W124:n kolina etupäästä?*jatkoa*

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

W124:n kolina etupäästä?*jatkoa*

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Katsastin tossa koslani pari kuukautta sitten ja sanomista tuli etujousista, molemmat oli poikki alhaalta. Vaihdatin jouset, vahvistetut asennettiin. Heti jousirempan jälkeen huomasin että oikealta edestä kuuluu kuopissa pieni kolahdus. Ajattelin että ehkä jousen kumit olivat vaihdossa saaneet siipeensä tai irronnut. Auto meni katsastuksesta läpi mutta "hyvä tietää" osiossa mainittiin että "silence block" (mikä pusla toi suomeksi sitten onkaan?) pitäisi pikkuhiljaa vaihtaa. Lomiakin kun pukkas niin en jaksanut enkä kerennyt asiaan sen kummemmin paneutua. Jokunen päivä sitten huomasin että nopeassa ja kevyessä jarrutuksessa kuuluu outo ääni etuoikealta. Ensin luulin että kartturin ovi oli jäänyt vähän auki, sellainen tämä klonksahdus oli. Tarkemmin kuunneltuani huomasin että ei ääni ovesta tullutkaan, vaan jostain etupäästä.
Eli, mistä tämä "löysästi-suljettu-ovi" klonksahdus voisi kuulua? Onkohan se juuri siitä puslasta johtuva, vaiko jousiremppaan liittyvä ääni? Ja vielä; liittyykö jousenvaihto tohon puslan kyykkäämiseen jotenkin? En oikeen osaa sanoa onko kuopissa ilmenevä ääni sama kun jarrutuksissa kuuluva, aika pitkälti ne kyllä samalta kuulostaa. Ehdotuksia, anyone?
Viimeksi muokannut Sami J. E., To 13.09.2007 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
seppom
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 19.04.2006 18:42
Paikkakunta: virolahti

124 kolinaa

Viesti Kirjoittaja seppom »

:lol: Itsellä meni alapallo nivel vaihtoon .pääsee se kuula siellä liikkumaan .Tekee aika aika pahaa jälkeä jos tulee läpi.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 kolinaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kallistuksen vakaimen kumit
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

seppom kirjoitti::lol: Itsellä meni alapallo nivel vaihtoon .pääsee se kuula siellä liikkumaan .Tekee aika aika pahaa jälkeä jos tulee läpi.
Tämä ei ilmeisesti ole sama kun "narinanivel"? Ne nimittäin on jo vaihdettu.
Jari Ke kirjoitti:Kallistuksen vakaimen kumit
Onkos mimmonen homma vaihtaa noi kumit?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onkos mimmonen homma vaihtaa noi kumit?[/quote]

Etupää ylös molemmin puolin. Renkaat pois Kumin pidikkeistä mutterit pois Entiset kumit pois ja uudet tilalle. Uudet kumit liukuu vakaimen vartta myöten hyvin kun puhdistaa ensin varren. Puolellansa on neljä mutteria kun pitää avata. Melkeimpä yhtä helppo homma kuin tulppien vaihto eikä aikaakaan paljoa enemmän mene.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

tarkista ensin ,että jousen alapää on sille tarkoitetussa kolossa.
Pari senttiä vajaa siitä ja kolahtelee.Tämä päti ainakin peräpäähän
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Jari Ke kirjoitti:Etupää ylös molemmin puolin. Renkaat pois Kumin pidikkeistä mutterit pois Entiset kumit pois ja uudet tilalle. Uudet kumit liukuu vakaimen vartta myöten hyvin kun puhdistaa ensin varren. Puolellansa on neljä mutteria kun pitää avata. Melkeimpä yhtä helppo homma kuin tulppien vaihto eikä aikaakaan paljoa enemmän mene.
Tattista, tilasinkin osat jo.
koyama kirjoitti:tarkista ensin ,että jousen alapää on sille tarkoitetussa kolossa.
Pari senttiä vajaa siitä ja kolahtelee.Tämä päti ainakin peräpäähän
Tämä kuulostaa aika lupaavalta, kolinahan alkoi heti jousirempan jälkeen. Saakos sen jousen itse sinne paikoilleen, ilman jousenpuristinta?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Kallistuksenvakaajan kumit tuli eilen paketissa; 4 gummia-kahta eri kokoa, 8 mutskua ja prikkaa. Kuinka paljon noita uskaltaa kiristää, hampaat irvessäkö?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

No ei kai ny ihan hampaat irvessä, kumiahan noi on :wink:

Sellasen neuvon muistan täältä joskus lukeneeni, että loppukiristys pitäisi tehdä vasta kun keula on jo laskettu alas. Muuten on kai vaarana että ne uudet kumit voi revetä jos ne on kovin kireellä ja rupeavat kiertymään kun keulaa lasketaan...

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

20 Nm
autodidakti
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

felmit kirjoitti:20 Nm
Ok, kiitti. Auto ylhäällä vedetään tyhjät pois ja kun auto on saatu alas niin toi 20Nm tauluun?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Ihmettelen omassa kärryssäni (300D) myös etupuolelta kuuluvaa narinaa, mikä sitten häipyykin aina, kun ajan mukulkivikatua , tms.Aamulla liikkeelle lähtiessä taas kuuluu etupäästä selvää kitinää/narinaa.Asiaa tutkittu pariinkin kertaan hoviasentajalla, vaan mitään ei ole löytynyt. Itseasiassa ääni alkoi auton maalauksen jälkeen viime keväällä.Ikkuna auki ajaessa ei myöskään kuulu mitään ihmeellistä? Eikö kellään ole ollut vastaavaa (kuten ei myöskään kkuin lämpötilansäätö-ongelmassani)? Niin, autohan oli w124 300D, -90
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

Sami J. E. selvisikö kolinan aiheuttaja sinulle koskaan? Omassa w201:ssä kuulunut jo tovin aikaa kuvaustasi vastaava ääni vänkärin puolelta mutta äänen aiheuttajaa en ole saanut selville :(
ex: w201 -91
Vastaa Viestiin