelen pikaista avaamista ,ettei jousi kuori kollaktorin kupareita pois.
Niin laturin irrotus, hihna pois laturin alaruuvi löysäys ja yläruuvi pois.
Pyörähtää alas esiin johdot irti,muovisuoja on kolmella pikku ristipäällä
ja kolmella muovi nipsulla kiinni.
Siltä alta löytyy säädin/hiiliharja
Jamppa
Säädin on siellä laturissa ,suosittelen pikaista avaamista ,ettei jousi kuori kollaktorin kupareita pois.
Niin laturin irrotus, hihna pois laturin alaruuvi löysäys ja yläruuvi pois.
Pyörähtää alas esiin johdot irti,muovisuoja on kolmella pikku ristipäällä
ja kolmella muovi nipsulla kiinni.
Siltä alta löytyy säädin/hiiliharja
Jamppa
No niin vika on löydetty ja sieltä laturistahan se löytyi. Tällä kertaa tosin piti kääntyä sähköpajan puoleen kun ei ite kerinnyt. Ja toisaalta eipä siinä olis itte paljon hullua hurskaammaksi tullut kun ei pysty/osaa testata vikoja laturista.
Pistivät verstaalla testeriin ja diodi tai käämi vika siellä oli mutta heitettiin uusi tilalle kun ei noita enää juuri kannata korjata, maksaa saman verran kun uusi.
Joka tapauksessa muillekkin nyt sitten tiedoksi että 13.8-14volttiin tippunut latausjännite riittää tekemään sprinteristä joulukuusen. Saattaa palaa ties mitä valoja kabiinissa. Diodi tai käämi vika ilmenee usein juuri näin että laturin valo palaa himmeästi tai kirkkaasti mutta ei kierroksilla muutu miksikään. Kuluneet hiilet kuten luulinkin sytyttää valon aluksi himmeästi mutta kierroksilla useimmiten sammuu.
Ja laturina oli melko uuden näköinen ja oloinen PRESTOLITE merkkinen vaihtolaite jota en voi nyt ainakaan kenellekkään suositella, eikä kyllä sähkärikään siitä kaunopuheita antanut.
Pistivät verstaalla testeriin ja diodi tai käämi vika siellä oli mutta heitettiin uusi tilalle kun ei noita enää juuri kannata korjata, maksaa saman verran kun uusi.
Joka tapauksessa muillekkin nyt sitten tiedoksi että 13.8-14volttiin tippunut latausjännite riittää tekemään sprinteristä joulukuusen. Saattaa palaa ties mitä valoja kabiinissa. Diodi tai käämi vika ilmenee usein juuri näin että laturin valo palaa himmeästi tai kirkkaasti mutta ei kierroksilla muutu miksikään. Kuluneet hiilet kuten luulinkin sytyttää valon aluksi himmeästi mutta kierroksilla useimmiten sammuu.
Ja laturina oli melko uuden näköinen ja oloinen PRESTOLITE merkkinen vaihtolaite jota en voi nyt ainakaan kenellekkään suositella, eikä kyllä sähkärikään siitä kaunopuheita antanut.
W124 200D -87 715tkm