nokka-akseli
nokka-akseli
onko kokemuksia kuluneesta nokka-akselista naapurin mersusta on toden näköisesti nokka kulunut tai keinuvipu sillä kuuluu nakutusta.moottorin käydessä ja lisääntyy kierrosten mukaan.
eiks kukaan uskalla tunnustaa että mersussa kuluu nokka-akseli ,naapurin mesen nokka oli kulunut 2-pytyn i muventtiilin puolelta 2mm.ja 4-pytyn imupuolelta melkein saman verran eli olisko joku viisaampi kuin minä mistä tämä pelkkien imupuolten nokkien kuluminen johtuu koneena m103 öljynä rally formula.eli ei pitäis olla öljyssä vikaa ja keinut olivat myös uusinnassa
mistähän olis halvimmat nokka ,keinut sekä nostimet ym...
mistähän olis halvimmat nokka ,keinut sekä nostimet ym...
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Ensinnäkin öljyssä on vikaatupis kirjoitti:eiks kukaan uskalla tunnustaa että mersussa kuluu nokka-akseli ,naapurin mesen nokka oli kulunut 2-pytyn i muventtiilin puolelta 2mm.ja 4-pytyn imupuolelta melkein saman verran eli olisko joku viisaampi kuin minä mistä tämä pelkkien imupuolten nokkien kuluminen johtuu koneena m103 öljynä rally formula.eli ei pitäis olla öljyssä vikaa ja keinut olivat myös uusinnassa
mistähän olis halvimmat nokka ,keinut sekä nostimet ym...

Toiseksi KL:stä saa suht. halvalla hilut ja on laadukkaat. Minulle tehtiin nokkaremppa pari vuotta sitten. Ei vielä ääntänyt, mutta huomattiin kulumat kun vaihdettiin hydr. nostajia.
öljyistä
onko kellään kokemuksia öljyistä ja mitähän valmistaja suosittelee kun on toi mobil tuolla f1:ssä teemme täyden kone rempan m103:seen eli puramme ja vaihdamme kuluneet osat uusiin niin olis hyvä tietää millä öljyllä jatkais taas ajoa
lisää
Mikä lienee ollut öljynvaihtoväli ? Saksalaisella palstalla suositeltiin lyhyempää
vaihtoväliä niin nokan pitäisi kestää ( 7500 km ).
Omiin ajoautoihin en ole vielä joutunut vaihtamaan yhtään akselia,
ja olen ajanut MB. llä vuodesta '76
vaihtoväliä niin nokan pitäisi kestää ( 7500 km ).
Omiin ajoautoihin en ole vielä joutunut vaihtamaan yhtään akselia,
ja olen ajanut MB. llä vuodesta '76

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Näinpä
Mm. hoviasentajien, Vehon teknisen neuvonnan ja lukuisten ulkomaisten MB-saittien sitkeä väite on, että ainakin M102- ja M103-koneiden nokat oli ensin alkuun valmistettu turhan pehmeästä seoksesta ja kovempaan materiaaliin päädyttiin vuoden 89 tietämissä. Koska nämä uusilla nokilla varustetut voimalaitokset ovat sitten tulleet linjoilta ulos, on toinen juttu. Tästäpä on ollut tarinaa aikaisemminkin, mutta oma kiesi on rekattu joulukuun lopussa '89, ja tästä huolimatta nokka on vaihdettu n. 200 tkm kohdilla.
Voinee siis olla, että nokka on ollut vielä "vanhaa varastoa" tai sitten se on kulahtanut muuten vaan. Joka tapauksessa autoon on vaihdettu öljyt orjallisesti 10 tkm välein uudesta asti (RF1). Olisiko väli ollut sittenkin liian pitkä (vrt. Henryn kommentti).
Onko muuten tullut kellekään vastaan ennen aikojaan* kulahtaneita nokkia vm. 90 tai uudempien M103-koneiden kohdalla?
* Ei ole kauaakaan, kun 200 tkm oli normaalikoneelle jo täysrempan raja. Ei tuo nokkapokka siis mikään maailmanlopun asia ole 80-lukuisissa moottorikonstruktioissa
Voinee siis olla, että nokka on ollut vielä "vanhaa varastoa" tai sitten se on kulahtanut muuten vaan. Joka tapauksessa autoon on vaihdettu öljyt orjallisesti 10 tkm välein uudesta asti (RF1). Olisiko väli ollut sittenkin liian pitkä (vrt. Henryn kommentti).
Onko muuten tullut kellekään vastaan ennen aikojaan* kulahtaneita nokkia vm. 90 tai uudempien M103-koneiden kohdalla?
* Ei ole kauaakaan, kun 200 tkm oli normaalikoneelle jo täysrempan raja. Ei tuo nokkapokka siis mikään maailmanlopun asia ole 80-lukuisissa moottorikonstruktioissa

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Näinpä
Niin ja kun se nokkakeppi kustantaa jonkun 300 egee + asennuksen pari satkua...Jukka N. kirjoitti:* Ei ole kauaakaan, kun 200 tkm oli normaalikoneelle jo täysrempan raja. Ei tuo nokkapokka siis mikään maailmanlopun asia ole 80-lukuisissa moottorikonstruktioissa
Tuskin se voi kenellekään olla este auton ostolle, varsinkin kun sen jälkeen sillä ajelee useita satoja tuhansia ilman ongelmia.

Ihmettelen vaan, miksi kaikki ovat aina siitä niin huolissaan. Ei kai se tosiaan voi olla mikään kynnyskysymys...
Meikällä varmaan on sitten tuollainen uudempi nokka, koska kone on vaihdettu joskus 90-luvun alussa alkuperäisen koneen kilometrien ollessa ~70th...

Tuohan olisi kyllä kätevä juttu, vaihtaisi aina 100th välein uuden / tehdaskunnostetun koneen, ihan vaan varmuuden vuoksi.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Nokkien kuluminen
124:ssa usein palaa kannentiiviste öljykanavan kohdalta ja laskee öljyn takaisin alakertaan "nokkakotelon" kautta 

SEKKIMIES
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
- matti virta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 205
- Liittynyt: To 17.04.2003 14:50
M103 nokka-akselin vaihtotyö
'Niin ja kun se nokkakeppi kustantaa jonkun 300 egee + asennuksen pari satkua...
Tuskin se voi kenellekään olla este auton ostolle, varsinkin kun sen jälkeen sillä ajelee useita satoja tuhansia ilman ongelmia.
Ihmettelen vaan, miksi kaikki ovat aina siitä niin huolissaan. Ei kai se tosiaan voi olla mikään kynnyskysymys'
ILMEISESTI ET OLE KYSELLYT OSIEN HINTOJA!
12.5.2000 teetetyn M103 moottorin nokka-akseliremontin kulut:
YLÄPÄÄNTIIVISTESARJA 650,-
NOKKA-AKSELISARJA 4800,-
TULPANJOHTOSARJA 523,-
MONIURAHIHNA 200,-
TASON HIONTA 170,-
VENTT. TYÖ 500,-
YM, YM OSAT YHTEENSÄ 6000,- fim
KOKO PASKAN HINTA 9490,00 fim , mukana oli siis tulpanjohtosarjaa ja muutakin.
työt yhteensä 2280,- fim
Tuskin se voi kenellekään olla este auton ostolle, varsinkin kun sen jälkeen sillä ajelee useita satoja tuhansia ilman ongelmia.
Ihmettelen vaan, miksi kaikki ovat aina siitä niin huolissaan. Ei kai se tosiaan voi olla mikään kynnyskysymys'
ILMEISESTI ET OLE KYSELLYT OSIEN HINTOJA!
12.5.2000 teetetyn M103 moottorin nokka-akseliremontin kulut:
YLÄPÄÄNTIIVISTESARJA 650,-
NOKKA-AKSELISARJA 4800,-
TULPANJOHTOSARJA 523,-
MONIURAHIHNA 200,-
TASON HIONTA 170,-
VENTT. TYÖ 500,-
YM, YM OSAT YHTEENSÄ 6000,- fim
KOKO PASKAN HINTA 9490,00 fim , mukana oli siis tulpanjohtosarjaa ja muutakin.
työt yhteensä 2280,- fim
Re: M103 nokka-akselin vaihtotyö
Niin, se nyt vähän riippuu kuinka perusteellisesti tuon urakan tekee ja missä. Ja toinen juttu on mistä nuo varaosat hankkii; Itse keppi maksaa alle 300 juuroa KL:ssä. Jos tilaa Saksasta, niin yleensä hinnat ovat 30-70% matalammat.matti virta kirjoitti:KOKO PASKAN HINTA 9490,00 fim , mukana oli siis tulpanjohtosarjaa ja muutakin.
työt yhteensä 2280,- fim
Kyllähän tuonkin saa vielä kevyesti tuplattua, kun vie autonsa Vehoon tms. merkkihuoltoon.
Joskus kattelin noita amerikkalaisten ongelmia Mercedesproblems.com:sta, siellä niillä maksoi pelkkä kansitiivisteen vaihtokin M103:een reilusti yli 3000$...
Aikas hauska juttu sinänsä, koska itse autonkaan arvo ei ole kovin paljoa tuota enempää.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: M103 nokka-akselin vaihtotyö
..Niin ja sitten keinuvivut on uusittava kanssa. Usein ne juuri kuluneet ovatkin. Niistä se hinta pääsosin koostuu. Ainakin 30€/kpl(KL:ssä). Eli tuo nokkasarja kattaa ilmeisesti myös nuo vivut. Voi joutua myös vaihtamaan uudet kiinnitysvermeet sinne hammaspyörän päähän. 89-90 vuosina nokka-akselin koostumuksen vaihduttua, myös etupään kiinnitykset muuttuivat. Ne pikkuhilut sinne kärkeen ei kyllä montaa kymppiä maksa, eikä välttämättä ole tarpeelliset edes vaihtaa.Pasi M. kirjoitti:Niin, se nyt vähän riippuu kuinka perusteellisesti tuon urakan tekee ja missä. Ja toinen juttu on mistä nuo varaosat hankkii; Itse keppi maksaa alle 300 juuroa KL:ssä. Jos tilaa Saksasta, niin yleensä hinnat ovat 30-70% matalammat.matti virta kirjoitti:KOKO PASKAN HINTA 9490,00 fim , mukana oli siis tulpanjohtosarjaa ja muutakin.
työt yhteensä 2280,- fim
Kyllähän tuonkin saa vielä kevyesti tuplattua, kun vie autonsa Vehoon tms. merkkihuoltoon.
Joskus kattelin noita amerikkalaisten ongelmia Mercedesproblems.com:sta, siellä niillä maksoi pelkkä kansitiivisteen vaihtokin M103:een reilusti yli 3000$...
Aikas hauska juttu sinänsä, koska itse autonkaan arvo ei ole kovin paljoa tuota enempää.
Minulla hintaa tuli nokka-akseli rempalle aikoinaan 5500mk. Sisälti myös venttiilinvarsien kumit ja työn. Nokkahilut maksoivat 2400mk(keinut)+1800mk(akseli)+pikkuhilut kärkeen 150mk... Aikaa meni 4,5 H. Suurinosa ajasta kului juuri uusittujen hydr.nostajien irrottamiseen vanhoista keinuvivuista...ovat muuten sikatiukassa, jos ovat tuliterät. Eli nostajat kannattanee vaihtaa samalla, kun keinutkin.
itellä m110 (280) moottorista on myös kulunut imupuolen nokka-akseli... juuri kakkos ja nelos sylinterin kohdalta.... aika ilkeä naputus... uusi kl:ssä noin 520e.... ja keinuvivut ja pari tiivistettä päälle... m110:ssä nokka on kyllä aika helppo vaihtaa... kumma vaan ettei se pakopuoli kulu juuri lainkaan... tai sitten se on minun koneessa joskus vaihdettu....
- matti virta
- Vakiokalustoa
- Viestit: 205
- Liittynyt: To 17.04.2003 14:50
NOKKA- REMONTISTA VIELÄ
'Niin, se nyt vähän riippuu kuinka perusteellisesti tuon urakan tekee ja missä. Ja toinen juttu on mistä nuo varaosat hankkii; Itse keppi maksaa alle 300 juuroa KL:ssä. Jos tilaa Saksasta, niin yleensä hinnat ovat 30-70% matalammat. '
Kun mittarissa on 280t. km M103 moottoriin lienee turhaa vaihtaa pelkkää
kulunutta nokka-akselia?
Nokka-akselisarja pitää sisällään akselin lisäksi nostajat ja keinuvivut.
Se lienee kaikille selvää, ettei M103 koneessa saa käyttää Mobil 1 tai RF- öljyjä.
Taannoin eräs 'asiantuntia' väitti, että 6-syl. moottori pysähtyy aina samaan kohtaan. Siis aina samat nokka-akselin nokat ylöspäin, seurauksena käytettäessä helposti haihtuvia öljyjä (1&rf) voitelukalvo häviää kuuman moottorin lämmöstä ja käynistettäessä muutama nokka on heikommalla voitelulla, josta seuraa nokkien kulumista.
Mene ja tiedä, en ole tutkinut pysähtyykö mootori aina samaan asentoon, mutta nyt on käytössä toinen öljy ja takana 50t. km ainakaan vielä ei ole nokka kulunut......
Kun mittarissa on 280t. km M103 moottoriin lienee turhaa vaihtaa pelkkää
kulunutta nokka-akselia?
Nokka-akselisarja pitää sisällään akselin lisäksi nostajat ja keinuvivut.
Se lienee kaikille selvää, ettei M103 koneessa saa käyttää Mobil 1 tai RF- öljyjä.
Taannoin eräs 'asiantuntia' väitti, että 6-syl. moottori pysähtyy aina samaan kohtaan. Siis aina samat nokka-akselin nokat ylöspäin, seurauksena käytettäessä helposti haihtuvia öljyjä (1&rf) voitelukalvo häviää kuuman moottorin lämmöstä ja käynistettäessä muutama nokka on heikommalla voitelulla, josta seuraa nokkien kulumista.
Mene ja tiedä, en ole tutkinut pysähtyykö mootori aina samaan asentoon, mutta nyt on käytössä toinen öljy ja takana 50t. km ainakaan vielä ei ole nokka kulunut......
Hirveitä hintoja yllä..k.j kirjoitti:No mootorihan pysähtyy kahteen kohtaa!
Ja jos miettiiTaas mietiskelyä. No ajettu vaikka 250 tkm. niin montako kertaa kone on sammunu?
No tuolta gallup puoleltahan sen näkisi "paljonko km kertavetäsyllä"
Mutta on se sammunu aika monta kertaa!
ittellä 230 8-venane ja ajettu jenkkiöljyillä ja vaihdettu sen jälkeen peseviin täysynteettisiin ja vikoja. Nokissa 3mm kulumat ja keinut koverina. alun perin meni "korjaukseen nostajien vaihtoon" Koivuselta löytyi sarja jossa nostajat makso 500 mummon markkaa ja nokka+keinupaketti tais olla tuollainen 2200 mummoo eli kansiremontille tuli osina hintaan n. 400 eskoo plus 2 x purku ja kasaus.
t.petri
Kansiremonti ja nokka-akseli remontti on minun mielestäni kaks eri asiaa?
Itse laitoin nokan juuri w201 2,0 bensa ja keinut. Nokka-akseli maksoi "motonetillä" 109€ ja keinut jotain 22-24€ kappale.
Nokan valmistaja oli saksalainen bilstein keinuista en tiedä.
Aikaa hommaan meni 2 tuntii puheineen ja kaljoineen!
Nostajiin en koskenut kun olivat hiljaiset!
Itse laitoin nokan juuri w201 2,0 bensa ja keinut. Nokka-akseli maksoi "motonetillä" 109€ ja keinut jotain 22-24€ kappale.
Nokan valmistaja oli saksalainen bilstein keinuista en tiedä.
Aikaa hommaan meni 2 tuntii puheineen ja kaljoineen!

Nostajiin en koskenut kun olivat hiljaiset!

Hyvät on perät.......
Auti
Re: nokka-akseli
ittellä oli sama ja vaihdoin ekaks nostajat mutta totuus ilmi vaihdossa, nokassa 3mm kulumat ja keinut koverat huom ei kuperat enäään.tupis kirjoitti:onko kokemuksia kuluneesta nokka-akselista naapurin mersusta on toden näköisesti nokka kulunut tai keinuvipu sillä kuuluu nakutusta.moottorin käydessä ja lisääntyy kierrosten mukaan.
Koivuselta löytyy edullinen setti jossa nokka ja keinuvivut sekä vielä nostajat erikseen niin osat ilman tiivisteitä oli tuollainen 2500 mummon markkaa ja työt päälle.
t. petri
Re: NOKKA- REMONTISTA VIELÄ
Hmm. Meikäläisen M103:lla on ajettu Mobililla 196 tkm, eikä kulumaoireita ole minkäänlaisia. Veljen vaimokekandidaatin 300SE:ssa on ilman remppaa takana Mobililla reilut 400 tkm eikä muuten naputa tahi vaella juuri senkään kone. Lisäksi molemmat ovat tätä "heikompaa" eli vanhempaa kuin -89 tuotantoa.matti virta kirjoitti:Se lienee kaikille selvää, ettei M103 koneessa saa käyttää Mobil 1 tai RF- öljyjä.
...
Mielestäni vääntö aiheesta Mobil vs. Castrol on lähinnä kivaa epävirallista leikkimielistä kinastelua, oikeasti huono öljy ei varmaan ole kumpikaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pikkuserkun W201 mesestä katselin pari viikkoa sitten tuota nokkaa ja ykkosen kohdalta oli kulunut melkoisesti
Täytyy ruveta tilaa osia.
Mites ku on ollut puhetta uudemmasta ja vanhemmasta nokasta, ni onko kaikki nyt myytävät sitä kestävämpää mallia? Minkäs merkkisiä olette ostaneet ja mistä

Mites ku on ollut puhetta uudemmasta ja vanhemmasta nokasta, ni onko kaikki nyt myytävät sitä kestävämpää mallia? Minkäs merkkisiä olette ostaneet ja mistä

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Huomasin että vika on paikallistettu, mutta tuossa samaan asiaan toinen naputtaja ... metelöi täsmälleen samalla tavalla...
Tuossa kesällä alkoi isälläni kuulua naputusta, ja uskoimme että kyseessä olisi nokka.akseli tai venttiilit. Molemmata vaihdettiin ja muutenkin laitettiin samalla kuntoon, mutta eipä naputus loppunutkaan. vikaa ihmeteltiin toista kuukautta ja konetta purettiin ja kasattiin, kunnes tuossa syksymmällä alipainepumppu sanoi työsopimuksen irti. nakutus loppui kuin seinään.
Vaihdettiin uusi pumppu tilalle (tuota motonet laatua) ja samalla keräiltiin entisen pumpun palasia talteen. uusi paikalleen ja kone käyntiin. Ei naputtanut enään.
Ääni tuli kyllä kaikkien mielestä nokkan suunnalta, mutta silti vika löytyi paljon alempaa. Meillä kävi tuuri sillä kaikki palaset olivat vielä samassa kohtaa kuin ehjä laite olisi ollut, mutta varmaan arvaatte mikä olisi ollut remontin tarve jos joku palasista olisi tippunut ....
niin auto on vm 86 200d ja konetta ei kuulema ole kertaakaan avattu (pitäneekö paikkansa mittarissa kuitenkin 600 ja rapiat)
T Marko
Tuossa kesällä alkoi isälläni kuulua naputusta, ja uskoimme että kyseessä olisi nokka.akseli tai venttiilit. Molemmata vaihdettiin ja muutenkin laitettiin samalla kuntoon, mutta eipä naputus loppunutkaan. vikaa ihmeteltiin toista kuukautta ja konetta purettiin ja kasattiin, kunnes tuossa syksymmällä alipainepumppu sanoi työsopimuksen irti. nakutus loppui kuin seinään.
Vaihdettiin uusi pumppu tilalle (tuota motonet laatua) ja samalla keräiltiin entisen pumpun palasia talteen. uusi paikalleen ja kone käyntiin. Ei naputtanut enään.
Ääni tuli kyllä kaikkien mielestä nokkan suunnalta, mutta silti vika löytyi paljon alempaa. Meillä kävi tuuri sillä kaikki palaset olivat vielä samassa kohtaa kuin ehjä laite olisi ollut, mutta varmaan arvaatte mikä olisi ollut remontin tarve jos joku palasista olisi tippunut ....
niin auto on vm 86 200d ja konetta ei kuulema ole kertaakaan avattu (pitäneekö paikkansa mittarissa kuitenkin 600 ja rapiat)
T Marko
mpjp7 kirjoitti:Huomasin että vika on paikallistettu, mutta tuossa samaan asiaan toinen naputtaja ... metelöi täsmälleen samalla tavalla...
Tuossa kesällä alkoi isälläni kuulua naputusta, ja uskoimme että kyseessä olisi nokka.akseli tai venttiilit. Molemmata vaihdettiin ja muutenkin laitettiin samalla kuntoon, mutta eipä naputus loppunutkaan. vikaa ihmeteltiin toista kuukautta ja konetta purettiin ja kasattiin, kunnes tuossa syksymmällä alipainepumppu sanoi työsopimuksen irti. nakutus loppui kuin seinään.
Vaihdettiin uusi pumppu tilalle (tuota motonet laatua) ja samalla keräiltiin entisen pumpun palasia talteen. uusi paikalleen ja kone käyntiin. Ei naputtanut enään.
Ääni tuli kyllä kaikkien mielestä nokkan suunnalta, mutta silti vika löytyi paljon alempaa. Meillä kävi tuuri sillä kaikki palaset olivat vielä samassa kohtaa kuin ehjä laite olisi ollut, mutta varmaan arvaatte mikä olisi ollut remontin tarve jos joku palasista olisi tippunut ....
niin auto on vm 86 200d ja konetta ei kuulema ole kertaakaan avattu (pitäneekö paikkansa mittarissa kuitenkin 600 ja rapiat)
T Marko
Tuossa kuullut en tiedä pitääkö paikkansa mutta ittellä oli käytetty kivihiiliöljyjä kun siirty peseviin täyssynteettisiin niin pesi "tiivisteet" eli pas..kan pois ja rupesi tulemaan klappia.
t. petri
Pesevät öljyt
Pitää paikkansa - vanhaan hyvään (?) aikaan. Siis silloin, kun tuli ensimmäiset "pesevät" öljyt. Mineraaliöljyistä kanaviin kertynyt karsta lähti liikkeelle ja tukki ainakin ohuimmat, jolloin ensimmäisenä ylekerta jäi ilman voitelua.aalpe kirjoitti:Tuossa kuullut en tiedä pitääkö paikkansa mutta ittellä oli käytetty kivihiiliöljyjä kun siirty peseviin täyssynteettisiin niin pesi "tiivisteet" eli pas..kan pois ja rupesi tulemaan klappia.
t. petri
Nykyiset öljyt, myös ei-synteettiset, ovat kaikki "peseviä", joten en ole enää kuullut tuollaisista ongelmista. Sekaöljyillä saattaa esiintyä vaahdottumista, mutta tuskin niin suuressa määrin, että pumppu imisi pelkkää vaahtoa.
Kyllähän ainakin periaatteessa huohottimen kautta voi öljyyn kulkeutua pölyäkin öljyn hapettumisen muodostaman lietteen lisäksi, ja tukkia kanavia sen verran, että yläkerta käy liian kuivana. Nokathan saa voitelun lähinnä venttiilijousien roiskimana.
Nuo nokkien kulumiset voivat johtua myös nostajista, joitten pinnassa on karkasusta syntyneitä karbiideja. Ne on niin kovia, että vaikka nokan karkasu olisi oikeakin, niin nostaja vuolee lastua kuin hiomakivi.
Jos joukossa/tuttavapiirissä sattuu olemaan joku metallurgi, niin voisi ihan mielenkiinnosta vilkaista mikroskoopilla tuollaisen kulahtaneen nostajaa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Ei se nyt ihan noinkaan...Nokathan saa voitelun lähinnä venttiilijousien roiskimana.
Mersussa ja bemarissa on tuossa sama synti. Kumpikin luottaa nokan voitelussa pellistä prässättyyn putkeen, jossa on nokkien kohdalla reiät. Ja tuo putki sitten saattaa vuosien myötä litistyä, jolloin öljy poistuu kanavista ennen putkea.(putken kiinnityspultit toimivat öljykanavina)
Usemmitenhan nokka-akseli asennetaan "kouruun", jossa se kylpee öljyssä koko ajan, jolloin moisia putkiloita ei tarvita.
E 290TDT Avantgarde
Mä tunnustan tyhmyyteni ja kysynkin nyt et onko tämä m103 Bensa moottori?Varmaan näin on koskapa dieselissä en ole tällaisia ongelmia havainnu...janoi keinuvivut 124 D??tupis kirjoitti:eiks kukaan uskalla tunnustaa että mersussa kuluu nokka-akseli ,koneena m103 öljynä rally formula.eli ei pitäis olla öljyssä vikaa ja keinut olivat myös uusinnassa
mistähän olis halvimmat nokka ,keinut sekä nostimet ym...
2.6 tai 3.0l bensakutonenhan toi.G280E kirjoitti:Mä tunnustan tyhmyyteni ja kysynkin nyt et onko tämä m103 Bensa moottori?Varmaan näin on koskapa dieselissä en ole tällaisia ongelmia havainnu...janoi keinuvivut 124 D??tupis kirjoitti:eiks kukaan uskalla tunnustaa että mersussa kuluu nokka-akseli ,koneena m103 öljynä rally formula.eli ei pitäis olla öljyssä vikaa ja keinut olivat myös uusinnassa
mistähän olis halvimmat nokka ,keinut sekä nostimet ym...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
M 103
Jep: 6-pyttyinen M103 on ainakin W124:ssa 260E (M103.940) , 300E (M103.980)G280E kirjoitti:tupis kirjoitti: onko tämä m103 Bensa moottori? Varmaan näin on koskapa dieselissä en ole tällaisia ongelmia havainnu...janoi keinuvivut 124 D??
Vastaavat kiisselit on tyyppiä M602 (5-syl) tai M603 (6-syl)
Ei ole ainakaan mitään metallurgista syytä, miksei diisselinkin nokka kuluisi. Eikä bensakoneissakaan se ole mikään pakonsanelema väistämätön vaurio, vaan pikemminkin suht.harvinainen vastoinkäyminen...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Jeps ja kiitos infosta,tässä topicissa vain alkoi Pikkasen hatuttaan toi "ihan normaalia et mersussa menee nokkia ku tupakkia jo alle kolmensadatuhannen",menttaliteetti.Olen kyllä kuullu et näissä 124 mallisarjan bensamoottoreissa on ollu jotain tietyn suuntaisia ongelmia.Itselläni on noi besamallin tähdet ollu huomattavasti vanhempaa vuosikertaa,enkä niissä ole kyllä omakohtaisesti kokenu olevan mitään muita ongelmia ku ehkä kaasuttimien kanssa.Dieselit on aina olleet ikiliikkujia.Joskus pviistoista vuotta sitten mulla oli 123 200D joka oli huilannu 1200000 ja vielä siirteli mua paikasta A paikkaan B ihan kelvollisesti.Kesällä kun kävin naapurin maalta hakeen kaverille väyrysen,ni kävin katsastamassa useita autoja,autot oli vm-98-2000 ja mittareissa oli jo 400000-yli 800000.llähes kaikki olivat vielä tosi hyviä käytökseltään ja tekniikaltaan.Mallit mitä kävin katsastaan olivat kaikki 290 ja autom.tekniikaltaan.Laatikoissa on ilm.jotain kuluvampaa,koskapa lähes kaikkiin oli tehty vaihteistoihin jonkun asteista remonttia.Uskon kuitenkin et mikäli huollot tehdään säännöllisesti ja oikeilla aineksilla kestää laatikko sen mitä moottorikin.
On vain kirjoittamaton sääntö sellainen et kun auto lähtee myynti kiertoon ensi omistajalta(lähes poikkeukseton)Jää monesti huoltohistoria kirjoittamatta ja huollot retuperälle.Jos autolla ei sit ole niin hyvä tuuri että pääsee heti oikeaan mersun arvon tuntevaan kotiin...
On kuitenkin kylmää faktaa että voidaan yleistää kaikilla mersuilla ajettavan sellaisia kilometrimääriä ettei millään muulla automerkillä,muissakin merkeissä on kyllä yksilöitä,mutta mersuilla...siis kaikilla ajetaan aivan käsittämättömiä määriä.Mulla on 124:n 560tkm ajettu,123:nsamaa luokkaa 460:n pikkasen vajaa viissataa,vähiten on kilometrejä nautiskellu viimeinen hankintani,508-76 tuplahytällä ja autonkuljetus autoksi rakennettu(Lauantaina kävin hakeen kotiin maasturin kuljetusta varten)Auto on palokunnalla parhaat vuotensa viihtyny lämpimässä tallissa ja siitä sit kiertoon joskus kait n. 10v sitten,kilometrejä mittariin 212000.
Lopuksi tähän replyyn totean vain tylysti et
Köyhällä ei ole varaa ajaa ku mersulla!!!
On vain kirjoittamaton sääntö sellainen et kun auto lähtee myynti kiertoon ensi omistajalta(lähes poikkeukseton)Jää monesti huoltohistoria kirjoittamatta ja huollot retuperälle.Jos autolla ei sit ole niin hyvä tuuri että pääsee heti oikeaan mersun arvon tuntevaan kotiin...
On kuitenkin kylmää faktaa että voidaan yleistää kaikilla mersuilla ajettavan sellaisia kilometrimääriä ettei millään muulla automerkillä,muissakin merkeissä on kyllä yksilöitä,mutta mersuilla...siis kaikilla ajetaan aivan käsittämättömiä määriä.Mulla on 124:n 560tkm ajettu,123:nsamaa luokkaa 460:n pikkasen vajaa viissataa,vähiten on kilometrejä nautiskellu viimeinen hankintani,508-76 tuplahytällä ja autonkuljetus autoksi rakennettu(Lauantaina kävin hakeen kotiin maasturin kuljetusta varten)Auto on palokunnalla parhaat vuotensa viihtyny lämpimässä tallissa ja siitä sit kiertoon joskus kait n. 10v sitten,kilometrejä mittariin 212000.
Lopuksi tähän replyyn totean vain tylysti et
Köyhällä ei ole varaa ajaa ku mersulla!!!