abs:ät 124:ses
abs:ät 124:ses
niin täällä on ollut juttua 124 Abs mut ei kuitenkaan tuonut valoa omaan ongelmaani ..kun laitan virran päälle niin abs valo syttyy ja käynnissä sammuu heti mutta ajoon lähdettäåessä alkaa palaa n.30km nopeudessa , joskin jos painan jarrua alle 30km nopeudessa niin tuntuu et abs pelaa polin siis jutuuttaa , mut heti kun nopeus nousee niin lakkaa toimimasta ja valo alkaa palaa .. mittasin mittarilla ja kaikki kolme anturia tuntuis pelaavan mutta perään menevässä anturissa kylläkin oli vastus arvo pikkasen pienempi kuin etupään antureissa..
oiskohan kellään tiedon jyvästä mistä vikaa alkais etsiä
oiskohan kellään tiedon jyvästä mistä vikaa alkais etsiä
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
En tiedä et olisko tuosta sulle apua?
Se on suora kopio tuolta naapuri saitilta. (MESE.FI)
ASD-järjestelmän vikadiagnostiikka
Mersutiedon Mekka
ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
Haettu osoitteesta http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
Tämä sivu on näytetty 1507 kertaa. Sivua on viimeksi muutettu 12. marraskuuta 2006 kello 05.34.
Se on suora kopio tuolta naapuri saitilta. (MESE.FI)

ASD-järjestelmän vikadiagnostiikka
Mersutiedon Mekka
ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
Haettu osoitteesta http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
Tämä sivu on näytetty 1507 kertaa. Sivua on viimeksi muutettu 12. marraskuuta 2006 kello 05.34.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
no nii katteli ja mun autos on 16 napainen liitin kys.olevassa paikassa ja vain napoihin 1, 2, 4 , 6 ja 16 tulee johdot joten ei voi testata napoja 1, 5 koklasin kyllä yhdistellä napoja mut vain yhdestä tapahtui ja siitäkin kierroslukumittari nollautui ..
et ei onnannu tällä kertaa..
oisko uusia ideoita ..muutakuin et kilvet pois ja purkaamolle ..
et ei onnannu tällä kertaa..
oisko uusia ideoita ..muutakuin et kilvet pois ja purkaamolle ..
Vaikuttaako esim kuopista ajo tuohon valon syttymiseen?
Yleinen vika on se että etupään antureiden johdot katkeilee ajansaatossa kun johdot heiluu jousituksen mukaan ylös-alas.
Toinen mahdollinen vika voi olla että antureihin on kertynyt likaa niin paljon ettei se "näe" navassa olevia hammastuksia.
Myös navassa oleva hammastus on voinut likaantua/ruostua niin pahasti ettei siellä ole enää hampaita jäljellä.
Yleinen vika on se että etupään antureiden johdot katkeilee ajansaatossa kun johdot heiluu jousituksen mukaan ylös-alas.
Toinen mahdollinen vika voi olla että antureihin on kertynyt likaa niin paljon ettei se "näe" navassa olevia hammastuksia.
Myös navassa oleva hammastus on voinut likaantua/ruostua niin pahasti ettei siellä ole enää hampaita jäljellä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Onhan tää kaukaa haettu mutta,tuo valojen kirkastuminen voisi viitata
ehkä ylijännite releeseen!?Eli se kuulisa boxsi siellä akun takana!
Itsellä oli aikanaan sellainen häiriö että,absit tuli ja meni omia aikojaan
ajossa,eikä vikaa meinannut millään löytyä mutta,releen vaihdon jälkeen
on pelannut niinkun pitää!
Kuten sanoin kaukaa haettu mutta,helppo kokeilla jos jollakulla lähellä Mersu.?
T.J.P
ehkä ylijännite releeseen!?Eli se kuulisa boxsi siellä akun takana!
Itsellä oli aikanaan sellainen häiriö että,absit tuli ja meni omia aikojaan
ajossa,eikä vikaa meinannut millään löytyä mutta,releen vaihdon jälkeen
on pelannut niinkun pitää!
Kuten sanoin kaukaa haettu mutta,helppo kokeilla jos jollakulla lähellä Mersu.?
T.J.P
Re: abs:ät 124:ses
124 Abs mut ei kuitenkaan tuonut valoa omaan ongelmaani ..kun laitan virran päälle niin abs valo syttyy ja käynnissä sammuu heti mutta ajoon lähdettäåessä alkaa palaa n.30km nopeudessa , joskin jos painan jarrua alle 30km nopeudessa niin tuntuu et abs pelaa polin siis jutuuttaa , mut heti kun nopeus nousee niin lakkaa toimimasta ja valo alkaa palaa .. mittasin mittarilla ja kaikki kolme anturia tuntuis pelaavan mutta perään menevässä anturissa kylläkin oli vastus arvo pikkasen pienempi kuin etupään antureissa..
Anturi vika "jossakin"
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Ihan samat oireet oli.Kyllä se vika mitä todennäköisimmin on jommassakummassa etujohdossa,mittasit sitten mitä lukemia tahansa.Jos huono säkä niin voi olla keskusyksikkökin sökö tai (muita kuin anturin)johtoja hapettunut?Kannattaa kokeilla myös toisella,taatusti hyväkuntoisella akulla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
X11/4 navat:
1) maa
2) painike s1
3) -
4) led Kaliforniassa
5) ASD (N30/2)
6) SRS (N2/2)
7) Automaatti A/C (N22)
8 ) HFM-SFI (N3/4)
9) ympäriajo (N53)
10) A/C kompressori (N6)
11) ATA (N26)
12) infrapuna avaus IFZ (N54)
13) -
14) elektroninen kaasu EA (N4/1)
15) -
16) sulake/rele ltk (F1) Sulake 6
1) maa
2) painike s1
3) -
4) led Kaliforniassa
5) ASD (N30/2)
6) SRS (N2/2)
7) Automaatti A/C (N22)
8 ) HFM-SFI (N3/4)
9) ympäriajo (N53)
10) A/C kompressori (N6)
11) ATA (N26)
12) infrapuna avaus IFZ (N54)
13) -
14) elektroninen kaasu EA (N4/1)
15) -
16) sulake/rele ltk (F1) Sulake 6
autodidakti
olihan sielläkin pieni k. lukihäiriö
Pitääkö mitatessa olla virrat päällä
Kuvien perusteella voi tulla vähän öljyä ulos. Mutta onhan ne perä öljytkin syytä välillä vaihtaa
. Tai auton kinttu kokonaan ylös.
Sähköliitos takapenkin alla.
Eikös anturi itse ole ruuvilla lukittu, mutta sitten vetämällä ulos.
Niin nämä lankussa, en ole teinistä perillä...

Pitääkö mitatessa olla virrat päällä

Kuvien perusteella voi tulla vähän öljyä ulos. Mutta onhan ne perä öljytkin syytä välillä vaihtaa


Sähköliitos takapenkin alla.
Eikös anturi itse ole ruuvilla lukittu, mutta sitten vetämällä ulos.
Niin nämä lankussa, en ole teinistä perillä...
autodidakti
no nii korjattua tuli toi abs vika .. ei toi taka anturi voi oikeastaan mennä rikki ja ei ees likaantua kun pyörii öljyssä ainoa vika voi olla johdon katkeaminen ... itsellä oli vain lopuksikin etuantureissa likaa vaikka jo ne kertaalleen puhdistinkin lähtee näköjään vanhas romus jarrukilvistä ruostetta ....otin koko etunavan laakerista irti ja sitten puhdistin hammaskehän teräsharjalla ja hiomapaperilla kiiltäväksi ja vielä meisselin kärjellä ne välitkin , niin jopas alkas jarrut pelaan sitten vielä lopuksi sumuutin niihin tota crc- ruosteenpoisto ainetta ja nyt ajellu joitakin kymmeniä kilometrejä eikä ole valo syttyny ja jarrut pelaa ..
ja noi anturit on helppo testata jos on irti niin ohmi mittari johtoihin kiinni ja sit jollain rautapalalla tai meisselilla sen tunnistimen magneetti kärjen ohi niin se muuttaa ohmilukua jos on kunnossa tai sit se tekee sama jos on paikallaan pyörä tunkilla ja pyörittää vain pyörää .. ja taka tunnistimen voi testata kun ottaa takapenkin irti ja siihen liittimeen mittari kiinni ja sit vaikka ajamaan nii ohmimäärä muuttuu ajaessa kun pyörii ..
ja noi anturit on helppo testata jos on irti niin ohmi mittari johtoihin kiinni ja sit jollain rautapalalla tai meisselilla sen tunnistimen magneetti kärjen ohi niin se muuttaa ohmilukua jos on kunnossa tai sit se tekee sama jos on paikallaan pyörä tunkilla ja pyörittää vain pyörää .. ja taka tunnistimen voi testata kun ottaa takapenkin irti ja siihen liittimeen mittari kiinni ja sit vaikka ajamaan nii ohmimäärä muuttuu ajaessa kun pyörii ..
Mullakin tuli vihdoin absit kuntoon. taka.anturin johto oli hankautunut rikki auton alta, vähän ennen läpivientiä. Rompparilta uusi anturi 40e. Oli itseasiassa w124 anturi, eli sopivat päittäin.Öljyä ei perästä tullut ulos kun kallisti autoa tarpeeksi.
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Ei muuta kun Katsastusten yöhön!!
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Ei muuta kun Katsastusten yöhön!!

MB 190E 2.3 -92