CDI:n webastosta vielä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vesa T
Mersumies
Mersumies

CDI:n webastosta vielä

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Löysin haulla jotain, mutta vielä kaipaisin tietoa webastosta CDI:ssä (E 200 CDI vm.2000):

- Miten webastoon pääsee käsiksi (laite lienee asennettu etupuskurin taakse), mitä joutuu purkamaan huoltoa varten? Laite ei toimi kaiketi ensinkään, lämmöt jää ainakin moottorissa alle 60:n -10-15 asteen pakkasella.

- Mihin mahdollinen sähkövastus on asennettu?

- Mikä on lämmittimen tyyppi? Merkki lienee webasto!

- Itse toiminnasta: Käynnistynee termarin ohjaamana, jos kytkin päällä tuhkiksen vieressä. Onko erillinen vesipumppu E malleissa yleensä vakiona. Kukaan laittanut erillistä kelloa ohjaamaan väyryseen?

Kiitos 8)
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Mace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mace »

:D
Moi!

Tää ei kaiketi sua paljoa auta, mutta ajattelin kertoa oman kokemukseni,
Eli mulla on toi sama mese kun sulla, mutta vuosimallia 2001 ja siinä ei webastoa ole. Siis vakiona. Sulla se kaiketi voi olla jos se vaan on otettu lisävarusteena? Voin olla väärässäkin... :oops:
Eli mulla lisälämmön hoitaa sähkövastus ja sen hajoamisen huomasi kyllä että jos pakkasta oli 10-15 astetta niin lämpöjä ei saanut millään keinolla yli mittarin ensimmäisen neljänneksen...
Eli ajattelin että sulla saattaa olla ehkä sama vika kun mullakin oli. :(
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Vanhemmissa w210:ssa tuohon Webastoon pääsee, kun ottaa etummaisen pohja muovin pois ja jonkin matkaa muovilokaria. On inhottavan ahdas ja webu pitää kyllä melkein ottaa pois jos sille tekee jotain.
Laitoin ennen joulua väykkyyn kellon ja kiertovesipumpun. Ei mikään vaikea mutta suht työläs. Webasto on mallia Thermotop Z. Lämmittimet ei toimi sen takia, kun ne käynnistyilee miten sattuu ja ajaksi mikskä sattuu. Näin ne karstoittuu eikä pelaa. Lämmitintä pitää käyttää reilusti aina kerrallaan, eikä vaan kohauttaa. Yksi vian aiheuttaja voi olla myös tuo liitin, mikä on webussa kiinni.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Webaston toimintahan on helppo testata kun laittaa auton pakkasella käyntiin ja odottaa muutaman minuutin. Sitten voi tunnustella webaston pakoputkesta että tuleeko sieltä lämmintä pakokaasua.
Ja sen napin siellä tuhkiksessa pitää olla siinä asennossa että siinä EI pala valo.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja J_J »

Taisipa olla juuri vuosimalli 2001, mistä tuo vakiovarusteinen Webasto jäi CDI-koneiden yhteydessä pois. Mikäli Webasto toimii, sen huomaa paitsi höyrystä etukulman alta, myös äänestä. Se tuhkakupissa (E) tai keskikonsolissa (C) oleva naftalämmittimen "tappokatkaisija" on luultavimmin mitä tarpeellisin varuste lämmittimen toimintakunnon säilymisen kannalta. Itse ko. varusteella kyllästetyillä CDI-mersuilla ajellessani olen pitänyt sitä katkaisijaa OFF-asennossa käytännössä aina, kun lisälämmitykselle ei ole ollut todellista tarvetta, tai kun olen tiennyt ajavani/käyttäväni autoa vain lyhyen ajan/matkan.

Niinpä olenkin perin tyytyväinen, että Vitossa lisälämmitys (Eberi) kytkeytyy vain ja ainoastaan katkaisijasta, eikä minkään karstoitusautomatiikan ohjaamana :)
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Vastaa Viestiin