ST + VNT penkitetty

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

ST + VNT penkitetty

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tänään juttelin ton Petehrin asiakastyönä tehdyn ST omistajan kanssa ja melko tyytyväinenhän tuo oli hommaamaani GT37vnt:hen. Eilen oli penkissä käynyt säädöissä ja sano että sen jälkeen on pelkästään nauranut aina painaessaan kaasua. :lol:

Penkkipaperin saan hieman myöhemmin, mutta kertoi seuraavaa:

- huipputeho 430hv ilman savua. Auto on kapeekantinen.
- ahdot rajattu alle kolmeen baariin (muistaakseni tuolla ahtimella 3,5 bar on maksimi)
- pakopaine koko ajan alle ahtojen
- vetää kahdesta tonnista alkaen puhtaasti
- väännöt rajattu 600Nm jottei vakio alakerta leivo. Jos oikein tajusin, niin 600Nm tulee jo heti kahdentonnin jälkeen. No kerron lisää kun saan paperin käsiini.
- ainoastaan tyhjäkäynniltä lähdettäessä hieman nikeltää, sen jälkeen ei koskaan. Kuulemma aivan sama onko 2000rpm tai 4000rpm, niin vetää välittömästi ilman viivettä.
- ei savuta kuin pienen tuprauksen aivan tyhjäkäynniltä lähdettäessä, sen jälkeen ei voi savua havaita.
- vetää kuuteentonniin asti, jossa kaasu nostettiin ylös.
- Nauramista ei kuulemma pysty lopettamaan...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST + VNT penkitetty

Viesti Kirjoittaja veskola »

Millä se vääntö on rajoitettu ? Ahtopainetta ohjaavalla sähköboxillako ?

Kestääkö se nyt oikeasti vakiokiertokangilla kolmen barin ahtoja kuitenkin , eli urbaani legenda olisi ollut tuo ettei kestä yli 2 barin painetta, vai oliko eri kanget ?

Vai hajosiko ne muut autot sittenkin väännön vuoksi, eikä niinkään paineen, kuten itsekkin sitä aavistelin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: ST + VNT penkitetty

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:Millä se vääntö on rajoitettu ? Ahtopainetta ohjaavalla sähköboxillako ?

Kestääkö se nyt oikeasti vakiokiertokangilla kolmen barin ahtoja kuitenkin , eli urbaani legenda olisi ollut tuo ettei kestä yli 2 barin painetta, vai oliko eri kanget ?

Vai hajosiko ne muut autot sittenkin väännön vuoksi, eikä niinkään paineen, kuten itsekkin sitä aavistelin :roll:
Vääntö rajattu pienillä syötöillä ja kierrosluvun mukaan säädettävällä ahtopaineella.

Vai menee ne mersun kanget ihan pelkästä ilmasta rikki. :lol: :lol: :lol:
Eipä ole tullut ennen moista väitettä vastaan. Tosin tollanen kyllä pitäisi pystyä päätteleen ihan itsekkin. :roll:

Tuo auto niinkuin Petehrinkin on vakioalakerralla. Tosin ei kuulemma enää pitkään...

Kunpa nuo olisivat sähköisellä pumpulla varustettuja niin sittenhän niistä vasta makiat saisi. 8)
Viimeksi muokannut norsu, Su 14.10.2007 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

mistäs hommasit tuon ahtimen??
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Hommasin noita useamman, tosin nyt ei ole enää kuin yksi tollanen GT37v hyllyssä (+ pari GT32v:tä). Tilauksessa on lisää ja isompiakin saadaan... :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ST + VNT penkitetty

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:Vai menee ne mersun kanget ihan pelkästä ilmasta rikki. :lol: :lol: :lol:
Eipä ole tullut ennen moista väitettä vastaan. Tosin tollanen kyllä pitäisi pystyä päätteleen ihan itsekkin. :roll:
Niin no tämäkin forumi on ollut täynnä noita väitteitä, itse en ole uskaltanut niitä kyseenalaistaa kun isot pojat niitä puhuvat, jotka oikeasti on autoja ahtaneetkin. En minä näistä mitään tiedä :oops:

mutta hyvä se on tietää tuokin, kun munkaan järkeen ei käy miten paineistettu ilma voisi kangen hajottaa :lol:

Syötöissä olisi siis ilmeisesti varaa nostaa, ja sen takiahan tuo maksimiteho jää noinkin "pieneksi" :roll: Jospa olisi semmonen kaksivaiheinen morkooli, saisi napista täydet syötöt isoimmilla vaihteilla...ja miksei voisi ollakkin. Morkooli (tai pumppu) säädetty siten, että barilla morkoolin kellolla se antaa 75% syötön, ja 1,5 barilla sitten täydet. Sitten vain 1 barin ylipaineventtiili morkoolin letkuun ja se sähköllä pois pelistä kun halutaan kaikki peliin. Eikös se onnistuisi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä se ylenpalttinen ahtopaine kuitenkin rasittaa konetta, siitä ei päästä mihinkään. Ainakin kannentiivisteen kestoon ahtopaine vaikuttaa aivan varmasti.

Sivistyneen oloinen laite kuvauksen perusteella. Ehkä se tolkuton savu ei oikein nykypäivänä ole in muutenkaan ja käyttöominaisuuksiltaan tommonen Vntahtimella varustettu moottori on varmasti hyvä.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

JP74 kirjoitti:Kyllä se ylenpalttinen ahtopaine kuitenkin rasittaa konetta, siitä ei päästä mihinkään. Ainakin kannentiivisteen kestoon ahtopaine vaikuttaa aivan varmasti.

Sivistyneen oloinen laite kuvauksen perusteella. Ehkä se tolkuton savu ei oikein nykypäivänä ole in muutenkaan ja käyttöominaisuuksiltaan tommonen Vntahtimella varustettu moottori on varmasti hyvä.
Tottahan tuo on että turhaa sitä ahtoa sinne pistää on jos sama voima tulee pienemmilläkin ahdoilla. Omasta VW:stä puristukset pudotettu 18:1 tietäville että saa surutta ahtaa. Ongelmana yleensä onkin löytää VNT joka pystyy yli kahden kilon ahtoihin ilman järjettömiä pakopaineita (tällä erää omassa 2,2bar samansuuruisilla pakopaineilla). Tämä GT37v ei ole edes kolmesta kilosta moksiskaan. Sääli ettei sovi omaan konehuoneeseen. :evil:

Tuosta savusta vielä. Tässä ei ollut tarkoitusta tehdä savutonta mersua, vaan ennenminkin järkevää ST:tä, jonka vetoalue alkaisi jo siitä parin tonnin tuntumasta ja jatkaisi vetoja tukehtumatta kuuteen tonniin asti. Itseäni ei ainakaan lämmitä 600hv yhtään, jos sitä tarvii tuntitolkulla odottaa, ei ainakaan katuautossa. Koska säätäjä on melko fiksu heppu, niin tehot ja väännöt jätettiin maltillisiksi, joten savuttomuus on seurausta pienistä syötöista ja siihen nähden suuresta ilmamäärästä. Tarkoituksena ei ole tehdä tehokkainta ST mersua, toimivin ainoastaan. Lisäksi uskoisin tuon menevän tuollaisenakin melko kovaa vartilla ilman mitään typerää hehkuttelua viivalla. Aika näyttää, mikäli nyt tollaset puol miljoonaa ajetut taksit pysyy ens kesään edes kasassa. :lol:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jaahas
Se on nyt sitten saanut sen lelunsa iskuun.
Toivottavasti ei naura sen mersunsa kanssa viimeistä nauruaan, ennenkun kerkiää minun autoni säätämään.
Pitäisköhän sille laittaa jonkilaisia rajoituksia nyt siihen ajeluun, niin että heti, kun alkaa naurattamaan, niin ajelut loppuu.......

Eikö se nyt olisi aika jo volkkarimiehelläkin siirtyä mersun puikkoihin.
Mahtuu suuremmatkin ahtimet pellin alle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
mas@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.07.2006 18:44
Paikkakunta: jokioinen

Viesti Kirjoittaja mas@ »

mitäköhän tuon tekeminen osineen on maksanut?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ST + VNT penkitetty

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

norsu kirjoitti:
Kunpa nuo olisivat sähköisellä pumpulla varustettuja niin sittenhän niistä vasta makiat saisi. 8)
Eihän se ole kuin laittaa OM606 24v koneen sähköinen pumppu isoilla hiluilla sinne. Ja tehdä ohjelma sille. :D
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

mas@ kirjoitti:mitäköhän tuon tekeminen osineen on maksanut?

Niin minkä? koko auton? moottorin? Voimansiirron? ahdonohjauksen?


Koko auton hintahan riippuu täysin siitä mikä on lähtökohta ja mitä siltä haetaan. Ei niille voi mitään suoraa hintaa sanoa. Karkea hinta-arvio pyörii 5-30 tuhannnen välimaastossa. :D
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: ST + VNT penkitetty

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mika.T kirjoitti:
norsu kirjoitti:
Kunpa nuo olisivat sähköisellä pumpulla varustettuja niin sittenhän niistä vasta makiat saisi. 8)
Eihän se ole kuin laittaa OM606 24v koneen sähköinen pumppu isoilla hiluilla sinne. Ja tehdä ohjelma sille. :D

Niinpä. Helppohan se olisi väyrysestä tehdä. Harmi vaan kun w124sessa ei ole tuota elektroniikkaa valmiina tuon sähköpumpun ohjaamiseen.

No eihän sekään nyt varmastikkaan mikään mahdoton olisi totetuttaa. Vaatisi vaan aikaa ja rahaa eikä tällähetkellä ainakaan itsellä ole kumpaakaan.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

norsu kirjoitti:Aika näyttää, mikäli nyt tollaset puol miljoonaa ajetut taksit pysyy ens kesään edes kasassa. :lol:

No miksei ne nyt ensikesää kestäisi, kun ei mulla ollut tänäkään kesänä pienintäkään ongelmaan koneen kestävyyden kanssa. :lol:
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Pysyykö paineet kurissa vai pitikö sinne laittaa hukkaportti lisäksi? Jossain vaiheessa vaan oli tuollaista pientä ongelmaa.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Petehri kirjoitti:
norsu kirjoitti:Aika näyttää, mikäli nyt tollaset puol miljoonaa ajetut taksit pysyy ens kesään edes kasassa. :lol:

No miksei ne nyt ensikesää kestäisi, kun ei mulla ollut tänäkään kesänä pienintäkään ongelmaan koneen kestävyyden kanssa. :lol:
Äijä osaa sitten olla aina niin pirun vitsikäs... :lol:

Nyt olis sit jo aika unohtaa ne turhanpäiväiset lasikuiturimpulat ja pistää konepuoli kehräämään. Tuosta omastasi pitäisi kuitenkin tulla vielä parenpi, tosin saattaapi olla samat rajoitukset vakioalakerralla edessä. Saat sit taas pitää sitä tallissa talven... :roll:
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

TDIfreak kirjoitti:Pysyykö paineet kurissa vai pitikö sinne laittaa hukkaportti lisäksi? Jossain vaiheessa vaan oli tuollaista pientä ongelmaa.
Meni ohi korvien hieman, mutta mielestäni toimii osaksi ulkoisella portilla. Ainakin pakopesää pidettiin tosiaan hieman ahtaana ensikokeilujen perusteella. Menen koeajaan pirssin ens viikonloppuna niin sittenpähän varmaan tiedän autosta paljon enemmän. Toivottavasti ei tule kiusausta hommata tuollaista 24v sähköohjattua väyrystä itsellekkin, kun noita mätäneviä mersuja on pihassa liiaksi ennestään. :lol:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

norsu kirjoitti:Toivottavasti ei tule kiusausta hommata tuollaista 24v sähköohjattua väyrystä itsellekkin

Tottakai hommaat. Pikkuhiljaa alkaa sunkin jutuissa olemaan järkeä. :lol:

Kyl se GT42vnt sinne väyrysen keulalle sopis. 8)
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kävin tänään koeajolla tuolla vnt-mekkerillä ja aika mainiohan tuo kone on. Tyhjäkäynniltä paikaltaan lähdettäessä sellasella kolmasosakaasulla alkaa piirtään holtittomasti noin sekunnin kuluttua vaikka oli sellaset pitävämmät katurenkaat alla valmiiksi lämmitettyinä. :lol:

Alusta ja varsinki tuo hydraulinen lukko on aivan kamala, täysin mahdoton noille tehoille. Itseasiassa sanoisin ehkä alustan olevan ok, mutta kori ja varsinkin tekakelkka vääntyilee aivan liikaa. Noihin on tulossa parannuksia ja osia onkin jo hommattuna.

Hauskinta tuossa oli vedon jatkuvuus, sillä vetää tosi alhaalta puhtaasti ylös asti ja nostaa ahdot 100kmh tasakaasuajon lähes nollasta himpun alle kolmeen kiloon noin 1,5 sekunnissa. Pakoputkesta tulevaa savua ei ole havaittavissa missään vaiheessa: en nähnyt sitä edes paikaltaan lähdettäessä saati sitten vauhdissa. Ainoa savu tuli renkaista ja sekin oli harmaata...

Selkein ongelma on tuo vahvistettu vakioturbiini, joka ei selvästi kestä tämän ahtimen aikaansaamaa alavääntöä. Siihen on haettava vielä parannusta.

Säätäjältä oli sellaiset terveiset että ahdin piisaa noin 100hv isonpiin tehoihin, mikäli syöttöä aletaan lisäämään. Silloin väännöt tosin karkaisivat käsistä täysin ja tuloksena olisi välitön hajoaminen. Nytkin väännöt tippuvat isoilla kierroksilla juuri siksi että tuota syöttöä ei pystytä tarkasti säätämään. Mikäli olisi sähköinen pumppu niin tuon 600Nm voisi säilyttää pitkälti...

Dynolappukin löytyy. 8)

Kun nyt sais vaan pysyttyä erossa noista. :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laita vaan kaappi myyntiin.........

Kyllä tuollaiselle aikamiehelle jo varmaan mersukin myytäisiin.

Täällä olisi justiinsa tilaa vielä VNT-miehelle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tuikku kirjoitti:.
Laita vaan kaappi myyntiin.........

Kyllä tuollaiselle aikamiehelle jo varmaan mersukin myytäisiin.

Täällä olisi justiinsa tilaa vielä VNT-miehelle.
HAH, vaikka mesen hommaisinkin niin kansanauto jää, tosin tehoja tarvitaan lisää... Tuo mersun kaappiversio kun on niin shaissea kuin olla voi, tai no ainakin tuo vanhempi niistä. Uudemmasta en ole kuullut muuta kuin tehon puutetta. Siihen varmaan löytyisi jotain...

Vai VNT-aikamies. :lol: Taidan paasata liikaa. Ku osais pitää suunsa kii... 8)
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ei ollenkaan huonomman kuuloinen vekotin. Lieneekö tässä muuten kyseessä sellainen schaisen ruskea kulkine? Lievä epäilys asiasta heräsi erään pajan pihassa seisoneesta mersusta tuossa kylällä käydessä...

Minkäs kokoinen tuo GT32V oikein on fyysisiltä mitoiltaan? Sellainen voisi olla hyvä vaihtoehto jos en saa tuota gt1749v+schwitzer s200 komboa kunnolla pelaamaan :twisted:
diipa daapa...
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

hatemi kirjoitti:Ei ollenkaan huonomman kuuloinen vekotin. Lieneekö tässä muuten kyseessä sellainen schaisen ruskea kulkine? Lievä epäilys asiasta heräsi erään pajan pihassa seisoneesta mersusta tuossa kylällä käydessä...

Minkäs kokoinen tuo GT32V oikein on fyysisiltä mitoiltaan? Sellainen voisi olla hyvä vaihtoehto jos en saa tuota gt1749v+schwitzer s200 komboa kunnolla pelaamaan :twisted:
Tuo gt32v on samoissa kuorissa gt37v:n kanssa joten isohan tuo on. Muutenhan sellainen olisi jo löytänyt tiensä kansanautoon... :roll:

Kaappiin on nyt pakko löytää parannusta ahdinpuoleen, muuten en ala mitään...
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

No eiköhän se kaappi mene ensi kesänä vieläkin kovempaa mitä se tänä kesänä meni. Teetät siihen vaan sellaisen ahtimen missä on joku isohkon hukkisturbon kompurapuoli ja tuo sinun nykyinen turbiinipuoli naitettuna yhteen. Sellainen 3bar VNT ;)

Tulipahan muuten todettua taas yksi syy kesän pitovaikeuksiin. Eturenkaissa on sisäreunat ihan kaljut ja ulkoreunassa vaikka kuinka pintaa... Taitaa olla aika kehittää jotain parannusta tuohon alustapuoleenkin. Mutta vasta sitten kun se kone on oikeasti kunnollinen.
diipa daapa...
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

hatemi kirjoitti:No eiköhän se kaappi mene ensi kesänä vieläkin kovempaa mitä se tänä kesänä meni. Teetät siihen vaan sellaisen ahtimen missä on joku isohkon hukkisturbon kompurapuoli ja tuo sinun nykyinen turbiinipuoli naitettuna yhteen. Sellainen 3bar VNT ;)

Tulipahan muuten todettua taas yksi syy kesän pitovaikeuksiin. Eturenkaissa on sisäreunat ihan kaljut ja ulkoreunassa vaikka kuinka pintaa... Taitaa olla aika kehittää jotain parannusta tuohon alustapuoleenkin. Mutta vasta sitten kun se kone on oikeasti kunnollinen.
Jep. Tuo kompuran suurentaminen on hakusessa, mutta ei vaan tahdo löytyä sopivaa siipeä. :evil:

Samoin kävi itselle noiden renkaiden kanssa, vaikka kaveri sorvas mulle uretaanipuslat. Auttahan ne toki paljon, sillä ennen renkaan sisäreunat hupeni silmissä. Itseasiassa uudet renkaat meni parissa viikossa lähes kaljuiksi sisäreunaltaan orkkispuslilla, mutta samat kumit kestivät lähes puoltoistakesää uretaaneilla, kunnes halkesivat tuossa viikko sitten sisäreunasta. Onneksi ei tullut mitään näppihäiriöitä... :shock:

Tuossa se lupaamani dynokäppyrä mersusta. Muutama asiaa kannattaa huomioida tuota tarkasteltaessa:

1. Ahdon (=väännön) nousunopeus kun kaasu survaistaan lattiaan noinkin pienillä kierroksilla ja siis täysin ilman savua.
2. Tuosta käyrän alkupäästä uupuu reilusti vääntöä todellisuuteen verrattuna (=siis kampiakselin päästä mitattuna), koska turbiini tuntuu luistavan melko pahasti alakierroksilla. Loppupää vääntökäyrästä on varmaan jo lähellä todellisuutta, tai ainakin huomattavasti lähempänä. Sanoisin loppupään olevan vertailukelpoinen muihin ST penkityksiin automaattilaatikolla.
3. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin tuo vääntö alkaa tippumaan ylhäällä vain, koska syöttöä ei voida tarkasti säädellä.

Kuva

Tuossa kuva konehuoneesta vesicoolereineen ja dumppeineen. Sanotaan ettei tiisseli tarvitse dumppia kaasuläpän puuttumisen johdosta, mutta tän kokoinen ahdin selkeesti jo vaatii sitä. Sakkaaminen on helposti kuultavissa.

Kuva

Lämpöongelmat on tuon kapeekantisen perustauteja, mutta niihin on selkeet ratkaisut olemassa. En pidä edes vaikeana.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

On tuo vaan ISO!

Onhan maailmalla istutettu VNT25 pakopuoleen varmaan 76mm jätöllä oleviakin kompurasiipiä. Helppoa(lue halpaa) se ei tule olemaan koska akselit ovat eri kokoisia, mutta eiköhän suomessakin löydy sellainen pulju joka moisen osaa tehdä. Garretin GT perheessä on muutama aika nasevan näköinen kompurakartta joita olis mukava kokeilla tuollaisessa laitoksessa.

Aiasta tulikin mieleeni. Millainenhan Holsetin HX35VTG lienee ulkoisilta mitoiltaan ja siiviltään. Jos on yhtään tuota garrteia pienempi niin sellaisen istutat sinne tölkkiin :D Turhat lisävarusteet vaan pois tieltä. Omastani juuri roplasin ilmastoinnin romut pois tieltä :D Lähtee turhaa painoa varmaan jopa 4kg(kompurasta voi kyllä lähteä enemmän) pois ja tilaa tulee karvan verran enemmän koneen taakse.
diipa daapa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kerroppa vielä siitä muokatusta turbiinista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:Kerroppa vielä siitä muokatusta turbiinista.
Eipä tuota toistaiseksi ole muuta kuin orkkista vahvistettu Turun puolessa (eikös tuo tehdä näihin kaikkiin samalla kun loota saa Siekkisen käsittelyn). Samassa paikassa olen vahvistanut myös yhden oman autoni turbiinin. Näyttää siltä että tuon orkkiksen mitoitukset on vaan muutama sata heppaa väärin tehtaalla laskettu. :roll:

Nuo autolootat ja turbiinit on mulle sen verran vierasta kamaa, että kysyin asiaa kaveriltani, joka rakentelee oikeasti nopeaa turboautoa ja hänelle oli heti selvillä mitä tarvitsee tehdä. Itse en tuttuun tapaani ymmärtänyt mitään. :oops:

No eiköhän tuo sitten selviä, toivottavasti. Ainakaan minä en pysty tuossa avittamaan, se on varma.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No tietäisikö joku superturbottaja tai onko Siekkinen kuulolla mitä /miten turbiinia "vahvistetaan" ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti:No tietäisikö joku superturbottaja tai onko Siekkinen kuulolla mitä /miten turbiinia "vahvistetaan" ?
Ainakin tuosta omasta pentsiiniauton turbiinista sanottiin hitsattavan jotain kiinni, joka on ennestään vain niitattu. Tämä ei käsittääkseni paranna tuon suorituskykyä vaan antaa mahdollisuuden parempaan mekaaniseen kestoon. Omaan luvattiin noin 600Nm väännönsieto maksimissaan, joten väännöt tullaan rajaamaan viimeistään siihen.

Kysyin silloin että onko saatavana sitten jotain kestävämpää. Sanoivat nopeasti että ei, kun pitivät kait tyhjänpuhujana. En ihmettele yhtään. :lol:

Mikäli kaveria kuitenkin on uskominen, niin kyllä kaikkea spesiaalia pitäisi olla saatavana. Toivon niin.
Vastaa Viestiin