
arvauksia E220 16v sammahtelulle?
arvauksia E220 16v sammahtelulle?
Eli w124 korinen E220 16v aut. sammuilee tyhjäkäynnillä kuin seinään. Saa arvata mistä lähteä tutkimaan
Itselle tulee mieleen joko tyhjäkäyntimoottori (aiheuttaa kyllä yleensä kierrosten heilumista), ilmamassa -anturi (mitkä on tuon vikaantumisen oireet?) tai kaasuläpän asentotunnistin... muuta?

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Hapettumia johtoliitoksissa?
Oli joskus amitsuaikana opetuskohteena 500sel jossa oireina oli sammuilu ja valillä tyhjäkäynti 1500-2000rpm.
Korjaantui kun käytiin kaikki liitokset konehuoneen puolelta läpi crc:n kanssa.
Ei nyt jaksa 10vuoden jälkeen jaksa muistaa mikä liitos sen aiheutti.
Pa-pumppu/suodatin?
Oli joskus amitsuaikana opetuskohteena 500sel jossa oireina oli sammuilu ja valillä tyhjäkäynti 1500-2000rpm.
Korjaantui kun käytiin kaikki liitokset konehuoneen puolelta läpi crc:n kanssa.
Ei nyt jaksa 10vuoden jälkeen jaksa muistaa mikä liitos sen aiheutti.
Pa-pumppu/suodatin?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Re: arvauksia E220 16v sammahtelulle?
Lähteekö heti käyntiin uudestaan?juha kirjoitti:Eli w124 korinen E220 16v aut. sammuilee tyhjäkäynnillä kuin seinään. Saa arvata mistä lähteä tutkimaanItselle tulee mieleen joko tyhjäkäyntimoottori (aiheuttaa kyllä yleensä kierrosten heilumista), ilmamassa -anturi (mitkä on tuon vikaantumisen oireet?) tai kaasuläpän asentotunnistin... muuta?
lähtee heti
Käynnistyy heti uudestaan. Polttoainepumppu mainittiin mutta se varmaan aiheuttaa nykimistä muutenkin jos pumpun rele räkii.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
http://www.carelect.demon.co.uk/merc.html
Tuollakin se on mainittu.
Eli suurin osa käyntiongelmista johtuu tuosta ylijännitesuojareleestä.
Joku tulppa/johto saattaa olla viallinen.
Tuollakin se on mainittu.
Eli suurin osa käyntiongelmista johtuu tuosta ylijännitesuojareleestä.
Joku tulppa/johto saattaa olla viallinen.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
hyvä linkki
kiitos vinkistä, olen tuosta releestä joskus kuullut jotta se saattaa aiheuttaa moista. Ko. auto on samaa vuosimallia kuin minulla (mulla siis 200D) Käyköhän releet päikseen jos vaihtaa, vois sulkea relevian pois? Pitänee tutkia datenbankista löytyykö yhteensopivuuteen vinkkiä.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
no ei olekkaan..
Onkin vain bensavehkeen hienous, katti malliin 75e kahdella sulakkeella. No, huomenna pitää selvitellä kun pääsee auton luokse, tänään ei yllättäen ole oikein ajokunnossa 

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
lisää infoa
Päivitetääs vähän:
Tarkennuksia asiaan. "Pikatestissä" mittareista selvisi että seokset heittelee, välillä käy liian rikkaalla, välillä liian laihalla. Epäilivät ilmamassa anturia, 600e
Käytännössä kun auton lyö käyntiin kylmänä (tallissa +10c) se käy hyvin niin kaasuttaessa kuin tyhjäkäynnillä. Kun moottori lämpenee niin tyhjäkäynti muuttuu ontuvaksi ja kierrokset on alhaiset, noin 500rpm. Kaasua kun antaa snadisti niin kierroksilla käy tasaisesti mutta kun päästää jalan kaasulta sammuu välittömästi. Lähtee taas heti käyntiin kun käynnistää ja käy ontuen tyhjäkäyntiä jne... Bensapumppu surisee vielä pari sekuntia sen jälkeen kun auto sammuu ja käynnissä ollessa se surisee tasaisesti eikä bensapumpun ääni pätki moottorin rykiessä. Moottorin sammuessa sähköt säilyy muuten ok, mittariston valot palaa jne. Jollekkin autosähköprofessorille pitää varmaan kärry viedä syvällisempiin tutkimuksiin, ei toi muuten taida selvitä.
Tarkennuksia asiaan. "Pikatestissä" mittareista selvisi että seokset heittelee, välillä käy liian rikkaalla, välillä liian laihalla. Epäilivät ilmamassa anturia, 600e

Käytännössä kun auton lyö käyntiin kylmänä (tallissa +10c) se käy hyvin niin kaasuttaessa kuin tyhjäkäynnillä. Kun moottori lämpenee niin tyhjäkäynti muuttuu ontuvaksi ja kierrokset on alhaiset, noin 500rpm. Kaasua kun antaa snadisti niin kierroksilla käy tasaisesti mutta kun päästää jalan kaasulta sammuu välittömästi. Lähtee taas heti käyntiin kun käynnistää ja käy ontuen tyhjäkäyntiä jne... Bensapumppu surisee vielä pari sekuntia sen jälkeen kun auto sammuu ja käynnissä ollessa se surisee tasaisesti eikä bensapumpun ääni pätki moottorin rykiessä. Moottorin sammuessa sähköt säilyy muuten ok, mittariston valot palaa jne. Jollekkin autosähköprofessorille pitää varmaan kärry viedä syvällisempiin tutkimuksiin, ei toi muuten taida selvitä.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Lambda-anturi on voinu väsähtää.
Joku lämpöantureista ei toimi?
Noi anturit on aika halpoja vaihtaa kokeilumielessä.
Viallinen sytytysjohto tai tulppakin voi tehdä tota, käy kylmänä.
Kun piuhat lämpiää ja kuormaa tulee lisää, ei kipuna jaksa hypätä esim. johdossa olevan katkoksen yli.
Kannattais tarkastaa tulppien ja johtojen vastukset.
Jostain lueskelin, että noitten lambdojen keski-ikä on vain n.100000km.
Jotkut kestää 500000km, jotkut 50000km
Joku lämpöantureista ei toimi?
Noi anturit on aika halpoja vaihtaa kokeilumielessä.
Viallinen sytytysjohto tai tulppakin voi tehdä tota, käy kylmänä.
Kun piuhat lämpiää ja kuormaa tulee lisää, ei kipuna jaksa hypätä esim. johdossa olevan katkoksen yli.
Kannattais tarkastaa tulppien ja johtojen vastukset.
Jostain lueskelin, että noitten lambdojen keski-ikä on vain n.100000km.
Jotkut kestää 500000km, jotkut 50000km

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
vielä
Joo, unohtui että nelospytyn kipinä on heikko mittareiden mukaan, tulpat on uusittu mutta johdot taitaa olla vielä vanhat. Johdot vois vaihtaa kyllä muutenkin, ei ole mitään tietoa koska on viimeksi vaihdettu. Lambda on kirkkaan näköinen, ihan niinkuin vastikään vaihdettu edellisellä omistajalla, varmuutta ei ole.. No, täytyy laittaa tänne raporttia mistä vika loppupelissä löytyy.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Tuossahan on vielä KE-jetronic?
. . . seokset heittelee, välillä käy liian rikkaalla, välillä liian laihalla . . .
Tähänhän sopii lambdasäätövika mainiosti
. . . kun auton lyö käyntiin kylmänä käy hyvin niin kaasuttaessa kuin tyhjäkäynnillä . . .
tässä lambda ei ole vielä peleissä mukana (open loop)
. . . kun moottori lämpenee niin tyhjäkäynti muuttuu ontuvaksi . . .
tässä on (closed loop)
Lambdasäätöönhän kuuluu sekä mittaus (lambda-anturi) että toimilaite (EHA, pa-jakajassa oleva sähköinen paine-ero säädin).
Eli vika voisi olla lambda-anturissa, sen liitynnässä ECU:un tai EHA:ssa.
Jos vika olisi ilmamäärämittarissa, vian pitäisi silloin olla lämpötilasta riippuva.
Yleensä ilmamäärämittarin vika (KE-jet) on sen läpän asentopotentiometrissä.
. . . seokset heittelee, välillä käy liian rikkaalla, välillä liian laihalla . . .
Tähänhän sopii lambdasäätövika mainiosti
. . . kun auton lyö käyntiin kylmänä käy hyvin niin kaasuttaessa kuin tyhjäkäynnillä . . .
tässä lambda ei ole vielä peleissä mukana (open loop)
. . . kun moottori lämpenee niin tyhjäkäynti muuttuu ontuvaksi . . .
tässä on (closed loop)
Lambdasäätöönhän kuuluu sekä mittaus (lambda-anturi) että toimilaite (EHA, pa-jakajassa oleva sähköinen paine-ero säädin).
Eli vika voisi olla lambda-anturissa, sen liitynnässä ECU:un tai EHA:ssa.
Jos vika olisi ilmamäärämittarissa, vian pitäisi silloin olla lämpötilasta riippuva.
Yleensä ilmamäärämittarin vika (KE-jet) on sen läpän asentopotentiometrissä.
nyt en ole varma
Kävin kirjastossa lunttaamassa autodatan kirjasta josko olisi löytynyt vinkkiä vikaan ja muistelen että kyseisessä pelissä on motronicin ruiskutsydeemi? Kiitos muuten vinkeistä, tuo kuulostaa kyllä melko loogiselta selitykseltä. Ihmettelen mikseivät olisi lambdaa siellä pikatestissä testanneet (en itse ollut mukana). No kunhan selviää niin kerron missä vika oli!!
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
päivitystä..
jep, nyt on vika rajattu moottoridiagnostiikan mukaan imusarjassa olevaan säätöyksikköön missä sijaitsee samassa nipussa tyhjäkäyntimoottori yms. Yritettiin survoa contactisprayta mikrokytkimeen ilmaläpässä mutta laihoin tuloksin.
Tuossa lienee myös jonkinlainen asentotunnistus ilmaläpälle, onkohan toteutettu samaan tapaan kuin säätövastus eli jonkinlainen hiilipinta jossa kosketus ei nyt ole aivan tasainen?? Hitto kun ei tullut kameraa mukaan, olis ollut helpompi selittää
Se lienee selvää että vika on huonossa kontaktissa *jossain* kun vaan tietäs missä
Uusi yksikkö veholla 750 juuroo, olihan se hyvä että siinä halvemmassa osassa eli ilmamassamittarissa ei sitten vikaa ollutkaan
)
Tuossa lienee myös jonkinlainen asentotunnistus ilmaläpälle, onkohan toteutettu samaan tapaan kuin säätövastus eli jonkinlainen hiilipinta jossa kosketus ei nyt ole aivan tasainen?? Hitto kun ei tullut kameraa mukaan, olis ollut helpompi selittää



--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Aiemmin mainitsin tuon "läpän asentopotentiometrin" eli se on asentotunnistus ilmaläpälle.
Sehän on kiinni parilla ruuvilla (muovi suojien alla) ilmamäärämittarissa, on osa sitä.
Potentiometrin vika kyllä aiheuttaa noita oireita, näköjään ei sitten kylmänä kuitenkaan.
Otapa siitä liitin irti, pitäs rauhoittua.
Jenkki-forumilla tuollaista vikaa joskus setvittiin ja onnistuivat Saksasta Boschilta tilaamaan
varaosana pelkän potentiometrin (Veho myy vain kokonaista ilmamäärämittaria) muistaakseni alle 100€.
Sen kalibroinnissa sitten oli pieniä ongelmia, mutta kyllä se onnistuu.
On kuitenkin hyvä mitata sen liitimen kolmen navan väliset jännitteet ennen sen irroitusta.
Sehän on kiinni parilla ruuvilla (muovi suojien alla) ilmamäärämittarissa, on osa sitä.
Potentiometrin vika kyllä aiheuttaa noita oireita, näköjään ei sitten kylmänä kuitenkaan.
Otapa siitä liitin irti, pitäs rauhoittua.
Jenkki-forumilla tuollaista vikaa joskus setvittiin ja onnistuivat Saksasta Boschilta tilaamaan
varaosana pelkän potentiometrin (Veho myy vain kokonaista ilmamäärämittaria) muistaakseni alle 100€.
Sen kalibroinnissa sitten oli pieniä ongelmia, mutta kyllä se onnistuu.
On kuitenkin hyvä mitata sen liitimen kolmen navan väliset jännitteet ennen sen irroitusta.
Re: nyt en ole varma
Jos kone on 220:nen eli konetyyppi111.960 on siinä HFM-motronic.juha kirjoitti:Kävin kirjastossa lunttaamassa autodatan kirjasta josko olisi löytynyt vinkkiä vikaan ja muistelen että kyseisessä pelissä on motronicin ruiskutsydeemi? Kiitos muuten vinkeistä, tuo kuulostaa kyllä melko loogiselta selitykseltä. Ihmettelen mikseivät olisi lambdaa siellä pikatestissä testanneet (en itse ollut mukana). No kunhan selviää niin kerron missä vika oli!!
Siinä on digitaalinen ilmamassan mittaus, kuumafilmi-menetelmällä.
200:ssa 111.940 on Motronic jossa on jonkun sorttinen potikka mittarin sisällä.
Eihän siinä auta kuin käydä kaikki liitokset läpi

Onkos joutokäynnin perusasetus tarkistettu.
Yleensä ruiskuissa on jonkinlainen säätö joutokäynnille, eli jos ottaa tyhjäkäynninsäätimen pois toiminnasta, pitäis auton vielä käydä jotenkin.
Ainakin LH-jetronic:lla varustetussa moottorissa alkaa joutokäynti helposti aaltoilla,jos on perus-säätö liian pienellä.
Ja kai seoksetki heittelee, kun moottori käy välillä sammumisrajalla, jolloin aivot pyytää lisää soppaa ja taaas nousee pyörimisnopeus.
Tästähän seuraa jonkinsortin ketjureaktio, eli aaltoileva joutokäynti?
Lisäksi jos tyhjäkäyntimoottori takertelee, sammuu helposti.
Laitoin päivällä pari rikkinäistä LH:n joutokäyntimoottoria palasiks, toista käytetty vasta100tkm.
Molemmissa sama vika, liukupintoihin kulunut hiilen mentävä reikä. Ei ihme jos takertelee.
Eihän noi systeemit paljon eroa toisistaan, joten se joutokäynnin säätömoottorikin kannattais tarkistaa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
[quote="Ponton"]Aiemmin mainitsin tuon "läpän asentopotentiometrin" eli se on asentotunnistus ilmaläpälle.
Tässä on ilmamassamittari kuumalankaperiaatteella, kone on E220. Tuo potentiometrivika oli mulla edellisessä autossa (omega, motronic) ja se tosiaan aiheuttaa aaltoilevaa tyhjäkäyntiä. Täytyypä ottaa tänään tuosta potilaasta digikuvia jos mahdollista, selvittää asiaa vähän paremmin!
Tässä on ilmamassamittari kuumalankaperiaatteella, kone on E220. Tuo potentiometrivika oli mulla edellisessä autossa (omega, motronic) ja se tosiaan aiheuttaa aaltoilevaa tyhjäkäyntiä. Täytyypä ottaa tänään tuosta potilaasta digikuvia jos mahdollista, selvittää asiaa vähän paremmin!
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
vika korjattu
Elektoriikka mitattiin läpi katkoksien varalta, kaikki ok. Kyllästettiin kontaktisprayllä koko yksikön sisukset ja nyt auto käy taas niinkuin mersun kuuluukin käydä!
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Elikkäs vika oli vaan jossain huonossa kontaktissa... Niitä vikoja on kyllä perin vittumaista hakea. Isekin taistelin kuukauden, tuloksetta
Mutta sit vika olikin lisäilmaluistissa, vaikka kyllä sen jo kerran vaihdoinkin, malliin romppari, sekin oli ryytyny....
Mut nyt käy ja kukkuu...


E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85