Kokemuksia mersun laadusta/takuusta (ML)???
Kokemuksia mersun laadusta/takuusta (ML)???
Millaisia kokemuksia foorumilaisilla on ko. asiasta? Itselläni on usko merkkiin alkanut mennä.
Ostin vuonna 2005 ensimmäisen mersuni, ML 270 CDI aut. -03. ajettu silloin 118 tkm. Sen jälkeen on 3 suutinta vaihdettu, ilmamääräanturi samoin, hälytin on aiheuttanut naapureille riemua pakkasöinä, nyt se on kytketty pois. Näiden lisäksi tietysti huollot ja normaalit kuluvat osat (etujarrulevyt jne). Viimeinen harmi oli että vesi tuli sisään (tullut uudesta saakka), kori on jäänyt osittain tehtaalla tiivistämättä. Tämän viimeistään olisin halunnut tehdastakuun korvaavan selvänä valmistusvirheenä, mutta ei. Autolla kun on jo ikää 4 vuotta ja kilometrejä takana 176 tkm. ML on mielestäni aika hintava autoksi ja näinollen voisi odottaa jonkinlaista laatua ja tehtaalta vastuuntuntoa, mutta kaikki nämä on jäänyt auton omistaja maksettavaksi. Huollot ja korjaukset on tehty aina merkkiliikkeessä.
Onko tämä vaan hyväksyttävä vai miten te muuta mersun omistajat suhtaudutte asiaan? Itse menen audi/VW-liikkeen kautta kotiin, laatu ainakin on parempaa.
Ostin vuonna 2005 ensimmäisen mersuni, ML 270 CDI aut. -03. ajettu silloin 118 tkm. Sen jälkeen on 3 suutinta vaihdettu, ilmamääräanturi samoin, hälytin on aiheuttanut naapureille riemua pakkasöinä, nyt se on kytketty pois. Näiden lisäksi tietysti huollot ja normaalit kuluvat osat (etujarrulevyt jne). Viimeinen harmi oli että vesi tuli sisään (tullut uudesta saakka), kori on jäänyt osittain tehtaalla tiivistämättä. Tämän viimeistään olisin halunnut tehdastakuun korvaavan selvänä valmistusvirheenä, mutta ei. Autolla kun on jo ikää 4 vuotta ja kilometrejä takana 176 tkm. ML on mielestäni aika hintava autoksi ja näinollen voisi odottaa jonkinlaista laatua ja tehtaalta vastuuntuntoa, mutta kaikki nämä on jäänyt auton omistaja maksettavaksi. Huollot ja korjaukset on tehty aina merkkiliikkeessä.
Onko tämä vaan hyväksyttävä vai miten te muuta mersun omistajat suhtaudutte asiaan? Itse menen audi/VW-liikkeen kautta kotiin, laatu ainakin on parempaa.
Tyyppivikoja, tyyppivikoja... 
Hyvin on takuut pelannu omalla kohdalla, muuten on kyllä valittamista aika paljonkin. On takuuhommelit vaan edellyttäneet yhteydenottoa oikeisiin henkilöihin ja suorat sanat. Huoltoon jos menet kysymään joltain, niin et varmasti saa mitään takuuseen ja menee toimintatonnit hukkaan. Ota suosiolla yhteyttä jälkimarkkinointipäällikköön tms. korkeampaan voimaan, olen nimittäin ihan satavarma että noinkin uudessa autossa viat korjataan Vehon piikkiin ja saat tosta vielä kelpo pelin.
Esimerkki:
Viime kesänä Saksasta tuodussa 1997 Väykyssä oli etupalkki aikalailla ruosteessa. Käytiin eka kysymässä viralliselta huoltajalta, vastaus oli "sulla ei oo aukotonta huoltokirjaa ja nää on niin vanhoja autoja, että toi on ihan normaalia eikä näin vanhoissa enää mitään korvata". Kaikki kyllä tietää, että toi etupalkin mätäneminen on tyyppivika. No sen jälkeen menin toiselle korjaamolle (Veho) kysymään asiaa. Vastaus oli "joo kuvataan toi auto ja jäädään odottamaan päätöstä Saksasta, menee semmonen pari viikkoa." Oltiin notta "ei kiitos" ja sitten soitto Veholle ylemmälle taholle vauriokorjauksista ja Väyrysten ruosteongelmista vastaavalle tyypille. Ihan asiallisesti ilmoitin, että etupalkki on ruosteessa. Puhelimen päässä sanottiin ihan asiallisesti, että menee näyttämään sitä vauriokorjaamolle, että hän hoitaa asioita kuntoon sillä aikaa. No sitten menin vauriokorjaamolle, kädessä oli tulostettu digikuva ruostuneesta palkista. Tuloksena oli se, että lähes 10 vuotta vanhaan autoon vaihdettiin kiltisti SEURAAVANA PÄIVÄNÄ takuuna ihan uusi etupalkki ja jopa ruostesuojattiinkin vielä (muu auto oli siis ruosteeton ja juuri suojattu, mutta etupalkkia ei viititty puhaltaa/suojata ku oli ihan mätä). Eikä hommasta tullut luonnollisesti mitään kuluja.
Kyllä Väyrysen eli W210-korimallin E-Mersun laatu on ihan jees (edellisessä ei ollu mitään vikaa paitsi häly huuti kovalla pakkasella ja piti eliminoida, tähän nykyseen on vaihdettu tuo etupalkki takuuna ja pari polttoainejärjestelmän tiivistettä), mutta A-Mersusta on sanottavaa hieman enemmänkin... Nimittäin jotain kertoo se, että 180 tkm ajettuun CDI-moottoriseen säännöllisesti huollettuun autoon on tehty viimeisen YHDEN VUODEN AIKANA 3300 € arvosta korjauksia (toi on perkele jo yli 1/3 koko paskan arvosta), kun koko ajan menee jotain paskaksi (kytkin, jouset, iskarit, moniurahihna+rullat, suuttimet, KAIKKI TYYPPIVIKOJA). Parhaillaankin mulla on sijaisautona Mitsubishi Colt, kun A-sarjalainen on pajalla. Mutta niin oli vaan W168 yksi luotettavimmista autoista ADACin vikatilastojen mukaan joskus muinoin...
Kyllä mullakin on usko merkkiin mennyt jo kauan sitten, mutta sitten on kuitenkin pirun vaikeeta löytää parempaakaan kun autoja kattelee ja testailee...
Tosiasia se nyt kuitenkin on, että Mersun omistaminen tai varsinkaan ylläpito ei oo halpaa lystiä . Aina saa olla toimintatonni taskussa, ellei nyt sitten omista W124:sta 200D:tä tai jotain vanhaa romua (joka toimii satavarmasti paremmin kuin mikään uudempi)...

Hyvin on takuut pelannu omalla kohdalla, muuten on kyllä valittamista aika paljonkin. On takuuhommelit vaan edellyttäneet yhteydenottoa oikeisiin henkilöihin ja suorat sanat. Huoltoon jos menet kysymään joltain, niin et varmasti saa mitään takuuseen ja menee toimintatonnit hukkaan. Ota suosiolla yhteyttä jälkimarkkinointipäällikköön tms. korkeampaan voimaan, olen nimittäin ihan satavarma että noinkin uudessa autossa viat korjataan Vehon piikkiin ja saat tosta vielä kelpo pelin.
Esimerkki:
Viime kesänä Saksasta tuodussa 1997 Väykyssä oli etupalkki aikalailla ruosteessa. Käytiin eka kysymässä viralliselta huoltajalta, vastaus oli "sulla ei oo aukotonta huoltokirjaa ja nää on niin vanhoja autoja, että toi on ihan normaalia eikä näin vanhoissa enää mitään korvata". Kaikki kyllä tietää, että toi etupalkin mätäneminen on tyyppivika. No sen jälkeen menin toiselle korjaamolle (Veho) kysymään asiaa. Vastaus oli "joo kuvataan toi auto ja jäädään odottamaan päätöstä Saksasta, menee semmonen pari viikkoa." Oltiin notta "ei kiitos" ja sitten soitto Veholle ylemmälle taholle vauriokorjauksista ja Väyrysten ruosteongelmista vastaavalle tyypille. Ihan asiallisesti ilmoitin, että etupalkki on ruosteessa. Puhelimen päässä sanottiin ihan asiallisesti, että menee näyttämään sitä vauriokorjaamolle, että hän hoitaa asioita kuntoon sillä aikaa. No sitten menin vauriokorjaamolle, kädessä oli tulostettu digikuva ruostuneesta palkista. Tuloksena oli se, että lähes 10 vuotta vanhaan autoon vaihdettiin kiltisti SEURAAVANA PÄIVÄNÄ takuuna ihan uusi etupalkki ja jopa ruostesuojattiinkin vielä (muu auto oli siis ruosteeton ja juuri suojattu, mutta etupalkkia ei viititty puhaltaa/suojata ku oli ihan mätä). Eikä hommasta tullut luonnollisesti mitään kuluja.
Kyllä Väyrysen eli W210-korimallin E-Mersun laatu on ihan jees (edellisessä ei ollu mitään vikaa paitsi häly huuti kovalla pakkasella ja piti eliminoida, tähän nykyseen on vaihdettu tuo etupalkki takuuna ja pari polttoainejärjestelmän tiivistettä), mutta A-Mersusta on sanottavaa hieman enemmänkin... Nimittäin jotain kertoo se, että 180 tkm ajettuun CDI-moottoriseen säännöllisesti huollettuun autoon on tehty viimeisen YHDEN VUODEN AIKANA 3300 € arvosta korjauksia (toi on perkele jo yli 1/3 koko paskan arvosta), kun koko ajan menee jotain paskaksi (kytkin, jouset, iskarit, moniurahihna+rullat, suuttimet, KAIKKI TYYPPIVIKOJA). Parhaillaankin mulla on sijaisautona Mitsubishi Colt, kun A-sarjalainen on pajalla. Mutta niin oli vaan W168 yksi luotettavimmista autoista ADACin vikatilastojen mukaan joskus muinoin...
Kyllä mullakin on usko merkkiin mennyt jo kauan sitten, mutta sitten on kuitenkin pirun vaikeeta löytää parempaakaan kun autoja kattelee ja testailee...
Tosiasia se nyt kuitenkin on, että Mersun omistaminen tai varsinkaan ylläpito ei oo halpaa lystiä . Aina saa olla toimintatonni taskussa, ellei nyt sitten omista W124:sta 200D:tä tai jotain vanhaa romua (joka toimii satavarmasti paremmin kuin mikään uudempi)...
Otetaan vastapainoksi esiin vähän toisenlaistakin kokemusta..
Kokemukset Mersuista pohjautuu oikeastaan alkujaan siihen että perheessä ja suvussa on ollut ajokkeina aina Mersuja, sekä työ- että yksityiskäytössä.
Oikeastaan yhtään todellista ongelmayksilöä ei muistu mieleen, vaikka muisti kattaa ajanjakson hyvän matkaa 70-luvun puolelta tähän päivään.
Vikojahan on kaikissa ihmisen rakentamissa teknisissä vempeleissä, myös Mersuissa..ei siitä mihinkään pääse. Mersun "ongelma" tässä kohtaa on kenties se että useimmiten ostaja uskoo, kenties ihan perustellustikin, saavansa jotain selvästi parempaa kuin mitä yleinen taso on. Tästä johtuen Mersuun tulevat viat ja ongelmat kenties kärjistyvät asiakkaan mielessä vähän (tai paljon) enemmän kuin sama tai isompikin vika jossain toisessa automerkissä?!
Mersun huolto on minun kohdallani aina toiminut kiitettävästi..myös takuuajan päätymisen jälkeen on maahantuoja tullut kiitettävästi ja ennenkaikkea OMASTA ALOITTEESTAAN vastaan useammassakin ongelmatapauksessa, ILMAN että asiakkaan on tarvinnut ottaa asiaa edes esille. Se on yksi, mielestäni merkittävä positiivinen asia, johon minkään muun automerkin kohdalla en toistaiseksi ole törmännyt.
Varaosat on saanut korjamolle yleensä vrk:ssa..usein jo saman päivän aikana jos on ollut aamusta asiansa kanssa liikkeellä. Vertailuksi mm Audi-organisaatiolla kesti vastaavassa tilanteessa vastaavan osan hankkiminen lähes kuukauden..
Myös Mersun markkinointipuoli pelaa erinomaisesti. Mercedes-lehti on ehdoton ykkönen lajissaan, "pääkonttori" palvelee kiitettävästi asiakasta oikeastaan kaikessa mitä asiakas ikinä keksiikään. Kyselyihin vastataan nopeasti,pyydetyt esitteet ym materiaali on viimeistään pyyntöä seuraavana päivänä asiakkaan postilaatikossa.
Ainoa mille annan pienen miinuksen Mercedes-Benz nimisessä kokonaispaketissa on jälleenmyyjäliikkeiden palvelu. Se ei ole aina pelannut kilpailijoidensa tasolla.
Mutta siitä huolimatta Mersu saa autona, kaikkine siihen liittyvine oheispalveluineen ja tuotteineen arvosanan "yläkiitettävä" täältä suunnasta.
Kokemukset Mersuista pohjautuu oikeastaan alkujaan siihen että perheessä ja suvussa on ollut ajokkeina aina Mersuja, sekä työ- että yksityiskäytössä.
Oikeastaan yhtään todellista ongelmayksilöä ei muistu mieleen, vaikka muisti kattaa ajanjakson hyvän matkaa 70-luvun puolelta tähän päivään.
Vikojahan on kaikissa ihmisen rakentamissa teknisissä vempeleissä, myös Mersuissa..ei siitä mihinkään pääse. Mersun "ongelma" tässä kohtaa on kenties se että useimmiten ostaja uskoo, kenties ihan perustellustikin, saavansa jotain selvästi parempaa kuin mitä yleinen taso on. Tästä johtuen Mersuun tulevat viat ja ongelmat kenties kärjistyvät asiakkaan mielessä vähän (tai paljon) enemmän kuin sama tai isompikin vika jossain toisessa automerkissä?!
Mersun huolto on minun kohdallani aina toiminut kiitettävästi..myös takuuajan päätymisen jälkeen on maahantuoja tullut kiitettävästi ja ennenkaikkea OMASTA ALOITTEESTAAN vastaan useammassakin ongelmatapauksessa, ILMAN että asiakkaan on tarvinnut ottaa asiaa edes esille. Se on yksi, mielestäni merkittävä positiivinen asia, johon minkään muun automerkin kohdalla en toistaiseksi ole törmännyt.
Varaosat on saanut korjamolle yleensä vrk:ssa..usein jo saman päivän aikana jos on ollut aamusta asiansa kanssa liikkeellä. Vertailuksi mm Audi-organisaatiolla kesti vastaavassa tilanteessa vastaavan osan hankkiminen lähes kuukauden..
Myös Mersun markkinointipuoli pelaa erinomaisesti. Mercedes-lehti on ehdoton ykkönen lajissaan, "pääkonttori" palvelee kiitettävästi asiakasta oikeastaan kaikessa mitä asiakas ikinä keksiikään. Kyselyihin vastataan nopeasti,pyydetyt esitteet ym materiaali on viimeistään pyyntöä seuraavana päivänä asiakkaan postilaatikossa.
Ainoa mille annan pienen miinuksen Mercedes-Benz nimisessä kokonaispaketissa on jälleenmyyjäliikkeiden palvelu. Se ei ole aina pelannut kilpailijoidensa tasolla.
Mutta siitä huolimatta Mersu saa autona, kaikkine siihen liittyvine oheispalveluineen ja tuotteineen arvosanan "yläkiitettävä" täältä suunnasta.

("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Ei nuo viat pahalta tunnu tuota "vedet sisään" ongelmaa lukuunottamatta. Harmitus tietty tulee siitä, että viat ovat tulleet perä perää lyhyessä ajassa eli onkelmat kasaantuneet. "vedet sisään" ongelmaan tehdas/Veho voisi/pitäisi kyllä osaliistua ilman suurempia mutinoita.......
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Hmmm...siskolla on tultauus Golf; vedet sisälle tuulilasin kulmasta, kuulemma ominaisuus kun pelti hikoilee (heh heh nauratti kuulemma huoltopäällikköäkin syöttäessään pajunköyttä naiselle) ja sarjassamme "ei aiheuta toimenpiteitä".
Tuttavan MB ML en muista mallia tarkemmin sytytti KAIKKI mittariston valot raikamaan isomman routamontun ylityksen jälkeen; hurjinta asiassa lienee haljennut absilohko. Korjattiin mutta asiakkaan lukuun...ei takuun piirissä olevia murheita tuollaiset kuulemma.
Että onhan näitä...enemmän tyypillisiä ja vähemmän ominaisia "vikoja". W210:n alapalkin pohjapelti oli myös kadonnut Saksan sateisiin...täällä maahantuojan edustaja maksoi hinnastonsa mukaan koko palkin. Samalla selvisi että palkkiin on mahdollista saada se pelkkä pelti, varsinainen palkkihan siellä ei ole kuin pintahapatuksessa yleensä.
Em. ongelma kuulostaa äkkiä järjettömältä...miten voi ruostua moottorin alla oleva palkki noin pahoin!? Mutta...vaihdetaanpa AINA öljyt yläkautta imaisten ja hukataan kerran sieltä pohjamuovin ja alapalkin välistä kannatintyynyt pois...soppa alkaa olla valmis muhimaan kun ikuinen märkä hiekka/paska/suolaseos hieroo palkkia.

Tuttavan MB ML en muista mallia tarkemmin sytytti KAIKKI mittariston valot raikamaan isomman routamontun ylityksen jälkeen; hurjinta asiassa lienee haljennut absilohko. Korjattiin mutta asiakkaan lukuun...ei takuun piirissä olevia murheita tuollaiset kuulemma.
Että onhan näitä...enemmän tyypillisiä ja vähemmän ominaisia "vikoja". W210:n alapalkin pohjapelti oli myös kadonnut Saksan sateisiin...täällä maahantuojan edustaja maksoi hinnastonsa mukaan koko palkin. Samalla selvisi että palkkiin on mahdollista saada se pelkkä pelti, varsinainen palkkihan siellä ei ole kuin pintahapatuksessa yleensä.
Em. ongelma kuulostaa äkkiä järjettömältä...miten voi ruostua moottorin alla oleva palkki noin pahoin!? Mutta...vaihdetaanpa AINA öljyt yläkautta imaisten ja hukataan kerran sieltä pohjamuovin ja alapalkin välistä kannatintyynyt pois...soppa alkaa olla valmis muhimaan kun ikuinen märkä hiekka/paska/suolaseos hieroo palkkia.



mbe220d
Niinpä, sehän kuulostaa pieneltä että kolme suutinta vaihdettu. Jokainen on kuitenkin mennyt eri aikaan, aiheuttanut käynnistymättömyyttä, hinausauton tarvetta, työ + osat maksanut yli 600 eur/kpl, on pitänyt järjestää kulkeminen jotenkin, pelkkä työ + osat on maksanut yli 10 000 vanhaa markkaa. Tämä on jotakin muuta mitä olen odottanut tämän hintaluokan autolta. Minulla on ollut autoja vuodesta -81, ja tämä kallein ja vähiten ajettu on ollut kaikista epävarmin. Tämä vielä korostuu koska vaimolle hankittiin vähän aiemmin puolta halvempi toisen merkkinen auto, ainoa vika on ollut renkaan puhkeaminen naulaan.
Käytetystä ei aina tiedä mitä edellinen omistaja on auton kanssa tehnyt ,vaikkapa tankannut pensaa diesel auton tankkiin ja siitä kyllä riemua riittää tai ei ole polttoainesuodatinta vaihdettu .
Käytettyä ostaessa on omat riskinsä .
Aiempi omistaja on voinut olla täys tumpelo ja aiheuttaa suuret huolto tarpeet omaa tyhmyyttään ja laittaa auton kiertoon,jolloin seuraava omistaja saa oikean murheen pesän.
Huono yksilö voi tahrata mersun maineen
Käytettyä ostaessa on omat riskinsä .
Aiempi omistaja on voinut olla täys tumpelo ja aiheuttaa suuret huolto tarpeet omaa tyhmyyttään ja laittaa auton kiertoon,jolloin seuraava omistaja saa oikean murheen pesän.
Huono yksilö voi tahrata mersun maineen
Samoilla linjoilla ollaan. Ei mua ainakaan paljoa naurata, kun A-Mersuun on mennyt 20 000 mummoa vuoden aikana korjauksiin, joista oikeastaan kaikki johtuu huonosta suunnittelusta/laadusta...Juro kirjoitti:pelkkä työ + osat on maksanut yli 10 000 vanhaa markkaa. Tämä on jotakin muuta mitä olen odottanut tämän hintaluokan autolta. Minulla on ollut autoja vuodesta -81, ja tämä kallein ja vähiten ajettu on ollut kaikista epävarmin.

Ja vielä tosiaan tosta E-sarjan alapalkista. Tossa meiän tapauksessakin oli vaan se pelkkä pelti melkein hävinnyt, mutta kun "kiltisti" pyysi, niin vaihdettiin koko palkki uuteen. Kai ne edes halus vähän yrittää...
Aina saa olla toimintatonni taskussa, ellei nyt sitten omista W124:sta 200D:tä tai jotain vanhaa romua (joka toimii satavarmasti paremmin kuin mikään uudempi)...
TÄ
No joka tapauksessa. Kyllä niitä vikoja löytyy, joka auto merkistä.
Itse olen joutunut viiden vuoden aikana vaihtamaan öljyjen lisäksi viskon ja vesipumpun.

No joka tapauksessa. Kyllä niitä vikoja löytyy, joka auto merkistä.
Itse olen joutunut viiden vuoden aikana vaihtamaan öljyjen lisäksi viskon ja vesipumpun.

Perinteitä pitää kunnioittaa.
Re: Kokemuksia mersun laadusta/takuusta (ML)???
Itse onnistuin taannoin välttämään ihastumisen W163-korin autoon. Kirjoittelin asiasta ensimmäisen pidemmän ML-kokemukseni jälkeen täällä: Click. Silloin totesin: "...Yleisen laatuvaikutelman heikkous huolettaa. Toivottavasti tässä on kyse ainoastaan 'maanantaiyksilöstä'."Juro kirjoitti:...ML 270 CDI aut. -03. ajettu silloin 118 tkm. Sen jälkeen on 3 suutinta vaihdettu, ilmamääräanturi samoin, hälytin on aiheuttanut naapureille riemua pakkasöinä, nyt se on kytketty pois. Näiden lisäksi tietysti huollot ja normaalit kuluvat osat (etujarrulevyt jne). Viimeinen harmi oli että vesi tuli sisään (tullut uudesta saakka), kori on jäänyt osittain tehtaalla tiivistämättä. Tämän viimeistään olisin halunnut tehdastakuun korvaavan selvänä valmistusvirheenä, mutta ei. Autolla kun on jo ikää 4 vuotta ja kilometrejä takana 176 tkm. ML on mielestäni aika hintava autoksi ja näinollen voisi odottaa jonkinlaista laatua...
Myöhemmin elelin jälleen tovin verran W163-korin ML:n kanssa ja uusi kohtaaminen sai minut kirjoittelemaan asiasta lisää täällä: Clack. Toisella yrittämällä olin jo hieman kärkevämpi sanavalinnoissani ja totesin: "...320:ssa tuhkakuppi ei tullut ulos vaikka sitä kuinka paineli jalopuuhun piirretyn viivan kohdalta. Tässä autossa tuhkakupin saa kyllä liukumaan ulos jos puuta tuuppaa juuri siltä kohdalta missä viiva on. Jos painallus osuu yhtään vikaan, mekanismi menee jotenkin vinkkeliin ja sitten lokeron saa onkia ulos kuopastaan jotain työkalua käyttäen. Onneksi ML:ssä on edelleen metallinen avain. Se on kuin suunniteltu tuhkakupin ulos kampeamiseen.
Summasummarum: Toleranssit näyttävät olevan loppupään ML:issäkin samalla tuuma-asteikolla kuin aikaisemmissakin. Onneksi tämä juuri ja juuri sisäänajettu ML ei kuitenkaan rämissyt kokonaisuutena vielä yhtä paljon kuin edellinen 320. Mutta yhtäkaikki, 'tuumatoleranssit' eivät kuulu Mersuun."
On erittäin surullista kuulla Juro:n kokemus, joka aiheuttaa epäilyksen, että "tuumatoleranssit" ovat olleet käytössä Itävallan-tehtaallakin ja niitä on sovellettu kriittisemmissäkin kohteissa kuin tuhkakupissa.
...paitsi että Juro:n auto on 2003 ja kaikki 2003-mallin autot (mukaanlukien dieselit) lienee valmistettu Tuscaloosa Alabamassa. Grazin tehtaan W163-ML-valmistus ymmärtääkseni loppui 2002, kun 75000 + 26000 auton lopullinen kiintiö tuli täyteen.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
- sammonkäppänä
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe 12.02.2010 20:17
Onko mikään muuttunut?
Meininki tälläiseen sekaantua. Takana kolmen eri korimallin Voyagerit 10 kertaa maapallon ympäri kierrettynä ja nyt hakusissa 7h maasturi.
Mitähän mahtavia huoltokuluja näissä tulee...esim. nokkaketju? Onko millainen vai "ikuinen".
Jotain yllättäviä kalliita huoltokohteita?
Voikuissa oli takapyörän laakerit ja nokkahihna aika kalliit.
Bensaa tietysti menee kaikki mitä sinne kaataa.
Jotain juttua jossain et nämä tehdään jenkeissä tai jenkkialihankinta osista. Eli joka pultin ja mutterin saa kiristää uudelleen.
Onhan näihin tottunut jo ennen voikkuja.
230 kone taitaa olla aika nuhainen.
Siis bensakonetta meinaan.
-
-
Mitähän mahtavia huoltokuluja näissä tulee...esim. nokkaketju? Onko millainen vai "ikuinen".
Jotain yllättäviä kalliita huoltokohteita?
Voikuissa oli takapyörän laakerit ja nokkahihna aika kalliit.
Bensaa tietysti menee kaikki mitä sinne kaataa.
Jotain juttua jossain et nämä tehdään jenkeissä tai jenkkialihankinta osista. Eli joka pultin ja mutterin saa kiristää uudelleen.
Onhan näihin tottunut jo ennen voikkuja.
230 kone taitaa olla aika nuhainen.
Siis bensakonetta meinaan.
-
-
On mennyt paremmin
Tuosta avauksesta on nyt reilu kaksi vuotta, sen jälkeen on tullut kilometrejä niin että 250 000 on täyttymässä ja alkutaipaleen vaivat näyttäisivät jääneen taakse. Raidetangon päitä on vaihdettu, myös takuuseen (huom. KL-varaosa, ei merkkihuolto). Comandin CD-lukupään linssin puhdistin kun ei tunnistanut levyä. Ei oikeastaan muuta normaalien huoltojen lisäksi. Kyyti on edelleen ok, ei nitise tai kolise, kulkee hyvin, ei hävitä öljyä tms. automaatti vaihtaa kuten pitää. Sähkölaitteissa ei murheita. Talviaikaan ilmestyy mustia läikkiä alle, pyysin huollossa tutkimaan öljyvuodon, sanoivat että musta aine on "töhnää" jota tulee "läpistä" - ei kertonut minulle mitään, paitsi että annoin asian olla. Ajelen tällä toistaiseksi.
Re: On mennyt paremmin
olisko ne tarkoittaneet, että se on ihan vain sitä suolakuraa/maantiesontaa, jota tippuu kuraläpistä ja auton alustasta... jokainen auto tekee niin, mutta huonosti oli asia selitetty, jos asiakas jää epätietoisuuden valtaanJuro kirjoitti:musta aine on "töhnää" jota tulee "läpistä" - ei kertonut minulle mitään, paitsi että annoin asian olla. Ajelen tällä toistaiseksi.

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jostakin päin konehuonetta se tulee, ja pihalaatoituksesta katsoen se on mustaa kuten moottoriöljy. Melkein tupakka-askin kokoisia läikkiä koneen kohdalla, en ole tarkkaan katsonut mistä se valuu. Liittyisikö imusarjaan tai jonnekkin. Öljyt ei kuitenkaan vähene, ainoa haitta lienee pihalaattojen sotkeentuminen autokatoksessa. Ehkä talvikeli aiheuttaa jotain huurun tiivistymistä joka sulaessaan tuo nokea pois. Oire ilmeni viime talvena joillakin keleillä, kesällä ei mitään tiputusta, nyt taas talvi on tuonut sen tullessaan. En ole siitä sen enempää välittänyt, mainitsin viime talvena huollossa ja sain edellämainitsemani kommentin.
- sammonkäppänä
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe 12.02.2010 20:17