hatemi kirjoitti:No eiköhän se kaappi mene ensi kesänä vieläkin kovempaa mitä se tänä kesänä meni. Teetät siihen vaan sellaisen ahtimen missä on joku isohkon hukkisturbon kompurapuoli ja tuo sinun nykyinen turbiinipuoli naitettuna yhteen. Sellainen 3bar VNT
Tulipahan muuten todettua taas yksi syy kesän pitovaikeuksiin. Eturenkaissa on sisäreunat ihan kaljut ja ulkoreunassa vaikka kuinka pintaa... Taitaa olla aika kehittää jotain parannusta tuohon alustapuoleenkin. Mutta vasta sitten kun se kone on oikeasti kunnollinen.
Jep. Tuo kompuran suurentaminen on hakusessa, mutta ei vaan tahdo löytyä sopivaa siipeä.
Samoin kävi itselle noiden renkaiden kanssa, vaikka kaveri sorvas mulle uretaanipuslat. Auttahan ne toki paljon, sillä ennen renkaan sisäreunat hupeni silmissä. Itseasiassa uudet renkaat meni parissa viikossa lähes kaljuiksi sisäreunaltaan orkkispuslilla, mutta samat kumit kestivät lähes puoltoistakesää uretaaneilla, kunnes halkesivat tuossa viikko sitten sisäreunasta. Onneksi ei tullut mitään näppihäiriöitä...
Tuossa se lupaamani dynokäppyrä mersusta. Muutama asiaa kannattaa huomioida tuota tarkasteltaessa:
1. Ahdon (=väännön) nousunopeus kun kaasu survaistaan lattiaan noinkin pienillä kierroksilla ja siis täysin ilman savua.
2. Tuosta käyrän alkupäästä uupuu reilusti vääntöä todellisuuteen verrattuna (=siis kampiakselin päästä mitattuna), koska turbiini tuntuu luistavan melko pahasti alakierroksilla. Loppupää vääntökäyrästä on varmaan jo lähellä todellisuutta, tai ainakin huomattavasti lähempänä. Sanoisin loppupään olevan vertailukelpoinen muihin ST penkityksiin automaattilaatikolla.
3. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin tuo vääntö alkaa tippumaan ylhäällä vain, koska syöttöä ei voida tarkasti säädellä.
Tuossa kuva konehuoneesta vesicoolereineen ja dumppeineen. Sanotaan ettei tiisseli tarvitse dumppia kaasuläpän puuttumisen johdosta, mutta tän kokoinen ahdin selkeesti jo vaatii sitä. Sakkaaminen on helposti kuultavissa.
Lämpöongelmat on tuon kapeekantisen perustauteja, mutta niihin on selkeet ratkaisut olemassa. En pidä edes vaikeana.