Oikeat pultit 123:n alumiinivanteisiin ?
Oikeat pultit 123:n alumiinivanteisiin ?
Hommasin 123:seen mersun alkuperäiset alumiinivanteet (kutsutaanko näitä nyt sitten barokeiksi ?). Kesärenkaitten vaihto meni reisille heti kättelyssä kun selvisi, ettei näitten peltivanteitten pulttien pituus riitä. Minkä pituiset niiden pulttien on oltava, että menisi seuraavalla kerralla edes homma putkeen ?
Papu
Papu
W123 240D 1982
En nyt osaa sanoa tarkkaa mittaa, mutta ovat _hieman_ peltivanteen pultteja pitemmät ja pallokannalla.
EDIT: "Kipsun" viestin luettuani huomasin lipsauttaneeni melko pahan termivirheen. Pultit siis nimen omaan pallokartiolla. Pallokantaisia pultteja vois olla vaikee kiertää
Aihetta sivuten pitää kysyy, minkälaiset renkaat siulla on barokeissa?
EDIT: "Kipsun" viestin luettuani huomasin lipsauttaneeni melko pahan termivirheen. Pultit siis nimen omaan pallokartiolla. Pallokantaisia pultteja vois olla vaikee kiertää

Aihetta sivuten pitää kysyy, minkälaiset renkaat siulla on barokeissa?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Eikös ne mitkä eilen siulle annoin, olleet 49 mm pitkiäjackie kirjoitti:En nyt osaa sanoa tarkkaa mittaa, mutta ovat _hieman_ peltivanteen pultteja pitemmät ja pallokannalla.

Kysyin Lappeenrannan Motonetiltä malliksi yhtä aluvannepulttia mutta ei ollut yhtään hyllyssä, vaikka netin mukaan niitä piti olla. 1,50 euroa on pultilla hintaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
[quote="karra"] Eikös ne mitkä eilen siulle annoin, olleet 49 mm
Onkos tuo 49mm nyt sitten koko pultin pituus kantoineen päivineen?
Mulla tuli vanteiden mukana pultit joissa pituus pallokannan juureen on 29mm ja koko pituus 54mm. Onko tuossa 123:kin eri pituisia kuusiokantoja vai mistä ero. 124:ssa ainakin näkyy kuusiokantoja olevan ainakin kahta pituutta.
Onkos tuo 49mm nyt sitten koko pultin pituus kantoineen päivineen?
Mulla tuli vanteiden mukana pultit joissa pituus pallokannan juureen on 29mm ja koko pituus 54mm. Onko tuossa 123:kin eri pituisia kuusiokantoja vai mistä ero. 124:ssa ainakin näkyy kuusiokantoja olevan ainakin kahta pituutta.
Kyllä, koko pituus. Todellakin W124:ään on 61 ja 62 millistä ja kuusiokannan osuus on eri mittainen. Nää pultit mitkä jackielle myin pitäisi vissiin käydä barokkeihin...sain ne yksien vanteiden mukana mutta ne oli liian lyhyet (siis W124:ään).juhaoh kirjoitti: Onkos tuo 49mm nyt sitten koko pultin pituus kantoineen päivineen?
Mulla tuli vanteiden mukana pultit joissa pituus pallokannan juureen on 29mm ja koko pituus 54mm. Onko tuossa 123:kin eri pituisia kuusiokantoja vai mistä ero. 124:ssa ainakin näkyy kuusiokantoja olevan ainakin kahta pituutta.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Pulttien pituus
Minulla on tässä pöyrällä 3 pulttia ja kaksi ensimmäistä ovat alkuperäisiä jotka ovat minua jo kolmessa autossa palvelleet peltivanteessa on koko
pituus 40 mm josta21mm jenkaa aluvanne koko pituus52mm jenkaa30mm
sitten on viälä yksi jonka koko pituus 58mm jenka jenka30 mm mutta tässä
on kartio ihan eri mallinen tämä on renkasliikkeestä ostettu kun piti laittaa
vähän hylliä väliin ja homma meni aivan poskelleen mutta nämä kaksi
ensimmäistä ovat mersun alkuperäsiä mersun loko pultin päässä J.S.Lehti. j
pituus 40 mm josta21mm jenkaa aluvanne koko pituus52mm jenkaa30mm
sitten on viälä yksi jonka koko pituus 58mm jenka jenka30 mm mutta tässä
on kartio ihan eri mallinen tämä on renkasliikkeestä ostettu kun piti laittaa
vähän hylliä väliin ja homma meni aivan poskelleen mutta nämä kaksi
ensimmäistä ovat mersun alkuperäsiä mersun loko pultin päässä J.S.Lehti. j
Varmaankin nämä puheena olevat 49 mm pitkät ovat tarvikepultteja, mutta toki pallokartiolla.
Tässä Merteilin kuvassa on Motonetinkin myymä pultti W124 14 " aluvanteeseen, 15" aluvannepultissa on täyskierre. Merteilillä samat pultit sopii taasen sekä W123 että W124.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Näihinhän mie vakaan uskoni asiantuntemuksestani tässä asiassa perustin, mut en muistanu tuota pituutta. Nää pultit on siis sunnuntaina todettu "Timo-L:n" kanssa hyvinki käypäsiks barokkeihin. Oikea pituus on siis tuo 49 mm, mut uskosin pari milliä pitempienkin mahtuvan. Tärkeintä on ainaski "mahdollisesti pitkien" pulttien tapauksessa pyöritellä takapyörää ilmassa ja kuulostella ettei pulttien päät osu jarrukenkiin.karra kirjoitti:Eikös ne mitkä eilen siulle annoin, olleet 49 mm pitkiäjackie kirjoitti:En nyt osaa sanoa tarkkaa mittaa, mutta ovat _hieman_ peltivanteen pultteja pitemmät ja pallokannalla..
Eikö ohjekirjassa muute oo mainittu orrkispulttien tarkkaa pituutta?
Tää lienee nyt sitte se orkkis -oikee koko.j.s.lehti. kirjoitti:koko pituus52mm jenkaa30mm
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vanteesta voi katsoa käytetäänkö suoraa kartiota vai pallomaista kartiota.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
sooppa kirjoitti:Niistä aluvanteen pulteista pitää takavanteiden pultit lyhentää noin 5mm, muuten ottaa käsijarrukenkiin.
Jos nyt kuiteski tekee ton jälkimmäisenä mainitun toimenpiteen, ennen ku alkaa pultteja rälläköimäänjackie kirjoitti:Tärkeintä on ainaski "mahdollisesti pitkien" pulttien tapauksessa pyöritellä takapyörää ilmassa ja kuulostella ettei pulttien päät osu jarrukenkiin.

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)