Jälleen tuli se aika kun piti viettää koko ilta autotallissa. Vaihdoin nuo kuusi lamppua (lyhyet ja parkkilamput), jotka palavat aina ajossa. Kirjoitan tätä siksi, että siitä olisi apua jollekin. Käsikirjassa kyllä suositellaan, että vaihto suoritetaan huollossa. (Ehkä keino saada autoja huoltoon ?).
- Takaparkit menevät paikalleen melkein heittämällä.
- Lyhyet vaihdetaan pyöräkotelosta. Ensin veivataan pyörä ääriasentoon, avataan luukku, laitetaan otsalamppu päähän ja otetan tukeva istuma-asento lattialla. Siitä se alkaa. Huoltokirjasta on jo katsottu, mikä "kupu" avataan kotelosta. Näissä polttimoissa minulle tulee suurimmaksi ongelmaksi metallijousien saaminen paikalleen. Työasento on niin vaikea. Välillä siihen menee 10 minuuttia, välillä tuntu tumpelointia vaikka teen jo kolmatta kertaan vaihtoa. Sisulla viimein onnistuu.
- Vuoden clou on etuparkkilamppujen vaihto
Ne vaihdetaan konehuoneesta. Pissapojan vesisäiliö pitää nostaa syrjemmälle. Tähän hommaan kannattaa varata peili ja sinitarraa, jolla sen saa pysymään kohdallaan. Otsalamppu tietenkin ja toinen lamppu, joka tungetaan konehuoneeseen antamaan kohdevaloa. Suoraa näköyhteyttä ei lampun kantoihin saa, jota homma hoituu peilin kautta.
Ensimmäisellä kerralla meni aikaa yksi ilta/yksi lamppu ja sisua kului penteleesti. Tänä iltana meni enää kakasi tuntia näiden kahden marjaluteen kokoisen lampun vaihtoon. Isolla ruuvarilla on ensin väännettävä pidike irti ja sitten sormilla (jos on lyhyet paksut tönkkösormet ei edes kannata yrittää) kantaan kiinni ja nytkyttelemällä se irtoaa. Johdot riittävät juuri ja juuri niin, että näet kannan ja voit painaa uuden lampun paikalleen oikeassa kulmassa. Seuraavaksi lampun kanta sijoitetaan peilin avulla reikäänsä, painetaan lopuksi, jolloin se napsahtaa.
Hullun hommaahan se on, mutta sisu ei anna periksi viedä autoa lampunvaihtoon huoltoon. Sehän olisi akkamaista. So. järkevää ehkä.
Lampun vaihto / A-malli
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Joo kyllä tuo parkkien vaihto on sitten kettumainen toimenpide, varsinkin jos pihalla vaihtaa räntäsateessa
Talvella on muutenkin paska vaihtaa noita, kun sisälokarit on ihan kurassa jne. Eli kannattaa kyllä ennen talvea vaihtaa toinenkin, jos toinen on sattunut jo palamaan. Eikä tässä tapauksessa kannata käyttää mitään 50 centin halpislamppuja. Itse pistin Motonetin halvimmat mahdolliset ja ne kestikin huimat 2 kk (jonka jälkeen tietty kettumainen vaihto-operaatio uusiksi). Nyt on Osramit ollu jo vuoden...
Mutta kyllä tuon aika nopeesti oppii. Meni mullakin varmaan 2 tuntia / parkki ekalla kerralla, mutta kyllä ne toisella kerralla meni ihan muistista jo, että missä asennossa se kärpäsen kokonen poltin sinne laitetaan eli ihan parissa minuutissa suht kivuttomasti. Kyllä noi ajovalopolttimoidenkin vaihdot tuntui aluksi vittumaisilta, mutta ne nyt menee jo parin vuoden A-mersukokemuksella heittämällä vaikka ilman sisälokarin luukun aukomista. Onneksi sentään ovat itse vaihdettavissa. Kaikissa autoissa ei nimittäin ole näin...

Mutta kyllä tuon aika nopeesti oppii. Meni mullakin varmaan 2 tuntia / parkki ekalla kerralla, mutta kyllä ne toisella kerralla meni ihan muistista jo, että missä asennossa se kärpäsen kokonen poltin sinne laitetaan eli ihan parissa minuutissa suht kivuttomasti. Kyllä noi ajovalopolttimoidenkin vaihdot tuntui aluksi vittumaisilta, mutta ne nyt menee jo parin vuoden A-mersukokemuksella heittämällä vaikka ilman sisälokarin luukun aukomista. Onneksi sentään ovat itse vaihdettavissa. Kaikissa autoissa ei nimittäin ole näin...
Facelift:istä ainaskin koko umpion saa pois parissa minuutissa (4-pulttia )
Tuolla juttua.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Vessu
Tuolla juttua.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Vessu