Vito 108CDI ei starttaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Vito 108CDI ei starttaa

Viesti Kirjoittaja hannujl »

Kiva ylläri aamulla, avainta virtalukkoon, herätevirrat tulee mutta ei starttaa. Prkl, muutenkin jo vaiheessa.

Startti ei naksu. aikansa herkuttelun jälkeen lähti kuitenkin. Tuskin jaksan odottaa iltapäivää.

Onks kokemuksia, mitä osia kannattaa hakee jo etuköäteen...?

-H
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko käynnistyksenestoa? Onko automaatti?
Kokeile syöttää hyppyjohdolla startin herätejohtoon virtaa.
Toimiiko silloin? Jos ei niin startti rikki tai moottorin maadotus huono. Tarkasta myös akun kytkentä/kaapelien liitokset.
Jos taas lähtee hyppyjohdolla niin vika voi olla virtalukossa.
Myös automaattivaihteiston katkasin tai ajonesto vaikuttaa asiaan.

Jos yleismittari löytyy niin jännitehäviömittauksella pääsee nopeasti vian jäljille.
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viesti Kirjoittaja hannujl »

vito500tkm kirjoitti:Onko käynnistyksenestoa?
Ööö...Ei kai...

Onko automaatti?
Ei.

Kokeile syöttää hyppyjohdolla startin herätejohtoon virtaa.
Toimiiko silloin? Jos ei niin startti rikki tai moottorin maadotus huono. Tarkasta myös akun kytkentä/kaapelien liitokset.
Jos taas lähtee hyppyjohdolla niin vika voi olla virtalukossa.
Myös automaattivaihteiston katkasin tai ajonesto vaikuttaa asiaan.

Jos yleismittari löytyy niin jännitehäviömittauksella pääsee nopeasti vian jäljille.
Voiko joku hehkurele tms. blokata käynnistyksen pois???

-H
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Mulla autto samaiseen ongelmaan kun ruuvipenkissä käänsi avaimen suoraksi. On sen verta pehmoista ainetta että oli kääntynyt ropelille ja ei kääntänyt virtalukkoa pohjaan asti. Kyllä sähköt tuli, mutta ei startannu 8) .
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
mönttööri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.04.2007 18:00
Paikkakunta: vihti

vito ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mönttööri »

ja yksi mikä on huomattu niin kun kiertää startin johdon irti startti moottorista ja vaihtaa uuden mutterin(M8) niin johan lähtee..
muutamia korjattu niinkin pienellä vaivalla....
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Re: vito ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja hannujl »

mönttööri kirjoitti:ja yksi mikä on huomattu niin kun kiertää startin johdon irti startti moottorista ja vaihtaa uuden mutterin(M8) niin johan lähtee..
muutamia korjattu niinkin pienellä vaivalla....
USKOMATON juttu, mutta toistaiseksi toimiva. Onkos kokemuksia kuinka pitkään toimii vai pitääkö jo tilailla uutta starttia?

Mulla oli näyttäs olevan Valeo-merkkinen. Purin ja putsasin koko paskan, mutta ei se siitä viisaammaks tullu. Noh, tulihan hankittua ensin uusi akku. ZAP merkkinen, made in poland! Keu keu.

Joku viisas vois kertoa Viton starttipiirin toiminnan: Eli ilmiönä siis avainta käännettäessä startti-asennolle, auto ei starttaa,vaan naksuttaa releitä (penkin alla 2 harmaata) n. sekunnin välein. Mittaako systeemi jotenki startin piiriä, ja jossei ole kunnossa, ei vedätä relettä....

-H :oops:
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viesti Kirjoittaja hannujl »

Ja sama vaiva jatkuu. Vaihdoin edellisten postausten jälkeen startin, semmosen vaihtokorjatun (halavalla...). Toimi ton jälkeen kun kello. Kunnes vittuilu akoi taas viimeviikolla. Siis sama vaiva: Siis avainta käännettäessä startti-asennolle, auto ei starttaa,vaan naksuttaa releitä n. sekunnin välein. Kun aikansa rämppää niin saattaa herahtaa käyntiin.

Viittais pahasti virtalukon pohjan ongelmalta. Onks kukaan purkanu moista? Nyt jo hiessä pelkästä ajatuksesta. Pitääkö siis viikonlopuks ostaa mäyris (=syy)?

Yleismittarianalyysi seuraavaa:
- Lepojännite n.13V (hyvä ZAP akku, puolasta)
- Hehkutuksessa putoo 11,67V
- Kun hehkuvalo sammuu, nousee 12,1V:iin, MUTTA vaikka puhallin on pois niin jossain pyörii moottori rintapellin kiertovesipumpun lisäksi. Tietääkö kukaan mikä? Joku ABS:n pumppu vai?
- Aikansa kun on starttaamatta ja pitää hehkuasennossa, n.minuutin päästä joku rele päästää ja jännite nousee n.12,7V:iin.

What a hell? Voisko joku tulkata tätä Viton sähköpesäkettä, tai pikku vinkki mistä lähteä seuraavaks purkamaan. Löytyyks jostain sähkökuvia ni vois yrittää tunnistaa releitä, joita on auton jokakolossa....

-H
Vastaa Viestiin