Forte VS polttoöljy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Forte VS polttoöljy

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Nyt piti leikkiä myytinmurtajaa ja testata miten se PÖ toimii moottorin puhdistus aineena.

No eikun lurautin litran polttoöljyä öljyn sekaan ja pistin koneen käymään.
Sellaset 10min. käytin konetta tyhjäkäynnillä ja puotin öljyt pellolle.
Helvetin mustat ja lirut öljyt oli että jotain se on sieltä irrottanut.

Eikä vielä ainakaan tullut mitään moottori vaurioita että tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu.
Mut positiiviset tulokset ainakiin nyt näin lyhyellä ajalla on.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Dieselillä minäkin pesin omani, tuossa vuosi sitten.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vito500tkm kirjoitti:Dieselillä minäkin pesin omani, tuossa vuosi sitten.
Et varmaan käynnissä pitäny kuitenkaan konetta?
Kun oon saanu sellasen käsityksen et diiseli mylly ryntää ihtesä kappaleix jos siellä öljyn seassa on hirveestä löpöjä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Ei varmaan kovin paljoa kärsi polttoainetta laittaa öljyn sekaan?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Puoli litraa laitoin. Ja 15 käytin tyhjäkäynnillä. Vitossa öljytilavuus on jotain 9,5 litraa.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Kyllä tuo toimii. Mulla oli joskun jenkkifoordi josta oli öljynpaineet sen verran kadoksissa että nostajat naputti painevalo paloi. Löpöä öljyn sekaan ja käyntiin vaan. Nostajat siellä nakutteli mutta oikeilla öljyillä myöhemmin öljynpaineet palasi ja kone kävi tosi nätisti eikä paineet enää hävinny.
Tiedä sitten mitä paskaa siellä oli mutta joku paikka oli oikeasti tukossa!!
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Rätyläinen kirjoitti:Ei varmaan kovin paljoa kärsi polttoainetta laittaa öljyn sekaan?
No miksipä kestäis?
Kun ei mihinkään ralliin lähde lisäyksen jälkeen että antaa pyöriä tyhjäkäynnillä jonkun aikaa ja tarkkailee tilannetta.
Kyllähän siitä hivenen voitelu saattaa kärsiä mutta voi olla niin vähästä että ei meinaa mitään.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jos nyt hieman edes tutkii sitä forte purkia, huomaa että on ostanut polttoöljyä/dieseliä kovalla hintaa suhteettoman vähän :wink: eli ihan samaa paskaa se on, toinen vain maksaa moninkertaisen määrän, lopputulos molemilla aineilla sama, joko kone puhdistuu ja huolto on onnistunut tai sitten onnistuu kilauttamaan koneen, mikä kyllä on aika epätodennäköistä, jos on edes hieman järkeä päässä mitä on tekemässä...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

napa kirjoitti:jos nyt hieman edes tutkii sitä forte purkia, huomaa että on ostanut polttoöljyä/dieseliä kovalla hintaa suhteettoman vähän :wink: eli ihan samaa paskaa se on, toinen vain maksaa moninkertaisen määrän, lopputulos molemilla aineilla sama, joko kone puhdistuu ja huolto on onnistunut tai sitten onnistuu kilauttamaan koneen, mikä kyllä on aika epätodennäköistä, jos on edes hieman järkeä päässä mitä on tekemässä...
Niinpä.

Vähä samaan suuntaan kävi kaverilla pyörän kanssa kun se oli jenkeistä tuotu pyörä.
Kaveri laittoi puhdistavat huippu hyvät öljyt koneeseen.
No jo silloin vähä epäilin et liekkö kannatusta kun kuitenkii on mineraaleilla ajettu usassa ja varmaan pikee koneessa.
Tais ajaa parisataa kilsaa niillä öljyillä ja pamahti kk:n laakerit paskaksi motista.

Että käyttö kohde pitää miettiä tarkkaan ennenkun kokeilee.
Amiska aikaan yhestä V8 Oldsista vaihdettiin välikannentiiviste.
Se kärry oli vast ikkään tuotu jenkeistä ja välikannen alta saatiin kauhottua melkein sankollinen piki öljy seosta pois ennenkun laitettiin kasaa.
Jos miettii et sellanen määrä paskaa olis kiertoon lähteny PÖ:n mukana niin mitä olis käyny?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, eli selvennyksen vuoksi, fortella/dieselillä EI saa pestä mitään sellaista konetta jossa on käytetty yli 30 vuotta vanhoja mineraaliöljyjä... (uudemmat EUROOPASSA käytetyt mineraalit on kyllä olleet peseviä kuten synteettiset n. 30 vuotta...) ja toinen on sitten nämä uudet koneet joissa on käytetty uusia longlife öljyjä ja niitä ylipitkiä öljynvaihtovälejä (luokkaa 30 000 km), ne tuntuu olevan jopa paskaisempia, kuin vanhoilla mineraaleilla ajetut...

jos olet käyttänyt laadukkaita öljyjä ja vaihtanut öljyt säännöllisesti on käsittely turvallinen, KOSKA kone ei ole likainen ja käsittelystä tuskin on edes mitään hyötyä... jos taas kone on oikeasti siinä kunnossa, että se vaatii sisäpuolisen puhdistuksen, ainoa turvallinen tapa suorittaa se, on purkaa kone paloiksi ja pestä käsin jokainen osa erikseen :wink:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Juuri näin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Olen minäki pessy tenavan bensakoneen niin että olen laskenut öljyt pois ja kaatanut 5litraa löpöä ja käyntiin. 10min kun käy tyhjäkäyntiä niin tulipa puhdas kone :shock:

Eipä tuo kone miksikään mene kun siellä on kuitenkin normaali "öljyn"paine. Ajamassa ei kannata käydä. Mutta kuormittamattomana kestää kyllä käyttää.

Tiisseli koneeseen en suosittele. :D En ainakaan ite uskalla kokeilla kovin rajulla seoksella. Tai no... manuaalilaatikollisen saa kyllä sammutettua mutta automaatissa eri asia jos kone hörppää löpöä männänrenkaiden ohi ja kierrokset hyppää tappiin :D
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

napa kirjoitti:jos nyt hieman es tutkii sitä forte purkia, huomaa että on ostanut polttoöljyä/dieseliä kovalla hintaa suhteettoman vähän :wink: eli ihan samaa paskaa se on, toinen vain maksaa moninkertaisen määrän, lopputulos molemilla aineilla sama, joko kone puhdistuu ja huolto on onnistunut tai sitten onnistuu kilauttamaan koneen, mikä kyllä on aika epätodennäköistä, jos on edes hieman järkeä päässä mitä on tekemässä...
Pieni korjaus eli kerosiinia ei dieseliä.
saa kaupoista nimellä grillihiilien sytytysneste :shock:
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no, kerosiini on käytännössä dieseliä, itse en syttyttäis grilliä kerosiinillä, voi hieman antaa makua ruokaan :wink:

diesel moottori ei ainakaan pane pahakseen kerosiinistä... paremmin tuo kerosiini kai tunnetaan suihkumoottoreiden polttoaineena... eli lentopetrooli = kerosiini (eikä saa sekoittaa lentobensaan, se taas on ihan eri ainetta)
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Nus nus, mutta on sillä kerosiinilla ja dieselillä nyt kuitenkin eroa. Itse en lentäisi dieselillä :wink: , tai ainakaan tunkis sitä suihkumoottoriin. Kerosiinia lähinnä noista huoltamotuotteista taitaa olla perinteinen lamppuöljy. Kerosiini on kuivempaa, eli siitä puuttuu sellainen voiteluominaisuus mikä dieselissä on. Kyllähän dieselmoottori sillä käy, mutta ei se hyvää sille tee. Mutta jos siihen lisää vähän öljyä, niin sitten ehkä...

OT:nä, muistatteko tässä muutama vuosi taakseppäin oli pientä epäselvyyttä Lapin lennoston "ylijäämäkerosiinin" kohtalosta. Taisi siellä suunnalla muutama työkoneen moottori kilahdella kalliisti...
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Grillihiilien sytytysnestepurkissa lukee että voi käyttää lamppuöljynä, mitä olen mökillä myrskylyhdyissä kuistilla polttanutkin. Mutta hajutonta se ei ole, eli sellainen hajuton sopii noihin sisätuliin. Mutta, voiko valopetroolilla (hajustava lamppuoöljy) sytyttää grillin - voi varmaan mutta odööri ei sovi ruoanlaittoon.

Laittakaas nyt joku petrokemisti tähän että mikä on mikä... :lol: .

Lopuksi sen verran että eikös PÖ=polttoöljy ja MPÖ=moottoripolttoöljy eli löpö, ja PÖ kilauttaa dieselmoottorin kun siinä ei ole niitä voitelevia aineita :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllähän nuo hiilensytytyslitkut on aina haisseet ainakin mitä itse on tullut käytettyä. Mutta puhtaampaa kamaa kuin diesel siellä kuitenkin on.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

karra kirjoitti:Grillihiilien sytytysnestepurkissa lukee että voi käyttää lamppuöljynä, mitä olen mökillä myrskylyhdyissä kuistilla polttanutkin. Mutta hajutonta se ei ole, eli sellainen hajuton sopii noihin sisätuliin. Mutta, voiko valopetroolilla (hajustava lamppuoöljy) sytyttää grillin - voi varmaan mutta odööri ei sovi ruoanlaittoon.

Laittakaas nyt joku petrokemisti tähän että mikä on mikä... :lol: .

Lopuksi sen verran että eikös PÖ=polttoöljy ja MPÖ=moottoripolttoöljy eli löpö, ja PÖ kilauttaa dieselmoottorin kun siinä ei ole niitä voitelevia aineita :roll: .
Minun mielestä nuilla tavan polttoöljyllä ja moottoripolttoöljyllä ei ole eroo kun korkeintaan ehkä väri.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Omissa ajokeissa on riittänyt Mobilin täyssynteettiset pitämään koneen osat kirkkaan puhtaana. Vaihtoväli Max 10 tkm, eikä muita pesuja ole tarvinnut.
Jos ajat vain kaupunkiajoa, niin silloin vaihtoväli 5tkm.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vanhat dieselit vielä menee jotenkin polttoöljyllä, mutta uudemmat pumppusuutin ja muut yhteispaineruiskutus systeemit kyllä leipoo sillä kiinni...

varmuudenvuoksi me kyllä ainakin ajetaan nevalla moottoripolttoaineella, vaikka kalusto taitais ikänsä puolesta vielä pö kestää :roll:

edit: muistin juuri että täksi kesäksi hankittiin uusi T171 valtra, eli senkin takia meillä on nykyään moottoripolttoainetta...
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Tuota, eikös PÖ:llä lämmitetä taloja ja MPÖ= löpö eli verovapaa diesel, vai olenko nyt pahastikkin hakoteillä?

Kylläpäs tässä nyt eksyttiin aiheesta :roll: .

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

JuriPotkuri kirjoitti:Tuota, eikös PÖ:llä lämmitetä taloja ja MPÖ= löpö eli verovapaa diesel, vai olenko nyt pahastikkin hakoteillä?

Kylläpäs tässä nyt eksyttiin aiheesta :roll: .

Terv. Juri
sekoitetaan vielä pakkaa :lol:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

karra kirjoitti:Lopuksi sen verran että eikös PÖ=polttoöljy ja MPÖ=moottoripolttoöljy eli löpö, ja PÖ kilauttaa dieselmoottorin kun siinä ei ole niitä voitelevia aineita :roll: .
PÖ on samaa ainetta kun Dieselöljy, mutta siinä on väriaineena ns. purpuraalia, joka tekee siitä punertavaa. Tämä purpuraali laitetaan siihen ainoastaan verotusteknisistä syistä, jotta se voidaan tunnistaa dieselöljyä kevyemmin verotetuksi polttoaineeksi.

Purpuraalin sekoitusuhde on aika olematon. Pieni pisara ties kuinka moneen kymmeneen tuhanteen litraan riittää.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mesedesi kirjoitti:
karra kirjoitti:Lopuksi sen verran että eikös PÖ=polttoöljy ja MPÖ=moottoripolttoöljy eli löpö, ja PÖ kilauttaa dieselmoottorin kun siinä ei ole niitä voitelevia aineita :roll: .
PÖ on samaa ainetta kun Dieselöljy, mutta siinä on väriaineena ns. purpuraalia, joka tekee siitä punertavaa. Tämä purpuraali laitetaan siihen ainoastaan verotusteknisistä syistä, jotta se voidaan tunnistaa dieselöljyä kevyemmin verotetuksi polttoaineeksi.

Purpuraalin sekoitusuhde on aika olematon. Pieni pisara ties kuinka moneen kymmeneen tuhanteen litraan riittää.
ei ole, eikä vissiin ole ikinä ollut ihan 1/1 samaa ainetta väriainetta lukuunottamatta...

moottoripolttoaine on käytännössä samaa, kuin diesel, mutta se väriaine lisäksi.

nykyinen pö on jo niin kaukana dieselistä, että ei sitä suositella edes vanhojen traktoreiden polttoaineeksi, se on huonontunut viimeisen 5 vuoden aikana niin paljon, että taitais olla parempi lämmittää talojakin jo moottoripolttoaineella...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Furfuraalin käyttö lopetettiin 2003 ja nykyään se aine on keltaista atsoväriä nimeltään Uuskokkiini, elintarvikeväri E124 joka hapolla saadaan punaiseksi. Lämmitysöljyssä ei ole otettu nii hyvin huomioon näitä rikki ym. päästöjä ja ajoneuvopolttoaineet on jalostettu yhden vaiheen enemmän, vähemmälle päästörajalle. Muuten samaa kamaa 1/1.

E: Joten ainoa mihin tämä vaikuttaa suoraan, on polttoaineen sisältämän rikin määrän mukainen rikkihappo. Lämmitysöljy syövyttää siis nopeammin paikkoja.
napa kirjoitti:taitais olla parempi lämmittää talojakin jo moottoripolttoaineella...
Esim. Neste ei myy talvella lainkaan lämmitysöljyä, vaan taloihin menee Nesteen talvilaatuista moottoripolttoöljyä. Moottoripolttoöly on homogeenisempaa, eikä niin altis laadun vaihteluille, ja sitä kautta sille on moottorikäyttöön soveltuvuustakuu, EN590:2004 standardi. Lämmitysöljyssä ei sitä takuuta tietenkään ole.

*on viettänyt liikaa aikaa Dieseljalostamolla... ajoi vaikka kuinka kauan värjäämättömällä lämmityspolttoöljyllä, n 200tkm W123.*

E: Neste-asemilla lapinläänissä saa aina, kesättalvet, Tempera
Green -40/-44 talvilaatua huoltoasemalta ja samaa talojen lämmitykseen, eli sitä voi surutta tankata autoon tai taloon.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

napa kirjoitti:vanhat dieselit vielä menee jotenkin polttoöljyllä, mutta uudemmat pumppusuutin ja muut yhteispaineruiskutus systeemit kyllä leipoo sillä kiinni...
Ei.

Ei oo montaa vuotta aikaa, kun meilleki tuli samaa tavaraa niin talon, viljakuivurin kuin traktorintankkaussäiliöönkin, ja syksyllä kuivurilta yli jääneet löpöt ajettiin traktorilla loppuun. Nykyisin tuosta perus polttoöljystä on kuitenkin jätetty kaikki voiteluun liittyvät lisäaineet pois, ja se soveltuu ainoastaan lämmmityskäyttöön.

Se nykyisin myytävä moottoripolttoöljykin on punaista, mutta se on muutaman sentin kalliimpaa kuin lämmitysöljy.

Voinpa vain kuvitella sitä säästöä joka syntyy, kun johonkin mökkitraktoriin tankataan nuukuuksissaan tynnyristä tuota lämmitysöljyä ja sen seurauksena syöttöpumppu hajoaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Vai furfuraaliako lie ollut viralliselta nimeltään. Nämä minun jutut on täysin tuttavani kertomaa, joka oli ... ööh joo-oh...ennen 2003:a töissä Esson säiliöasemalla Kuopion Kelloniemen kärjessä. Hän mm. tiputteli juuri tuota ko. ainetta polttoainesäiliöihin ja kerran oli roiskahtanut paidallekin. Ei kuulemma lähde pesussa irti millään kuivuttuaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mites se legenda että sen väriaineen voi todeta tankista vielä kauan jälkeenpäinkin?

Onko se ihan vain vanha legenda? Vai tosi juttu?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jackie kirjoitti:
napa kirjoitti:vanhat dieselit vielä menee jotenkin polttoöljyllä, mutta uudemmat pumppusuutin ja muut yhteispaineruiskutus systeemit kyllä leipoo sillä kiinni...
Ei.

Ei oo montaa vuotta aikaa, kun meilleki tuli samaa tavaraa niin talon, viljakuivurin kuin traktorintankkaussäiliöönkin, ja syksyllä kuivurilta yli jääneet löpöt ajettiin traktorilla loppuun. Nykyisin tuosta perus polttoöljystä on kuitenkin jätetty kaikki voiteluun liittyvät lisäaineet pois, ja se soveltuu ainoastaan lämmmityskäyttöön.

Se nykyisin myytävä moottoripolttoöljykin on punaista, mutta se on muutaman sentin kalliimpaa kuin lämmitysöljy.

Voinpa vain kuvitella sitä säästöä joka syntyy, kun johonkin mökkitraktoriin tankataan nuukuuksissaan tynnyristä tuota lämmitysöljyä ja sen seurauksena syöttöpumppu hajoaa.
niin, 2005 ja 2006 vuonna meilläkin oli vielä nevalla kaikki farmarit täynnä pö (n. 40 000 ltr oli kesän kulutus...) eikä mennyt pumput traktoreista, tosin tieto oli, että 2007 vuonna ei enää kannata kokeilla... ja täytyy todeta, että kun siirryttiin tähän moottoripolttoaineeseen, niin ei pakokaasutkaan enää haise niin pas... :shock:

kotona sitten on käytetty "moottoripolttoöljyä" aina, eli essolene erikoistalvilaatua kesät talvet... maksoi kans hieman enemmän, kuin normaali pö, mutta kun kulutus oli niin vähäistä, että riitti se 1000 ltr satsi koko vuoden, niin miksi hankkia 2 farmia kesää ja talvea varten...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

napa kirjoitti:niin, 2005 ja 2006 vuonna meilläkin oli vielä nevalla kaikki farmarit täynnä pö (n. 40 000 ltr oli kesän kulutus...) eikä mennyt pumput traktoreista, tosin tieto oli, että 2007 vuonna ei enää kannata kokeilla...
Voipi olla, ettei tosta oo tuon kauempaa. Tolla 40 kuution kulutuksella säästö PÖ:n ja MPÖ:n välillä ois kyllä jo niin reilu, et kannattais viel ehkä kokeilla :wink: :lol:

Joka tapauksessa puhuttiin samasta asiasta noitten aineitten eroavaisuuksien suhteen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin