Perä ääntää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jorma-k kirjoitti:
miksu.80 kirjoitti:... tuleepahan katottua miten se mersun peräkin purkautuu... joku joskus sanonut että sitä mitä ei osaa se opetellaan... :)
Tai: Ne tekee, jotka osaa. Jotka ei osaa, ne opettaa...
Perän purkamisen suurin ongelma on kasaaminen:
hypoidipyörästö on aina sovitettu pari, joten kannattaa pitää niistä sovitusrenkaista tarkka luku, mikä mistäkin on kotoisin. Osa voi olla niin ohuita, että menee mutkalle jo vihaisesti katsomalla.
Yleensä laakerit ovat niin tarkkamittaisia, että vaihdon jälkeen samat renkaat takaisin entisille paikoilleen, ja ollaan ainakin lähellä oikeaa sovitusta. HUOM! Asennushiekat eivät kuulu tuohon työvaiheeseen!

Hypoidin kosketus- ja välysvirhe ilmenee vollotuksena; jo kaupunkinopeuksissa saattaa huutaa kuin hinaaja.
Sovituksen korjaaminen on tuskallista "kasaa ja kokeile" -sulkeista, joka tuskin onnistuu ilman kosketusväriä. Kosketuskuvion lisäksi pitäisi myös välykset olla oikein, ja jokainen säätö vaikuttaa muihin.

Tuosta hypoidin sovituksesta: yritin takavuosina "kiireessä" oikaista etuveto-Talbotin kanssa vaihtamalla vain vaihdelaatikon, koska ruuvipyörässä oli stanssattuna sama koodi, kuin vanhassa. Laatikko ei mahtunut edes paikoilleen, vaan laippaan jäi n. 1mm rako!
Ei kun aski irti, vetopyörästökin vaihtoon ja aski takaisin. Ylimääräistä työtä siinä kiireen keskellä runsaat 2 tuntia. Rupes päiväkin kääntymään jo ehtoopuolelle ja muutkin kuin ruuvimeisselinkuljettaja hermostumaan...
siis... tuon oman mersun peräremppa on tehty jo vuos sitten...
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tymiä? kysymyksiä lisää..

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Mikä ero on ns. ASD-perällä vs. tavallinen perä ?
Itselläni kuuluu vaihtaessa pieni kolahdus perästä jos huolimatomasti
vaihtaa, onko vaarallista ja mikä korjausehdotus moiselle vaivalle ? :shock:

t:timo
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Juha E
Mersumies
Mersumies

Re: Tymiä? kysymyksiä lisää..

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Tipi kirjoitti:Itselläni kuuluu vaihtaessa pieni kolahdus perästä jos huolimatomasti
vaihtaa, onko vaarallista ja mikä korjausehdotus moiselle vaivalle ? :shock:

t:timo
mulla on kanssa sama homma, epäilisin että joku pusla on väljä, täytyy käyttää pajalla omaa rassia jossain välissä.
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja G280E »

Mun mielestä tällainen perän vollotus ei johdu laakereista,vaan kuluneista simmilevyistä perävälityksessä.Siellä perävälityksessä on pienien hammaspyörien takana sellaiset simmilevyt ja kun ne kuluu,pääsee pienet hammaspyörät pakenemaan kauemmaksi kosketuksesta joten hammasrattaiden kosketuskulma muuttuu,mistä johtuu ulina.Aikoinaan useampaan 123:seen laiskuuttani vaihdatin kaverilla niitä,levyt maksaa jotain euron pari kpl ettei ole kallis remontti.Samalla kun levyt kuluu,tulee tällaiset kolahdus ilmiöt vaihtaessa vaihdetta,tai moottorijarrutus/kiihdytys tilanteissa esille,koskapa välykset on siellä kasvaneet.
Tietääkös täällä kaikki sen tärkeän seikan mersun perä-öljyistä,ettei mersuun saa laittaa kun sen omaa öljyä!?Sitä saa veholta ja tarvikeliikkeetkin myyvät sille vastaavaa öljyä.
On kuta kuinkin varmaa et mikäli siellä on käytetty jotain mitälie perä-öljyä,ovat ne edesauttaneet vaurioiden synnyssä.
Yritin kerran täältä paikallisesta tarvikeliikkeestä ostaa tavallista perä-öljyy mersuuni,ni eivät myyneet,sanoivat et täytyy ottaa mustaa valkoisella jos välttämättä haluan laittaa tavalliset perä-öljyt messeriini.Olivat kuulemma joutuneet korvaan jollekkin uuden perän mersuun.
Se on sellaista voimakkaasti kellertävää ja sitkeää ku siirappi,siksi halusinkin laittaa talveksi notkeammat öljyt perään,mut kun ei...
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eiköhän näillä mersun perillä ole ajettu iät ja ajat tavallisilla öljyillä... en kyllä tuota ole aikasemmin kuullut..
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

miksu.80 kirjoitti:eiköhän näillä mersun perillä ole ajettu iät ja ajat tavallisilla öljyillä... en kyllä tuota ole aikasemmin kuullut..
Kannatta kysäistä vaikka niemelän autosta...
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

ASD:n perä

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

miksu.80 kirjoitti:eiköhän näillä mersun perillä ole ajettu iät ja ajat tavallisilla öljyillä...
Epäilemättä. Ainakin ennen ASD:n ja ASR:n keksimistä. Niissähän luistoa rajoitetaan jarruttamalla liian nopeasti pyörivää pyörää mopojen yms. märkää monilevykytkintä vastaavalla viritelmällä. Sen toiminnalle hyvät voiteluominaisuudet on haitta, mutta perän rattaat taas vaatii sitä. Jos valmistaja suosittelee ASD-perään erillistä öljyä, niin siihen kannattaa suhtautua vakavasti...
Ainakin siihen saakka, kunnes käy ilmi, että kyse on samasta öljystä eri purkissa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Siis vakavasti otettava suositus mersun peräöljyksi,oli sitten lukkoa tai ei,ovat stutgarttin heebot kehittäneet/kehityttäneet aivan oman öljyn,mitä ilman mersun perä saattaa kestää lukemattomia kilometrejä,mutta tämän ns A-luokkaa olevan öljyn kanssa lähes ikiliikkuja.Kyllä näin on.Ja voihan asia tietysti olla niinkin että joku tietoketjussani on käsittänyt asian väärin ja saanut minutkin mukaansa käsittämään väärin???Paikallisesta mersun liikkeestä tämä tieto on mulle juurtunu sekä tarvike liikkeeltä,mistä mersun oma a öljy myydään irto astiassa huollon puolelta.
Kannattaa kyl selvittää muidenkin kohdallaan asia.Itselläni on kolme mersua (kaksi tällä hetkellä ajossa)ja yhdessäkään en käytä muuta perä-öljyä ku tätä A:ta kunnes toisin todistetaan...
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

G280E kirjoitti:Siis vakavasti otettava suositus mersun peräöljyksi,oli sitten lukkoa tai ei,ovat stutgarttin heebot kehittäneet/kehityttäneet aivan oman öljyn,mitä ilman mersun perä saattaa kestää lukemattomia kilometrejä,mutta tämän ns A-luokkaa olevan öljyn kanssa lähes ikiliikkuja.Kyllä näin on.Ja voihan asia tietysti olla niinkin että joku tietoketjussani on käsittänyt asian väärin ja saanut minutkin mukaansa käsittämään väärin???Paikallisesta mersun liikkeestä tämä tieto on mulle juurtunu sekä tarvike liikkeeltä,mistä mersun oma a öljy myydään irto astiassa huollon puolelta.
Kannattaa kyl selvittää muidenkin kohdallaan asia.Itselläni on kolme mersua (kaksi tällä hetkellä ajossa)ja yhdessäkään en käytä muuta perä-öljyä ku tätä A:ta kunnes toisin todistetaan...
Pitää täysin paikkansa..ainakin uudempien Mersujen kohdalla. Aivan samoin kuin sekin etä uusien/ uudehkojen Mersujen kanssa ei todellakaan ole sama mitä öljyä moottoriin laittaa..niissäkin öljyissä on syytä pysytellä tarkasti niissä joita ohjekirja suosittelee. Ihan siltä seisomalta vaurioita ei synny, mutta pitkän päälle kyllä..ja varsinkin silloin aletaan syynäämään mitä öljyjä on käytetty jos pääsee tapahtumaan odottamaton konerikko. Silloin maahantuoja vetäytyy vastuusta jos koneessa on käytetty suosituksen vastaista öljyä.
Sama homma luultavimmin pätee siis myös peräöljyjen kanssa.
kalley
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalley »

Mulla kuuluu ääni vastaavasti 100-115 km välillä ajaessa 5- vaihteella.
Oikea takapyöränlaakeri vaihdettu. Olisikohan tuo vasen myös rikki, pittää zekata, mutta onkohan tossa perä laakereissa myös jotain vikaa?
Muilla vaihteilla ja nopeuksilla ei mitään ääntä.
213000 km ajettu farkku.
Kalle
MB E 250 TD vm 7.93
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja etl »

Hain vehosta uudet öljyt. Käyttävät perus perissä mobilin 85w-90a. Ei ollut pahan hintanenkaan, vaikka veho olikin kyseessä, vain 4,85€/litra. Motonetissa maksaa perus 80w-90, 8,80€/litra... Mutta ulinat jatkuu....
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Perän /laakerin ulinasta, tarina jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Terve vaan itse kullekin :)

Tuossa aiemmin olen kirjoitellut tästä perän ulinasta TAI laakeriviasta, ja tässä siis lisää juttua kommentoitavaksi, ketä nyt sattuu kiinnostamaan:
- oikean etupyöränlaakerin lisäksi vaihdatin oikean takapyörän laakerin ja perän stefan (kardaanin stefan, kun vuosi hieman)
- perästä uupui desin verran ainetta, ei siis kovin kauheasti ollut vuotanut (vai oliko ?!?)

Hinnasta, jos jotain kiinnostaa: 1. oik. etulaakeri: osa n.30egee(motonet) + työ 80egee. 2. oik takalaakeri 34egee (motonet) + kardaanin stefa 3,5 (veho) + työ 200euroa (arvio oli n. 150euroa, 200euron lasku tuli kun mersussa oli kuulemma oikea takaripustus "työläs" :D )

YHTEENSÄ siis palanut rahaan n. 350 egeä, eikä vikaa saatu korjatuksi.

Ääni siis jatkuu, mutta katoaa välillä lähes kokonaan. Ääni on parhaimmillaankin erittäin vaimea. Perä on siis mitä ilmeisimmin saanut "nokkiinsa", mikä on pöyristyttävää mielestäni tämän hintaluokan autossa (-96 C180 farkku kera Espritin). Vai olisiko ollut hutilointia huollossa tai ns. maanantaikappale autosta? Auto on ollut muuten erittäinkin mukava pirssi ajella, eikä vikojakaan ole ollut aiemmin. Uusi perä muuten kustantaa Veholla 2200euroa, työn hintaa en viitsi edes kysellä kun tuolla kustannuksella ostaa jo jonkun "riisikupinkin". :( Kyllä minä ainakin mieluummin vaihtelisin paukkuvia vetoniveliä jostain keskivertopirssistä kuin kuulisin tuhansien eurojen kustannusarvioita puhelimessa johtotähteen.

Pakko sanoa, että (toistaiseksi) ainoa erittäin suuri miinus mersulle minun mesehistoriassani (vain 3v kokemuksella)!!!
juha
Mersumies
Mersumies

Re: Perän /laakerin ulinasta, tarina jatkuu...

Viesti Kirjoittaja juha »

jamavi kirjoitti:Terve vaan itse kullekin :)

Tuossa aiemmin olen kirjoitellut tästä perän ulinasta TAI laakeriviasta, ja tässä siis lisää juttua kommentoitavaksi, ketä nyt sattuu kiinnostamaan:
- oikean etupyöränlaakerin lisäksi vaihdatin oikean takapyörän laakerin ja perän stefan (kardaanin stefan, kun vuosi hieman)
- perästä uupui desin verran ainetta, ei siis kovin kauheasti ollut vuotanut (vai oliko ?!?)

Hinnasta, jos jotain kiinnostaa: 1. oik. etulaakeri: osa n.30egee(motonet) + työ 80egee. 2. oik takalaakeri 34egee (motonet) + kardaanin stefa 3,5 (veho) + työ 200euroa (arvio oli n. 150euroa, 200euron lasku tuli kun mersussa oli kuulemma oikea takaripustus "työläs" :D )

YHTEENSÄ siis palanut rahaan n. 350 egeä, eikä vikaa saatu korjatuksi.

Ääni siis jatkuu, mutta katoaa välillä lähes kokonaan. Ääni on parhaimmillaankin erittäin vaimea. Perä on siis mitä ilmeisimmin saanut "nokkiinsa", mikä on pöyristyttävää mielestäni tämän hintaluokan autossa (-96 C180 farkku kera Espritin). Vai olisiko ollut hutilointia huollossa tai ns. maanantaikappale autosta? Auto on ollut muuten erittäinkin mukava pirssi ajella, eikä vikojakaan ole ollut aiemmin. Uusi perä muuten kustantaa Veholla 2200euroa, työn hintaa en viitsi edes kysellä kun tuolla kustannuksella ostaa jo jonkun "riisikupinkin". :( Kyllä minä ainakin mieluummin vaihtelisin paukkuvia vetoniveliä jostain keskivertopirssistä kuin kuulisin tuhansien eurojen kustannusarvioita puhelimessa johtotähteen.

Pakko sanoa, että (toistaiseksi) ainoa erittäin suuri miinus mersulle minun mesehistoriassani (vain 3v kokemuksella)!!!
Heh, sulla oli perän öljyissä desin vaje, mulla perästä tippui öljyä ekassa vaihdossa yksi desi :) Ei se ulina siitä pahene ainakaan kovin nopeasti mutta kyllähäs se saattaa häiritä jos auto on muuten hiljanen. Mä olen vääntänyt vaan radiota kovemmalle siinä pahimmassa ulinavauhdissa 80kmh :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

hmmm...Eipä ole minulle vielä sattunut vonkuvaa perää autooni.Johtuisiko sitten siitä etteivät ole niin pitkäikäisiä että laakerit ehtisivät kulumaan... :wink:

Omastani tuossa parikuukautta sitten hajosi perä,vonkumisen sijaan kuului "naksutusta".Tasauspyörästön rattaiden akseli poikki.->Käytetystä perästä tasauspyörästön murikka akseleineen ja pikkurattaineen,pari uutta laakeria stefaa ja säätölevyjä, hieman sorvausta että välitys kävi uuteen murikkaan...Töineen päivineen hintaa korjaukselle 188€ 8) Tällä kertaa korjaus kannatti mutta näin ei aina ole!Varsinkaan tuollaiseen "normaaliin" perään en kovin kalliita remontteja alkaisi tekemään,tuo 188€ oli jo vähän siinä ja siinä... :? Käytettyjä periä saa kuitenkin kohtuu hintaan,purkaamoilla yleensä hyvät takuutkin!
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Tipi »

jamavi:lle vaan mielipidettä.
Minusta tuo työn osuus on aika kohtuuton siihen nähden mikä työ oikeasti kuulemma on. osien hinnasta en tiedä, omaani oli tosin vaihdettu takapyörän laakeri jolla hintaa 15 € parisen vuotta sitten, kuitti autossa mutta työkään ei kyllä paha ollut.
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mukava kuulla vähän muidenkin mielipiteitä, kiitos! :)

Juhalle: eli tuon autoni perä oli täysin kuiva? Tähän samaiseen korjausrupeamaan liittyy episodi komeasta naarmusta takaovesta kuskin keskipalkkiin. SVT:n mukaan voinut tulla VAIN jonkun mennessä avoimesta ovesta sisään! (esim. nosturin päällä kun kuskin ovea ei saa kunnolla auki ja joudut "hivuttamaan" itsesi penkille) Itsellä ei mitään havaintoa naarmusta joka tuollaisen 150egen jättipotin arvoinen. Kyseinen paja tietysti kiisti kaiken. :(

AM: hyvä tietää että käytettyäkin perää voisi löytyä. Pitänee perehtyä, josko Turun seudulta sellainen löytyisi. Työn teettäminen onkin sitten oma juttunsa, kuten varmaan edellä kirjoitetuista riveistä voi päätellä. :? Yleensä korjaajiin voi ainakin periaatteessa luottaa, poislukien tietysti ns. mersu-lisät ja muut "kertoimet." Kysyn vaan, että kuinka paljon mahtoi tuoda hintaa omaankin laakerinvaihtoon lisää se että kaltaiseni 70-luvulla syntynyt kaveri kurvaa mursulla korjaamon pihaan, :?: :evil: (jaa että minäkö vainoharhainen... )

Niin ja kaveri tuossa pelimatkalla ehdottikin (kuten Juhakin), että väännän vaan poppivehjettä lujemmalle jos ääntä kuuluu... :D (kun ääni ei tosiaan aina kuulu lähes ollenkaan!)

nim. Autoton mies, huoleton mies?
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

[quote="etl"]Hain vehosta uudet öljyt. Käyttävät perus perissä mobilin 85w-90a. Ei ollut pahan hintanenkaan, vaikka veho olikin kyseessä,
Mä vain uskon kaikkien perävikojen äidin olevan tämä vääränlaatuinen oljyn käyttö mersujen perissä.

Tässä etl onkin käyttäytynyt mallikkaasti ja noutanut oikeaa MB.n välitykseen sopivaa 85w90A luokan lisä-aineistettua öljyä MB.nsä perään.
Kuin musta tuntuu et mä hiukkasen toistan itse itseäni...
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

G280E kirjoitti:
etl kirjoitti:Hain vehosta uudet öljyt. Käyttävät perus perissä mobilin 85w-90a. Ei ollut pahan hintanenkaan, vaikka veho olikin kyseessä,
Mä vain uskon kaikkien perävikojen äidin olevan tämä vääränlaatuinen oljyn käyttö mersujen perissä.

Tässä etl onkin käyttäytynyt mallikkaasti ja noutanut oikeaa MB.n välitykseen sopivaa 85w90A luokan lisä-aineistettua öljyä MB.nsä perään.
Kuin musta tuntuu et mä hiukkasen toistan itse itseäni...
Hinnan ei pitäisi ainakaan olla "oikeaoppisen öljynkäytön" esteenä. Kyseisestä öljystä nimittäin veloittivat muistin mukaan varsin kohtuulliset 4,35 euroa litralta Vehossa.
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja etl »

Elikkäs aina kannattaa ensin käydä merkkiliikkeestä kysymässä alkuperäisten tarvikkeiden hintaa ja sitten vasta harakiri liikkeisiin... Monesti alkuperäis osassa hinta voi olla jopa tarvike osaa halvempi. Kuten öljyssä!

motonet: mobil 80w-90 yleisvaihteistoöljy 8.80€
Veho: mobil 85w-90A lisäaineistettu mersun peräöljy 4.**€

Tästälähtien käyn aina ensin vehossa...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
juha
Mersumies
Mersumies

jep

Viesti Kirjoittaja juha »

jamavi kirjoitti: Juhalle: eli tuon autoni perä oli täysin kuiva?
Kyllä, ja jäljelle jäänyt öljy oli kokkisotatermillä "kiehunut kokoon" eli siinä oli metallia ihan kivasti suhteessa öljyn määrään :) Kuitenkin jos ääni sulla häviää välillä jopa kokonaan niin voin lohduttaa että jos pidät öljytason ylärajassa ja vaihdat vaikka 60tkm välein uudet peräöljyt niin ei se ääni siitä kovin nopeasti pahene!! Kuten aiemmin jossain threadissa sanoin tuo perä on vouannut 80tkm ajan samalla lailla 80 - 90kmh vauhdissa. hiljasemmassa vauhdissa ei kuulu mitään ja moottoritiellä sekoittuu muuhun meteliin / äänen taajuus nousee.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinäpä se !
Mersun perään menee öljyä joko vajaa tai reilu litra, kyllä se kannattaa kysellä halvimman öljyn perään ja vaihtaa tuo tippa vaikka 60000 km välein.
(toki kannattaa ostaa merkkiliikkeestä kun se kerran on siellä halvinta)
Senverran on noita mersun periä laakeroitu ja tasauspyörästöjä vaihdettu että minä vaihdan mersuuni peräöljyt joka kesä.
Enkä ainakaan jätä sen takia vaihtamatta, että olisi kallista.
Sama muuten vaihteistoöljyn kanssa.
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kahden edellisen kommentin perusteella: onko niin että tämän w202:nkin perän laakerointeja voisi vaihdella? Onko tämä sellainen homma että siitä muutkin kuin Veho suoriutuvat? :wink: Vai onko sellainen homma jota suurinosa laistaa tai ainakin lyö "suolaisen" arviohinnan, varmuuden vuoksi?

Meinaan (taas edellisten täällä olleiden kommenttien perusteella) vaikuttaisi siltä että tasauspyörästön laakerien / osien vaihtaminen ei ole ihan jokapojan hommaa... :?:
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kun tuossa kyselin tyhmiä, niin vastaanpa itselleni. :D

Puolivahingossa tuli jutuksi tänään erään korjaamoketjun esimiehen kanssa peräongelma, ja kappas! Häneltä löytyi pihalta w201 josta oli itse vaihtanut perän laakerit, ääntelyn vuoksi myös. Siis kaikki laakerit, ei osaa niistä, kuten jotkut täällä ovat tehneet. Varmaan kaikkien vaihtaminen on hätävarjelun liioittelua, mutta tuohon liikkeeseen saa koslani sitten luvan mennä. Viiden tunnin työ, joten osineen (n.100e) hintaa kertynee +-nelisensataa euroa. Iso raha, mutta ei se perä tuosta ajamalla ainakaan parane, joskaan tuskin radikaalisti paheneekaan, kuten täällä on osattu kertoa.

Harmittaa vain se, että jo tähän mennessä palaneen 350euroa olisi voinut SUORAAN ohjata vikaan eikä vaihdella osia sieltä sun täältä. Taitavat nämä olla ne legendaariset oppirahat? 8) Tästähän tämä "merkkiuskollisuus" kehittyy varmaan itselläkin, kun seuraavaksi autoksi ostaa mielellään koslan jonka potentiaaliset (ja minusta vähäiset!) vikapaikat ainakin aavistaa, jos ei tiedä. Tosin, varmaan w203:ssa on sitten jo ihan omanluokkaisensa ongelmat, kun tekniikkakin on kehittyneempää?
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja etl »

jamavi kirjoitti:Kun tuossa kyselin tyhmiä, niin vastaanpa itselleni. :D

Puolivahingossa tuli jutuksi tänään erään korjaamoketjun esimiehen kanssa peräongelma, ja kappas! Häneltä löytyi pihalta w201 josta oli itse vaihtanut perän laakerit, ääntelyn vuoksi myös. Siis kaikki laakerit, ei osaa niistä, kuten jotkut täällä ovat tehneet. Varmaan kaikkien vaihtaminen on hätävarjelun liioittelua, mutta tuohon liikkeeseen saa koslani sitten luvan mennä. Viiden tunnin työ, joten osineen (n.100e) hintaa kertynee +-nelisensataa euroa. Iso raha, mutta ei se perä tuosta ajamalla ainakaan parane, joskaan tuskin radikaalisti paheneekaan, kuten täällä on osattu kertoa.

Harmittaa vain se, että jo tähän mennessä palaneen 350euroa olisi voinut SUORAAN ohjata vikaan eikä vaihdella osia sieltä sun täältä. Taitavat nämä olla ne legendaariset oppirahat? 8) Tästähän tämä "merkkiuskollisuus" kehittyy varmaan itselläkin, kun seuraavaksi autoksi ostaa mielellään koslan jonka potentiaaliset (ja minusta vähäiset!) vikapaikat ainakin aavistaa, jos ei tiedä. Tosin, varmaan w203:ssa on sitten jo ihan omanluokkaisensa ongelmat, kun tekniikkakin on kehittyneempää?
Pistäs mulle yv:tä ja kerro mikä firma oli kyseessä? Tietää sitten tulevaisuudessa kenen puoleen kääntyä.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
juhape
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mikähän/mitkähän laakerit siellä sen ulinan aiheuttaa? Itsellä ääni kuuluu n.50km ja n.80km nopeudella tasaisella vedolla. Jos löysää tai kiihdyttää voimakkaasti niin hiljenee. Muilla nopeuksilla ei juurikaan kuulu mitään.

Joskus aikoinaan vaihdoin itse Taunukseen poskilaakerit ja niiden ääni ei muistaaksi ollu ulinaa vaan ennemminkin jonkinlaista kahinaa...en kyllä muista ihan tarkkaan.
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

etl kirjoitti:Hain vehosta uudet öljyt. Käyttävät perus perissä mobilin 85w-90a. Ei ollut pahan hintanenkaan, vaikka veho olikin kyseessä, vain 4,85€/litra. Motonetissa maksaa perus 80w-90, 8,80€/litra... Mutta ulinat jatkuu....
etl kirjoitti:motonet: mobil 80w-90 yleisvaihteistoöljy 8.80€
Veho: mobil 85w-90A lisäaineistettu mersun peräöljy 4.**€
:shock:

Kävin Vehossa tänään kysymässä perään öljyä. Kaveri arpoi pitkään ja lopulta päätyi tällaiseen vaihtoehtoon:

MB 235.7 Universal hypoid gear oil 001 989 1703
SAE 85W-90

1 litra maksaa 21,20 eur !!!

Onko siis Mersun 'oma' peräöljy hinnaltaan 5x kalliimpaa kuin vastaava Mobilin? Vai onko mulle arvottu vastaukseksi sellainen öljy joka tarvitsee ympärilleen kullatut laakerit toimiakseen? :twisted:

Autossani ei ole luistonenstoa, sen sijaan automaattinen tasonsäätö on, mutta ei kai se vaikuta tässä asiassa mitään? Olisiko peräni siis 'tavallinen' ja siten siihen pitäisi löytyä öljyt hintaan 4-5 eur/litra, Veholtakin?

Ai niin, ja mitään A-lisuketta tuon SAE-luvun perässä ei ollut :?:
- Tomi L.
W126 420 SE -86
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Joops.siin ontaunuksessa menny laakerit perästä,mut ......siis jos perä ulisee,ni vika ei ole laakereissa...Toisaaltaan kyl jos laakerit kuluu(nehän on kartiolaakereilla)se vääntää ehkä isoa lautaspyörää väärälle hammaskosketukselle...Laita ne simmilevyt samalla ni saat erheettömän perän,menis samalla vaivalla ja hlpa remppa,.
Toivotaan et auto tulee kuntoon.
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija

Kävin Vehossa tänään kysymässä perään öljyä. Kaveri arpoi pitkään ja lopulta päätyi tällaiseen vaihtoehtoon:

SAE 85W-90

Onko siis Mersun 'oma' peräöljy hinnaltaan 5x kalliimpaa kuin vastaava Mobilin? Vai onko mulle arvottu vastaukseksi sellainen öljy joka tarvitsee ympärilleen kullatut laakerit toimiakseen? :twisted:

Autossani ei ole luistonenstoa, sen sijaan automaattinen tasonsäätö on, mutta ei kai se vaikuta tässä asiassa mitään? Olisiko peräni siis 'tavallinen' ja siten siihen pitäisi löytyä öljyt hintaan 4-5 eur/litra, Veholtakin?

Ai niin, ja mitään A-lisuketta tuon SAE-luvun perässä ei ollut :?:[/quote]Kaveri arpoi liian pitkään,haistelen ettei tainnu tietää mistä oli kyse...Mulle sanottiin kans mersulla öljyn hinnaksi jotain toista lompakkoa/litra,mutta tarvikkeessa se oli kuta kuinkin normi öljyn hintaista...kyllä se a pitää sieltä löytyä.käsittääkseni sitä ei tee muut ku mobil.
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja etl »

teejiil kirjoitti: Kävin Vehossa tänään kysymässä perään öljyä. Kaveri arpoi pitkään ja lopulta päätyi tällaiseen vaihtoehtoon:

SAE 85W-90

Ai niin, ja mitään A-lisuketta tuon SAE-luvun perässä ei ollut :?:
No mulle ainakin se varaosa myyjä katto koneelta et 190E -85 2.0 aut. perään kuuluu mobil 85w-90A öljyt. Piti vaan olla oma kannu mukana, kun niillä ei oo muuta kun hanassa. On mullakin ihan vakio pikkuperä... Tiedä sitten mikä tossa sun tapauksessas on öljysuositus? tietty iso auto ja iso kone jossa on potkua enemmän, voi vaatia öljyltä joitain lisä-ominaisuuksia...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinäpä se Mobil HD-A 85W90 öljyn hinta vaihtelee 4-6 euron välillä ostopaikasta riippuen.
Käy kaikkiin W201-124-202-210 mersuihin paitsi vanhempiin joissa luistonesto ei toimi ABSin kautta.
Tekee sitä öljyä toki muutkin kuin Mobil.
Lukkoperiin taisi olla oma öljy,mutta niitä on niin harvoin etten muista mikä.
Muuten, etl, ei se Mobil öljy ole "alkuperäisosa", vaikka sen Veholta ostaa. Heillä löytynee litran pullossa (ja mersun merkillä varustetussa sellaisessa) peräöljyä, jonka hinta taitaa olla eri luokkaa.
Vastaa Viestiin