Vaseliinia ruosteeseen vai mitä ?
Vaseliinia ruosteeseen vai mitä ?
Syynäsin tossa taas kerran paikat tarkkaan. Nämähän vuosituhannen vaihteessa tehdyt Meset vaatii tarkkailua ruosteen varalta, kuten tiedetään. Olen siis ollut todella tarkkana ja pitänyt kaikki paikat puhtaana ja vahassa.
No nyt sitte huomasin repsikan puolen takaovessa maata vasten olevassa alareunassa (siis nöyrtyä pitää) pienen ruostetäplän. Tämähän ei varmaan ainoaksi jää, kun aika etenee...
Asiaa tulee maalarille siis ens. kesänä varmaan.
Tätä odotellessa voisi koittaa minimoida tota ruosteen etenemistä. Olen kuullut hyviä kokemuksia paksun vaseliinin käytöstä ruosteen päälle. "Vaijerivaseliini" -nimistä ainetta oli joku jossain joskus laittanu. Tällöin ei vesi pääse lisäämään etenemistä.
Olisko vinkkejä kellään, että mitä vaseliinia, tai muuta ainetta kannattaisi laittaa tuommoiseen piilossa olevaan oven alalaitaan. Ei siis värillä väliä. Tärkeetä olis, että pysyis siinä paikallaan, eli aika tahmeeta pitää olla.
Tarkoituksena on siis hidastaa tota ruostumista maalarille vientiä odotellessa. Pitäskö koittaa rapsutella jotenkin ruostetta pois ja sitten vaseliini, vai päälle siihen vaan ? Kyseessää siis vajaan sentin kokoinen viiru oven alalaidan tiivisteen vieressä.
Vai onko turha yrittää mitään ?
No nyt sitte huomasin repsikan puolen takaovessa maata vasten olevassa alareunassa (siis nöyrtyä pitää) pienen ruostetäplän. Tämähän ei varmaan ainoaksi jää, kun aika etenee...
Asiaa tulee maalarille siis ens. kesänä varmaan.
Tätä odotellessa voisi koittaa minimoida tota ruosteen etenemistä. Olen kuullut hyviä kokemuksia paksun vaseliinin käytöstä ruosteen päälle. "Vaijerivaseliini" -nimistä ainetta oli joku jossain joskus laittanu. Tällöin ei vesi pääse lisäämään etenemistä.
Olisko vinkkejä kellään, että mitä vaseliinia, tai muuta ainetta kannattaisi laittaa tuommoiseen piilossa olevaan oven alalaitaan. Ei siis värillä väliä. Tärkeetä olis, että pysyis siinä paikallaan, eli aika tahmeeta pitää olla.
Tarkoituksena on siis hidastaa tota ruostumista maalarille vientiä odotellessa. Pitäskö koittaa rapsutella jotenkin ruostetta pois ja sitten vaseliini, vai päälle siihen vaan ? Kyseessää siis vajaan sentin kokoinen viiru oven alalaidan tiivisteen vieressä.
Vai onko turha yrittää mitään ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Ei kannata laittaa vaseliinia, koska se pehmittää kosketuksiin joutuneen kumin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Irtoruoste kannattaa irroitella joka tapauksessa, vaikkapa hiomapaperin palasella pyyhkäiset varovasti. Päälle öljyä, vaseliinia tai vaikka noveroxia. Vaseliinin merkillä/mallilla ei liene väliä, öljy tunkeutuu paremmin huokosiin, jos on pahaksi kerinnyt.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
lisää
Samalla vaivalla tekee vähän paremminkin...:
- Minidrill (tai kopio), johon pieni hiomakivi, ja tällä ruostepaikka on helppo ja nopea hioa kirkkaaksi.
- päälle sitten maali, esim. fosforihappopohjamaali (sively 2 kertaa).
- ja sitten pintamaali.
Tämä ei heti näy silmiin, kuten nuo vaseliini penslaukset.
Ja tärkeä on saada ruosteesta voitto mahdollisimman nopeasti -
jos ruoste pääsee rauhassa muhimaan, niin se on aina vaan vaikeampi saada hallintaan.
- Minidrill (tai kopio), johon pieni hiomakivi, ja tällä ruostepaikka on helppo ja nopea hioa kirkkaaksi.
- päälle sitten maali, esim. fosforihappopohjamaali (sively 2 kertaa).
- ja sitten pintamaali.
Tämä ei heti näy silmiin, kuten nuo vaseliini penslaukset.
Ja tärkeä on saada ruosteesta voitto mahdollisimman nopeasti -
jos ruoste pääsee rauhassa muhimaan, niin se on aina vaan vaikeampi saada hallintaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jaaha, no näin aattelin kanssa juu. Mutta mikähän ois tarkemmin toi aine ? Kun on noi kumitiivisteet siinä ihan kiinni, niin pitäs olla semmoista, joka on juuri sopiva kumitiivisteen kanssa. Ja sitten pitäs pysyä kiinni tossa oven alareunassa, että aika tahnaa tarttis olla.Olli Lajunen kirjoitti:Irtoruoste kannattaa irroitella joka tapauksessa, vaikkapa hiomapaperin palasella pyyhkäiset varovasti. Päälle öljyä, vaseliinia tai vaikka noveroxia. Vaseliinin merkillä/mallilla ei liene väliä, öljy tunkeutuu paremmin huokosiin, jos on pahaksi kerinnyt.
No tämä nyt menee hieman pilkun viilaukseen jo sori.
Tuossahan vinkkiä oli hyvinkin. Mutta aattelin vaan, että jos ois jollakulla purkki hyllyllä, joka ois just sopivaa, jossa ois nimi, että mitä ainetta ?
Mitäs on tuo Noverox ? Ei havaintoo aiemmin. Tai mitä rasvaa ???
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: lisää
No tämäkin vois olla muuten ihan vaihtoehto! Kiitti vinkistä! Jospa laitteliskin itte kuntoon tuolla lailla. Juu, täytyypä kattella vielä tarkemmin noi paikat, että kannattaisko tämmönen. Pitäs irrotella kaikki tiivisteet ja kattoa tarkemmin tilanne. Jos on vaan pikkujuttuja, niin sittenhän vois ite laitella kuntoon.Henry V. kirjoitti:Samalla vaivalla tekee vähän paremminkin...:
- Minidrill (tai kopio), johon pieni hiomakivi, ja tällä ruostepaikka on helppo ja nopea hioa kirkkaaksi.
- päälle sitten maali, esim. fosforihappopohjamaali (sively 2 kertaa).
- ja sitten pintamaali.
Tämä ei heti näy silmiin, kuten nuo vaseliini penslaukset.
Ja tärkeä on saada ruosteesta voitto mahdollisimman nopeasti -
jos ruoste pääsee rauhassa muhimaan, niin se on aina vaan vaikeampi saada hallintaan.
Jos isompaa, niin sitte mentävä Vehoon tinkiin ilmaiskorjausta, tai jos ei sieltä apuja, niin maalarille...

Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Vaseliinia ruosteeseen vai mitä ?
Ensin ruosteenmuuntoainetta,esim.Biltemasta,muuntaa ruosteen kemiallisesti eri muotoon,ja kun aine on kuivunut kunnolla,päälle hautatervaa pensselillä,sitäkin saa Biltemasta.jukka-tre kirjoitti:Syynäsin tossa taas kerran paikat tarkkaan. Nämähän vuosituhannen vaihteessa tehdyt Meset vaatii tarkkailua ruosteen varalta, kuten tiedetään. Olen siis ollut todella tarkkana ja pitänyt kaikki paikat puhtaana ja vahassa.
No nyt sitte huomasin repsikan puolen takaovessa maata vasten olevassa alareunassa (siis nöyrtyä pitää) pienen ruostetäplän. Tämähän ei varmaan ainoaksi jää, kun aika etenee...
Asiaa tulee maalarille siis ens. kesänä varmaan.
Tätä odotellessa voisi koittaa minimoida tota ruosteen etenemistä. Olen kuullut hyviä kokemuksia paksun vaseliinin käytöstä ruosteen päälle. "Vaijerivaseliini" -nimistä ainetta oli joku jossain joskus laittanu. Tällöin ei vesi pääse lisäämään etenemistä.
Olisko vinkkejä kellään, että mitä vaseliinia, tai muuta ainetta kannattaisi laittaa tuommoiseen piilossa olevaan oven alalaitaan. Ei siis värillä väliä. Tärkeetä olis, että pysyis siinä paikallaan, eli aika tahmeeta pitää olla.
Tarkoituksena on siis hidastaa tota ruostumista maalarille vientiä odotellessa. Pitäskö koittaa rapsutella jotenkin ruostetta pois ja sitten vaseliini, vai päälle siihen vaan ? Kyseessää siis vajaan sentin kokoinen viiru oven alalaidan tiivisteen vieressä.
Vai onko turha yrittää mitään ?
Pantiin C-sarjan vm 94 takaovien alkavaan ruosteeseen 3 vuotta sitten,ja katsottiin nyt monttu auki,ei yhtään ruoste edenny,ihme ainetta tuo terva,haiskahtelee jonkun viikon,muttei paha haju,ei nykyajan kemianteollisuus pysty tekemään tervaa vastaavaa ruosteenesto ainetta.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Vaseliinia ruosteeseen vai mitä ?
jukka-tre kirjoitti:Syynäsin tossa taas kerran paikat tarkkaan. Nämähän vuosituhannen vaihteessa tehdyt Meset vaatii tarkkailua ruosteen varalta, kuten tiedetään. Olen siis ollut todella tarkkana ja pitänyt kaikki paikat puhtaana ja vahassa.
No nyt sitte huomasin repsikan puolen takaovessa maata vasten olevassa alareunassa (siis nöyrtyä pitää) pienen ruostetäplän. Tämähän ei varmaan ainoaksi jää, kun aika etenee...
Asiaa tulee maalarille siis ens. kesänä varmaan.
Tätä odotellessa voisi koittaa minimoida tota ruosteen etenemistä. Olen kuullut hyviä kokemuksia paksun vaseliinin käytöstä ruosteen päälle. "Vaijerivaseliini" -nimistä ainetta oli joku jossain joskus laittanu. Tällöin ei vesi pääse lisäämään etenemistä.
Olisko vinkkejä kellään, että mitä vaseliinia, tai muuta ainetta kannattaisi laittaa tuommoiseen piilossa olevaan oven alalaitaan. Ei siis värillä väliä. Tärkeetä olis, että pysyis siinä paikallaan, eli aika tahmeeta pitää olla.
Tarkoituksena on siis hidastaa tota ruostumista maalarille vientiä odotellessa. Pitäskö koittaa rapsutella jotenkin ruostetta pois ja sitten vaseliini, vai päälle siihen vaan ? Kyseessää siis vajaan sentin kokoinen viiru oven alalaidan tiivisteen vieressä.
Vai onko turha yrittää mitään ?
Mulla oli samanlaista omassa, ei muuta kun vedät oventiivisteen pois sieltä ja karhunkielilaikka porakoneeseen, sillä lähtee ruoste hyvin eikä syö peltiä. Pese tiivisteestä ruosteet pois ennen kun työnnät takas. Siis tietysti nuo pohjamaalaukset ja pintavärit ensin.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
EX-W 210, 290 TD 1997
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Noverox on tuotenimike tms ja kuulunee tuohon muuntoaine-kategoriaan. Käytännössä se sisältää n. 10% fosforihappoa, joka 'muuntaa' ruosteen vai lieneekö kyseessä kuitenkin vain oksidikerros ruosteen päälle/sisään jolloin ruostuminen ainakin hidastuu huomattavasti. Kyllä se käytännössäkin toimii ja on hivenen parempi kuin pelkkä vaseliini/öljy. Soveltuu pinnalle jota ei täysin puhtaaksi saa tai pikakorjauksiin.
Paras vaihtoehto on Henru V.:n esittämä kirkkaalle pellille hionta jne. Karhulaikalla ei välttämättä kaikkein pinttynein (eli musta ja kova) ruoste lähde, mutta enimmät sillä kannattaa ottaa ja vaikka dremelillä loput. Sen jälkeen 2k happomaalaus pariin kertaan ja väri (ja metallihohtomaaleille myös lakkaus) päälle. Lisäksi voi laittaa vielä ohuen öljykerroksen tiivisteitä yms vahingoittamatonta öljyä alueille jotka jää piiloon. Itse olen laittanut Tectyliä tms ruskeaksi ja vahamaiseksi kuivavaa kotelomassaa. Myös muoviputkivaseliini tjsp on kuulemani mukaan tiivisteystävällistä.
Paras vaihtoehto on Henru V.:n esittämä kirkkaalle pellille hionta jne. Karhulaikalla ei välttämättä kaikkein pinttynein (eli musta ja kova) ruoste lähde, mutta enimmät sillä kannattaa ottaa ja vaikka dremelillä loput. Sen jälkeen 2k happomaalaus pariin kertaan ja väri (ja metallihohtomaaleille myös lakkaus) päälle. Lisäksi voi laittaa vielä ohuen öljykerroksen tiivisteitä yms vahingoittamatonta öljyä alueille jotka jää piiloon. Itse olen laittanut Tectyliä tms ruskeaksi ja vahamaiseksi kuivavaa kotelomassaa. Myös muoviputkivaseliini tjsp on kuulemani mukaan tiivisteystävällistä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tuossa välissä, ennen maalausta voi vielä poistaa ruostetta, joka mekaanisesti ei lähde, kemiallisesti esimerkiksi sitruunahapolla. Se tunkeutuu paikkoihin, joihin mekaaninen väline ei ylety. Miten se toteuttaa käytännössä onkin oma tieteenalansa. Sehän vaatii hyvät huuhtelut ja harjaamiset...painepesuri esimerkiksi, tai paineilma.Olli Lajunen kirjoitti:Paras vaihtoehto on Henru V.:n esittämä kirkkaalle pellille hionta jne. Karhulaikalla ei välttämättä kaikkein pinttynein (eli musta ja kova) ruoste lähde, mutta enimmät sillä kannattaa ottaa ja vaikka dremelillä loput.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä se ruosteen poistaminen ja oikeat maalikerrokset lienee se oikein vaihtoehto. Jos siihen ruostekohtaan pistää vaseliinia tai jotain öljyä niin väkisinkin tulee mieleen myöhempien korjausmaalausten onnistuminen; kuinka mahtaa maali reagoida kun sinne pellin syöpymiin kuitenkin jää jotain rasvaa. En ole kuitenkaan maalari, ehkä ne jollain konstilla saa riittävän puhtaiksi jotta maali kunnolla tarttuu.
Itsellä on aika hyviä kokemuksia Noveroxista A-sarjalaisen fixailussa. Oli tullu pikkasen kolhua yms. ja lähtenyt sitten pellin alla hieman ruostumaan oven alareunassa oikeestaan oven sisäpuolella. Rapsutin maalia pois noin 5 mm alueelta, hioin Bilteman "Dremelillä", jonka jälkeen laitoin Noveroxit pintaan. Olivatkin sitten vuoden ajan siinä pinnassa ilman, että mitään ruosteita tuli, vaikka päivittäin ovet kylpi talvellakin suolassa täälä Kehä3:n sisäpuolella. Varmuuden vuoksi sitten vuoden päästä rapsuttelin ne Noveroxit veke, eikä mitään ruosteita näkynyt missään niin päätinkin vetää uuden kerroksen Noveroxia ja siinä ne on vieläki pysyneet tähänkin päivään mennessä, eikä ruosteista enää tietoakaan. Sattumalta nyt kävi niin, että tuo mömmö kuivui suunnilleen saman väriseksi kuin A-sarjalaisen maali.
Sitten KUN Väyryseen tulee ruostetta, niin ehdottamasti siihe Noveroxia laitetaan ensihätään.
Sitten KUN Väyryseen tulee ruostetta, niin ehdottamasti siihe Noveroxia laitetaan ensihätään.
Toihan se yleisin keino on... Joku yrittää silti muuttaa sen noilla muuntoaineilla ensin ja sitten vasta massaa päälle.KaiM kirjoitti:jos laiskottaa pahasti ni irtoruosteet veks ja massaa päälle
Ite tosiaan tekisin samantien paikkamaalauksen, kun vaiva on kuitenkin pieni työmäärään nähden. Ns. Parempi tulos samalla vaivalla. Ja bonuksena vielä se, että seei jää vaivaamaan uniin... vaseliini ei ole hyvä suoja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kiitokset vinkeistä
Juu, täytyypä koittaa jotain. Saa nähdä, miten innostuu, joko ihan kunnolla laittaan, tai sitten tuo Noverox.
Ehkä tuossa viikonloppuna vois pitkän mäyräkoiran voimalla alkaa kattelee...
Ehkä tuossa viikonloppuna vois pitkän mäyräkoiran voimalla alkaa kattelee...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Entäs oliko mukana oikeaoppinen maalausjohturpe kirjoitti:testattu on joskus nämä kaiken maaliman ruostesuojat.. pellille vedetty pensselillä vedot, oisko ollut lähemmäs kymmenen eri ainetta, laitettu ulos säiden armoille ja terva ylivoimaisesti paras, ei yhtään ruostetta.


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Tuntuu että oikeaoppinen maalaus,on joissakin mersumalleissa,vielä tuotekehitysasteella,varsinkin ovien alaosissa ja takaluukun lukon ympäristössä(mikähän sitäkin kohtaa rasittaa)Sergey kirjoitti:Entäs oliko mukana oikeaoppinen maalausjohturpe kirjoitti:testattu on joskus nämä kaiken maaliman ruostesuojat.. pellille vedetty pensselillä vedot, oisko ollut lähemmäs kymmenen eri ainetta, laitettu ulos säiden armoille ja terva ylivoimaisesti paras, ei yhtään ruostetta.![]()
Mutta jos tuo hautatervan ruosteenestokyky epäilyttää,hautausmaalta löytyy 1800 luvun alusta tervattuja rautaisia hautamuistomerkkejä sekä rauta kaiteita,eikä kuki ruoste.
Ja näyttää toimivan muuten mersun ovien alaosissakin pirun hyvin,eikä näy sieltä mihinkään,ennen tervausta kannattaa ruoste muuntaa rauta oksidiksi muuntoaineella ja ohentamaton hautaterva päälle,ja yksi mäyräkoira kyllä riittää ohenteeksi,on niin nopea homma,talli kyllä haisee niinkö kelomökki muutaman viikon.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Joo ja vastikään nostivat tosta entisestä satamasta 200v vanhan laivan osia ja osa tervatuista tavaroista on lähes uuden veroisia. Kyllä se terva on hyvä aine noin yleisesti ottaen. Veneessä ainakin ainoa joka kestää. Autossa mulla kokemukset rajautuu tuhrittuihin housun lahkeisiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Kyllä siinä semmoista vaaraa saattaa olla,jos innostuu oikein sitä töljäämään, kuivuu muuten pirun hitaasti, 3 vuoden päästäkin painui kynnellä kolo, siihen oven alaosassa olleeseen tervaan.muttei painunut koko sormi oven sisään,Sergey kirjoitti:Joo ja vastikään nostivat tosta entisestä satamasta 200v vanhan laivan osia ja osa tervatuista tavaroista on lähes uuden veroisia. Kyllä se terva on hyvä aine noin yleisesti ottaen. Veneessä ainakin ainoa joka kestää. Autossa mulla kokemukset rajautuu tuhrittuihin housun lahkeisiin.
Kannattaa muuten laittaa yöllä, ettei akka ja naapuri vaan näe mitä ollaan tekemässä.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Yksi ovi syynätty
No niin, repsikan puolen takaovi on nytte syynätty. Aattelin ovi/viikonloppu katella. Kerkee miettiin välissä, jottei tuu kerralla tehtyä kaikkia väärin. Otin tiivisteen irti alalaidasta.
Puh huh
Ei ruostetta ollenkaan tiivisteen alla kourussa. Aikoinaan vaadin Vehossa korjauksissa ollessa, että vahatkaa kaikki tiivisteitten aluset. No on vahattu ja tiivisteen alunen on tasaisessa vahamaisessa aineessa, eikä ruostetta ollenkaan.
No siinä alapinnassa on siis hieman josta tämä juttu alkoikin, joten hoito seuraava:
Hioin ruosteet pois hiekkapaperilla.
Sitten vielä putsaus kankaalla pyyhkimällä.
Sitten ruosteensyöjää, Biltema 36-189 sudilla. Ensin kerros, näky mustuvan niistä kohdin, missä ruostetta oli. Sitten lisää ja lisää. Puoli tuntia ohjeen mukaan odotusta ja lisää.
Aamulla sitten tiiviste takas paikalleen ja ajoon.
Täytyy ny vielä miettiä, että laittasko siihen oikeen maalin päälle, vai antasko olla noin. Tervakin vois olla vaihtoehto. Seurailen tilannetta ny ens alkuun noin.
Kattelen noi muut ovet tässä pikku hiljaa. Ei näyttäny toi tilanne tosiaankaan pahalta. Taidan siirtyä omatoimiseen fiksailuun, niin ei tartte viedä Veholle. 2 vk odottelu on turhan pitkä, vaikka sais ilmatteksi korjausta. Ja nytte tän ikä alkaa olla semmonen, ettei kauaa ilmatteksi saa.
Puh huh

Ei ruostetta ollenkaan tiivisteen alla kourussa. Aikoinaan vaadin Vehossa korjauksissa ollessa, että vahatkaa kaikki tiivisteitten aluset. No on vahattu ja tiivisteen alunen on tasaisessa vahamaisessa aineessa, eikä ruostetta ollenkaan.
No siinä alapinnassa on siis hieman josta tämä juttu alkoikin, joten hoito seuraava:
Hioin ruosteet pois hiekkapaperilla.
Sitten vielä putsaus kankaalla pyyhkimällä.
Sitten ruosteensyöjää, Biltema 36-189 sudilla. Ensin kerros, näky mustuvan niistä kohdin, missä ruostetta oli. Sitten lisää ja lisää. Puoli tuntia ohjeen mukaan odotusta ja lisää.
Aamulla sitten tiiviste takas paikalleen ja ajoon.
Täytyy ny vielä miettiä, että laittasko siihen oikeen maalin päälle, vai antasko olla noin. Tervakin vois olla vaihtoehto. Seurailen tilannetta ny ens alkuun noin.
Kattelen noi muut ovet tässä pikku hiljaa. Ei näyttäny toi tilanne tosiaankaan pahalta. Taidan siirtyä omatoimiseen fiksailuun, niin ei tartte viedä Veholle. 2 vk odottelu on turhan pitkä, vaikka sais ilmatteksi korjausta. Ja nytte tän ikä alkaa olla semmonen, ettei kauaa ilmatteksi saa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kävin myös läpi nuo tiivisteiden aluset, lähinnä tarkastaen. Ruosteenestokäsittelyn yhteydessä kaikki ovitiivisteiden alapuoliset pinnat käsiteltiin "rasvamaisella" ruosteenestoaineella ja hyvin oli pysynyt. Takakontin lukon ympäriltä otin tiivisteen irti, jonkin verran oli likaa tarttunut. Lähti kuitenkin kivuttomasti pois. Samantapainen suoja-aine sinnekin ja kiinni. Sisäpuolelta olikin käsitelty jo kotelosuojalla. Jos tuo nyt yhden talven kestäisi.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
puhallus ja Zinga
Minä olen aikaisemmin kokeillut aika paljonkin erilaisia hiomisia ja maaleja eikä tulokset mitään maata mullistavan hyviä olleet.
Auton laitto rupesi toimimaan toiseen malliin kun hiekkapuhaltaa surutta kaikki ruostepaikat. Pienet ruostekohdat voi puhaltaa vaikka Motonet:in myymällä halvalla kierrättävällä Yama pistepuhalluslaitteella tai imevällä pistoolilla. Isommat kunnollisella paineistetulla hiekkapuhalluslaitteella.
Tuo on ollut hyvää kamaa hiekkapuhallettuihin pintoihin pensselillä siveltävänä versiona (pysyy hyvin nimenomaan puhalletuilla pinnoilla, eikä välttämättä muussa):
http://www.scanferro.fi/infoa_sinkist%C3%A4.asp
Juhani Suokari Oy myi viimeksi halvemmalla kuin AgriMarket. Viiden kilon purkki kannattaa jakaa pienempiin lasipurkkeihin ja siitä riittää moneen puuhaan. Saa myös pienemmässä purkissa.
Oma kokemus sensuuntainen, että valmistajan sivuilla kerrotut hyvät ominaisuudet pitää paikkansa.
Mietin jos taas herättäisi vanhan Mersun henkiin ja käsittelisi sen hiekkapuhaltamalla ruostepaikat ja heti perään tuota Zingaa.
Hiekkapuhallus tai muu suihkupuhdistus ja sen perään tarkoituksenmukaiset kamat on nopein ja paras ratkaisu. Kotelonsuoja-aine sopii ilmeisesti ruostumisen hidastamiseenkin niissä kohteissa missä sitä voi käyttää.
Auton laitto rupesi toimimaan toiseen malliin kun hiekkapuhaltaa surutta kaikki ruostepaikat. Pienet ruostekohdat voi puhaltaa vaikka Motonet:in myymällä halvalla kierrättävällä Yama pistepuhalluslaitteella tai imevällä pistoolilla. Isommat kunnollisella paineistetulla hiekkapuhalluslaitteella.
Tuo on ollut hyvää kamaa hiekkapuhallettuihin pintoihin pensselillä siveltävänä versiona (pysyy hyvin nimenomaan puhalletuilla pinnoilla, eikä välttämättä muussa):
http://www.scanferro.fi/infoa_sinkist%C3%A4.asp
Juhani Suokari Oy myi viimeksi halvemmalla kuin AgriMarket. Viiden kilon purkki kannattaa jakaa pienempiin lasipurkkeihin ja siitä riittää moneen puuhaan. Saa myös pienemmässä purkissa.
Oma kokemus sensuuntainen, että valmistajan sivuilla kerrotut hyvät ominaisuudet pitää paikkansa.
Mietin jos taas herättäisi vanhan Mersun henkiin ja käsittelisi sen hiekkapuhaltamalla ruostepaikat ja heti perään tuota Zingaa.
Hiekkapuhallus tai muu suihkupuhdistus ja sen perään tarkoituksenmukaiset kamat on nopein ja paras ratkaisu. Kotelonsuoja-aine sopii ilmeisesti ruostumisen hidastamiseenkin niissä kohteissa missä sitä voi käyttää.
Mielestäni monet esittelevät turhan kalliita aineita. Kuten joku aikaisemmin jo mainitsi, olen minäkin vuosikausia hoitanut asian seuraavasti:
Ensin kunnon puhdistus "terveesen kudokseen" asti. Tietysti jää jäljelle ruosteen näköisiä alueita. Ne käsitellään " Ruosteen muuntoaineella". Itselläni on litran purkissa Tekno Spray Ky:n purkittamaa ainetta, samaa varmasti muillakin. Aine on forforihappoa, mikä muuttaa ruosteen kemiallisesti. Tämän kuivettua päälle esim. Ferrex tai vastaava. Tosin sitä ei enää ole saatavana vanhana lyijypitoisena, mikä oli parempaa. Muutaman päivän päästä voi sitten kulutukseen joutuvien kohtien päälle panna massaa.
Fosforihappoa ei tietysti kannata roiskia silmiin ( suojalasit)
Ensin kunnon puhdistus "terveesen kudokseen" asti. Tietysti jää jäljelle ruosteen näköisiä alueita. Ne käsitellään " Ruosteen muuntoaineella". Itselläni on litran purkissa Tekno Spray Ky:n purkittamaa ainetta, samaa varmasti muillakin. Aine on forforihappoa, mikä muuttaa ruosteen kemiallisesti. Tämän kuivettua päälle esim. Ferrex tai vastaava. Tosin sitä ei enää ole saatavana vanhana lyijypitoisena, mikä oli parempaa. Muutaman päivän päästä voi sitten kulutukseen joutuvien kohtien päälle panna massaa.
Fosforihappoa ei tietysti kannata roiskia silmiin ( suojalasit)
lisää
[quote oikeaoppinen maalaus,on joissakin mersumalleissa,vielä tuotekehitysasteella,varsinkin ovien alaosissa ja takaluukun lukon ympäristössä(mikähän sitäkin kohtaa rasittaa)
[/quote]
Mielestäni rasitus tulee siitä, kun lukkolaite ja nuppi ovat yhtä ja samaa kappaletta ( näinhän ei yleensä ole ). Sitten kun luukkua paiskotaan kiinni, niin lukkonuppi paukahtaa aina reikänsä yläreunaan - josta se kuluttaa maalit - ja ruotuminen alkaa.
PS: tervaa saa myöskin spray pullossa. Sitä käytetään nimittäin raskaankaluston pyöränpulteissa ( kiinni ruostumisen estämiseksi ).
Itse olen käyttänyt mm. jarruputkien ja vastaavien suojaamiseen.
Pinta on pitkäikäinen ja likaa hylkivä.
[/quote]
Mielestäni rasitus tulee siitä, kun lukkolaite ja nuppi ovat yhtä ja samaa kappaletta ( näinhän ei yleensä ole ). Sitten kun luukkua paiskotaan kiinni, niin lukkonuppi paukahtaa aina reikänsä yläreunaan - josta se kuluttaa maalit - ja ruotuminen alkaa.
PS: tervaa saa myöskin spray pullossa. Sitä käytetään nimittäin raskaankaluston pyöränpulteissa ( kiinni ruostumisen estämiseksi ).
Itse olen käyttänyt mm. jarruputkien ja vastaavien suojaamiseen.
Pinta on pitkäikäinen ja likaa hylkivä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Ihan pelkkä massa tai Ferrex ei ole riittävä.
Tuo happokäsittely on ihan pakollinen, varsinkin jos pinta on
ollut kovasti ruosteessa.
Happomaalin (ruosteenmuuntoaineen) päälle suojaksi kannattaa vetää
se Ferrex tai muu pohjamaalikerros ja sitten tavallista pintamaalia ja
lakkaa. Kun pohja on tapettu hapolla ja maalia on riittävän monta kerrosta,
ruoste hyytyy siihen. Päälle tulee sitten laittaa vahaa.
Jos paikka on auton alla, kannattaa siltikin laittaa niitä pintamaaleja ja
lakkoja. Niillä saa maalipinnan tiiviiksi. Ferrex on liian huokoinen.
Päälle voi sitten laittaa kulutuskerroksen massaa tai tervaa.
Jos paikka pitää hioa sileäksi, niin pitää hioa kittiä tai sitä Ferrexiä, mutta
ei happomaalia.
Kiveniskemän saa ihan näkymättömäksi, kun sen käsittelee tällä
tavalla niin paksulla kerroksella pintamaalia, että sen voi hioa
muun maalipinnan tasalle. Hiominen tulee tehdä hienoilla papereilla
ja lopuksi kiillottaen.
Jos Väyrysessä on sitä rakenteellista vikaa eli maalipinta pettää, niin
tarvitaan uudelleenmaalaus. Ruostepaikkojen ensiavun jälkeen
kannattaa vahata maalipinta kunnolla. Se sulkee maalipinnan
huokoset vesitiiviiksi. Vahaus tulee uusia säännöllisesti. Vahaus
toimii siis ruosteenestona ja sen vuoksi tulee autosta vahata
säännöllisesti kynnykset ja ovien sisäpinnat yms. paikat.
Tuo happokäsittely on ihan pakollinen, varsinkin jos pinta on
ollut kovasti ruosteessa.
Happomaalin (ruosteenmuuntoaineen) päälle suojaksi kannattaa vetää
se Ferrex tai muu pohjamaalikerros ja sitten tavallista pintamaalia ja
lakkaa. Kun pohja on tapettu hapolla ja maalia on riittävän monta kerrosta,
ruoste hyytyy siihen. Päälle tulee sitten laittaa vahaa.
Jos paikka on auton alla, kannattaa siltikin laittaa niitä pintamaaleja ja
lakkoja. Niillä saa maalipinnan tiiviiksi. Ferrex on liian huokoinen.
Päälle voi sitten laittaa kulutuskerroksen massaa tai tervaa.
Jos paikka pitää hioa sileäksi, niin pitää hioa kittiä tai sitä Ferrexiä, mutta
ei happomaalia.
Kiveniskemän saa ihan näkymättömäksi, kun sen käsittelee tällä
tavalla niin paksulla kerroksella pintamaalia, että sen voi hioa
muun maalipinnan tasalle. Hiominen tulee tehdä hienoilla papereilla
ja lopuksi kiillottaen.
Jos Väyrysessä on sitä rakenteellista vikaa eli maalipinta pettää, niin
tarvitaan uudelleenmaalaus. Ruostepaikkojen ensiavun jälkeen
kannattaa vahata maalipinta kunnolla. Se sulkee maalipinnan
huokoset vesitiiviiksi. Vahaus tulee uusia säännöllisesti. Vahaus
toimii siis ruosteenestona ja sen vuoksi tulee autosta vahata
säännöllisesti kynnykset ja ovien sisäpinnat yms. paikat.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Ennen laitoin siveltäviä Ferrexiä, Rostexia tai Würth:in ruosteenestomaalia. Happomaalia on myös kokeiltu alimpana kerroksena.
Tsekatkaa meripoijut sivulta 5.
http://www.kolumbus.fi/j.suokari/zingaesite.pdf
Itse en ole mikään myyntimies, mutta vaikuttaa, että omissa harrastuksissani tuo pelaa paremmin kuin aikaisemmin kokeilemani muut tuotteet ei välttämättä tarvi muuta käsittelyä kuin hiekkapuhalluksen ja tuon.
Tsekatkaa meripoijut sivulta 5.
http://www.kolumbus.fi/j.suokari/zingaesite.pdf
Itse en ole mikään myyntimies, mutta vaikuttaa, että omissa harrastuksissani tuo pelaa paremmin kuin aikaisemmin kokeilemani muut tuotteet ei välttämättä tarvi muuta käsittelyä kuin hiekkapuhalluksen ja tuon.
Tervalle yksi ääni lisää
Sinkkiä on ruiskuttu jo monta vuotta. Toimii jos pinnan saa kirkkaalle pellille. Jos alle jää ruostetta niin alkaa kukkimaan melko pian. Toinen havaittu ongelma on maalin irtoaminen sinkillä käsitellystä pinnasta.
Viimeinen kokeilu on hioa pelti kirkkaaksi ja siihen päälle pari kerrosta jotakin noveroxia vastaavaa fosforihappo muunninta, sitten ohut kerros sinkkiä ja maalit päälle. Vaikka pelti on hoittu rälläkkällä aivan kirkkaaksi tulee muuntoaineella käsiteltyyn pintaan pieniä mustia piskuja mikä viittaa pieniin korroosio pesiin. Varmaan muuteman vuoden päästä tiedetään miten toimi.
Mutta se terva. Aivan ehdotonta ainetta korisaumoihin, joihin se kesällä kuumassa suorastaan imeytyy ja sulkee ruosteen sisäänsä kovetututtuaan. Vielä parempi jos saa alustamassalla suljettua sen alle niin ei varmasti enää ruostu. Tuoksu on käsittämättömän raikas.
Terva ei sovi pintamaalin alle eikä halua kestää kohdissa joita saatetaan pessä autoshampoilla tai liuotinainella. Näkymättömiin paikkoihin ehdoton suosikki kuten myös kierteisiin.
Viimeinen kokeilu on hioa pelti kirkkaaksi ja siihen päälle pari kerrosta jotakin noveroxia vastaavaa fosforihappo muunninta, sitten ohut kerros sinkkiä ja maalit päälle. Vaikka pelti on hoittu rälläkkällä aivan kirkkaaksi tulee muuntoaineella käsiteltyyn pintaan pieniä mustia piskuja mikä viittaa pieniin korroosio pesiin. Varmaan muuteman vuoden päästä tiedetään miten toimi.
Mutta se terva. Aivan ehdotonta ainetta korisaumoihin, joihin se kesällä kuumassa suorastaan imeytyy ja sulkee ruosteen sisäänsä kovetututtuaan. Vielä parempi jos saa alustamassalla suljettua sen alle niin ei varmasti enää ruostu. Tuoksu on käsittämättömän raikas.

Terva ei sovi pintamaalin alle eikä halua kestää kohdissa joita saatetaan pessä autoshampoilla tai liuotinainella. Näkymättömiin paikkoihin ehdoton suosikki kuten myös kierteisiin.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.