No mikäs se kansalaisten kokemusten mukaan olisi sopivin öljymerkki ja laatu tuohon turpokiisseliin. Viimeisin alla ollut diesel eli 616 edusti vielä sitä tekniikkaa, että koneeseen sai kaiketi kaataa vaikka teräketjuöljyä ja hyvin pelasi.
Nyt ei liene enää aivan näin.
Juu, haku on olemassa, mutta hittimäärän perkaus kestää satakolmekymmentä kertaa niin pitkään kuin kysymyksen vääntäminen
Bensahommien kanssa temutessa on forumillakin osoittautunut, että eri moottoriyksilöissä sopivuus hieman vaihtelee - siinä missä esim. omassa M103:ssa Castrol kestää ja pysyy oivallisesti, Mobil ja Shell kuluvat "häipyvät". Ovatko dieselit yhtä ronkeleita noin yleensä?
ytte kirjoitti:Parastahan on se mitä ohjekirja suosittelee, turhaan sinne mitään 10w-60 laittaa.
Tais olla omassa lintassa mobil 10w40, noin 40-50e purkki. tuota ne ainakin Hartikaiselta tyrkyttivät.
Ohjekirja vaan ei yksilöi öljylaatuja, toteaa vain notta tehtaan hyväksymät tai vastaavat öljyt ovat sallittuja.
Mika.T kirjoitti:Tebboilin diamond diesel 5-50 tais voittaa talvitestin.
Ol muistaakseni Diamond ilman dieseliä ja viskositeettikin 5w40. Minä olen nyt muutaman vaihtovälin käytellyt moista kamaa. En ole muuta eroa RF:aan huomannut kuin hinnan.
Kesällä voisi tietysti lorahuttaa koneeseen jotain Xw50 litkua, kun pakkaa ilmakone nostelemaan koneen lämmön hyvän matkaa päälle 90-asteeseen. Ja talvella 0wX kamaa, jos tulee paljon lämmittämättömiä pakkaslähtöjä.
Liekö muuta väliä, kun vaan on "länsimerkkiä" ja oikeanpaksuista.
Ontuvana verrokkina todettakoon, että omassa turbodieselissä pyörii Valvolinen SynPowerit 5/40 ja eipä moitteen sijaa.
No, vähän traktorimpi kone mutta kumminkin.
Se on aivan sama mitä öljyä käytät kun tehtaan luokitus täyttyy. Nämä on mainostajien tekemiä probleemia asiakkaille. Asiakas epäilee, että vain joku tietty merkki toimii ja ilman sitä paikat hajoaa. Vaaditaanko moottorilta, jonka käyttölämpötila on alle 100 astetta (kiertää käytännön ajossa harvoin yli 3000 kierrosta/min)nyt mitään ihmeellistä öljyä, joka toimii ääriolosuhteissa. Superturbot ilmeisesti erikseen.
606- moottori olisi jo hajalla jos sisällä olisi ollut muu kuin joku ihme protection?! Uskotteko todella? Jos sen pitää olla mobil niin miksi ei se halvempi SyntS?
Mitäs auton huoltovihkossa lukee? Mitä edellinen omistaja on ässässään käyttänyt?
Jos koneessa on mersun luokituksen täyttävä öljy niin se varmasti riittää. Moottorin voi kuitenkin lämmittää kovilla pakkasilla(jos siinä on lohkolämmitin/webasto tms) vaikka öljyt on kuinka protection. Joku öljy kyllä pysyy tietyssä moottorissa paremmin, mutta se selviää kokeilemalla.
Viisaammat kertokoot tarkemmin. Joku voi kertoa öljymerkin, jolla on hajottanut mersun dieselmoottorin ja on siitä todisteet.
Itse käytän aina laadukkaita synteettisiä öljyjä omassa autossani Merkki vaihtelee fiiliksen mukaan ja hinnan. Kyllä kardaani kirjoitti ihan asiaa mun mielestä, ei niissä laatuöljyissä tosiaan niin suuria eroja ole.
Öljyissä on suuriakin eroja.
Toimin työkseni dieseleiden parissa ja koko ajan törmäämme öljyistä johtuviin ongelmiin.
Yleisimmin asiakkaat valittavat suurta öljynkulutusta ja vaihtamalla öljyn (tässä tapauksessa kylläkin moottorinvalmistajan omaan öljymerkkiin, HIH!) kulutus yhtäkkiä pieneneekin normaaliksi.
Toinen varoittava tekijä on "liian hienojen", nykyaikaisten öljyjen käyttö perinteisissä dieseleissä. Uudet raskaan kaluston EURO4 EGR:llä päästöhyväksyttyjen moottoreihin tarkoitetut öljyt usein sisältävät esim. liikaa tuhkaa perinteisiin moottoreihin.
Varma sääntö on käyttää tunnettujen, suurten öljymerkkien hyvälaatuisia öljyjä ja ennen kaikkea pitää kiinni öljynvaihtosuosituksista tai alittaa ne jos ajo on ollut raskasta.
Öljyn ja öljysuodattimen osuus auton elinkaarikustannuksissa on aivan mitätön. Siksi on turha säästää niissä muutama € / öljynvaihto.
Käyttäkää alkuperäisen laatuisia suodattimia ja hyvää öljyä.
Omassa 24V moottorissani esim. venttiilinostimet pitivät käynnistettäessä kylmällä pirunmoista naputusta.
Mistä naputus johtuu? -voitelun puutteesta tai kulumasta, joka tod. näk. johtuu voitelunpuutteesta... Käyttämällä em. moottorinvalmistajan synteettistä moottoriöljyä (öljyn sekoittaa Mobil) kaikki naputus katosi ja on pysynyt poissa n. 4 vuotta.
Itse asiassa melkein yhtä tärkeää on käyttää hyvää jäähdytysnestettä ja vaihtaa se nesteen valmistajan suositusten mukaisesti. Valtaosa moottorivaurioista johtuu jäähdytyksen puutteesta suoraan tai välillisesti.
Itse käytän em. moottorivalmistajan pitkäkestoista nestettä, jonka vaihtoväli on 6 vuotta. Puolivälissä vain lisätään vähän inhibiittejä ja koko komeus on kuitenkin 6 vuoden jaksolle laskettuna edullisempaa kuin "laadukkaaksi laskettujen" nesteiden kokonaiskustannus ko. jaksossa.
Meikäläisen koneessa oli mitkä lie litkut, ja öljy piti lisätä ennen seuraavaa vaito väliä.
Nyt Mobilin öljy koneessa ja 15tkm täynnä kohta eikä öljy ole merkin puolessa välissäkään.
Ekku kirjoitti:Kun täällä paikallinen Mersukauppa siirtyi käyttämään Castrolin öljyä, niin useampikin kollega on valitellut öljynkulutusta.
... sanoinkin tuolla aikaisemmassa postissani, että "Varma sääntö on käyttää tunnettujen, suurten öljymerkkien hyvälaatuisia öljyjä". Tarkoitin sillä vielä nykyisinkin suurena pysyneitä öljy-yhtiöitä